08/05/2013

George De Decker wint Music for Car Parks

George De Decker Componist en beeldend kunstenaar George De Decker (foto) wint met zijn soundscape 'Avec le bruit d’un vol d’oiseaux de nuit qui passe' de compositiewedstrijd Music for Car Parks. Deze soundscape is vanaf 8 mei te horen in honderden Interparkings. De 2de prijs ging naar het duo Mark IJzerman & Roald van Dillewijn (NL), 3de laureaat werd Jarno van Es (NL).

Verrassend en intrigerend
Iedereen met muzikaal talent kon deelnemen aan deze internationale compositiewedstrijd. Maar liefst 194 componisten componeerden hun unieke Music for Car Parks soundscape van minimum 15 minuten lang. Een vijfde van deze deelnemers was afkomstig uit het buitenland, waarvan meer dan de helft uit Nederland. De soundscapes werden blind beoordeeld aan de hand van enkele criteria. Zowel de originaliteit, het muzikale en conceptuele vakmanschap als de functionaliteit en de artistieke waarde werden in ogenschouw genomen. Er werd niet gezocht naar de beste compositie an sich maar naar de interessantste soundscape voor de context van een parkeergarage.

Winnaar: George De Decker
Een professionele jury koos met overtuiging voor de soundscape van George De Decker. De jury was verrast en geïntrigeerd door zijn intimistisch klanklandschap: "Deze Music for Car Parks is een spannende opeenvolging van prikkelende geluiden die blijven hangen. De fantasierijke soundscape vermijdt clichés en speelt gepast in op het gevoel van een parking als de ruimte tussen binnen en buiten. Deze uitgebreide soundscape van 55 minuten heft de kracht om de luisteraar vast te houden, maar geeft tegelijk ook inspirerende impulsen aan vluchtige voorbijgangers."
Georges De Decker ontvangt 2500 euro. Zijn soundscape is vanaf nu in honderden Interparkings in Europa te horen. En... hij mag een jaar lang gratis parkeren. 

Verzamelaar van klanken
Inspiratie vond De Decker niet in een parkeergarage, maar gewoon in zijn eigen klankenbestand. Hij verzamelt allerlei soorten geluid, gaande van spontane klanken die zich voordoen op straat, tot uitgelokte klanken waar hij graag en nieuwsgierig mee experimenteert in de keuken of op zijn harmonium in zijn atelier. Zijn klankenbestand bevat ook veel opnames met muzikanten. In plaats van een studio in te trekken, kiest hij er echter voor om de muzikanten naar een bos, park, tuin of op het water te brengen. Dit resulteert in verrassende, boeiende en unieke klankopnames. Volgens De Decker inspireert deze aanpak ook de muzikanten: "Als je een klarinettist hoort spelen in het bos en je loopt rond, dan hoor je ook je eigen voetstappen door het gras of het geluid van de bladeren of de regen die op de bladeren valt. Plots opent er zich een hele wereld voor je uit en dat zijn dingen die ik allemaal opneem. Om zo’n soundtrack te maken begin je die dingen te combineren. Je maakt eigenlijk een verhaal waarin je van alles probeert te vertellen met een klankwereld waardoor je wandelt."

Een soundscape die ademt
Met deze uitgebreide collectie aan klanken is hij beginnen puzzelen. George De Decker : "Die soundscape is iets dat uit materiaal bestaat dat ik al jaren verzamel. Als ik op reis ga of wanneer ik op stap ben, neem ik altijd mijn opnametoestelletje mee. Alles wat zich voordoet of een boeiende klank is, neem ik op". In dit geval opteerde De Decker voor echte klanken: "Van muzikanten, stemmen, ambiances van buiten, mijn harmonium, mijn piano, mijn melodica, mijn stappen . Alles zit daar gewoon in." In zijn soundscape is bewust geen synthesizer te horen omdat volgens hem daarin het menselijke ontbreekt. "Het probleem met synthesizers is dat het zeer afstandelijk klinkt. Het mist voor mij iets menselijks. De adem ontbreekt. In mijn soundscape zitten heel veel stemmen. Ik vind de aanwezigheid van mensen heel belangrijk omdat de adem dan aanwezig is."

'Avec le bruit d’un vol d’oiseaux de nuit qui passe'
Voor zijn soundscape bedacht De Decker de titel 'Avec le bruit d’un vol d'oiseaux de nuit qui passe'. Het is een regel uit een gedicht van Paul Verlaine: "Het gedicht gaat over Pierrot, de clowneske man met zijn grote mouwen die fladderen als vogels die ‘s nachts vliegen. De titel omvat zowel klank, beweging en iets wat je je imaginair moet voorstellen. Ik vond dat zo’n schone titel… dat is meer dan gewoon een titel geven." Elke keer opnieuw genieten De soundscape duurt 55 minuten. Het is geen klankband met een steeds terugkerend fragment van 10 minuten, maar een lang auditief verhaal. "De kans dat je het volledig hoort is irreëel maar het geeft het voordeel dat elke keer dat je in de parking komt je een ander deel van de soundscape zult horen."

Voor De Decker kan zijn jaar alvast niet meer stuk. Hij geniet van het idee dat zijn soundscape in honderden Europese parkings te horen zal zijn:"Niet dat de mensen gaan weten van wie de muziek is. Maar ik vind het wel leuk dat ik mijn eigen klanken zal horen elke keer dat ik in een garageparking binnen rijd."

Gefascineerd door parkeergarages
George De Decker is docent sounddesign aan de Koninklijke Academie Schone Kunsten in Antwerpen. Hij componeerde voor film, televisie, theater en dans. De herkenbare deuntjes van Panorama, het Journaal, Terzake, of van Recht op Recht zijn van zijn hand. George De Decker is niet alleen componist maar ook beeldend kunstenaar. Hij stimuleerde zijn leerlingen om mee te doen aan de compositiewedstrijd Music for Car Parks en deed ineens ook stiekem zelf mee. Niet om te wedijveren met zijn leerlingen, maar om zichzelf uit te dagen. Bovendien is hij gefascineerd door grote, ondergrondse parkings: "Als ik in een parking ben, vind ik het geluid of de klank van een parkeergarage altijd heel interessant om naar te luisteren. Ik heb altijd gehoopt om een klankinstallatie te maken in een grote parkeergarage omdat het daar heel raar klinkt en dit was een perfecte gelegenheid om het te doen. En dat ik dan nog win, vind ik fantastisch natuurlijk."

Bron : www.cobra.be

Elders op Oorgetuige :
Creëer een originele soundscape voor honderden autoparkings in Europa, 1/02/2013

12:48 Gepost in Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.