13/01/2014

De Munt creëert Les Mamelles de Tirésias met jonge Europese talenten

Les Mamelles de Tirésias Les Mamelles de Tirésias, de eerste opera van Francis Poulenc, werd gecomponeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog naar het gelijknamige surrealistische drama van Guillaume Apollinaire. De muzikale wereld van deze opera is onweerstaanbaar en verwijst even goed naar variététheater als naar de muziek van tijdgenoten zoals Chabrier en Satie. Vanaf de eerste maten zet de Theaterdirecteur de toon: "Publiek, wacht maar af, ik breng u een stuk dat onze zeden en gewoonten wil veranderen." Van geslacht wisselen om macht te krijgen in een mannenwereld, dat is wat Thérèse / Tirésias voorstelt om het hoofd te bieden aan de samenleving. Het muzikaal arrangement, in handen van Emily Hindrichs, is gebaseerd op schetsen uit 1958 van Benjamin Brittens bewerking voor twee piano's. Met een combinatie van dans en zang belicht regisseur Ted Huffman samen met veelbelovende, jonge zangers de bevreemdende poëzie van dit werk.

Francis Poulenc & Benjamin Britten
Francis Poulenc (1899-1963) groeide op in een familie van melomanen. Hij studeerde eerst piano bij Ricardo Viñes en sloot zich in 1919 aan bij de vermaarde Groupe des Six met geestesgenoten Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Darius Milhaud en Germaine Taillefer. Op aanraden van Darius Milhaud vervolmaakte hij zijn muzikale schriftuur bij de componist Charles Koechlin die al snel zijn leermeester wordt. Francis Poulenc was achtenveertig toen zijn eerste opera, Les Mamelles de Tirésias, op 3 juni 1943 in première ging in de Parijse Opéra Comique. Deze opera buffa werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gecomponeerd op het gelijknamige surrealistische drama van Guillaume Apollinaire dat tijdens de Eerste Wereldoorlog werd geschreven. Het muzikale universum van deze opera verwijst zowel naar het variététheater als naar toenmalige componisten als Emmanuel Chabrier en Erik Satie. Poulenc toont een echt talent in het componeren van buitengewone momenten van echte waanzin met een volmaakt respect voor ritme en muzikale tijd. Alle dansen en lyrische vormen worden hier subtiel gekarikaturiseerd, waarbij ze een passend antwoord bieden op de surrealistische tekst van Apollinaire, een van de lievelingsdichters van de componist.

De muzikale bewerking die in de Munt wordt gebracht, is van Emily Hindrichs en werd gebaseerd op Benjamin Brittens schetsen van de bewerking van de orkestpartituur voor twee piano's zoals die in 1958 werd voorgesteld op het Festival van Aldeburgh. Deze pianoreductie was Brittens oplossing voor de beperkte capaciteit van het podium van de Jubilee Hall. Van Brittens bewerking voor twee piano's resten slechts twee onvolledige schetsen van een zangpartituur, geannoteerd, vol doorhalingen en moeilijk te ontcijferen. Deze gereduceerde versie werd sedert 1958 nooit meer hernomen. Het opnieuw creëren van dit jeugdwerk met jonge Europese talenten in samenwerking met ENOA, het Britten-Pears Young Artist Programme van Aldeburgh Music en de Muziekkapel Koningin Elisabeth krijgt vandaag zijn volle betekenis.

Praktische info :

Francis Poulenc / Benjamin Britten : Les Mamelles de Tirésias
Donderdag 16 en vrijdag 17 januari 2014, telkens om 20.00 u
Zaterdag 18 januari 2014 om 15.00 u en om 20.00 u
Zondag 19 januari 2014 om 15.00 u
De Munt - Mailibranzaal - Brussel

Leopoldstraat 23
1000 Brussel 

Meer info : www.demunt.be

Extra :
Benjamin Britten op en.wikipedia.org, www.brittenpears.org, www.boosey.com en youtube
Benjamin Britten (1913 - 1976): Persoonlijkheid onder invloeden op www.musicalifeiten.nl
Emily Hindrichs : www.emilyhindrichs.com

16:58 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.