31/07/2013

Uitzonderlijke herneming van de legendarische productie De noces in Oostende

De noces Iedereen is samen gekomen in restaurant Andronov voor de bruiloft van Natasja en Fetis. Van liefde of pril huwelijksgeluk lijkt in Tsjechov's bruiloft geen sprake: de haring en het brood zijn zuur, de verlichting laat te wensen over, de bruid doet de hele avond haar mond niet open en de generaal laat op zich wachten. Net als het feest uit de hand dreigt te lopen, roept iemand om muziek. Exit Tsjechov, enter Stravinsky met Les Noces, een huwelijksritueel dat van de groep acteurs, zangers, muzikanten en publiek één grote familie maakt. Na ondertussen meer dan veertig voorstellingen te Antwerpen (Zomer van Antwerpen 2005), Genk, Charleroi (2007), Terschelling (Oerol-Festival, NL, 2008), Tarbes (F) en Maastricht (NL, 2009) nu ook op Theater aan Zee.

Het onbetwiste hoogtepunt van de Zomer van Antwerpen, editie 2005, was 'De Noces', een project van drie gezelschappen. Vertrekpunt voor de voorstelling was de 'danscantate' Les Noces van Igor Stravinsky. Stravinsky inspireerde zich daarvoor op Russische volksliederen die hij op unieke wijze omvormde tot een nieuwe compositie voor vocaal ensemble, percussie en piano's. Muziektheatercollectief Walpurgis bracht een uitstekend vocaal ensemble samen en nodigde het Spectra Ensemble en de Roovers uit om aan dit grootschalig locatieproject mee te werken.

Het stuk werd in Antwerpen 20 keer voor een uitverkochte zaal gespeeld en het publiek kwam voldaan buiten. Niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Meer dan 8.000 toeschouwers konden genieten van dit Russische huwelijksfeest op locatie met zang, muziek, theater en culinair plezier in een spoorweghangar naast het station Antwerpen-Dam. Na het succes in Antwerpen, Genk, Charleroi, Terschelling, Tarbes en Maastricht is nu ook Oostende aan de beurt, met vijf opvoeringen in de unieke locatie van NMBS Loods op de Konterdamkaai.

Sinds zijn oprichting in 1989 specialiseert Walpurgis zich in de creatie van hedendaagse muziektheaterproducties. Walpurgis vindt het daarbij belangrijk aansluiting te vinden bij de stroom van jonge zangers, muzikanten, acteurs en dansers, zodat er naast de traditionele opera ook echt een nieuwe vorm van muziektheater kan ontstaan uit de organische samenwerking met en tussen individuele artiesten en ensembles. Belangrijkste facet van deze nieuwe vorm van theater maken, is de emancipatie en de verantwoordelijkheid van de uitvoerders in het creatieproces.

Eind jaren '90 had Judith Vindevogel, artistiek directeur van Walpurgis, een waanzinnige droom: Les noces van Stravinsky ontdoen van zijn exclusiviteit en er een voor iedereen toegankelijk volks bruiloftsfeest van maken met alles erop en eraan. Les noces mocht vooral geen stijfdeftig concert worden maar zou, teruggaand op zijn volkse oorsprong, een ritueel gebeuren worden dat 'de hele gemeenschap infecteert'. Bijzondere aandacht zou daarbij gaan naar de samenstelling van de artistieke ploeg (zangers, muzikanten en acteurs), de locatie, de klankkleur, de theatrale attitude en de relatie met het publiek. Zomer van Antwerpen tekende onmiddellijk als coproducent; een jaar later gevolgd door het internationale netwerk In Situ (Europe Culture 2000).

Met dit concept en een stevige financiële basis in handen begon Judith samen met haar artistieke compagnon de route en huisscenograaf van Walpurgis Stef Depover, een zoektocht naar de juiste artistieke partners om dit project te kunnen realiseren. Na verschillende gesprekken met o.a. Damiaan De Schrijver, Wim Vandekeybus, Dirk Pauwels, 't Barre Land, Ictus en Slagwerkgroep Amsterdam kregen zij theatercollectief de Roovers en het hedendaagse muziekensemble SPECTRA gek genoeg om mee in dit grootste avontuur te stappen.

De Roovers, "zwaar onder de indruk van het aanbod", zochten weerwerk bij een andere Rus, Anton Tsjechov, die met zijn eenakter Het Huwelijk, net als Stravinsky in Les Noces, het gesjoemel, de onderhuidse spanningen en de seksuele toespelingen tijdens de feestelijkheden op hilarische wijze bloot legt. Dat alles uiteraard met het wodkaglas losjes in de hand.

Na de creatie in Antwerpen werd de voorstelling door Walpurgis verder gespreid en volgde een tournee langs de mijnen van Waterschei (C-Mine,....), een oude manege op Terschelling (Oerol-Festival, NL), een oude spoorwegloods in Charleroi (Franse creatie, PBA + Eden) en een grote circustent in Tarbes (Réseau Sud/Le Parvis scène nationale de Tarbes met de steun van de Conseil Régional de Midi-Pyrénées). De noces/svadebka/de bruiloft werd sinds de première in 2005 45 keer uitgevoerd en telde ruim 17.700 bezoekers.

Walpurgis/De Roovers/Spectra Ensemble : De noces/svadebka/de bruiloft
Donderdag 8 augustus 2013 om 20.30 u
Vrijdag 9 augustus 2013 om 15.00 u en om 20.30 u
Zaterdag 10 augustus 2013 om 15.00 u en om 20.30 u
Loods NMBS - Oostende

Konterdamkaai z/n
8400 Oostende

Meer info : theateraanzee.be, www.walpurgis.be en www.spectraensemble.com

Elders op Oorgetuige :
Theater aan Zee palmt opnieuw Oostende in, 24/07/2013
Russische huwelijksfeest in de Mijn van Waterschei, 23/08/2007
Chaotische balkanbruiloft op Focus Flamand, 16/05/2007

11:06 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.