20/06/2013

Acubens : nieuwe opera van Benjamien Lycke als afstudeerproject compositie

Acubens Op zondag 23 juni presenteren een groep bevlogen jongeren de opera 'Acubens' in de Miryzaal, concertzaal van het Conservatorium Gent. Deze multimediale creatie van de componist Benjamien Lycke wordt er gebracht door (oud-) studenten  van het Conservatorium Gent  èn  gedirigeerd door David Anne, mentor van Benjamien.

Project na project
Benjamien Lycke  (1989) kan niet alleen noten op een prachtige manier in een compositie samen brengen, hij slaagt er ook keer op keer in om een grote groep mensen rond zich te verzamelen en te inspireren tot het geven van meer dan het beste van zichzelf.  Als 18-jarige student in de Steinerschool Brugge zette hij al een ongelofelijke prestatie neer met de musical 'Le Piédestal'. Tot tweemaal toe hielp hij Musical van Vlaanderen uit de bres met het componeren van de muziek voor hun Musicallabo èn het samenbrengen van een orkest voor de uitvoeringen  ('Toptalent'  in 2011 en 'Terminus' in 2012). Nu toont hij dat hij ook het opera-genre machtig is, meteen het eindwerk voor zijn opleiding compositie bij Lucien Posman.

Acubens
Acubens vertelt het verhaal van een vader-wetenschapper en zijn dochter, de één bezorgd om haar opvoeding omwille van zijn naderende dood, zij nog onbewust van het kwade dat zich rond hen aan het ontplooien is. Omwille van religieuze redenen is alle wetenschappelijk werk verboden. Het enige wat de wetenschapper rest is vluchten uit deze maatschappij naar een eigen wereld gesymboliseerd door een kubus. Daar wil hij de opvoeding van zijn dochter toevertrouwen aan een robot, een kopie van zichzelf.

Multimediaal
De creatie van de robot kan het publiek als het ware volgen via een realtime projectie met behulp van Microsoft Kinect sensoren. Voor het ontwerpen van het speciale doek en de kledij deed Benjamien een beroep op bevriende ontwerpers. Jason Slabbynck, een jonge architect hielp mee met het ontwerp van het ingenieuze decor, de projectie en de lay-out. Studenten en vrienden zorgden voor professionele opnames o.a. voor de trailers op de website,…

Crescendo
De opbouw van het verhaal toont zich in de aanzwellende orkestbezetting: experimentele cellosolo tot een volwaardig  orkest begeleiden de twee hoofdrolspelers. Mezzosopraan Louise Kuyvenhoven en  tenor Denzil Delaere, uitmuntende laatstejaarsstudenten, tonen dat zij helemaal klaar zijn voor een  bruisende carrière. Niet te missen dus op zondag 23 juni om 20.00 u in Gent èn bovendien volledig gratis!

Benjamien Lycke over Acubens: "Acubens is een ster uit het sterrenbeeld Kreeft. Deze kreeg net als de meeste hemellichamen een naam tijdens de hoogdagen van de wetenschap in het Midden-Oosten meer dan een millennium geleden. De naam is verder niet zo belangrijk maar is een verwijzing naar de oorsprong van deze opera, nl. het zinnetje: Our God who named the stars..

Ongeveer een jaar geleden kom ik via elektronica-website TheVerge.com bij een lezing van Dr. Neil deGrasse terecht,
een man die je zonder problemen naast de wereldbefaamde atheïst Richard Dawkins kan zetten (en deze ook meteen van zijn piëdestal haalt.) Naast enkele komische terechtwijzingen over de menselijke goedgelovigheid schetst hij een toekomstbeeld dat hem schrik aanjaagt. Door een kwalijke evolutie van geradicaliseerde meningen - die we vandaag al zien ontstaan - wordt de wetenschappelijke evolutie een halt toegeroepen, net zoals een millennium geleden in het Midden-Oosten. De setting voor mijn opera is gevonden en de proloog (bijna) geschreven.

Het onderliggende thema van dit nieuwe libretto is vrij klassiek: tegenstellingen. Tegenstellingen tussen twee personages alsook binnenin een personage. Zij is emotioneel en tolerant, hij is rationeel en intolerant, terwijl zijn kopie dan weer niet zo... De tegenstelling zit hier echter niet in goed of kwaad, want het goede is ieders motief in volle en zelfs blinde overtuiging. En dan is er natuurlijk nog God, of toch op zijn minst een metafysisch bewustzijn, dat hoewel steeds ontkend, toch een rol speelt.

Dat de partituur enkel maar de tweede helft van de voorstelling het volledige orkest benut is een bewuste keuze. De voorstelling bestaat uit zeven delen waarvan de eerste vijf met wisselende instrumentale bezetting. Deze zorgen voor een soort evolutie en expositie van de kleuren, thema's en motieven die allemaal met de symfonische bezetting terug keren wanneer de wetenschapper plaats maakt voor zijn kopie. Door het werken met wisselende ensembles kan ik als componist mijn kunnen tentoon spreiden, dit werk is namelijk geschreven voor mijn masterexamen compositie aan het Koninklijk Conservatorium Gent.

Ik heb deze kameropera geen moraliserende functie willen geven maar het is bijna onvermijdelijk dat men geneigd zal zijn een boodschap te zoeken. Daar heb ik me ondertussen bij neergelegd maar laat het dan niet meer zijn dan een pleidooi voor gematigdheid. Voor mij persoonlijk is het bovenal een schitterende leerschool geweest waar ik met vallen en opstaan heb geleerd hoe tegelijkertijd om te gaan met compositie, libretto, organisatie, netwerken en al het overige dat er bij zo'n productie komt kijken."

Benjamien Lycke Benjamien Lycke (2 september 1989) studeert sinds 2008 compositie bij Lucien Posman aan het Koninklijk Conservatorium Gent. Hij studeert/studeerde ook piano, orgel, zang en harmonie aan het Stedelijk Conservatorium Brugge. Tijdens zijn humaniora op de Middelbare Brugse Steinerschool initieerde David Anne hem in de compositie. Op 18-jarige leeftijd presenteerde Lycke een volledige musical, Le Piédestal, met een vijftigtal uitvoerders van de Steinerschool en het Stedelijk Conservatorium Brugge. Zijn eerste symfonische werken werden in 2010 uitgevoerd o.l.v. dirigenten Dirk Brossé en Geert Soenen. In datzelfde jaar werd in de Sint-Salvatorskathedraal te Brugge het liturgisch gemengd koorwerk 'Salve Regina' gecreëerd. In opdracht van de Academie de 'Kunstbrug' Gent schreef hij de kindercantate 'Wolkenteller' die in maart 2011 in première ging in het Capitole te Gent onder leiding van Wim Belaen. Vier maand later dirigeerde Benjamien zelf in het Capitole zijn tweede musical, 'Toptalent', een satire op de vele talentenwedstrijden zoals bijvoorbeeld 'Idool'. Benjamien kreeg daarvoor drie maanden eerder de opdracht van 'Musical van Vlaanderen'. Een jaar later dirigeerde Lycke opnieuw een musicalcreatie van zijn hand in het Capitole, 'Terminus', een drama dat zich afspeelt in een Gentse tram net na de eerste wereldoorlog. In april 2013 werd de in opdracht van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen geschreven cantate, 'Ex Nihilo' voor koor, koperkwintet, piano en pauken gecreëerd te Brugge en Antwerpen met 150-koppig koor. Als afstudeerproject in het Koninklijk Conservatorium Gent koos Lycke voor een nieuwe operaproductie voor mezzosopraan, tenor en orkest met als titel 'Acubens'. Diverse jonge cineasten en musici doen regelmatig een beroep op hem om muziek voor hen te componeren, o.a. voor examens, kortfilms en andere gelegenheden.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Benjamien Lycke : Acubens
Zondag 23 juni 2013 om 20.00 u
Miryzaal - Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent
Gratis toegang

Meer info : www.schoolofarts.be, acubensopera.com en www.benjamien.be

Elders op Oorgetuige :
Graduation 2013 : nieuwe lichting jonge kunstenaars presenteert eindprojecten tijdens een elfdaags festival in de Gentse binnenstad, 20/06/2013
5 aanstormende componisten geven het beste van zichzelf in het Conservatorium Gent, 20/06/2011


Bekijk hier alvast de trailer van Acubens

16:12 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.