02/05/2013

Tweemaal NOB & Jonathan Biss in Bozar

Giya Kancheli Het is geen geheim dat maestro Andrey Boreyko, muziekdirecteur van het Nationaal Orkest van België, een groot pleitbezorger is van het hedendaagse repertoire uit Rusland en zijn voormalige satellietstaten. Om dit concert te openen koos hij voor 'Morning Prayers' van de in ons land verblijvende Georgische componist Gia Kantsjeli (foto). Het werk, het eerste deel van de vierdelige cyclus 'A Life without Christmas' (1990-1995), werd geschreven voor kamerorkest en tape, en roept een vreedzame sfeer waarin sporadisch donkere accenten doorschemeren. Het was ook te horen in de succesvolle film Tree of Life uit 2011. Het Pianoconcerto, op. 54 van Robert Schumann, een van de populairste werken op het repertoire, behoeft nauwelijks introductie. Het is het eerste en enige pianoconcerto dat Schumann afwerkte en geldt als het prototype van het bevlogen romantische orkestwerk voor het instrument. Solist is Jonathan Biss, die ondanks zijn jonge leeftijd al tot de pianogroten wordt gerekend. Ook de Achtste symfonie van Franz Schubert blijft tot op vandaag razend populair, misschien wel net omdat ze onafgewerkt blijft. Theorieën over waarom precies Schubert de compositie nooit beëindigde, zijn legio. Feit is dat een reeks musicologen en componisten in de loop van de muziekgeschiedenis een poging hebben gedaan om ze af te werken. Van alle versies is die van de Russische componist Anton Safronov een van de meest recente; ze dateert van 2007. In de nieuwe finale maakt hij gebruik van thematisch materiaal uit enkele van Schuberts pianowerken.

De Georgische componist Giya Kancheli (1935) is één van de leidende figuren binnen de wereld van de hedendaagse muziek. Kancheli's werken zijn ingebed in de verbondenheid met de natuur en worden gevormd door een kleurrijke beeldspraak en sterke contrasten en climaxen. Kancheli haalt zijn inspiratie uit de Georgische folklore en vult dit aan met zijn persoonlijke, verfijnde gevoeligheid. Hoewel Kancheli tal van invloeden uit de twintigste-eeuwse kunstmuziek absorbeerde, profileerde hij zich nooit als een typisch avant-gardist: het tonale systeem is attijd prominent aanwezig in zijn oeuvre en hij ambieert nooit vernieuwing omwille van de vernieuwing zelf. Zijn stijl wordt gekenmerkt door een ingetoomde, ietwat fragmentarische lyriek. In korte melodische groepjes laat Kancheli een meditatief koloriet contrasteren met een meer fysieke en zelfs agressieve toonspraak.
Kancheli studeerde compositie aan het conservatorium van Tbilisi, waar hij van 1971 tot 1978 ook zelf lesgaf. Hij werkte als muziekdirecteur voor het Rustaveli Theater in de Georgische hoofdstad en werd in 1995 door deFilharmonie, toen nog het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, uitgenodigd als componist in residentie. Sindsdien woont en werkt hij in Belgie.

"Like Barber's Adagio for Strings and Górecki's Symphony No. 3, "Morning Prayers" (from 1990) hovers somewhere on the emotional scale between quietly aching and crushingly sad. It references ancient sources - hymnlike material, a burst of baroque strings, a traditional piano tune. Like Thomas Adès, the Tbilisi-born Kancheli sifts through the ruins of Western music, rearranging broken shards to suit his purpose. Yet it's strikingly not of this earth - the sort of spiritual experience you might want to relive in a more pastoral setting, earbuds in." Peter Dobrin in Philadelphia Inquirer, 13/02/2010 (*)

Programma :

  • Giya Kancheli, Morning Prayers
  • Robert Schumann, Concerto voor piano en orkest, op. 54
  • Franz Schubert, Symfonie nr. 8, "onvoltooide", D 759 (voltooid door Anton Safronov)

Tijd en plaats van het gebeuren :

NOB & Jonathan Biss : Kancheli, Schumann, Schubert
Vrijdag 3 mei 2013 om 20.00 u
(inleiding door Serge Algoet om 19.30 u )
Zondag 5 mei 2013 om 15.00 u (inleiding door Serge Algoet om 14.30 u )
Bozar - Brussel
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.onb.be

Extra :
Giya Kancheli op www.schirmer.com (*), nl.wikipedia.org en youtube

23:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.