30/06/2013

Een hele zomer vol heerlijke lunchconcerten in Brussel en Leuven tijdens Midis-Minimes en Zomer van Sint-Pieter

Midis-Minimes Tijdens de zomer vindt in Brussel traditioneel het Midis-Minimes Festival plaats. De 27ste editie van dit zomerfestival loopt alle werkdagen vanaf 1 juli tot en met 30 augustus 2013 met telkens om 12.15 u een concert van 35 minuten in het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Dit jaar is het festival ook al toe aan de 12de Zomer van Sint-Pieter in Leuven - een coproductie met 30CC Leuven - met vier concerten per week. Een hele zomer vol heerlijke lunchconcerten in het historische hart van Leuven, dat blijft het succesrecept van Zomer van Sint-Pieter. De twaalfde editie betovert twee maanden lang met zowel het vertrouwde repertoire als nieuwe ontdekkingen. Wegens restauratiewerken in zowel de Sint-Pieterskerk als de Schouwburg wordt deze zomer uitgeweken naar de Sint-Michielskerk en het Wagehuys.

Diversiteit en kwaliteit, dat zijn steevast de twee 'leidmotieven' van het programma, met werk uit het grote repertoire evengoed als ontdekkingen, uitgevoerd door gevestigde namen of getalenteerde jonge artiesten van bij ons en uit het buitenland, die voor het eerst in ons land optreden. De opening van Midis-Minimes staat in het teken van de 200ste verjaardag van het overlijden van André-Modeste Grétry, met fragmenten uit zijn komische opera L'Amant Jaloux ou les Fausses Apparences, die volgens kenners model stond voor de Franse komische opera. Het kamerorkest werd voor deze gelegenheid samengesteld uit leden van het Alfama Kwartet en het Quartz Ensemble. Het begeleidt een cast van getalenteerde jonge zangers - Aurélie Moreels, Rita Matos Alves, Pauline Claes, Geoffrey Degives, Xavier Flabat en Marco Zelaya - onder de kundige leiding van Bernard Delire.

Traditiegetrouw is het programma van het Midis-Minimes Festival onderverdeeld in vijf cycli: traditionele muziek op maandag en de verschillende perioden uit de muziekgeschiedenis - middeleeuws tot hedendaags - op de andere vier dagen. Op maandag is er wereldmuziek, muziek die soms ver van ons klassiek westerse muzikale universum staat en die ons meeneemt op een reis naar verre bestemmingen en exotische stijlen: Noord-India, Rusland (met de geweldige stemmen van de Kozakken), Armenië en Irak. In deze cyclus kan je ook kennismaken met onbekende instrumenten zoals de qanun, balalaika, kamanche, duduk of dap.

Dinsdag is gewijd aan oude muziek, met een reis door de muziekgeschiedenis van de 13de tot de 17de eeuw. Daarbij gaat het afwisselend om geestelijke en profane muziek in gezelschap van Canticum Novum, het ensemble ClubMediéval en de vrouwenstemmen van het Belgische ensemble Encantar.

De woensdagen worden voorbehouden aan muziek uit de 18de eeuw, de overgangsperiode van barok naar classicisme. Op het programma de onontkoombare namen Bach, Haydn, Mozart en Rameau, maar ook minder bekenden, onder wie Pieter Van Maldere, Matteis, Clérambault, Jacquet de la Guerre of Rebel.

Op donderdag krijgen we muziek uit de 19de eeuw met onder meer Schuberts beroemde lied Der Hird auf den Felsen, uitgevoerd door Elise Gäbele, Pierre Xhonneux, Stephane De May en diens befaamde Strijkkwintet D.956 met het Alfama Kwartet en celliste Camille Thomas. Daarnaast ook Beethovens 14de Strijkkwartet door het Voce Kwartet, alsook Klaviertrio nr. 1 van Felix Mendelssohn door het Trio Carlo Van Neste.

De week wordt besloten op vrijdag met meer hedendaags werk, waaronder muziek van 20ste-eeuwse meesters als Maurice Ravel door het Talweg Trio - dat voor de gelegenheid wordt opgesplitst in twee duo's, Rachmaninov en Sjostakovitsj. Het festival viert ook de honderdste verjaardag van de befaamde Sacre du Printemps van Stravinsky in een versie voor twee piano's opgeluisterd met het percussiegedeelte van de orkestrale versie door Alexander Gurning, Eugène Galand, Gabriel Laufer en Pierre Quiriny.

Van 29 juli tot 2 augustus maakt Midis-Minimes even een zijsprongetje met de week van de piano, die aanvangt met de Franse pianist Guillaume Coppola die werk van Enrique Granados zal uitvoeren. Tijdens deze pianoweek kunnen we ook luisteren naar drie talentrijke jonge Belgische pianisten: Stéphanie Salmin, Philippe Ivanov en Julien Libeer.

20ste - 21ste eeuw
Terwijl de negentiende eeuw een creatieve evolutie beleefde in de richting van een groter individualisme, waarbij de componist de muziekstijl aanpaste aan zijn eigen emoties, bracht de twintigste eeuw het doorbreken van alle conventies, alle stilistische en formele barrières, om zo de act van het componeren opnieuw uit te vinden. De verkenning van deze periode begint in Frankrijk, met Ravel. Het Trio Talweg splitst zich voor de gelegenheid op in twee duo's en vertolkt Ravels Sonate voor viool en piano en de Sonate voor viool en cello.

Het festival trekt vervolgens naar Rusland, met drie belangrijke componisten: de 'postromanticus' Rachmaninov met zijn Sonate voor cello en piano, op. 19, (David Cohen en Polina Leschenko), de revolutionaire avant-gardist Sjostakovitsj, wiens kwartetten echte meesterwerken zijn (Quatuor Byron) en Stravinsky. De première van Le Sacre du Printemps in Parijs in 1913 was een sleutelmoment in de hedendaagse muziekgeschiedenis. Midis-Minimes herdenkt die cruciale gebeurtenis met de versie voor twee piano's (Alexander Gurning en Eugène Galand), en met de slagwerkpartij uit de orkestversie (Gabriel Laufer en Pierre Quiriny).

Het andere luik van deze cyclus is gewijd aan jonge componisten, met twee concerten: het Quatuor Tana combineert werk van de Argentijnse componist Daniel D'Adamo met het Kwartet nr. 1 van Ligeti, en het Ensemble Sturm und Klang, onder leiding van Thomas Van Haeperen, speelt werken van Philippe Leroux (1959), Grégory d’Hoop (1986) en Gilles Doneux (1985).

De verkenning van de twintigste en eenentwintigste eeuw voert het publiek ook naar Latijns- Amerika, met enerzijds Astor Piazzolla en zijn tango nuevo (Spiritango) en anderzijds de gitaar, het instrument bij uitstek van de klassieke muziek in Zuid-Amerika, waarvoor dan ook talrijke werken werden gecomponeerd (Alki Guitar Trio).

Tijd en plaats van het gebeuren :

Midis-Minimes
Van maandag 1 juli t.e.m. vrijdag 30 augustus 2013

Elke weekdag om 12. 15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel
-------------------------
Zomer van Sint-Pieter
Elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 2 juli en 30 augustus 2013
, telkens om 12. 15 u
30CC/Wagehuys - Leuven
Brusselsestraat 63
3000 Leuven

Sint-Michielskerk - Leuven
Naamsestraat 57A
3000 Leuven

Het volledige progamma en alle verdere info vind je op www.midis-minimes.be en www.zomer-van-sint-pieter.be

23:11 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

27/06/2013

Festival Musiq3 : drie dagen vol muziek in het teken van liefde en passie

Festival Musiq'3 Festival Musiq'3 brengt dit weekend meer dan 50 concerten op vijf verschillende podia in Flagey en voor het eerst ook in het Théâtre Marni. Niet minder dan 150 artiesten betuigen aan het publiek hun liefde met liederen of instrumentale muziek. Tijdens het openingsconcert zal het ensemble Trilogy! Studio 4 van Flagey in vuur en vlam zetten samen met het Brussels Philharmonic, onder leiding van Patrick Davin. Van coup de foudre tot coup de coeur, het Festival Musiq'3 snijdt alle muziekgenres aan: van barok tot jazz, van operette tot cinema en filmmuziek. Ook wat de artiesten betreft heeft het publiek keuze te over. Zo zijn er wereldberoemde musici en ensembles als Les Incogniti, Amandine Beyer, Kathia Buniatishvilli, Frank Braley en het Ricercar Consort en Céline Scheen. Het publiek kan ook nieuwe ontdekkingen doen met het ensemble Spark - the musical band, het Quatuor Taurus, het ensemble Ô-Celli of de Engelse vocale groep Voces8. Het publiek wordt ook verrast door de aanwezigheid van gasten als Alex Visorec, de rockband V.O. of de West Music Club. Uiteraard sluiten ook de studenten van het Conservatoire royal de Bruxelles zich bij dit liefdesconcert aan. Ook dit jaar worden kinderen bijzonder in de watten gelegd. De familievoorstelling Le petit Poucet, La Belle, La Bête et Cie. Il était une fois biedt kinderen en hun ouders de kans om zich onder te dompelen in de wondere sprookjeswereld. Tijdens het hele weekend worden er bovendien speciaal voor de allerkleinsten workshops en concerten aangeboden. Met improvisaties, cross-overs, muzikale speeddating en andere vormen van meet & greets, zitten de eerste drie dagen van de zomer boordevol verrassingen en zullen ze alle muziekliefhebbers die ook van feesten houden op hun wenken bedienen.

Het Festival Musiq'3 is de Franstalige tegenhanger van het Klarafestival, een driedaags muziekfeest waarin de beste en meest gevarieerde ensembles uit Franstalig België zich komen voorstellen. Terwijl het Klarafestival zich op verschillende locaties doorheen Brussel afspeelt, concentreert het Festival Musiq'3 zich tussen 28 en 30 juni in en rond het Flageygebouw op het gelijknamige plein in Elsene. De rode draad doorheen het hele gebeuren, dat al aan zijn derde editie toe is, is eenvoudigweg 'Love'. Liefde (voor muziek?), de kracht ervan en de verschillende manieren waarop die doorheen de muziekgeschiedenis uitgebeeld werd, zijn dus thema's die uitgebreid aan bod zullen komen. Zoals ook de vorige jaren, verenigt de organisatie zowel nieuw ensembles als gevestigde waardes, amateurkunstenaars en professionelen, kamermuziek, solorecitals en orkestrepertoire.

Met talloze evenementen die zich op in het laatste weekend van juni afspelen, is het bijna onmogelijk om een gedetailleerd overzicht te voorzien van alle concerten die plaats vinden. Enkele namen springen toch al meteen in het oog. Zo kunnen liefhebbers van de Franse belle-epoque op zaterdag 29 juni om 12u gaan luisteren naar het kamermuziekensemble Oxalys en sopraan Laure Delcampe die een selectie brengen van de kamermuziek en liederen van Claude Debussy en zijn wat minder bekende tijdgenoot Charles Koechlin. De Franse pianist Cédric Tiberghien zakt ook af naar Brussel en verzorgt een Schubertconcert op 30 juni om 16u in Studio 1 van het Flagey gebouw.

Het Quatuor Taurus is een strijkkwartet dat op 29 juni twee avondconcerten verzorgt, eentje om 22u en eentje om 23u. Beide concerten zijn gewijd aan de Tsjechische componist Leos Janacek, en diens twee strijkkwartetten, die de namen 'Kreutzer sonate' en 'Intieme brieven' drgaen. Barokvioliste Amandine Beyer mag ook tot een van de bekendste namen van het moment gerekend worden, en ze maakt haar opwachting op het festival met sonates en fuga's voor viool en continuo van Bach, op zondagmiddag in studio 1. Met haar eigen ensemble Gli Incogniti brengt ze daar naast ook nog een concert met vioolconcerti en ander werk van Antonio Vivaldi, en dat op zondagavond om 19u.

Daarmee is men bij het barokluik van het festival aangekomen dat, zoals de vorige jaren, ook weer stevig uitgebouw is. Zo is er verder een luitrecital van luitenist Rolf Lislevand, die muziek van de Duitse-Italiaanse componist Girolamo Kapsberger brengt. Hij doet dat op 28 juni om 20u in studio 1 van het Flagey gebouw. Lislevand is trouwens nog eens zaterdagnamiddag te horen om 14u met viola da gambaspeler Philipp Pierlot, in een recital dat de Franse hoogbarok aandoet, met danssuites van Marin Marais en tijdgenoten. Pierlots eigen Ricercar Consort stond de vorige twee edities ook al op de planken van het Festival Musiq'3 en ook deze keer konden ze niet ontbreken. Op 29 juni brengen ze in Studio 4 een avondconcert met concerti en cantates van Johann Sebastian Bach. Het Brusselse barokensemble Les Muffati doet haar duit in het zakje met muziek van Handel, meer bepaald de cantate 'Apollo e Daphne', een cantate die de jonge Handel in Italië componeerde. Ze zijn in studio 4 te beluisteren op 29 juni om 17 uur. Het barokensemble van het Conservatoire Royal de Bruxelles brengt een middagconcert op 29 juni met uittreksels, dansen, aria' s en ouvertures uit vier opera's van de Franse laar barokke componist Jean-Philippe Rameau.

Nieuwe geluiden hoort men onder meer door het Duitse ensemble Spark, dat voor de eerste maal te horen is in dit land. Ze brengen een vernieuwend en origineel programma waarin de modernste werken, onder meer van Shigeru Umebayashi, Michael Nyman of Johannes Motschmann gecombineerd worden met de hoogst virtuoze concerti grossi van Antonio Vivaldi of de huiselijke charme van Ralph Vaughan-Williams.

Het symfonische repertoire wordt ook niet uit het oog verloren. Het openingsconcert op vrijdagavond laat drie grote vioolvirtuozen van eigen bodem horen, namelijk Lorenzo Gatto, Hrachya Avanesyan en Yossif Ivanov. Ze bundelen hun krachten in enkele ijzersterke klassiekers: John Williams' thema uit 'Schindler's List' , Camille Saint-Saëns' 'Ronde Capriccioso' en Paganini's 'Il Carnevale di Venezia'. Ze worden begeleid door het Brussels Philharmonic Orchestra, dat een licht programma aanbiedt met muziek uit hun kernrepertoire: filmmuziek, met score's van Glenn Miller, Ennio Morricone, John Williams en Dick Dale. Later op de avond spelen ze ernstiger repertoire, met Ravels concerto voor de linkerhand en Richard Strauss wervelende symfonische gedicht 'Don Juan'. Een meer toepasselijker voor het festival werk is moeilijk te vinden! Lorenzo Gatto is overigens de volgende dag ook nog eens te horen, dit maal in kamermuziekverband met zijn eigen 'Trio Saint-Exupéry' in het trio D929 in Es van Franz Schubert.

Een speciaal voor de gelegenheid opgericht Festivalorkest brengt eveneens enkele kleppers, zoals Barbers 'Adagio for Strings' (op 29 juni om 15u in Studio 4 van het Flagey gebouw) of de swingende muziek van George Gershwin (op 30 juni om 13u in Studio 4). Voor wie wat nieuws wil ontdekken brengen ze samen met die bekende stukken ook minder bekend werk, zoals het 'Concerto voor Strijkers' van de Italiaanse filmcomponist Nino Rota of een fluitconcerto van C.Ph.E. Bach met Toon Fret als solist.

Het hoeft echter niet allemaal zo ernstig te zijn: het Festival Musiq'3 raakt jazz- en wereldmuziek niet uit het oog, met optredens van onder meer de West Music Club en trompettist Richard Rousselet. Op de grens tussen lichte muziek en kunstmuziek bevinden zich ook sopraan Julie Calbète, mezzo Joëlle Charlier, tenor Axel Everaert en pianist Lionel Bams, die een selectie uit het Franse belle-epoque liedrepertoire brengen, op vrijdagavond om 22u in het Théatre Marni. Ze zijn niet de enigen die de grenzen van wat 'klassiek' is aftasten. Music 4 a While, een vijfkoppig ensemble bestaande uit zang, piano, klarinet, viool en contrabas brengt een combinatie van volksmuziek en Engelse barokmuziek op 29 juni in het Théatre Marni. Ze doen dat echter in typische jazz-combo bezetting.

Een familieconcert rond sprookjes (met Tchaikovski's 'Notenkraker', 'Doornroosje', Ravels 'Ma Mère l'Oye' en Prokofievs 'Assepoester' in de hoofdrol') opent de laatste dag van het festival, om 11u in Studio 4. Het hele gebeuren wordt bovendien afgesloten met een verrassingsevenement! Voeg daar nog eens workshops en kinderprojecten, instrumentinitiatie en samenzang bij (en hopelijk een warme zomerzon) en men heeft het recept voor een onvergetelijk klassiek zomerfestival, met muziek voor elk wat wils.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Festival Musiq'3
Van vrijdag 28 t.e.m. zondag 30 juni 2013
In Flagey en Théâtre Marni - Brussel (Elsene)


Het volledige programma en amme verdere info vind je op www.festivaldewallonie.be en flagey.be

Bron : artikel grotendeels overgenomen van Kwadratuur.be

Extra :
Festival Musiq'3. 'Love' - muziek en de kracht van de liefde, Steven De Waele op Kwadratuur.be, 10/06/2013

00:26 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

26/06/2013

Vierdaags festival Tuned City Brussels onderzoekt hoe Brussel klinkt

Tuned City Brussels Tuned City (27-30 juni 2013) onderzoekt de relatie tussen klank en ruimte. De eerste editie vond in 2008 plaats in Berlijn, het project passeerde nadien in Tallinn. In juni 2013 nodigt Kunstenwerkplaats Q-O2 Tuned City uit, aangepast aan de Brusselse context. Het festival presenteert artistiek werk en theoretische benaderingen die de vrucht zijn van kritische omgang met geluid.

Brussel is een gelaagde stad die opvalt door abrupte verschuivingen in de stedelijke structuur, de architectuur en het sociale weefsel. Dit lappendeken maakt het soms moeilijk om impressies van de stad onder één noemer te vangen. Ondanks dit karakter - of net daardoor - biedt Brussel ruimte om de stad op een persoonlijke manier eigen te maken. Alerte voorbijgangers merken dan ook beslist haar uitbundige alledaagse omgeving als een rijke bron van leven, openheid en afwisseling met een dito geluid op. Te weten komen hoe men de aard van dit klankbeeld kan vatten en uit welke componenten het bestaat vormt de uitdaging voor Tuned City Brussels.

In de loop van een vierdaags festival onderzoekt Tuned City Brussels via concerten, wandelingen, installaties en locatiegebonden interventies in de artistieke praktijk hoe Brussel klinkt. Een bijpassend theoretisch kader ontvouwt zich langs de drie kernbegrippen 'Relational Noise', 'Situational Listening' en 'Operative Ambience'. Elke dag wordt een ander thema verkend in een corresponderende 'zone' in de stad waarnaar het festival zich verplaatst.

Het project kende een lange voorbereidingsfase boordevol interactie met lokale bewoners en organisaties. Verschillende lezingen, artistieke presentaties, residenties en workshops gingen aan het initiatief vooraf. In dit kader was de samenwerking met de kunsthogescholen Sint Lucas Architectuur, Erasmus Hogeschool RITS/Radio, Sint Lukas Transmedia en La Cambre/Espace Urbain bijzonder belangrijk.

Het eerste Tuned City project werd gerealiseerd in Berlijn in 2008. Daarna volgden edities in Tallinn en Nürnberg. Voor de huidige editie nodigde Q-O2, werkplaats voor experimentele muziek en klankkunst, Tuned City uit om de context van Brussel gezamenlijk te onderzoeken. Het programma van Tuned City Brussels bevat lezingen, performances, wandelingen, interventies, installaties en concerten van meer dan 40 internationale sprekers en artiesten. De openingsavond zet de toon voor wat het festival op vrijdag 28 juni, zaterdag 29 juni en zondag 30 juni in petto heeft.

Dag 1 - Noise & Multiplicity / 28 juni 2013 (Zone Kruidtuin)
'Noise' (lawaai) is een notie met een veelheid aan betekenissen die erg subjectief, complex en moeilijk te definiëren is. Op de eerste festivaldag wordt dit onderwerp verkend in zijn concrete belichaming in de wijk rond de Kruidtuin. Dit noordelijke deel van het Brusselse stadscentrum is erg dicht gelaagd en ademt een bijzondere esthetiek van agglomeratie en stedelijke compressie uit. De Kruidtuin en het Botanique-gebouw werden gebouwd in 1826 en vormen nu een vreemd eiland in de stadsstructuur. Door opeenvolgende bouwprojecten vanaf eind jaren '50 raakten de tuinen ingesloten: door de metro, de tunnels van de kleine ring en hoogbouw, zoals het Rijksadministratief Centrum en de recent gebouwde Financietoren.

Hoe wordt de stedelijke ruimte akoestisch gedefinieerd en gecreëerd door zijn gebruik en de overlapping van zijn verschillende functies? Wat gebeurt er tussen en binnenin de structurele lagen? Op deze eerste dag bezoeken we hoge en lage sites, verkennen we de binnen- en buitenkant, in een gebied dat zich uitstrekt tot aan het station Brussel-Noord.

Dag 2 - Situational listening / 29 juni 2013 (Zone Brussel Zuid)
Dag 2 focust op methodes en strategieën voor de artistieke exploratie en het gebruik van de stedelijke ruimte vanuit een klankperspectief. Er wordt speciale aandacht besteed aan de fysieke en psychologische invloeden die de manier waarop we horen bepalen. Het programma bestaat uit onderling verbonden reeksen van sitespecifieke klankwandelingen, interventies, performances, installaties en lezingen. De zone die op dag 2 centraal staat is vrij groot en strekt zich uit van het Zuidstation tot aan het kerkhof van Elsene. We raden de deelnemers dan ook aan om stevige wandelschoenen aan te trekken. Het doel is niet enkel om langs de aangeduide plaatsen te kuieren waar je artistieke realisaties kan beleven, maar ook om onderweg de stad met haar eigen situaties en klanken te ontdekken.

De 'dérive' die gedefinieerd werd door filosoof Guy Debord, vormt een bron van inspiratie voor deze dag. Het is een ongeplande tocht door een landschap of een stad waarbij de reiziger onbewust geleid wordt door de subtiele esthetische contouren van de architectuur en geografie rondom hem. Het ultieme doel van de 'dérive' is het opdoen van een volledig nieuwe en authentieke ervaring.

Dag 3 - Ephemeral Atmospheres / 30 juniI 2013 (Zone Haren)
De resonanties en atmosferen die de aandacht trekken of juist onopgemerkt voorbijgaan, vormen een interessant aspect van het klanklandschap van een stad. Dit onderdeel van de complexe klankfilosofie is het vertrekpunt van de laatste dag van het festival in Haren, dat aan de noordoostelijke rand van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt.

Ondanks de lawaaierige aanwezigheid van de luchthaven, de hogesnelheidstreinverbinding, verschillende verlaten industriële sites, de bouwwerf van het toekomstige hoofdkwartier van de NAVO en een nieuwe gevangenis, heeft Haren de vredige atmosfeer van het witloofkwekersdorp dat het ooit was, behouden. Op dag 3 staan kunstenaars én theoretici op het programma die het zullen hebben over atmosfeer, omgeving en de esthetica van ecologie.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tuned City Brussels
Van donderdag 27 t.e.m. zondag 30 juni 2013
Op verschillende locaties in Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.tunedcity.net en www.q-o2.be

23:26 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

20/06/2013

Acubens : nieuwe opera van Benjamien Lycke als afstudeerproject compositie

Acubens Op zondag 23 juni presenteren een groep bevlogen jongeren de opera 'Acubens' in de Miryzaal, concertzaal van het Conservatorium Gent. Deze multimediale creatie van de componist Benjamien Lycke wordt er gebracht door (oud-) studenten  van het Conservatorium Gent  èn  gedirigeerd door David Anne, mentor van Benjamien.

Project na project
Benjamien Lycke  (1989) kan niet alleen noten op een prachtige manier in een compositie samen brengen, hij slaagt er ook keer op keer in om een grote groep mensen rond zich te verzamelen en te inspireren tot het geven van meer dan het beste van zichzelf.  Als 18-jarige student in de Steinerschool Brugge zette hij al een ongelofelijke prestatie neer met de musical 'Le Piédestal'. Tot tweemaal toe hielp hij Musical van Vlaanderen uit de bres met het componeren van de muziek voor hun Musicallabo èn het samenbrengen van een orkest voor de uitvoeringen  ('Toptalent'  in 2011 en 'Terminus' in 2012). Nu toont hij dat hij ook het opera-genre machtig is, meteen het eindwerk voor zijn opleiding compositie bij Lucien Posman.

Acubens
Acubens vertelt het verhaal van een vader-wetenschapper en zijn dochter, de één bezorgd om haar opvoeding omwille van zijn naderende dood, zij nog onbewust van het kwade dat zich rond hen aan het ontplooien is. Omwille van religieuze redenen is alle wetenschappelijk werk verboden. Het enige wat de wetenschapper rest is vluchten uit deze maatschappij naar een eigen wereld gesymboliseerd door een kubus. Daar wil hij de opvoeding van zijn dochter toevertrouwen aan een robot, een kopie van zichzelf.

Multimediaal
De creatie van de robot kan het publiek als het ware volgen via een realtime projectie met behulp van Microsoft Kinect sensoren. Voor het ontwerpen van het speciale doek en de kledij deed Benjamien een beroep op bevriende ontwerpers. Jason Slabbynck, een jonge architect hielp mee met het ontwerp van het ingenieuze decor, de projectie en de lay-out. Studenten en vrienden zorgden voor professionele opnames o.a. voor de trailers op de website,…

Crescendo
De opbouw van het verhaal toont zich in de aanzwellende orkestbezetting: experimentele cellosolo tot een volwaardig  orkest begeleiden de twee hoofdrolspelers. Mezzosopraan Louise Kuyvenhoven en  tenor Denzil Delaere, uitmuntende laatstejaarsstudenten, tonen dat zij helemaal klaar zijn voor een  bruisende carrière. Niet te missen dus op zondag 23 juni om 20.00 u in Gent èn bovendien volledig gratis!

Benjamien Lycke over Acubens: "Acubens is een ster uit het sterrenbeeld Kreeft. Deze kreeg net als de meeste hemellichamen een naam tijdens de hoogdagen van de wetenschap in het Midden-Oosten meer dan een millennium geleden. De naam is verder niet zo belangrijk maar is een verwijzing naar de oorsprong van deze opera, nl. het zinnetje: Our God who named the stars..

Ongeveer een jaar geleden kom ik via elektronica-website TheVerge.com bij een lezing van Dr. Neil deGrasse terecht,
een man die je zonder problemen naast de wereldbefaamde atheïst Richard Dawkins kan zetten (en deze ook meteen van zijn piëdestal haalt.) Naast enkele komische terechtwijzingen over de menselijke goedgelovigheid schetst hij een toekomstbeeld dat hem schrik aanjaagt. Door een kwalijke evolutie van geradicaliseerde meningen - die we vandaag al zien ontstaan - wordt de wetenschappelijke evolutie een halt toegeroepen, net zoals een millennium geleden in het Midden-Oosten. De setting voor mijn opera is gevonden en de proloog (bijna) geschreven.

Het onderliggende thema van dit nieuwe libretto is vrij klassiek: tegenstellingen. Tegenstellingen tussen twee personages alsook binnenin een personage. Zij is emotioneel en tolerant, hij is rationeel en intolerant, terwijl zijn kopie dan weer niet zo... De tegenstelling zit hier echter niet in goed of kwaad, want het goede is ieders motief in volle en zelfs blinde overtuiging. En dan is er natuurlijk nog God, of toch op zijn minst een metafysisch bewustzijn, dat hoewel steeds ontkend, toch een rol speelt.

Dat de partituur enkel maar de tweede helft van de voorstelling het volledige orkest benut is een bewuste keuze. De voorstelling bestaat uit zeven delen waarvan de eerste vijf met wisselende instrumentale bezetting. Deze zorgen voor een soort evolutie en expositie van de kleuren, thema's en motieven die allemaal met de symfonische bezetting terug keren wanneer de wetenschapper plaats maakt voor zijn kopie. Door het werken met wisselende ensembles kan ik als componist mijn kunnen tentoon spreiden, dit werk is namelijk geschreven voor mijn masterexamen compositie aan het Koninklijk Conservatorium Gent.

Ik heb deze kameropera geen moraliserende functie willen geven maar het is bijna onvermijdelijk dat men geneigd zal zijn een boodschap te zoeken. Daar heb ik me ondertussen bij neergelegd maar laat het dan niet meer zijn dan een pleidooi voor gematigdheid. Voor mij persoonlijk is het bovenal een schitterende leerschool geweest waar ik met vallen en opstaan heb geleerd hoe tegelijkertijd om te gaan met compositie, libretto, organisatie, netwerken en al het overige dat er bij zo'n productie komt kijken."

Benjamien Lycke Benjamien Lycke (2 september 1989) studeert sinds 2008 compositie bij Lucien Posman aan het Koninklijk Conservatorium Gent. Hij studeert/studeerde ook piano, orgel, zang en harmonie aan het Stedelijk Conservatorium Brugge. Tijdens zijn humaniora op de Middelbare Brugse Steinerschool initieerde David Anne hem in de compositie. Op 18-jarige leeftijd presenteerde Lycke een volledige musical, Le Piédestal, met een vijftigtal uitvoerders van de Steinerschool en het Stedelijk Conservatorium Brugge. Zijn eerste symfonische werken werden in 2010 uitgevoerd o.l.v. dirigenten Dirk Brossé en Geert Soenen. In datzelfde jaar werd in de Sint-Salvatorskathedraal te Brugge het liturgisch gemengd koorwerk 'Salve Regina' gecreëerd. In opdracht van de Academie de 'Kunstbrug' Gent schreef hij de kindercantate 'Wolkenteller' die in maart 2011 in première ging in het Capitole te Gent onder leiding van Wim Belaen. Vier maand later dirigeerde Benjamien zelf in het Capitole zijn tweede musical, 'Toptalent', een satire op de vele talentenwedstrijden zoals bijvoorbeeld 'Idool'. Benjamien kreeg daarvoor drie maanden eerder de opdracht van 'Musical van Vlaanderen'. Een jaar later dirigeerde Lycke opnieuw een musicalcreatie van zijn hand in het Capitole, 'Terminus', een drama dat zich afspeelt in een Gentse tram net na de eerste wereldoorlog. In april 2013 werd de in opdracht van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen geschreven cantate, 'Ex Nihilo' voor koor, koperkwintet, piano en pauken gecreëerd te Brugge en Antwerpen met 150-koppig koor. Als afstudeerproject in het Koninklijk Conservatorium Gent koos Lycke voor een nieuwe operaproductie voor mezzosopraan, tenor en orkest met als titel 'Acubens'. Diverse jonge cineasten en musici doen regelmatig een beroep op hem om muziek voor hen te componeren, o.a. voor examens, kortfilms en andere gelegenheden.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Benjamien Lycke : Acubens
Zondag 23 juni 2013 om 20.00 u
Miryzaal - Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent
Gratis toegang

Meer info : www.schoolofarts.be, acubensopera.com en www.benjamien.be

Elders op Oorgetuige :
Graduation 2013 : nieuwe lichting jonge kunstenaars presenteert eindprojecten tijdens een elfdaags festival in de Gentse binnenstad, 20/06/2013
5 aanstormende componisten geven het beste van zichzelf in het Conservatorium Gent, 20/06/2011


Bekijk hier alvast de trailer van Acubens

16:12 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Graduation 2013 : nieuwe lichting jonge kunstenaars presenteert eindprojecten tijdens een elfdaags festival in de Gentse binnenstad

Graduation 2013 Met het einde van het academiejaar zwaait aan de School of Arts van de HoGent alweer een nieuwe lichting jonge kunstenaars en ontwerpers af. De afstuderende masters en professionele bachelors presenteren hun eindprojecten tijdens een elfdaags festival (20-30 juni) op verschillende locaties in de Gentse binnenstad. Graduation heeft vijf pijlers: de overzichtstentoonstelling van de studenten beeldende kunst en vormgeving (26-30 juni), het dramafestival (20-29 juni), de modeshows van movement#20 (21-22 juni), de première van de KASKfilms (25 juni) en een concertluik (23-28 juni).

Het muzikale luik van Graduation 2013 (23, 25, 27 & 28/06) speelt zich voor klassieke muziek en compositie af in de Miryzaal in het Conservatorium en voor de jazz/popafdeling op de DOKsite. De aftrap wordt gegeven in Miry met de opera Acubens van Benjamien Lycke. De studenten klassieke muziek brengen er ook twee concertavonden met een bont programma: van de eerste vioolsonate van Bach tot de futuristische marimba-etude 'One Study, One Summary' van John Psathas. De studenten jazz/pop en muziekproductie nemen de DOKsite in met enkele verrassende formaties: Alfredo, Trashcan Blues Collective, Faces on TV en Basement. De instrumenten van de instrumentenbouwers worden tentoongesteld op de Bijlokesite.

Zondag 23 juni presenteren zijn de studenten compositie aan de beurt. In de namiddag (van 14.15 u tot 18.00 u ) presenteren bachelors Valérie Vanroey, Pieter Corten, Patrick Housen, Jan Borré en Henk De Bruycker hun examenproject. 's Avonds (om 20.00 u ) is er de opera Acubens, de masterproef van Benjamien Lycke. Als afstudeerproject compositie bij Lucien Posman koos Lycke voor een nieuwe operaproductie voor mezzosopraan (Louise Kuyvenhoven) tenor (Denzil Delaere) en 40-koppig orkest (o.l.v. David Anne).

Dinsdag 25 en donderdag 27 juni (telkens vanaf 20.00 u) zijn er de concertavonden van de studenten klassieke muziek. Dinsdag staat er werk van Bach, Sammartini, Sigfrid Karg-Elert, Duruflé, Richard Strauss, Max Reger, Alban Berg en Stravinsky op het programma, donderdag is er naast John Ireland en Liszt ook heel wat recenter werk van P. Housen, Wim Henderickx, Jörg Widmann, Carlos Guastavino, Astor Piazzolla en John Psathas te horen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Graduation 2013
Van donderdag 20 t.e.m. zondag 30 juni 2013
Op verschillende locaties in Gent

Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.graduation2013.be

Godfried-Willem Raes & Françoise Vanhecke op TEDxGhent

Godfried-Willem Raes Na verschillende geslaagde en uitverkochte edities komt TEDx dit jaar terug naar Gent met als doel het inspireren van mensen door de kracht van ideeën. TEDx (Technology, Entertainment and Design) verzamelt 's werelds meest creatieve geesten om hun ideeën en toekomstvisie te delen in korte en levendige 'talks'. Al deze lezingen worden professioneel opgenomen en verspreid via de met prijzen bekroonde website van TED die een globaal publiek aantrekt. Dit jaar doet ook Godfried-Willem Raes (foto) mee, met een woordje uitleg over hoe hij zijn radarsystemen en robotinstrumenten ontwerpt en over zijn passie voor robotica in het algemeen. Hij brengt zelfs een robot mee. We kijken ook uit naar de talk van kersverse academica Françoise Vanhecke, die - letterlijk - nieuw leven blaast in de onderzoeksactiviteit van Stichting Logos.

Voor het derde jaar op rij wordt in de Bijloke het evenement TEDxGhent georganiseerd, een dag waarin interessante en creatieve concepten worden besproken en sprekers vanuit verschillende sectoren hun bijdrage komen leveren. Bovendien is het ook de ideale gelegenheid om te netwerken.Het motto van TEDxGhent 2013 is 'Bathing in Ideas', een hele dag lang zullen sprekers over de meest diverse onderwerpen een korte talk van maximum 18 minuten geven. De focus van de talks ligt op innovatieve ideeën en concepten op het vlak van technologie, entertainment en design, maar daarnaast wordt er ook een platform gegeven aan sprekers die omwille van hun levenskeuzes of beroep een inspiratie zijn voor anderen.

Zo zullen dit jaar onder meer Marleen Temmerman van de World Health Organisation, auteur Pierre Pirard van het boek 'Vous n'êtes pas des élèves de merde', ingenieur Jelle De Smet, mode-ontwerper Bruno Pieters en 'Kids as consumers' expert Agnes Nairn aanwezig zijn. Ook 9K, de winnaars van de TEDxGhent award op AppsForGhent en de winnaars van de TEDxGhent PhD contest worden verwacht. Net zoals vorig jaar praat Lieven Scheire alles aan elkaar.

Tijd en plaats van het gebeuren :

TEDxGhent
Zaterdag 22 juni 2013 van 10.00 u tot 18.00 u
Concertzaal Muziekcentrum De Bijloke - Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : tedxghent.be en www.ted.com

Extra :
Godfried-Willem Raes op www.matrix-new-music.be, www.logosfoundation.org, www.bamart.be en youtube
Françoise Vanhecke op www.muziekcentrum.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Françoise Vanhecke geeft lecture recital rond nieuwe zangtechniek in Logos, 1/06/2013
Docentenconcert Godfried-Willem Raes in het Conservatorium Gent, 15/10/2012

11:35 Gepost in Muziek | Permalink |  Facebook

19/06/2013

Odysseia Festival focust op Wagner en Debussy

Odysseia Festival De eerste editie van het 'Festival Odysseia Festival' focust op 2 boegbeelden binnen de westerse muziekgeschiedenis. Met Richard Wagner enerzijds en Claude Debussy anderzijds wordt een Duitse grootheid ten opzichte van een Franse eminentie uitgespeeld. Ogenschijnlijk zijn er weinig tot geen verbanden te leggen tussen deze twee componisten, maar niets is minder waar.

Richard Wagner, van wie we overigens in 2013 zijn 200ste verjaardag vieren, was in de tweede helft van de 19de eeuw een levende legende geworden in Frankrijk. Zijn fysieke afwezigheid op de Parijse bühne werkte uitermate aanstekelijk en inspirerend op vele kunstenaars. Velen, onder wie bijvoorbeeld Charles Baudelaire, dweepten met hem.

Claude Debussy bekeek het als jongeling allemaal iets meer van op een afstand en hij liet zich soms zelfs wat laatdunkend uit over de muziek van Wagner die de Franse scène binnensijpelde. Zo vergeleek Debussy de gekende wagneriaanse 'Leitmotive' ooit met vorm van 'auditieve pictionary'. En toch, ondanks deze kritieken en bedenkingen kunnen we niet ontkennen dat de muziek van Richard Wagner een onmiskenbare invloed heeft gehad op de muziekgeschiedenis en zeker op de muziek van Debussy.

Wat Wagner bijvoorbeeld op vlak van harmonie tot stand brengt in zijn opera’s is zonder twijfel revolutionair. De complexe modulaties en akkoordopvolgingen kondigen een periode binnen de westerse muziekgeschiedenis aan waar de parameter harmonie een andere functie en betekenis zal krijgen.

Ook Wagners werk op vlak van klankkleur is hiermee nauw verbonden en uitermate belangrijk. Hij kan hier werkelijk als voorloper gezien worden van Debussy en andere impressionistische componisten, bij wie het timbre een primordiale parameter binnen het compositieproces wordt. Bij Wagner vinden we bijvoorbeeld bij de opening van 'Das Rheingold' reeds een minutenlange omspeling van één akkoord, waarin het volledige kleurenpaletvan het orkest wordt gepresenteerd.

Wagner gechambreerd
De opera's van Richard Wagner zijn steeds voor een (zeer) grote orkestbezetting geschreven, maar toch vinden wij als kamermuziekensemble het relevant om enkele arrangementen van zijn werk op het programma te zetten. Hoe kolkend en indrukwekkend de imposante orkestpartijen van Wagners opera's ook zijn, de arrangementen voor ensemble (van Tarkmann) bieden een andere en evenzeer boeiende blik op het muzikaal materiaal van allicht de grootste operacomponist aller tijden.

Koninklijk Conservatorium Brussel
De concerten op zaterdag- en zondagavond gaan door in de concertzaal van het Koninklijk Conservatorium Brussel, één van België's beste zalen om kamermuziek te brengen. De problemen omtrent de infrastructuur zijn ondertussen genoegzaam gekend. Zo organiseerde de Koningin Elisabethwedstrijd vorig jaar de eerste ronde van de competitie niet meer in deze zaal vanwege veiligheidsoverwegingen. Met het 'Festival Odysseia Festival' willen ze deze problematiek nogmaals onder de aandacht brengen. Bijna alle musici van het Odysseia Ensemble zijn oud-studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel; ook als ensemble zelf zijn zij er momenteel in residentie. Zodoende is de toenemende verloedering van deze gebouwen voor hen een cruciaal thema binnen dit festival.

Vandaar organiseren ze op zondagnamiddag een wandelconcert doorheen, rond en in de gebouwen van het conservatorium. Tijdens de gegidste rondleiding worden zowel pijnpunten van het gebouw blootgelegd, alsook enkele ongekende parels van deze unieke locatie bezocht en geïntensifieerd door korte concertjes op deze plaatsen. Dit wandelconcert zal alvast op een bijzondere manier deze gebouwenproblematiek aankaarten om zo hopelijk ook de nodige (media-)aandacht en interesse bij de publieke opinie te verkrijgen.

Belgische hedendaagse muziek
Het Odysseia Ensemble mikt binnen de programmering steeds op een evenwichtige combinatie van bekende meesterwerken, ongekende parels en eigentijdse composities. Gezien de uitgebreide bezetting worden dan ook vaak heterogene en meer ongebruikelijke instrumentencombinaties gekozen om tot een uniek en sterk programma te komen.

Op deze manier willen ze als ensemble steeds verbanden leggen binnen de muziekgeschiedenis, iets wat bij andere programma’s niet steeds het geval is. Bijgevolg is de aanwezigheid van een huiscomponist, Frederik Neyrinck, binnen het ensemble opmerkelijk. Naast werken van Neyrinck, stelt het Odysseia Ensemble zich ook tot doel om de Belgische hedendaagse muziek te promoten. Zo werden de afgelopen seizoenen composities van onder meer Daan Janssens, Luc Brewaeys en Jelle Tassyns gebracht. Tijdens het festival staat alvast 'Voy a dormir' van Annelies Van Parys op het programma.

Daarnaast worden ook de werken van de laureaten van de eerste compositieworkshop gecreëerd. Deze workshop wordt georganiseerd binnen het Koninklijk Conservatorium Brussel en biedt jonge compositiestudenten de zeer broodnodige ervaring om hun eigen werk te kunnen horen en repeteren. De workshop bestaat uit twee sessies. In een eerste open repetitie gaat de componist in gesprek met de uitvoerder. Zo kan de componist duiding geven bij zijn taalgebruik en eventueel zaken aanpassen aan de partituur. De resultaten van deze dialoog worden vertaald naar een  tweede sessie waar de werken ook integraal worden uitgevoerd.

Frankrijk versus Duitsland/Oostenrijk
Naast Wagner en Debussy staan ook nog vele andere componisten op het programma. Alle werken hebben echter wel steeds een link met één van de twee hoofdfiguren. Bijgevolg staan er nog verschillende Franse en Duitse/Oostenrijkse componisten op het programma. Zo wordt het Franse luik niet alleen aangevuld met andere impressionistische componisten zoals  Maurice Ravel, maar ook voorlopers van deze beweging zoals Ernest Chausson en componisten die in het verlengde liggen van dit impressionistische idioom zoals Tristan Murail.

Ook de geselecteerde hedendaagse composities, aan de hand van Annelies Van Parys en Frederik Neyrinck liggen, door hun focus op klankkleuren en timbretransities in het verlengde van dit vernoemde Franse idioom. Van Frederik Neyrinck staan echter ook enkele fragmenten uit zijn cyclus 'Der Wanderer' op het programma, die gebaseerd zijn op liederen en het octet van Franz Schubert.

Franz Schubert en Wolfgang Amadeus Mozart zijn (enkele van) de voorlopers van de typische (Duitstalige) esthetiek van Wagner. Hun vormtechnische kwaliteiten hebben de muziekgeschiedenis blijvend beïnvloed en het feit dat zowel Mozart (opera) als Schubert (lied) zeer veel vocale composities schreven, onderstreept hun belang in de evolutie naar de opera's van Richard Wagner. Richard Strauss op zijn beurt is dan een Duitse componist die qua orkestklank de lijn van Wagner verder heeft doorgetrokken. Zijn opera's Elektra en Salome en zijn verschillende symfonische gedichten blinken uit in magistrale orkestraties. Ook in 'Till Eulenspiegel (einmal anders)' is het enorme métier van Strauss meteen herkenbaar.

Avondconcert - Concertzaal Koninklijk Conservatorium Brussel - za 22/06/2013 om 20.00u

Programma :

  • C. Debussy, Syrinx voor fluit en stem
  • C. Debussy, Apparition voor sopraan en piano
  • C. Debussy, Noël des enfants qui n’ont plus de maisons voor sopraan en piano
  • J. Massenet, Mélodie-Elégie voor sopraan, cello en piano
  • T. Murail, Feuilles à travers les cloches voor fluit, viool, cello en piano
  • Ph. Gaubert, Trois Aquarelles voor fluit, cello en piano
  • C. Debussy (arr. F.Neyrinck), Prélude Bruyères voor fluit, klarinet, viool en cello
  • C. Debussy (arr. F.Neyrinck), Apparition voor sopraan ensemble
  • C. Debussy (arr. F.Neyrinck), Noël des enfants qui n’ont plus de maisons voor sopraan, fluit, klarinet, cello en piano
  • E. Chausson - Chanson perpétuelle voor sopraan, strijkkwartet en piano
  • F. Neyrinck, Odysseia voor sopraan en ensemble

Matinee - BOZAR Brussel - zo 23/06/2013 om 11.00u


Programma :

  • F. Schubert, Der Hirt auf dem Felsen voor sopraan, klarinet en piano
  • Creaties compositieproject
  • W.A. Mozart, Klarinetkwintet

Wandelconcert doorheen Koninklijk Conservatorium Brussel - zo 23/06/2013 om 15.30u en om 17.00u


Programma :

  • M. Ravel, Sonate voor viool en cello: deel 2
  • P. Dukas, Villanelle voor hoorn en piano
  • H. Villa-Lobos, Duet voor hobo en fagot
  • A. Van Parys, Voy a dormir voor basfluit, basklarinet en sopraan
  • F. Neyrinck, Landscape Construction IV voor cello en contrabas
  • B. Martinu, Selectie uit Madrigalen voor viool en altviool

Avondconcert - Concertzaal Koninklijk Conservatorium Brussel - zo 23/06/2013 om 20.00u


Programma :

  • R. Strauss, Till Eulenspiegel (einmal anders) voor viool, contrabas, klarinet, fagot, hoorn
  • F. Neyrinck, Der Wanderer: Fragment A, B, C, D en E voor sopraan en ensemble
  • R. Wagner, Siegfried-Idylle voor ensemble
  • R. Wagner (arr.A.Tarkmann), Meistersinger von Nürnberg Vorspiel zum 3.Aufzug voor ensemble
  • R. Wagner (arr.A.Tarkmann), Wesendoncklieder voor sopraan en ensemble

Tijd en plaats van het gebeuren :

Festival Odysseia Festival
Zaterdag 22 en zondag 23 juni 2013
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : odysseiaensemble.be

23:53 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Hooglied : een sprakeloos gedicht in 3 delen

Hooglied "Hooglied" is het bijbelse liefdesduet door muziektheater In Vitro samen met het Berlijnse Archaica-ensemble in een mythologisch kleedje gestoken. In deze voorstelling wordt vroeg-polyfonische muziek, gezongen door Archaica, doorweven met de drums en electronica van de Cubaanse performster Lazara Rosell Albear. Na Antwerpen, Berlijn en Rotterdam en lovende buitenlandse kritieken nu ook te zien in Gent.

Na Griekse mythen ('Prometheus' en 'Medea'), een fantastische vertelling ('De Zandman'), metamorfosen ('MILK') en een allegorie ('La Senna Festegiante'), wil In Vitro nu een bijbelse tekst interpreteren. Het 'Hooglied', archaïsch manifest van de liefde, waarin de mens als minnaar centraal staat : hier een joodse koning en zijn Nubische favoriete. Waarin de liefde in haar vele gedaanten wordt bezongen, fruitig en sappig, heftig en fysiek, ook timide en kwetsbaar. In een sfeer van slapen en ontwaken vinden en verliezen de geliefden elkaar.

Het 'Hooglied' blijft in eerste plaats een liefdesduet, maar In Vitro distilleert 2 thema’s die ons heden ten dage kunnen inspireren: de tijdsbeleving, en vooral het plaatsen van cyclische tijd versus de lineaire tijd van het consumeren, en het nomadische denken (vs. de behoudsgezinde reflex die het bezit oproept). Tijd van de seizoenen, maan(d)cycli, jaarcycli, de cyclus van leven en dood, een organische tijd die meer en meer verdrongen raakt door een immer functionerende en aanwezige, een 24 op 24 u doldraaiende verstedelijkte en virtuele wereld. Een vertraagde en verstilde tijd, die noopt tot poëtische beleving, reflectie en intimiteit. De tijd die de klank nodig heeft om echo te worden.

3 episoden, 3 werelden, 3 tijdsbeelden worden in een sprakeloos gedicht met elkaar geconfronteerd: Babylon - Panopticum - Hortus Conclusus. Het hier en nu, de gruwel van de nachtmerrie en de paradijselijke droom met de tijd als een hartslag die versnelt en vertraagt. Het hier en nu dat zich afspeelt in een wassalon, hedendaagse wasplaats en ontmoetingsplek. Babylonische spraakverwarring als reagens tussen mensen.

Melancholie haalt de retorica in, de minuten vervagen onder het zachte en herhalende gezoem van wasmachines, speech transformeert in een magische bezwering ... Formele regels, normen en identiteitsloze uniformiteit dreigen de liefde te verstikken, maar de liefde ontsnapt aan codes, standaard en globalisatie. De liefde die hoop en vrijheid mogelijk maakt.

Met 'Hooglied' wil In Vitro terug keren naar de mythische sprookjeswerelden, naar de vruchtbare vlaktes van Tigris en Eufraat, en van de Nijl, waar tussen de tuinen en de akkers de amoureuze taal haar oorsprong moet hebben gevonden. Liefde als overlev(er)ingsdaad.

De hemelse stemmen van het Berlijnse koor Archaica brengen vroegpolyfonische muziek op o.m. teksten uit het Canticum Canticorum. De Cubaanse performster Lazara Rossell Albear contrasteert met elektronica & drums en evoceert het ontstaan van 'The milky way'. Een aantal lovesongs, o.m. gezongen door Abigail Abraham doorkruisen het muzikale parcours.

Zoals alle voorstellingen van In Vitro is ook 'Hooglied' moeilijk te vatten onder één noemer. Dans, tekstfragmenten, interactie en performance, tableau vivants en stillevens, akoestische muziek en elektronica, mime, installatie en bijzondere locaties, ... worden naadloos verweven tot een nieuw en ademend gedicht, waarin het narratieve en verklarende verschuift naar het cryptische en de verbeelding.

"Uitgangspunt is het Hooglied van koning Salomon voor zijn zwarte, Nubische geliefde. Zang, Latijnse teksten, volksliederen, liefdesliedjes, het ritmische geluid van de drums, het loopt allemaal door elkaar heen. Soms doet het aan Bob Wilson denken in een gestileerde schoonheid. (...) Ik vond Song of Songs" erg mooi, ook zonder alle te kunnen begrijpen." Max Arian voor "De Groene Amsterdammer".

Tijd en plaats van het gebeuren :

In Vitro & Archaica: Hooglied
Vrijdag 21 en zaterdag 22 juni 2013, telkens om 20.00 u
Minardschouwburg - Gent

Walpoortstraat 15
9000 Gent

Meer info : www.minard.be en www.in-vitro.be

22:51 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Finland in de schijnwerpers op het festival B-Classic

Niko Kumpuvaara B-Classic, de Limburgse tak van het Festival van Vlaanderen, heeft dit jaar Finland uitgekozen als middelpunt van het programma. Het festival vindt plaats van 21 tot en met 30 juni in de beeldschone en sfeervolle omgeving van Tongeren met zijn middeleeuwse kastelen. Ook dit jaar kan je opnieuw genieten van kamermuziek in prachtig historisch erfgoed met topmuzikanten uit België, Nederland en Finland.

De belangrijkste doelstelling van B-Classic is de Belgische en internationale muzikanten bij elkaar te brengen, hen samen tijd te laten spenderen en muziek met elkaar te creëren. Grondslag van het festival is de combinatie van kamermuziek met het rijk historisch erfgoed van Haspengouw. De uitvoering van de muziek is het resultaat van een proces waarbij musici op een zeer korte tijdspanne een concertprogramma instuderen. Pressure Cooking! Het publiek kan deelgenoot zijn van dat proces. De tijdsdruk stimuleert een extreme vorm van alertheid, focus en creativiteit waardoor ieder concert een unieke belevenis wordt. Op het festivalprogramma staan kamermuziekconcerten en andere kleinschalige muziekopvoeringen op verschillende locaties in de provincie Limburg en de oudste stad van België, Tongeren.

Van 21 juni 2013 tot en met 30 juni zullen 25 musici dagelijks een programma brengen rond het thema 'Finnish connection'. Limburgse musici als hoboïst Karel Schoofs, hoornist Jan Van Duffel, klarinettist Roeland Hendrikx, hoboïste Veerle Huskens, … ontmoeten gerenommeerde Finse musici als mezzo-soptraan Virpi Raïsänen, accordeonist Niko Kumpuvaara (foto), Tempera strijkkwartet, pianisten Juhani Lagerspetz en Henri Sigfridsson, Belgische accordeonist Ludo Mariën, … De Finse componisten zijn naast het klassieke Europese programma prominent aanwezig. Men kan op het festival producties horen van onder andere Kalevi Aho, Perttu Haapanen, Magnus Lindberg, Tauno Marttinen, Veli-Matti Puumala, Einojuhani Rautavaara, Max Savikangas en Jean Sibelius. Schubert's strijkkwintet, Schumann's pianokwintet, Brahms' klaviertrio, Beethoven's septet, Mahler liederen, … worden avontuurlijk gecombineerd met werken van Finse grootmeesters als Sibelius, Rautavaara, Lindberg, …

Programma B-classic 2013

  • Danel Quartet, Henri Sigfridsson - piano, Ludo Mariën en Niko Kumpuvaara - bandoneon, Juhani Lagerspetz - piano
    Vrijdag 21 juni om 20.30 u in Gallo Romeins Museum, Tongeren

    Het openingsconcert van de festivaleditie 2013 werd geheel anders opgevat dan de voorbije jaren.  De Festivaldirectie heeft immers keuzes gemaakt!  Vanaf 2013 profileert het Festival zich als een internationaal "Pressure Cooking" kamermuziekfestival. Niet minder dan 23 musici uit België, Nederland en Finland zullen gedurende de tien festivaldagen elkaar "ontmoeten".  Iedere avond brengen ze een concertprogramma dat ter plaatse werd ingestudeerd.  Het publiek zal niet alleen getuige zijn van het concert, maar kan eveneens kennis maken met het voorbereidend repetitieproces dankzij de publieke repetities. Dankzij de unieke "Pressure Cooking" formule, het instuderen van de werken binnen een zeer korte tijd, worden de concerten gekenmerkt door een extreme en unieke focus, creativiteit en alertheid! 


    Programma :
    - J. Sibelius, liederen voor mezzosopraan en piano
    - J. Tiensuu, 'Fantango' voor accordeon
    - A. Piazzolla, 'Oblivion' voor bandoneon en accordeon
    - R. Schumann, Pianokwintet

  • Danel Quartet Juhani Lagerspetz - piano, Marc Danel - viool, Eva Tebbe - harp, Marije van den Berg - fluit, Vlad Bogdana - alto, Virpi Räisäinen - mezzosopraan, Sigfridsson - piano
    Zaterdag 22 juni om 20.30 u in Kasteel ’s Herenelderen, Tongeren

    Het prachtige kasteel de Renesse in 's Herenelderen is normaal niet toegankelijk voor publiek. De muziek van Pärt, Mahler en Weinberg staat garant voor een beklijvende avond. Bovendien vindt de wereldpremière plaats van een compostie van Walter Wolff, een bekende Finse jazzpianist. "Enigma voor harp, fluit en altviool".

    Programma :
    - A. Pärt, 'Fratres' voor viool en piano
    - W. Wolff, “Enigma” voor fluit, altviool en harp, wereldcreatie
    - “Legacy of Mahler”, selectie liederen van Mahler, Berg, Sjostakovitsj
    - M. Weinberg, Strijkkwartet nr.5

  • Danel Quartet, Niko Kumpuvaara - bandoneon, Ludo Mariën en accordeonklas Mol, Juhani Lagerspetz - piano, Virpi Räisäinen - mezzosopraan
    Zondag 23 juni om 20.30 u in Kasteel Mariagaarde, Hoepertingen
    Muzikale wandeltocht met Finse tango’s

    Programma :
    - A. Pärt, 'Fur Alina' voor pianosolo
    - A. Vivaldi, 'Cessate, omal cessate' voor mezzosopraan en strijkkwartet

  • Danel Quartet, Virpi Räisäinen - mezzosopraan, Frank Peters - piano, Henri Sigfridsson - piano
    Maandag 24 juni om 20.30 u in Romeinse tempel, Tongeren

    Met het trio van Jouni Kaipainen worden Jean-Michel Charlier (klarinet), Guy Danel (cello) en Frank Peters (piano) ondergedompeld in een absoluut Fins meesterwerk. Ongelofelijk intens gedragen melodieën staan in fel contrast met de adembenemende virtuositeit die dit werk vraagt. Il tramonto (de zonsondergang) beschrijft een liefdesgeschiedenis en is gebaseerd op een tekst van Shelley. Niemand kan deze muziek beter toelichten dan de vertolkster zelf. Luister en kijk naar Virpi Räisänen op youtube.
    Waar César Franck bekend staat om de plechtigheid van het orgel te veel te laten meeklinken in al zijn andere werken, is zijn pianokwintet een verrassend persoonlijk en gepassioneerd werk. Het wordt dan ook niet voor niks de orkaan onder de pianokwintetten genoemd. Gezien de zeer eclectische samenstelling van dit concertprogramma, staan de musici vanavond voor een bijzonder grote uitdaging.
    Het trio van Kaipainen drijft de muzikanten tot het uiterste op technisch vlak maar zeker ook voor wat betreft de interpretatie van de muziek en de emotionele beleving ervan. Virpi Räisänen vertolkt één van de bekendste composities van Respighi. Dit meesterwerk kan enkel vertolkt worden door een zangeres van wereldklasse! De ontmoeting van het Danelkwartet met de Finse pianist Henri Sigfridsson kent zijn première tijdens dit concert.

    Programma :
    - J. Kaipainen, trio voor klarinet, cello en piano
    - O. Respighi, 'Il Tramonto' voor mezzosopraan en strijkkwartet
    - C. Frank, pianokwintet

  • Juhani Lagerspetz - piano, Danel Quartet Niko Kumpuvaara - accordeon & bandoneon, Tempera Quartet
    Dinsdag 25 juni om 20.30 u in Kunstgalerij De Mijlpaal, Heusden - Zolder

    Finland haalde de aardappel uit Peru en de Tango uit Argentinië. Beide Zuid-Amerikaanse producten zijn momenteel populairder in Finland dan in de landen van herkomst. De Tango vond een voedingsbodem in Finland die zelfs Elvis Presley en de Beatles overleefde. Ook in de Finse klassieke muziek is de Tango niet weg te denken. Het pianokwintet van Aulis Sallinen is een mooi voorbeeld van hoe deze Zuid-Amerikaanse dansmuziek verfijnd wordt verweven in een klassieke compositie. De FInse accordeonist en bandoneonspeler Niko Kumpuvaara is één van de meest gerenommeerde internationale accordeonvirtuozen van het moment. In dit tangoprogramma speelt hij "5 Tango Sensations" voor bandoneon en strijkkwartet van de absolute grootmeester van de Tango, Astor Piazzolla. De wereldcreatie van Max Savikangas is gecomponeerd voor dezelfde bezetting en is tevens geheel geïnspireerd op 5 Tango Sensations van Piazolla.

    Programma :
    - A. Sallinen, introduction and tango ouverture voor pianokwintet
    - M. Savikangas, 'Opposite Sensations' voor bandoneon en strijkkwartet, wereldcreatie
    - A. Piazzolla, '5 Tango Sensations' voor bandoneon en strijkkwartet

  • Danel Quartet, Virpi Räisänen - mezzosopraan, Ulla Lampela - cello
    Woensdag 26 juni om 20.30 u in Kasteel Borghof, Tongeren

    Programma :
    - A. Vivaldi, 'Cessate, omal cessate' voor mezzosopraan en strijkkwartet
    - F. Schubert, Strijkkwintet

  • Tempera Quartet, Virpi Räisänen - mezzosopraan, Odile Simon - contrabas, Eva Tebbe - harp, Niko Kumpuvaara  - accordeon & bandoneon, Ludo Mariën - accordeon
    Donderdag 27 juni om 20.30 u in Kasteel Betho, Tongeren

    Tijdens dit concert zorgt B-Classic alweer voor een primeur. Voor het eerst zal een publiek concert plaatsvinden op het kasteel van Betho in Tongeren. Dankzij een unieke concertformule zal het publiek de kasteelsfeer van Betho opsnuiven op drie verschillende locaties. Speciaal voor deze uitzonderlijke gelegenheid zal het festivalcollectief concerteren in drie verschillende ensembles. Mezzosopraan Virpi Räisänen brengt in de authentieke kasteelsalon samen met haar Finse collega's van het Tempera Stringquartet de mooste aria's uit Händels opera "Julius Caesar". In de kasteelschuur weerklinkt het onterecht ongekende sextuor voor pianosolo, harp, klarinet, fagot, hoorn en contrabas van de vergeten componist Ferdinand Ries. Op de zolder van het kasteel brengen de accordeonvirtuozen Ludo Mariën en Niko Kumpuvaara transcripties voor 2 accordeons van verschillende grootmeesters.

    Programma :
    - J. SIbelius, 'Andante Festivo' voor strijkkwartet
    - G.F. Händel, Arias uit 'Julius Caesar'
    - F. Ries, Sextet voor piano, harp, klarinet, hoorn, fagot en contrabas
    - K. Aho, Sonate voor 2 accordeons

  • Tempera Quartet, Roeland Hendrikx - klarinet, Bob Permentier - fagot, Frank Peters - piano, Henri Sigfridsson - piano
    Vrijdag 28 juni om 20.30 u in de O.L.V. Basiliek, Tongeren

    Wie een traditiegetrouw groots opgevat concert verwacht wordt met dit concert helemaal verrast. Het trouwe concertpubliek weet immers dat de monumentale basiliek een uitzonderlijke akoestiek heeft die ook kleinschalige concerten geheel tot hun recht laat komen. Met het trio van Beethoven voor klarinet, fagot en piano vullen de musici de basiliek met klassieke, diverterende muziekklanken. Magnus Lindberg realiseerde zijn orkestraal opgevat klarinetkwintet met grote angst om de vergelijking met de monumentale klassiekers van Mozart en Brahms voor deze bezetting niet te overleven! Het resultaat is een magistraal virtuoze compositie. Met het pianokwintet weerklinkt één van de meest gerenomeerde kamermuziekwerken van Sjostakovitsh. Zoals in velen van zijn werken ademt het kwintet een verstilde wanhoop uit die doorheen de bewegingen onverbiddelijk voortschrijdt naar een ongekende emotionele climax.

    Programma :
    - L.v. Beethoven, Trio voor klarinet, fagot en piano
    - M. Lindberg, Klarinetkwintet
    - D. Sjostakovitdj, Pianokwintet

  • Tempera Quartet, Frank Peters - piano, Jan Van Duffel - hoorn, Henri Sigfridsson - piano, Bob Permentier - fagot, Karel Schoofs - hobo en jazzmusici
    Zaterdag 29 juni om 20.30 u in Begijnhofkerk, Tongeren

    Het concertprogramma in de begijnhofkerk blinkt uit door zijn uiterst gevarieerde samenstelling aangaande muziekstijlen. Met het ongehoord krachtige en gebalde pianokwintet van Magnus Lindberg wordt de Finse hedendaagse connectie compositorisch sterk in de verf gezet. Vervolgens geven de Finse pianist Henri Sigfridsson en de blazers van het festivalcollectief hun interpretatie van Mozarts pianokwintet met blazers. Na de pauze ontmoeten het Limburgs jeugdig pianotalent, Maarten Lingier en Fins accordeonist Niko Kumpuvaara elkaar in een gevarieerd programma met lichte muziek, waar Jazz, improvisatie, folkinvloeden, ... aan bod komen. Daarenboven heeft B-Classic het plezier om enkele jonge Tongerse talenten te presenteren. Met name de Tongerse Belfiuslaureaten 2012 zullen te horen zijn op deze Jazznocturne.

    Programma :
    - M. Lindberg, Panokwintet
    - W.A. Mozart, Pianokwintet
    - Jazznocturne

  • Tempera Quartet, Veerle Huskens - hobo, Henri Sigfridsson - piano, Virpi Räisänen - mezzosopraan, Roeland Hendrikx - klarinet, Bob Permentier - fagot, Jan Van Duffel - hoorn, Odile Simon - contrabas
    Zondag 30 juni vanaf 13.30 u , Fietstocht doorheen de Haspengouwse natuur

    Programma :
    - W.A. Mozart: hobokwartet
    - E. Lievonen: 'Buckland Dirt' voor accordeon en piano, 'Legacy of Mahler', selectie liederen van Mahler, Berg, Sjostakovitsj
    - L. Berio: Sequenzia III voor solostem (versie met choreografie)
    - L.v. Beethoven: Septet voor klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas

Tijd en plaats van het gebeuren :

B-classic 2013
Van vrijdag 21 tot en met zondag 30 juni 2013
Op verschillende locaties in Limburg


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.b-classic.be

14:29 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

11/06/2013

Vlaamse Opera herneemt Bernsteins komische opera Candide

Candide Candide is een jonge, naïeve optimist die erop uit trekt, op zoek naar zijn dood gewaande liefde Cunegonde. Zijn odyssee naar het verloren paradijs loodst hem door een wereld vol verdorvenheid, verwoesting en waanzin. Hij geneest maar langzaam van zijn hardnekkige idee dat de wereld perfect geregeld is... De charismatische componist-dirigent Leonard Bernstein baseerde zijn Candide op Voltaires gelijknamige literair-filosofisch meesterwerk. Na zijn Broadwaysuccessen betekende dit komische operadebuut voor hem een afrekening met domheid en misplaatst optimisme. Regisseur Nigel Lowery herneemt voor de Vlaamse Opera deze "heerlijk tegendraadse" (De Standaard) voorstelling vol bijtende humor en satirische knipogen. "Lowery’s Monty Python approach keeps a smile on our faces throughout" (The Financial Times). Candide en zijn optimistische kijk op het leven sluit het seizoen rond Geloof bij de Vlaamse Opera op spetterende wijze. De cartooneske productie van regisseur Nigel Lowery zit vol heerlijke absurde en zwarte humor die Voltaire's satire en de grandioze muziek van Leonard Bernstein perfect aanvult. Reis mee door een wereld van rijdende toiletten, reusachtige badeenden en zelfs de USS Enterprise.

Nigel Lowery hoeven we inmiddels niet meer voor te stellen: Candide kon al eerder op succes rekenen. Ook zijn Semiramide in de Vlaamse Opera was een hit en schopte het zelfs tot op het Edinburgh International Festival. Een aantal toppers van de vorige keer zijn opnieuw present:  Michael Spyres kruipt weer in de huid van de beminnelijke Candide en ook Graham Valentine  is van de partij met zijn buitengewone vertolking van leraar Pangloss. De 'pure magie' die Yannis Pouspourikas eerder bereikte met het orkest van de Vlaamse Opera belooft een spetterend seizoenseinde. Deze Candide betekent ook de afscheidsproductie van huis- en koordirigent Pouspourikas, die vanaf volgend seizoen Erste Kapellmeister wordt in het Aalto-Theater in Essen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Leonard Bernstein, Candide
Di 18, do 20, za 22, wo 26 en vrij 28 jun 2013, telkens om 20.00 u
Zo 23 en zo 30 jun 2013, telkens om 15.00 u
Vlaamse Opera Antwerpen

Van Ertbornstraat 8
2018 Antwerpen

Meer info : vlaamseopera.be en www.zva.be

Extra :
Leonard Bernstein : www.leonardbernstein.com, en.wikipedia.org en youtube
Candide op en.wikipedia.org

Elders op Oorgetuige :
Bernsteins 'averechtse musical' Candide in Antwerpen en Gent, 16/12/2009

Bekijk alvast deze video voor een voorsmaakje van Candide

15:59 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook