15/11/2013

Jonge Oekraïens-Franse pianiste Natacha Kudritskaya speelt Rameau, Debussy en Crumb

Natacha Kudritskaya Voor de jonge Oekraïens-Franse pianiste Natacha Kudritskaya was de kennismaking met de muziek van Jean-Philippe Rameau als een blikseminslag: liefde op het eerste gezicht. Haar interpretatie verraadt die warme gevoelens en voert de luisteraar onherroepelijk mee naar een universum dat puur barok en tegelijk zeer modern is. Een selectie van Rameaus meest sprekende karakterstukken vormt een tweeluik met repertoire van Debussy en de levende componist George Crumb, wiens verzameling Makrokosmos uit 1973 het pianospel op een geheel nieuwe, verafgelegen planeet plaatst. Natacha Kudritskaya besluit haar concert met een nu al legendarische uitvoering van de monumentale Gavotte et six doubles uit de Nouvelles suites, waarin Rameau virtuositeit paart aan ongekend krachtige emoties. Een niet te missen kennismaking met een rijzende ster. "Net als bij Bach blijkt de keuze voor een instrument van secundair belang op het moment dat de uitvoerder over de middelen beschikt om haar personaliteit te laten doorschijnen. En dat is in dit geval wel zeker!" - Luc Nevers, tijdschrift 'Pianiste'

George Crumb (1929) is een Amerikaans componist van avantgarde-muziek. Zijn werk wordt getypeerd door het gebruik van ongebruikelijke klankkleuren en speeltechnieken. Een van zijn bekendste werken is Makrokosmos, een serie van vier boeken met composities voor piano. De titel verwijst naar Béla Bartóks Mikrokosmos, een soortgelijke serie met korte karakterstukken. Crumb gaat echter veel verder als het gaat om speeltechniek. De piano is niet alleen versterkt maar ook geprepareerd door middel van het plaatsen van objecten tussen de snaren. Crumb zelf noemt de techniek van pianopreparatie overigens "extended piano". De pianist moet tijdens het spelen ook roepen of zingen.

Aan Crumbs muziek ligt gewoonlijk een programma, een buitenmuzikale associatie, ten grondslag. Zo zijn Makrokosmos I en II gebaseerd op de tekens van de Dierenriem. Zijn handgeschreven, uiterst precieze partituren zijn een lust voor het oog, met soms een puur grafische symboliek. Drie delen uit Makrokosmos I zijn opgeschreven in de vorm van een cirkel, een kruis en een spiraal. "Het is belangrijk dat muziek er goed uitziet", zegt Crumb. "Er is voor een componist een geheimzinnig verband tussen de klank en hoe de muziek eruitziet op papier. Dat verband probeer je tot uitdrukking te brengen in de notatie."

Programma :

  • Jean-Philippe Rameau (1683-1764) Les tendres plaintes - Les niais de Sologne - L'entretien des Muses - Les tourbillons - Les cyclopes - Les sauvages - Gavotte et six doubles
  • Claude Debussy (1862-1918), La cathédrale engloutie - Clair de lune
  • George Crumb (1929), Makrokosmos II, selectie

Praktische info :

Natacha Kudritskaya : Rameau, Debussy, Crumb
Zondag 17 november 2013 om 11.00 u
Concertgebouw Bruggge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be

Extra :
George Crumb: www.georgecrumb.net, www.essentialsofmusic.com, en.wikipedia.org en youtube

13:28 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.