23/10/2013

20 years, For The Record : Spectra speelt uniek verjaardagsconcert in de Bijloke

Spectra Op 25 oktober speelt Spectra, samen met de sopraan Charlotte Riedijk, zijn verjaardagsconcert in Muziekcentrum De Bijloke in Gent. Het concert wordt een selectie van de muzikale hoogtepunten die de laatste vijf jaar in samenwerking met Spectra gecreëerd werden. Op het programma staan werken van Luc Brewaeys, Annelies Van Parys, Daan JanssensJean-Luc Fafchamps, Frederik Neyrinck en artistiek leider/dirigent Filip Rathé. Al deze werken worden ook vereeuwigd op cd ism met radio Klara.

Spectra wordt 20 jaar. Het Gentse Ensemble ontstond in de schoot van de boeiende nieuwe muziekscène in de stad en groeide uit tot een vaste waarde op binnenen buitenlandse podia. Onder leiding van Filip Rathé werkte Spectra samen met binnen- en buitenlandse topcomponisten zoals Lucien Goethals, Luc Brewaeys, Luca Francesconi en Nicolaus A. Huber. Daarnaast stimuleren ze ook de jonge, aanstormende garde. Zo bewijzen de recente compositieopdrachten aan onder andere Daan Janssens en Frederik Neyrinck. Naar aanleiding van hun porseleinen jubileum spelen de muzikanten van Spectra een verjaardagsconcert in De Bijloke. Op het programma staan een aantal werken die speciaal voor het ensemble werden gecomponeerd. Als kers op de taart komt er een cd-opname van het concert.

'Cardhu' van Luc Brewaeys en 'Étude Scénographique' van Daan Janssens werden beide voor het eerst uitgevoerd op het Leuvense Transit-Festival in 2008. Frederik Neyrincks 'Echo de Maeterlinck' werd in Madrid boven de doopvont gehouden. Annelies van Parys schreef 'Memories of an Index' voor de World Music Days 2012 in Gent, een herinnering aan haar opera 'An Index of Memories' die Spectra in 2010 creëerde. 'Avec Diamants Extrêmes' van Filip Rathé werd voor het eerst uitgevoerd op het Aurora-Festival in Sydney (World Music Days 2010), waar ook Jean-Luc Fafchamps' 'Lettre Soufie: Sh(în)' werd uitgevoerd. Een bloemlezing ..

Frederik Neyrinck - Echo de Maeterlinck
Echo de Maeterlinck brengt een verklanking van de vijf korte verzen van Chanson no. 6 uit Maurice Maeterlincks Douze Chansons. Uit het gedicht spreekt een vruchteloze zoektocht naar geluk. Het toont hoe moeilijk het kan zijn om een glimp van de waarheid of geluk op te vangen. In Echo de Maeterlinck worden twee soorten materiaal gecontrasteerd en geleidelijk aan getransformeerd. Het reële, concrete materiaal vervormt zich tot een schimmige herinnering. De concrete waarheid vervaagt en wordt uiteindelijk een wazige echo van dit gegeven.

Annelies Van Parys - Memories of an Index
Memories of an Index is een knipoog naar het avondvullend muziektheaterwerk 'An Index of Memories' dat Annelies Van Parys schreef voor Spectra Ensemble in een productie van Muziektheater Transparant, op teksten van de oud-Griekse dichteres Sappho. Hoewel het de bedoeling was om er een korte suite van te maken, werd het geen letterlijke kopie uit fragmenten van het oorspronkelijke werk. Van Parys koos voor een licht gewijzigde bezetting met toevoeging van piano en met gebruik van slechts één zangstem. Dat geeft een volledig andere kleuring aan het werk. Ook het muzikale materiaal werd op sommige plaatsen ingrijpend herwerkt.

Jean-Luc Fafchamps - Lettre Soufi: Sh(in)
Lettre Soufie: Sh(în) is het negende werk binnen een groot project: Lettres Soufies. De compositie is een afspiegeling van het componeren van muziek, zowel in tijd als ruimte. De symbolen haalde Jean-Luc Fafchamps bij het Soefisme, een mystieke traditie binnen de islam. Met de hulp van enkele Soefi-kenners gebruikte hij ze als sleutel tot poëtische klanken. Shîn wordt geassocieerd met aanvaarding, witte aloë, de maan, zuiverend vuur ... en is een vorm van klaagzang, lamento. Het is een staat van verlatenheid en afstandelijkheid, waar een stil en ingetogen verdriet wordt gedroomd, een jammerklacht die aan niemand is gericht, een verdoving waarin men zich graag verliest. Wat achterblijft is angst ( souvenirs of prémonitions ), op een achtergrond van geroezemoes. Vanuit deze toestand, door een trage transformatie, verschijnen de omstandigheden die nodig zijn om troost te kunnen verwachten.

Filip Rathé - Avec Diamants Extrêmes
Onbewuste associaties genereren voortdurend veranderlijke bewegingen in lichaam en geest. Geheugen, toekomst van ons verleden. Het heden, nooit compleet en steeds vervagend. Muziek ontstaan uit elementaire emotionele gestes, een onbegrijpelijk verhaal vertaald in klank en schijnbaar onomkeerbare tijd. Associatie als constructief plan, gestes als bouwstenen, beweging in/is tijd. Een tekst van Paul Valéry als vertrekpunt voor een work in progress, bestaande uit in de verte gerelateerd aforismen.

Daan Janssens - Etude Scénographique
Étude Scénographique - een compositie voor mezzosopraan en zes instrumenten - was oorspronkelijk een ode van Ricardo Reis. Ricardo Reis is één van de pseudoniemen van gerenommeerd Portugees schrijver Fernando Pessoa. Het leeuwendeel van de tekst is hoorbaar in de compositie. De eerste en laatste lettergrepen zijn echter enkel virtueel aanwezig.
Daan Janssens : "In mijn compositie werk ik voornamelijk met korte leidmotieven en muzikale gebaren, soms slechts gelinkt aan één instrument. Ik heb niet geprobeerd de tekst woord voor woord te illustreren, eerder heb ik getracht om de onderliggende gedachte op te roepen. De tekst, die op zich eerder lyrisch maar gefragmenteerd is, is doordrongen van korte muzikale beelden die zichzelf constant herhalen."

Luc Brewaeys - Cardhu
Luc Brewaeys : "Cardhu is het voorlaatste werk in mijn reeks van composities die de naam van een single malt whisky dragen. De muziek is in wezen nog steeds spectraal, maar ik breid de harmonieën uit door het gebruik van extra kwarttonen die niet noodzakelijkerwijs deel uitmaken van de boventonenreeks. De tempi veranderen, het is de eerste keer sinds jaren dat ik accelerandi en ritardandi heb geschreven. De snelle passages zijn aanvankelijk heel kort, bijna zoals aankondigingen voor de langzame muziek die er telkens op volgt. Naar het einde toe wordt het verschil tussen die snelle en langzame(re) muziek bijna volledig opgeheven en het werk eindigt dan ook - bij manier van spreken - in 'totale harmonie' met zichzelf. Ten slotte komen ook enkele melodische aspecten naar de voorgrond, zij het op een minder prominente manier.
Cardhu is geschreven in opdracht van het TRANSIT-festival en SPECTRA, met een eerste uitvoering in 2008. De partituur is opgedragen aan Mark Delaere, directeur van het festival, en aan Filip Rathé, dirigent van SPECTRA."

Programma :

  • Frederik Neyrinck, Echo de Maeterlinck (2011)
  • Annelies Van Parys, Memories of an Index (2012)
  • Jean-Luc Fafchamps, Lettre Soufi: Sh(in) (2009)
  • Filip Rathé, Avec Diamants Extrêmes (2010)
  • Daan Janssens, Etude Scénographique (2008)
  • Luc Brewaeys, Cardhu (2008)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Spectra : 20 years, For The Record
Vrijdag 25 oktober 2013 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be, schoolofartsgent.be en www.spectraensemble.com

Dit concert wodt opgenomen door Klara en uitgezonden op dinsdag 10 december 2013 in Klara Live.

Extra :
Frederik Neyrinck : www.frederikneyrinck.be, www.muziekcentrum.be en www.goldenrivermusic.be
Annelies Van Parys : www.anneliesvanparys.be , anneliesvanparys.spaces.live.com, www.matrix-new-music.be en youtube
Jean-Luc Fafchamps op www.compositeurs.be en youtube
Filip Rathé op www.matrix-new-music.be en www.spectraensemble.com
Daan Janssens : www.daanjanssens.be en youtube
Luc Brewaeys : www.lucbrewaeys.com, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Een gesprek met Jean-Luc Fafchamps, een van de centrale componisten van Ars Musica 2013, 20/03/2013
Jonge en minder jonge Vlaamse componisten op openingsconcert Transit, 20/10/2011
An index of memories : geënsceneerd concert over de herinnering en haar emoties, 9/03/2010

13:15 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.