24/01/2014

Nieuwe multimediale ElektroAkoestische releases in Logos

Bernard Parmegiani Dinsdag kan je in Logos terecht voor de nieuwste multimediale ElektroAkoestische releases, geselecteerd door Kristof Lauwers en Mattias Parent. Het is een traditie bij Logos: het jaarlijkse winterconcert rond puur elektroakoestische (EA)muziek. Medewerkers Kristof Lauwers en Mattias Parent lanceerden recent een nieuwe call for works en daar werd internationaal op gereageerd. Zij compileerden de beste releases tot een avondvullend concert waarbij je simpelweg de ogen sluit om heuse sonische landschappen aan je trommelvlies voorbij te laten trekken. Of toch niet helemaal: er steekt ook heel wat audiovisueel materiaal tussen, dat meer dan de moeite waard is. Last but not least krijgen we ook een eerbetoon aan de recent overleden Franse pionier Bernard Parmegiani (foto) - de luidspreker hebbe zijn ziel - wiens werk voortleeft in de wondere EA-wereld. Dat alles wordt gepresenteerd op een hoogwaardige geluidsinstallatie en gespatialiseerd over 8 kanalen.

Glitches, soundscapes, grooves, FFTs, spectrograms, dynamic filters, ... het zijn allemaal termen uit de wondere wereld van de elektroakoestische (EA-)muziek of audio art. Dit is de muziek(wetenschap) die zich concentreert op de akoestische eigenschappen van elektrische muziekinstrumenten. Globaal gezien kan je stellen dat alle muziekcomposities die voor luidsprekers zijn gemaakt, binnen dit domein vallen. De stroming werd in Europa onder andere beïnvloed door de Franse Musique Concrete (sommigen spreken van Musique Acousmatique), door de Westdeutscher Rundfunk, door de Britse experimentalisten Trevor Wishart en Keith Rowe, door de avant garde-jazz en progressieve noise. Aan de overzijde van de Atlantische oceaan waren het medio jaren 50 experimentalisten zoals John Cage en David Tudor die, elk op hun manier en estetische gronden, substantiele bijdragen leverden aan de EA.

Bij Logos - niet voor niets het pilootcentrum voor geluidskunst in Vlaanderen - maken ze er inmiddels al enkele jaren een traditie van om in de winter een selectie van de nieuwste internationale releases uit de EA-wereld voor te stellen. Vandaag de dag kan iedereen die beschikt over degelijke hardware, kennis van elektronika, een goed functionerend paar oren en de nodige ambitie, EA-muziek op de wereld loslaten. Er zijn dan ook heel, heel veel artiesten aan de slag in dat domein, en daar moet uit gefilterd worden. Logosmedewerkers Kristof Lauwers en Mattias Parent lanceerden een call for works en uit de talrijke inzendingen hebben zij een verscheiden, multimediaal programma samengesteld. Het concert bevat tevens een hulde aan een van de grondleggers van het genre: de Fransman Bernard Parmegiani, die eind november 2013 op 86-jarige leeftijd overleed.

Bernard Parmegiani (Parijs, 1927-2013) kennen we van de Groupe de Recherches Musicales (GRM), waar hij vanaf de jaren '60 werkte aan de zijde van de toenmalige pioniers Pierre Schaeffer en Pierre Henry. Hij verwierf een aanstelling bij de dienst 'Music/Image' van de Franse televisie (meerbepaald de toenmalig enige zender ORTF), waar hij onder meer de studio deelde met Iannis Xenakis. Parmegiani kreeg de opdracht om 'gebruiksmuziekjes' te produceren zoals soundtracks bij documentaires en hoorspelen, maar gaandeweg kwamen ook regisseurs bij hem aankloppen zoals zijn generatiegenoot Jan Lenica, waarmee hij in 1965 de surreële kortfilm "A" realiseerde.

Eind jaren'60 kwam er meer en meer internationale erkenning met residenties in de Verenigde Staten, de Westdeutscher Rundfunk en met (live)performances van de Londense Third Ear Band. Ook in zijn thuisland Frankrijk was Parmegiani een geliefd artiest: 'L'Enfer' (1972), in samenwerking met François Bayle en gebaseerd op Dante's Divina Comedia, werd internationaal erkend als een meesterwerk. 20 Jaar later verliet hij de GRM en stichtte hij zijn eigen klanklabo in Saint Remy. Sedertdien was hij een veelgevraagd jurylid op tal van EA-festivals en -wedstrijden.

Zelf viel hij ook geregeld in de prijzen: Academie du Disque Francais (1979), Les Victoires de la Musique (1990), Prix Magister (Bourges 1991) en Golden Nica Award op de Prix Ars Electronica (1993) voor Entre-temps dat hij een jaar voordien had gefinaliseerd. Wie overigens geregeld het vliegtuig neemt, zal misschien onbewust Parmegiani's "Indicatif Roissy" ondergaan hebben: een 'jingle' die tot in 2005 elke publieke aankondiging op Paris-Charles De Gaulle voorafging. Aphex Twin, Autechre and Sonic Youth citeren hem als een artiest met een doorslaggevende invloed.

Programma :

  • Barry Truax, Earth and steel
  • Thanos Chrysakis, Night two hundred forty five - nowhere
  • Ivan Penov, Controcorrente
  • Bernard Parmegiani, Intermixed Wavelengths
  • Dave Payling, Diffraction
  • Bernard Parmegiani, Full and free
  • Pete Batchelor, Fuse
  • Ana Dall'Ara-Majek, Akheta's Blues
  • Bernard Parmegiani, Induced Matter
  • Pierce Warnecke, O.O.

Praktische info :

EA! Nieuwe ElektroAkoestische releases
Dinsdag 28 januari 2014 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

Extra :
Bernard Parmegiani op en.wikipedia.org en youtube
La vie multipiste de Bernard Parmegiani, figure de la musique concrète, Pierre Gervasoni op www.lemonde.fr, 25/11/2013
Bernard Parmegiani, 'De Natura Sonorum: Accidents/Harmoniques' op Koen Van Meel op Kwadratuur.be, 31/01/2007

13:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.