19/04/2013

Klinkende Stad : tastbare klank weerklinkt in geluidinstallaties en -wandelingen in Kortrijk

Klinkende Stad Zondag vind de opening plaats van Klinkende Stad, het toonaangevende project voor internationale geluidskunst van het Festival van Vlaanderen Kortrijk. De schemerzone waarin beeldende kunst, geluid en muziek samenkomen. Tastbare klank die weerklinkt in geluidinstallaties en geluidswandelingen. Klinkende Stad nodigt uit tot luisteren naar het werk van geluidskunstenaars én het geluid van de stad. Klinkende Stad omvat zowel de tentoonstelling 'Klinkende Stad: Resonance', de installatie 'Top Shot', de elektroakoestische compositie van Bruno Forment (over verloren toneeltradities en vooroorlogse illusies), en de start van de geluidswandelingen doorheen Kortrijk.

Geluidswandelingen 'Listen to This'
Geluid wordt vaak onderschat. We zijn ons zelden bewust van de klanken in onze omgeving. Geluidskunstenaars laten er ons met andere oren naar luisteren. En doen ons zo de stad opnieuw ontdekken. Geluidswandelingen ontstonden zo'n 45 jaar geleden met pioniers als Max Neuhaus en Hildegarde Westerkamp. Neuhaus organiseerde in 1965 al wandelingen onder de titel LISTEN en Westerkamp definieerde geluidswandelingen simpelweg 'als iedere tocht met als doel luisteren naar de omgeving'. Sinds die tijd ontstonden diverse, gelijkaardige projecten. Soms met hulpstukken als koptelefoons of mp3-spelers of in andere gevallen inclusief verhaallijn.
'Listen to This' is de collectie geluidswandelingen van Festival Kortrijk. Op 21 april gaat een collectie met twee projecten van start. In de toekomst komen daar nieuwe wandelingen bij. En die zijn niet enkel beschikbaar tijdens het festival. Door de samenwerking met Toerisme Kortrijk kan je ze zowat elk dag van het jaar beleven.

David Helbich - Kortrijk Tracks
Componist en kunstenaar David Helbich werkt sinds 2002 in Brussel. Hij componeert, maakt installaties, schrijft teksten en realiseerde gecomponeerde wandelingen in verschillende steden. In Klinkende Stad 2012 kreeg je al een voorproefje van zijn Public Sounds from Jerusalem and Kortrijk. Klanken uit Palestina en Israël versmolten met die van het Kortrijkse Begijnhof. Nu krijg je het afgewerkte project te horen. Helbich voorziet verschillende 'tracks' voor verschillende plaatsen in de stad. Deze vormen een spiraal op de stadskaart en leiden je van het centrum naar de stadsrand en terug. Zowel het geluid van de omgeving en uw eigen aanwezigheid zijn belangrijk. Bij elke 'track' hoort een kleine partituur met instructies voor je luisterhouding. Klank als actie. Luisteren als performance.

Christina Kubisch - Electric Walk Kortrijk
Christina Kubisch behoort tot de eerste generatie van geluidskunstenaars. Sinds de jaren '70 experimenteerde ze met elektromagnetische velden. Er ontstond geluid door de interactie tussen magnetische velden of in koptelefoons met magnetische spoelen. Die koptelefoons laten in haar befaamde Electrical Walks elektromagnetische velden van steden horen. Aan de hand van een kaart ontdek je haar luisterplekken. Bankautomaten, beveiligingssystemen van winkels of TL-lampen, alles klinkt verbazend anders. Na Electrical Walks in Japan, Londen, Parijs e.a. was in 2007 Kortrijk aan de beurt. Na de metamorfose die Kortrijk in de laatste jaren onderging maakt Kubisch een update van die wandeling. Benieuwd hoe ze daarmee omgaat...

Bruno Forment - Invocation de Mounet-Sully
Jean Mounet-Sully (1841-1916) was een steracteur van de Belle Epoque. Exact honderd jaar geleden toerde het 'monstre sacré' rond met zijn Comédie-Française. Van die tournee bleef een compleet decor bewaard. En dan nog wel in de Kortrijkse Schouwburg, waar Bruno Forment het ontmaskerde. Inmiddels is het decor gerestaureerd en klaar om Mounet-Sully voor een tweede keer te ontvangen. Componist en operahistoricus Bruno Forment laat zich niet eenvoudig samenvatten. Eén thema staat niettemin centraal in zijn werk: verval. Invocation de Mounet-Sully vormt een elektroakoestische compositie over verloren toneeltradities en vooroorlogse illusies, met Mounet-Sully's stem op het voorplan. De begeleidende expo en rillingen krijgt u er cadeau bij.

Thierry De Mey / Anne Teresa De Keersmaeker - Top Shot
In het werk van componist, filmregisseur en percussionist Thierry De Mey staat 'beweging' centraal. Zijn installaties vormen een interactie tussen dans, muziek en video. Zowel voor hemzelf als voor Anne Teresa De Keersmaeker is componist Steve Reich een inspiratiebron. In 1982 danst De Keersmaeker één van haar eerste choreografieën Fase, 4 Movements to the Music of Steve Reich, op Reichs Violin Phase. Voor de installatie Top Shot wordt deze solodans van bovenaf gefilmd. Op de grond ligt wit zand waarin de bewegingen van haar voeten een grafisch ontwerp maken. Haar bewegingen zijn ongecompliceerd, perfect uitgevoerd en een streling voor het oog.

Geluidskunsttentoonstelling Resonance
Het Europese netwerk Resonance nodigt geluidskunstenaars uit om nieuw werk te creëren én te presenteren in Maastricht, Kortrijk, Rennes en het Noorse Bergen. In Kortrijk zijn de Noorse Signe Líden en de Belgisch- Duitse David Helbich te gast. Hun werk wordt aangevuld met de artiesten die bij collega's werkten: Pascal Broccolichi en Jitske Blom & Thomas Rutgers. In de installaties van de Franse geluidskunstenaar Pascal Broccolichi hoor je het onhoorbare. Table d'harmonie is een vervolg op zijn installatie Raccorama. Daarin plaatst Broccolichi 'micapoeder' in identieke hoopjes volgens een vast patroon. Luidsprekers laten het geluid van de mineralen in beweging horen. Voor Table d'harmonie maakt hij gelijkaardige micahoopjes, maar nu zijn het kraters met centrale luidsprekers. In Kortrijk componeert hij met watergeluiden. Het stromende geluid en het ritmische patroon creëren het gevoel van een oneindig landschap.

Signe Lidén is gefascineerd door plekken die overblijfselen van de menselijke beschaving herbergen. Ze deed onderzoek naar The Global Seed Vault in Noorwegen, Onkala Nuclear Waist Repository in Finland en de ondergrondse Tempels van de Mensheid in Damanhur (Italië). In Writings liet ze zich inspireren door een archief van uitgestorven kennis uit een grot in Zuidoost-China. Het archief bewaart creatieprocessen van kunstwerken en objecten uit verschillende uitgestorven ambachtelijke tradities. De ronddraaiende geluidsobjecten in haar installatie brengen gedocumenteerde rituelen uit dit archief in kaart.

De tik is het meest simpele en voorkomende geluid ter wereld. Een object raakt een ander object in de ruimte: tik. Een tik is niet kort, of lang, niet snel of langzaam. Of toch? In hun nieuwe klankinstallatie 'The Beaters' voeren het Nederlandse duo Thomas Rutgers en Jitske Blom op een beeldende manier manipulaties uit op het gegeven van tikken en kloppen. Ze laten horen dat de ene tik de andere niet is.

Studenten Transmedia Brussel - Pop Up
Transmedia is de master-na-master-opleiding van de Hogeschoool Luca, afdeling Sint-Lukas Brussel. De opleiding stimuleert artistieke creatie door middel van onderzoek. Studenten komen uit alle mogelijke disciplines en ontmoeten binnen- en buitenlandse docenten. 'Cities of Sound' is een onderdeel van hun parcours. Festivaldirecteur Joost Fonteyne coördineert het project en dompelt de studenten onder in de wereld van het stedelijke geluid, en het gebruik ervan in de artistieke praktijk. Dieruit kwamen drie geluidsinstallaties van drie studenten: Amanda Andersen (Brazilië), Peter Kufner (Hongarije) en Alexander Landa (Rusland). Amanda Andersen - The Traveling Backrest
'The Traveling Backrest' is een geluidscompositie voor een stadsbank. De bank staat op één van de meest idyllische plaatsen in Kortrijk, de groetentuintjes 'Leielekkerland' aan het Hospitaal AZ Groeninge op het Buda-eiland. Twee mp3-spelers laten de compositie horen. 'Field recordings' die speciaal voor die plek gemaakt zijn. Ze laten de klank én het schitterend zicht samenvloeien. Amanda Andersen (°1981, Rio de Janeiro) heeft op zijn minst een intrigerend parcours. Ze studeerde Internationale Relaties in Amerika, Internationale Handel in Parijs en werkte als 'Emerging Market Corporate Analyst' in Parijs en Londen. Sinds 2009 gaat ze voluit voor haar artistieke praktijk.

Petar Kufner - The Bridge between Visual and Aural
Petar Kufner studeerde architectuur, design, visuele communicatie en multimedia. Zijn interesse gaat uit naar grafiek, video en design, steeds in relatie tot architectuur. Hij werkte bij diverse architecten in Kroatië en Italië, ondermeer voor de Biënnale van Venetië. 'The Bridge between Visual and Aural' bevindt zich op het kruispunt van architectuur en geluid. Kortrijk heeft er met zijn nieuwe bruggen verschillende 'landmarks' bij. Kufner laat één van die bruggen horen: de vibraties van de brug en via een onderwatermicrofoon de omgevingsgeluiden. Als toeschouwer krijg je een rijke klankenwereld te horen die verder gaat dan wat je kan zien.

Alexander Landa - Kortrijk landscapes
Landa verhuisde op 17-jarige leeftijd van Rusland naar Israël. Hij studeerde animatiefilm in Jerusalem. Zijn reis ging daarna verder naar Brussel waar hij afstudeerde als animatiefilmer en striptekenaar aan de Hogeschool Luca, afdeling Sint-Lukas Brussel. Voor 'Kortrijk landscapes' animeert hij vijf tekeningen van bekende Kortrijkse plekken. ZIjn animatie vormt een wandeling doorheen landschappen in het centrum, begeleid door een 'field recording'-compositie. Landa: 'I always wanted to be an artist, it's like an addiction, so I just have to share my art with you. Hope you like it!'

Tijd en plaats van het gebeuren :

Klinkende Stad
Van zondag 21 april t.e.m. zondag 5 mei 2013
Op verschillende locaties in Kortrijk


Meer info : www.festivalkortrijk.be

Elders op Oorgetuige :
Festival van Vlaanderen Kortrijk laat klassiek en hedendaags samensmelten met de wondere wereld van de geluidskunst, 11/04/2013

15:33 Gepost in Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.