08/10/2013

Mis voor Ongelovigen : een vreugdevolle mis vol droevige klanken

Jeroen D'hoe, Mis voor ongelovigen Op donderdag 10 oktober kunnen klassiekminnende atheïsten hun hartje ophalen in het Lemmensinstituut in Leuven. Op het programma staat de Mis voor ongelovigen van Vlaamse componist Jeroen D'hoe. Hij gebruikte de crisis van de katholieke Kerk als fundament om een werk te schrijven waarin hij ook volksmuziek en dans integreert. Een ensemble met sopraan, bas, doedelzak, accordeon, viool en gitaar begeleidt het publiek bij hun weg naar geloven of niet-geloven.

De 'Mis voor Ongelovigen' is een ankerpunt in een tijd waarin geloofsvragen en spirituele belevenissen steeds meer mensen in de ban houden. Deze mis geeft daarop geen antwoorden, maar laat de weg naar geloven of niet-geloven geheel in de handen van de toeschouwers. Jeroen D'hoe vervlecht volksmuziek met gecomponeerde muziek en voegt zelfs dans en zang toe. Zes muzikanten en een performer nemen je mee op een muzikale tocht door verschillende ruimtes en muzikale stemmingen. Deze voorstelling is gemaakt in opdracht van Intro in situ, klankwerkplaats uit Maastricht die opereert op de grens van theater,muziek en installaties en maakt onderdeel uit van de klankatlas van Limburg. 

Het idioom van Jeroen D'hoe (1968) bestaat in essentie uit twee bestanddelen: enerzijds haalt hij inspiratie uit de compositietechnische vernieuwingen die componisten de voorbije decennia doorvoerden, en anderzijds is er een sterke band met de traditie. Hij voelt bovendien een grote affiniteit met twintigste-eeuwse componisten als Charles Ives, Aaron Copland, Witold Lutoslawski, György Ligeti en John Corigliano. Zijn roots liggen in het algemeen in het grote symfonische repertoire met een directe expressiviteit. Daarnaast vermeldt Jeroen D'hoe het grote belang van zijn opleiding als musicoloog en het onderzoekswerk dat hij aansluitend deed. Ze zijn even essentieel als zijn puur muzikale opleiding. Hij stelt dat een historisch, esthetische en analytisch perspectief - vanuit de musicologie - een noodzakelijke background geeft voor compositie. Hij streeft dan ook naar een ideale wisselwerking tussen het artistieke en het wetenschappelijke.

De meeste composities van Jeroen D'hoe's werden in opdracht geschreven. Op de vraag of hij zichzelf beschouwt als componist ten dienste van een opdrachtgever, of een componist die voor zichzelf schrijft, antwoordde de componist:"De intrinsieke interesse en motivatie van de componist om een bepaald werk te schrijven is uiteraard van wezenlijk belang voor het creatieve proces. Een compositieopdracht (en daaraan gekoppeld de uitvoeringsmogelijkheden) maken mee mogelijk dat een compositie en een bepaalde visie die er aan ten grondslag ligt, een publiek bereikt. De gestelde vraag bevat mijns inziens niet noodzakelijk aan elkaar tegengestelde waarden. Beide kunnen perfect samengaan en de meerwaarde hiervan voor zowel de opdrachtgever, het publiek als de componist ligt voor de hand." (*)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Annelies van Gramberen, Jean-Pierre van Hees, Aag Dereymaeker, Ludo Mariën, Jurgen De bruyn en Dennis Vanderbroeck : Jeroen D'hoe, Mis voor ongelovigen
Donderdag 10 oktober 2013 om 20.00 u
Lemmensinstituut - Leuven

Herestraat 53
3000 Leuven

Meer info : www.30cc.be

Extra :
Jeroen D'hoe : www.jeroendhoe.org, www.muziekcentrum.be, www.matrix-new-music.be (*) en youtube
'Mis voor Ongelovigen' tijdloze en vervreemdende gebeurtenis op www.anneliesvangramberen.be

Bekijk de trailer van Jeroen D'hoe's Mis voor ongelovigen

13:04 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.