12/12/2013

Muziekrobots van Logos zoeken muzikale verbanden met wit op

M&M White Toegegeven: een echte, met sneeuw overdekte decembermaand is inmiddels ook al weer lang geleden. Desalniettemin is wit de belangrijkste akromatische 'kleur' van deze nieuwe M&M- voorstelling. Waar ze bij Logsos in november nog volop wentelden in Darkness, zoeken ze op het einde van 2013 dus even de andere kant van het spektrum op. Zoals steeds zijn de gebruikelijke elementen aanwezig: een nieuwe lichting creaties van de medewerkers, zelfontwikkelde interfaces, een flink stuk interaktieve dans en een formatie van ruim 50 muziekrobots om dat alles te begeleiden. Met werk van de Logos crew, een wolk witte ruis en zelfs een streepje Satie. De witte raven die hun steentje bijdragen aan deze voorstelling zijn: Moniek Darge, Emilie De Vlam, Sebastian Bradt, Kristof Lauwers en Xavier Verhelst. Algemene artistieke leiding en robotbouw: dr. Godfried-Willem Raes.

De <M&M> muziekrobots zoeken in december dus de muzikale verbanden met wit op. En die zijn heel uiteenlopend:
- We kennen allemaal het verschijnsel white noise, de witte ruis uit de wereld van de akoestiek. Dat houdt in dat in een geluidsspektrum alle frekwenties even sterk aanwezig zijn. Witte ruis wordt als signaal vaak gebruikt om een meetkanaal te ijken.
- De witte toetsen van het pianoklavier worden uitgebreid onder de loep genomen (Barbara Buchowiec, White)
- Ook de Franse componist Erik Satie had een bijzondere affiniteit met wit; zo at hij in een latere periode van zijn leven uitsluitend wit voedsel zoals suiker, bloemkool, witte bonen, noedels, champignons, kippewit,... De drie 'Sonneries' uit de bundel Rose + Croix zijn voorbeelden van muziek die Satie schreef in zijn zelfverklaarde 'witte periode'.
- Witte wieven zijn mistflarden die in de folklore voor geesten worden aangezien (Sebastian Bradt, Intron Wenn)

M&M White
Dinsdag 17 december 2013 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

22:59 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.