04/10/2013

Nederlandse EnAccord speelt strijkkwartetten van Thomas Adès, Beethoven en Mendelssohn

Thomas Adès Geprezen om zijn intieme, warme klank, expressieve stijl en dynamisch vermogen beheerst EnAccord het ijzeren strijkkwartetrepertoire en combineert het bekende werken met minder bekende meesterwerken. Beethovens Strijkkwartet opus 18 nr. 1 is één van de eerste strijkkwartetten die de componist schreef, geïnspireerd door de vader van het strijkkwartet, Joseph Haydn. Het is nog erg klassiek, maar de weerbarstige romanticus is toch al in volle glorie te horen. Daartegenover staat de wondere klankwereld van de Britse componist Thomas Adès (foto). Om nadien heerlijk overspoeld te worden door de lyrische melodieën van Mendelssohn.

De in 1971 in Londen geboren componist Thomas Adès heeft piano en compositie gestudeerd aan de Guildhall School of Music met Paul Berkowitz en Robert Saxton en aan het King's college in Cambridge waar hij in 1992 afstudeerde. Hij componeerde er 'Five Eliot Landscapes' voor sopraan en piano, zijn opus 1. Al zijn latere werken zijn zeer verscheiden. Adès werd in 1993 opgemerkt door de internationale pers tijdens het recital in de Purcell Room te Londen tijdens de de creatie van 'Still Sorrowing'. Vanaf september datzelfde jaar was hij voor een periode van twee jaar de huiscomponist van het Orchestre Hallé, waar hij 'The Origin of the Harp' (1994) schreef en aan een pianoconcerto werkte voor de inhuldiging van de nieuwe concertzaal van Manchester in 1996. Door de creatie van de 'Chamber Symphony' in Cambridge (1993) en 'Living Toys' in het Barbican Centre (1994) kwam zijn carrière in een stroomversnelling. In 1994 won hij de compositieprijs van de universiteit van Cambridge. Hij schreef werken voor orkest en kamermuziekensembles, maar zijn meest prestigieuze project was de opera 'Powder her Face', op vraag van het Almeida Theater in Londen. Critici zijn het vaak oneens over de benoeming van Adès' werk en vergelijken hem met Beethoven, Mozart, Purcell en Britten. Maar steeds wordt zijn originaliteit en muzikaliteit onderstreept. Naast componist is Adès ook een gewaardeerd pianist en dirigent.

Thomas Adès over 'Arcadiana' : "Six of the seven titles which comprise Arcadiana evoke various vanished or vanishing 'idylls'. The odd-numbered movements are all aquatic, and would splice if played consecutively. I might be the ballad of some lugubrious gondolier; III takes a title and a figuration from a Schubert Lied; in V a ship is seen swirling away to L’Isle Joyeuse; VII is the River of Oblivion. The second and sixth movements inhabit pastoral Arcadias, respectively: Mozart's 'Kingdom of Night', and more local fields. The joker in this pack is the fourth movement, the literal dead centre: Poussin's tomb bearing the inscription Even in Arcady am I. Arcadiana was commissioned by the Endellion Quartet with funds from the Holst Foundation." (*)

Programma :

  • Beethoven, opus 18-1
  • Thomas Adès, Arcadiana (1994)
  • Mendelssohn, opus 44-2

Tijd en plaats van het gebeuren :

EnAccord : Beethoven, Thomas Adès, Mendelssohn
Zondag 6 oktober 2013 om 15.00 u
Stadsmuseum De Hofstadt - Diest

Grote Markt 1
3290 Diest

Meer info : www.ccdiest.be en www.enaccord.nl

Extra :
Thomas Adès : thomasades.com (*), en.wikipedia.org, brahms.ircam.fr, www.fabermusic.com en youtube
Thomas Adès (1971 - ): Cultfiguur , Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

16:11 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.