13/09/2013

Musica Sacra Maastricht in het kader van inkeer, ommekeer en bekering

Musica Sacra Maastricht De derde week van september staat Maastricht ook dit jaar weer in het teken van Musica Sacra Maastricht. De 31ste editie van dit festival vindt plaats van donderdag 19 t/m zondag 22 september. Wederom dienen vele historische locaties in Maastricht als decor voor verrassende concerten en voorstellingen. 'Inkeer' is het thema van deze editie. Met muziek (van gregoriaans tot hedendaags, van west naar oost, van delicaat tot groots), dans, theater, film en beeldende kunst wordt de binnenstad Maastricht vier dagen lang omgetoverd tot een sprekend kunstenfestival. Ook dit jaar biedt het uitgebreide programma voor ieder wat wils. De eerste highlights van het festival zijn veelbelovend. Naast twee wereldpremières van composities door Nederlandse componisten Klaas de Vries en Boudewijn Tarenskeen vindt tijdens deze editie tevens het eerste officiële concert van de nieuwe philharmonie zuidnederland plaats.

Inkeer, ommekeer, bekering
Het thema van deze 31ste editie van Musica Sacra Maastricht is Inkeer. Van een plotseling inzicht, meestal het resultaat van een lang groeiproces, naar een keerpunt in het leven. Voorafgaand eraan meditatie, dialoog, boete of het opzoeken van stilte samen met de ervaring van grote emoties zoals liefde, verlies, onbegrip of afwijzing. Bekende voorbeelden van bekering zijn Saulus (die Paulus wordt), Maria Magdalena, Luther of Boeddha. Naast bekering spreken we ook over ommekeer, waarbij niet per se verwezen wordt na ar religie. In- en ommekeer zijn onlosmakelijk met ons verbonden in het dagelijks leven. Denk aan scheiding, emigratie, sabbaticals, meditatie en mindfulness. Musica Sacra Maastricht 2013 presenteert een rijk programma waarin makers, musici en publiek samen stil kunnen staan bij deze actuele thematiek.

Highlights
- het eerste officiële concert van de philharmonie zuidnederland, met onder andere Vier Letzte Lieder van Richard Strauss met de Duitse sopraan Melanie Diener en de 3de symfonie ('Silence') van James MacMillan
- Kanon Pokajanen ('Boetepsalmen') van Arvo Pärt door het groot gemengd koor Aquarius o.l.v. Marc Michael De Smet
- Polyfonieconcerten met Tallis Scholars, Schola Stralsundensis en Gesualdo Consort
- wereldpremières van Klaas de Vries en Boudewijn Tarenskeen
- dansvoorstellingen door EMIO GRECO IPC en Joost Vrouenraets
- Pianorecitals door Alexei Lubimov en Daan Vandewalle met muziek van Erik Satie (Le Fils des Etoiles) en John Cage (Music of Changes)
- De bekering van Maria Magdalena (oratorium van Bononcini uit 1701) en Paulus (Mendelssohn ) door de topensembles Concerto Soave (met María Cristina Kiehr) en Le Concert d'Anvers (o.l.v. Bart van Reyn)
- Dansproject Bull's Eye door Project Sally Maastricht m.m.v. Conny Janssen en Itzik Galili
- een diepgaand symposium met sprekers Hans van Stralen, Thomas Kim en Sander van Maas
- een rijk filmprogramma met onder andere La Religieuse (2013), Into the Wild (2007) en Léon Morin, prêtre (1961)

Naar goede zijn er dus ook dit jaar een aantal Vlaamse produkties/artiesten te gast op Musica Sacra Maastricht. Een overzicht :

Kamerkoor Aquarius: Arvo Pärt, Kanon Pokajanen - do 19/09 om 20.00 u in de Lambertuskerk
Kanon Pokajanen is een vierstemmige zetting voor koor a cappella van de volledige orthodoxe boete-hymne, zoals die in de vroegste christelijkslavische manuscripten is terug te vinden. De Estse componist Arvo Pärt trad na een persoonlijke, spirituele crisis toe tot de Russisch-orthodoxe Kerk. Twee jaar (1995-1997) besteedde hij aan het componeren van de Kanon Pokajanen, dat alleen al door zijn lengte uitzonderlijk is. De kanon gaat over verandering, de overgang van dag naar nacht, van het Oude naar het Nieuwe Testament, over profetie en vervulling, het hier en hiernamaals, de grens tussen het menselijke en het goddelijke, zwakheid en sterkte, lijden en verlossing, sterven en onsterfelijkheid. Het Belgische koor Aquarius is een van de weinige ensembles die het aandurven dit werk integraal uit te voeren.
www.gc-aquarius.be

Capilla Flamenca & HERMESensemble : Aleph - vrij 20/09 om 22.00 u in de Sint-Martinuskerk
De Lamentaties van Jeremia zijn een oproep tot bekering. Ze worden ingezet op een Hebreeuwse letter en aangezien de eerste letter van het alfabet Aleph is, werd dat de titel van dit programma. Capilla Flamenca zingt lamentaties van componisten uit de Lage Landen die in Spanje hebben gewerkt: vier daarvan zijn toegeschreven aan Pierre de la Rue en twee zijn van Alexander Agricola, beiden generatiegenoten van Josquin Desprez. Deze lamentaties worden afgewisseld met vijf nieuwe instrumentale Incipits ('Hier begint' - het eerste woord van elke lamentatie) van de jonge Vlaamse componist Daan Janssens, die ook het HERMESensemble dirigeert. De Incipits zijn gecomponeerd in het verlengde van de melodie van de Hebreeuwse letters. Het programma sluit af met de verrijzenissequens Victimae paschali in een zetting van Josquin Desprez.
hermesensemble.be, www.capilla.be, www.daanjanssens.be

Daan Vandewalle : John Cage, Music of Changes - za 21/09 om 18.00 u in de Henri Hermans Concertzaal
'Changes', veranderingen, daar gaat het om in dit festival. Deze titel verwijst naar het Book of Changes, het Chinese orakelboek I Tjing. Na zijn werken voor prepared piano gooide John Cage in 1951 het roer radicaal om in zijn Music of Changes, een grote vierdelige cyclus voor piano, gecomponeerd voor pianist David Tudor. In dit werk wordt het verloop volledig bepaald door toevalsoperaties, een manier om de persoon van de componist te neutraliseren, ‘zich te bevrijden van zijn smaak’, en van het muzikale geheugen. Dit als een vorm van ascese. In dezelfde periode verdiepte Cage zich in het zenboeddhisme. Al het muzikale materiaal (toonhoogte, tijdsduur, volume, stiltes) werd opgeslagen in acht tabellen met elk 64 cellen, naar analogie met de 64 hexagrammen in de I Tjing, en voor elke stap werd het orakel geraadpleegd. Music of Changes stelt hoge eisen aan de uitvoerder - David Tudor beweerde over zestien armen te beschikken - en wordt daarom zelden uitgevoerd.
Daan Vandewalle : "Music of Changes is een fantastisch stuk, omdat het de verbeelding voorbij schiet. […] Het gaat ergens naartoe waar je nooit bent geweest. Dat veronderstelt durf bij de componist, de uitvoerder en de luisteraar."
www.daanvandewalle.com

Tijd en plaats van het gebeuren :

Musica Sacra Maastricht
Van donderdag 19 t/m zondag 22 september 2013
Op verschillende locaties in Maastricht


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.musicasacramaastricht.nl 

Elders op Oorgetuige :
Capilla Flamenca & HERMESensemble brengen nieuwe muziek van Daan Janssens op Laus Polyphoniae, 28/08/2013

15:32 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.