24/01/2014

Romantiek, Russische traditie en hedendaags werk met Christianne & Rick Stotijn in de Munt

Christianne Stotijn Net als in haar twee vorige recitals in de Munt brengt de Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn (foto) ook ditmaal een origineel liedprogramma. Ze put daarvoor uit een zelden uitgevoerd repertoire van aria's en liederen met piano en obligate contrabas, een onverwachte maar bijzondere combinatie. Uiteraard start de reis bij de oorspronkelijk voor deze bezetting geschreven aria’s van de 19de-eeuwse contrabasvirtuoos Giovanni Bottesini, maar we ontdekken ook liederen van Mikhail Glinka in een nieuwe zetting voor dit ensemble en de Cabaret Songs van de Amerikaanse 'composer of the year 2007' William Bolcom, gloednieuw werk van de Nederlandse componist Michel van der Aa, om te eindigen met de recentste liedcyclus van Ned Rorem... Wie van een muzikale ontdekkingstocht houdt, mag deze reis niet missen!

Zus en broer Stotijn bewandelen niet meteen platgetreden paden. Met de Nederlandse Muziekprijs 2008 - de hoogste onderscheiding in Nederland - op zak hoeft Christianne niets meer te bewijzen. En wat gezegd van Rick, die in 2012 dezelfde prijs in de schoot geworpen kreeg en door Roland de Beer in de Volkskrant bedacht werd met de quote: "Johannes Brahms zei ooit dat iedere zuivere noot op een contrabas 'toeval' was. Als hij het meende, zou hij zich hebben bekeerd bij het optreden van Rick Stotijn." Samen met Joseph Breinl brengen Rick en Christianne Stotijn werk van onder meer Ravel en Bottesini (de Paganini van de contrabas), en van levende componisten als Ned Rorem, Emil Tabakov, William Bolcom en Michel van der Aa. Die kreeg onlangs de Grawemeyer Award for Music Composition 2013.

Michel van der Aa (1970) is bekend om zijn instrumentale, orkestrale en elektronische stukken én zijn samenwerkingen met kunstenaars uit andere disciplines. Hij studeerde muziekregistratie en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij volgde compositielessen bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 volgde hij een opleiding filmregie aan de New York Film Academy. Deze opleiding droeg in niet geringe mate bij tot het filmisch karakter van zijn werk: het gebruik van filmbeelden en filmmuziek werden essentiële componenten van zijn partituren. Zo schreef hij niet alleen de muziek, maar verzorgde hij ook de regie en concipieerde en realiseerde hij de filmfragmenten in de opera's 'One' (2002), 'After Life' (2005-2006) en en 'The Book of Disquiet' (2008), waarin regie, film en muziek op een hoogst eigen wijze versmelten.

Ned Rorem (1923) is vooral bekend van zijn liederen, maar schreef ook tal van andere werken. Zo componeerde hij drie symfonieën, vier pianoconcerti en een reeks andere orkestrale werken. Rorem zei ooit: "Why do I write music? Because I want to hear it - it's as simple as that. Others may have more talent, more sense of duty. But I compose just from necessity, and no one else is making what I need."

Ned Rorem over 'How Like a Winter' : "Nothing can be said about music that the music itself can't say better, except how it came to be written. Indeed, How Like A Winter was co- commissioned by the Eduard van Beinum Foundation and dedicated to the three performers: Christianne Stotijn, Joseph Breinl, and Rick Stotijn. Their three instruments - the human voice, double bass, and piano - seem invented to convey the verse of Shakespeare, the greatest poet of the English language.
The text is three interconnected Shakespeare sonnets, #97, #98 and #99, which express loss and separation using the theme of the seasons. Without love, it is always a cold, dark winter. The flowers of spring, the pleasures of summer and "teeming autumn" come and go but it feels like winter because of the absence of the one who is loved. A sense of nostalgia - of presence and absence - is conveyed. "

Programma :

  • Johannes Brahms, Gestillte Sehnsucht. Für Singstimme, Kontrabass und Klavier (arr. Marijn van Prooijen) (Aus: "Geistliche Lieder op. 91)
  • Giovanni Bottesini, Cappricio di Bravura
  • Maurice Ravel, Cinq Mélodies populaires grecques
  • Mikhail Glinka, Songs for mezzo-soprano, double bass and piano
  • Ned Rorem, How Like a Winter. Song-cycle for mezzo-soprano, double bass and piano
  • Emil Tabakov, Motives for double bass solo
  • Michel van der Aa, Songs for mezzo-soprano, double bass and piano (text: Carol Ann Duffy) : How Are We Today? (creatie) - Miles Away
  • William Bolcom, From: Cabaret Songs, Arranged by Wijnand van Klaveren

Praktische info :

Christianne Stotijn, Rick Stotijn & Joseph Breinl : How like a winter
Maandag 27 januari 2014 om 20.00 u
De Munt - Brussel

Muntplein
1000 Brussel 

Meer info : www.demunt.be, www.christiannestotijn.com en www.rickstotijn.com

Extra :
Interview met Christianne Stotijn, Carl Böting op www.demunt.be
Ned Rorem : www.nedrorem.com, nl.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube
An Eternal Youth, Now 90. Celebrating Ned Rorem's 90th Birthday, Seve Smith op www.nytimes.com, 25/10/2013
Emil Tabakov : www.emiltabakov.com, en.wikipedia.org en youtube
Michel van der Aa : www.vanderaa.net, www.muziekencyclopedie.nl, www.boosey.com en youtube
Gesprek met Michel van der Aa in De wereld draait door, 26/03/2009
William Bolcom : williambolcom.com, nl.wikipedia.org en youtube

12:15 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.