26/08/2013

De Munt opent nieuwe seizoen met herneming van C(h)oeurs van Alain Platel

C(h)oeurs De Munt opent het nieuwe cultuurseizoen met C(h)oeurs. In deze voorstelling onderzoekt regisseur Alain Platel met negen dansers en een koor hoe 'gevaarlijk schoon' een groep kan zijn. De voorstelling ging in maart 2012 in première in Teatro Real, Madrid, met het koor en orkest van Teatro Real. Voor de hernemingen in Brussel wordt gewerkt met het orkest van De Munt en het koor van Teatro Real. Deze voorstellingen kaderen in het Klarafestival.

Alain Platel dompelt ons na Mozart (Wolf), Monteverdi (Vsprs) en Bach (Iets op Bach en Pitié!) opnieuw onder in een buitengewone muzikale, choreografische en humane belevenis, vertrekkend van koorpassages van Verdi en Wagner van wie we de 200ste verjaardag vieren in dit jaar. 80 koorzangers van het Teatro Real Madrid en 9 dansers van zijn gezelschap staan samen op de scène om de kracht te onderzoeken die uitgaat van deze operafragmenten die in de 19de eeuw uiting gaven aan de zucht naar vrijheid en nationale eenheid van het volk. Hoe kunnen we dat verlangen vandaag verklaren vanuit de huidige tendens van naties om zich steeds meer op zichzelf terug te plooien en vanuit de protestbewegingen van de Indignados? Hoe moeten we omgaan met de onweerstaanbare emotionaliteit die uit deze immense koren blijft spreken zonder het individu uit het oog te verliezen? Alain Platel en zijn uitmuntend team geven met een aangrijpend engagement gehoor en gestalte aan deze vragen. Een hommage aan wat ons verenigt en onderscheidt.

De première van C(h)oeurs in de opera van Madrid - de opera waar Gerard Mortier op dit moment intendant is - in maart 2012 werd regelmatig verstoord door tumult in de zaal. Daar had Alain Platel zich niet aan verwacht. Wie waarom juist zijn ontevredenheid wilde uiten, moet de komende dagen nog blijken. Maar dat het stuk controverse opwekt, is wel duidelijk.

'C(h)oeurs' is de tweede voorstelling die Gerard Mortier en Platel samen maken. Vorige voorstelling, 'Wolf' maakte Platel voor Mortier toen die aan de Ruhr-triënale verbonden was. Wolf was een confrontatie van de muziek van Mozart en regisseur/choreograaf Alain Platel.

Ongeveer vijf jaar later vroeg Mortier aan Platel om het werk van Verdi en Wagner aan te pakken. Niet om die muziek op dans te zetten. Maar wel om die muziek zo te brengen dat het een breder publiek dan de specifieke operaliefhebbers kan raken. Mortier wil vooral aantonen dat Verdi en Wagner niet ouderwets zijn. Dat ze nog altijd actueel blijven.

De eerste horde in het werkproces voor Mortier was om Platel overtuigen van het belang van deze muziek. Alain Platel had helemaal niets met de muziek van Verdi en Wagner. En daarbij was Platel niet geïnteresseerd om een bestaande opera te ensceneren, gewoon al omdat het een te breedsprakig en te traag medium is naar zijn gevoel. Ook de dansers moesten overtuigd worden van de relevantie van de muziek. Die dikwijls en vooral die van Wagner dan, tegenwoordig in een slecht daglicht staat. De hamvraag is: wat betekent die muziek vandaag nog.


Daarrond volgden lange discussies, op basis van collages waarbij Mortier hints gaf in welke richting het werk zou moeten evolueren. Vervolgens werd er werd met een amateurkoor maanden in Gent, in het hoofdkwartier van Compagnie C de la B gerepeteerd. In Madrid begon het proces gedeeltelijk van voor af aan. Nadat de voorstelling vorm gekregen had met behulp van de plaatsvervangers, moest nu het eigenlijke operakoor van het Teatro Real alles nog instuderen.


Bij het werken met grote koren dringt zich meteen de gedachte op hoe gevaarlijk schoon een massa kan zijn. Want een massa mensen is voor iedereen aantrekkelijk. We willen er allemaal bij horen. Maar er zich in verliezen wordt gevaarlijk. Ook voor regisseur Alain Platel riep de massa onverwachte emoties op. Nog nooit had hij met zoveel volk gewerkt en de macht als leider van een grote groep mensen voelde hij aan als gevaarlijk. Voor Mortier is Platel gewoon een erg charismatisch figuur en kan hem dat nog goed van pas komen moest hij zich verder in de operawereld wagen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Alain Platel & Les Ballets C de la B: C(h)oeurs
Zaterdag 31 augustus 2013 om 20.00 u
Zondag 1 september 2013 om 15.00 u
Di 3, wo 4, do 5, vrij 6 en za 7 september 2013, telkens om 20.00 u
De Munt - Brussel

Muntplein
1000 Brussel 

Meer info : www.klarafestival.be, www.demunt.be en www.lesballetscdela.be

Extra :
Jubileumviering Wagner en Verdi: Alain Platel over zijn voorstelling 'C(h)œurs' op www.goethe.de

Elders op Oorgetuige :
KlaraFestival 2013 : melancholie als rode draad, 24/08/2013

14:37 Gepost in Concert, Dans, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.