26/06/2013

Vierdaags festival Tuned City Brussels onderzoekt hoe Brussel klinkt

Tuned City Brussels Tuned City (27-30 juni 2013) onderzoekt de relatie tussen klank en ruimte. De eerste editie vond in 2008 plaats in Berlijn, het project passeerde nadien in Tallinn. In juni 2013 nodigt Kunstenwerkplaats Q-O2 Tuned City uit, aangepast aan de Brusselse context. Het festival presenteert artistiek werk en theoretische benaderingen die de vrucht zijn van kritische omgang met geluid.

Brussel is een gelaagde stad die opvalt door abrupte verschuivingen in de stedelijke structuur, de architectuur en het sociale weefsel. Dit lappendeken maakt het soms moeilijk om impressies van de stad onder één noemer te vangen. Ondanks dit karakter - of net daardoor - biedt Brussel ruimte om de stad op een persoonlijke manier eigen te maken. Alerte voorbijgangers merken dan ook beslist haar uitbundige alledaagse omgeving als een rijke bron van leven, openheid en afwisseling met een dito geluid op. Te weten komen hoe men de aard van dit klankbeeld kan vatten en uit welke componenten het bestaat vormt de uitdaging voor Tuned City Brussels.

In de loop van een vierdaags festival onderzoekt Tuned City Brussels via concerten, wandelingen, installaties en locatiegebonden interventies in de artistieke praktijk hoe Brussel klinkt. Een bijpassend theoretisch kader ontvouwt zich langs de drie kernbegrippen 'Relational Noise', 'Situational Listening' en 'Operative Ambience'. Elke dag wordt een ander thema verkend in een corresponderende 'zone' in de stad waarnaar het festival zich verplaatst.

Het project kende een lange voorbereidingsfase boordevol interactie met lokale bewoners en organisaties. Verschillende lezingen, artistieke presentaties, residenties en workshops gingen aan het initiatief vooraf. In dit kader was de samenwerking met de kunsthogescholen Sint Lucas Architectuur, Erasmus Hogeschool RITS/Radio, Sint Lukas Transmedia en La Cambre/Espace Urbain bijzonder belangrijk.

Het eerste Tuned City project werd gerealiseerd in Berlijn in 2008. Daarna volgden edities in Tallinn en Nürnberg. Voor de huidige editie nodigde Q-O2, werkplaats voor experimentele muziek en klankkunst, Tuned City uit om de context van Brussel gezamenlijk te onderzoeken. Het programma van Tuned City Brussels bevat lezingen, performances, wandelingen, interventies, installaties en concerten van meer dan 40 internationale sprekers en artiesten. De openingsavond zet de toon voor wat het festival op vrijdag 28 juni, zaterdag 29 juni en zondag 30 juni in petto heeft.

Dag 1 - Noise & Multiplicity / 28 juni 2013 (Zone Kruidtuin)
'Noise' (lawaai) is een notie met een veelheid aan betekenissen die erg subjectief, complex en moeilijk te definiëren is. Op de eerste festivaldag wordt dit onderwerp verkend in zijn concrete belichaming in de wijk rond de Kruidtuin. Dit noordelijke deel van het Brusselse stadscentrum is erg dicht gelaagd en ademt een bijzondere esthetiek van agglomeratie en stedelijke compressie uit. De Kruidtuin en het Botanique-gebouw werden gebouwd in 1826 en vormen nu een vreemd eiland in de stadsstructuur. Door opeenvolgende bouwprojecten vanaf eind jaren '50 raakten de tuinen ingesloten: door de metro, de tunnels van de kleine ring en hoogbouw, zoals het Rijksadministratief Centrum en de recent gebouwde Financietoren.

Hoe wordt de stedelijke ruimte akoestisch gedefinieerd en gecreëerd door zijn gebruik en de overlapping van zijn verschillende functies? Wat gebeurt er tussen en binnenin de structurele lagen? Op deze eerste dag bezoeken we hoge en lage sites, verkennen we de binnen- en buitenkant, in een gebied dat zich uitstrekt tot aan het station Brussel-Noord.

Dag 2 - Situational listening / 29 juni 2013 (Zone Brussel Zuid)
Dag 2 focust op methodes en strategieën voor de artistieke exploratie en het gebruik van de stedelijke ruimte vanuit een klankperspectief. Er wordt speciale aandacht besteed aan de fysieke en psychologische invloeden die de manier waarop we horen bepalen. Het programma bestaat uit onderling verbonden reeksen van sitespecifieke klankwandelingen, interventies, performances, installaties en lezingen. De zone die op dag 2 centraal staat is vrij groot en strekt zich uit van het Zuidstation tot aan het kerkhof van Elsene. We raden de deelnemers dan ook aan om stevige wandelschoenen aan te trekken. Het doel is niet enkel om langs de aangeduide plaatsen te kuieren waar je artistieke realisaties kan beleven, maar ook om onderweg de stad met haar eigen situaties en klanken te ontdekken.

De 'dérive' die gedefinieerd werd door filosoof Guy Debord, vormt een bron van inspiratie voor deze dag. Het is een ongeplande tocht door een landschap of een stad waarbij de reiziger onbewust geleid wordt door de subtiele esthetische contouren van de architectuur en geografie rondom hem. Het ultieme doel van de 'dérive' is het opdoen van een volledig nieuwe en authentieke ervaring.

Dag 3 - Ephemeral Atmospheres / 30 juniI 2013 (Zone Haren)
De resonanties en atmosferen die de aandacht trekken of juist onopgemerkt voorbijgaan, vormen een interessant aspect van het klanklandschap van een stad. Dit onderdeel van de complexe klankfilosofie is het vertrekpunt van de laatste dag van het festival in Haren, dat aan de noordoostelijke rand van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt.

Ondanks de lawaaierige aanwezigheid van de luchthaven, de hogesnelheidstreinverbinding, verschillende verlaten industriële sites, de bouwwerf van het toekomstige hoofdkwartier van de NAVO en een nieuwe gevangenis, heeft Haren de vredige atmosfeer van het witloofkwekersdorp dat het ooit was, behouden. Op dag 3 staan kunstenaars én theoretici op het programma die het zullen hebben over atmosfeer, omgeving en de esthetica van ecologie.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tuned City Brussels
Van donderdag 27 t.e.m. zondag 30 juni 2013
Op verschillende locaties in Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.tunedcity.net en www.q-o2.be

23:26 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.