15/11/2013

Vioolconcerto van Bram Van Camp in combinatie met Wagner en Schreker in Brugge, Gent en Antwerpen

Bram Van Camp Wagner en Schreker op één concert: dat is in politieke zin zowat water en vuur. Muzikaal geenszins. Wagner was uitgesproken anti-Joods - wat hem tot vandaag de dag nog veel vijanden oplevert - en zijn muziek werd een van de uithangborden voor nazi-Duitsland. Schreker was razend populair in de Weimarrepubliek, maar als Jood werd hij door de nazi's afgedaan als entartet (ontaard). Na de oorlog geraakte hij in de vergetelheid. De laatste decennia staat hij dan toch weer op de affiche. Tussen die twee heren in: de jonge Bram Van Camp (foto), in wiens vioolconcert Stravinsky stilistisch over de schouder meekijkt. Violist Wibert Aerts voerde het eerder uit in een glansrol, en doet dat ongetwijfeld nog eens over.

Richard Wagner liet zich slechts af en toe verleiden tot het componeren van symfonische muziek. De verjaardag van zijn vrouw Cosima was aldus de perfecte gelegenheid om met een symfonisch gedicht 'Siegfried Idylle' zijn liefde voor haar te betuigen. Verwijzend naar hun pasgeboren zoon Siegfried baadt dit werk in een waas van huiselijk geluk en eindeloze genegenheid. De jonge Vlaamse componist Bram Van Camp viel reeds verschillende keren in de prijzen. Reden te meer om je te laten kennismaken met zijn vioolconcerto waarin hij koos voor een atypische vormgeving, een complex kat-en-muisspel tussen solist en orkest en grillige klankgeluiden. Violist Wibert Aerts, een meester in het interpreteren van hedendaagse muziek, is aldus de geknipte persoon om je doorheen dit werk te gidsen. Eigenlijk was het oeuvre van de Oostenrijker Franz Schreker gedoemd tot de vergetelheid. Een ban op zijn muziek door de nazi's zorgde ervoor dat zijn naam en faam als sneeuw voor de zon wegsmolt. Toch is zijn Kammersymphonie vandaag één van zijn meest uitgevoerde werken. Een weelderige en gedetailleerde orkestratie in combinatie met een kleurrijk, harmonisch palet toont duidelijke invloeden van Debussy, Mahler, Wagner en Strauss.

Bram Van Camp (1980) streeft in zijn muziek naar een stijl met een intuïtief vertrekpunt, waar elke noot toch verklaard kan worden binnen een consequent (eigen) systeem. Hoewel in de meeste composities sprake is van seriële procedures, houdt Van Camp steeds een muzikaal, organisch klinkend resultaat voor ogen. Op die manier is zijn compositiesysteem geen doel op zich, maar is het een middel tot het creëren van een natuurlijk klinkende essentie: de eigenlijke organische muziek. Bram Van Camp ontwikkelt zich verder als componist maar blijft daarnaast ook actief als violist. Hij beschouwt zijn activiteiten als uitvoerend muzikant als essentieel in zijn compositorische ontwikkeling. In zijn repertoire geeft hij de voorkeur aan twintigste-eeuwse en hedendaagse muziek. Als orkestmusicus deed hij ervaring op in verschillende orkesten waaronder deFilharmonie van Vlaanderen en het Filharmonisch Jeugdorkest van Vlaanderen, waarmee hij concertreizen maakte naar Rusland, Canada en Italië. Sinds 2003 dirigeerde hij diverse ensembles met eigen en hedendaagse muziek.

Programma :

  • Richard Wagner, Siegfried Idylle
  • Bram Van Camp, Concerto voor viool en ensemble (2008)
  • Franz Schreker, Intermezzo voor strijkers
  • Franz Schreker, Kammersymphonie

Praktische info :

Symfonieorkest Vlaanderen & Wibert Aerts : Wagner, Bram Van Camp, Schreker
Dinsdag 19 november 2013 om 20.00 u
Concertgebouw Bruggge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : symfonieorkest.be en www.concertgebouw.be
---------------------------------
Vrijdag 22 november 2013 om 20.00 u (inleiding om 19.15 u)
Muziekcentrum de Bijloke - Gent
Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : symfonieorkest.be en www.debijloke.be
---------------------------------
Zondag 24 november 2013 om 15.00 u
deSingel - Antwerpen

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : symfonieorkest.be en www.desingel.be

Extra :
Bram Van Camp : www.matrix-new-music.be en youtube

Beluister alvast Bram Van Camps Concerto voor viool en ensemble

16:42 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.