11/04/2013

Eggs & Round Shapes : theatraal M&M-concert bulkt van nieuwe en originele vondsten

Dominica Eyckmans Eieren zijn er om uitgebroed te worden, dat zal elke rechtgeaarde vogel je zonder verpinken meegeven. Maar ook creatieve geesten hebben geregeld een geestesei te leggen, en omdat het bij Logos allemaal creatieve geesten zijn, zorgt dat ervoor dat ze er nu al meer dan tien jaar maandelijks een gloednieuw Man & Machine-programma kunnen aanbieden. Deze theatrale voorstelling zal dan ook bulken van de nieuwe, originele vondsten en vormt meteen ook de testcase voor het programma dat het robotorkest op 19 april tijdens de UNESCO Music Days in Glasgow gaat brengen.

Eggs & Round Shapes kan je ook letterlijk nemen, en dan denken we aan de puurste lichamelijkheid die aangewend wordt om de robots mee te besturen. Dankzij gesture recognition-software kunnen de radars namelijk perfekt weten of de bewegingen van dansers en performers hoekig dan wel rond zijn. En als je dat vertaald hoort naar de reactie van muziekrobots, krijg je heel verrassende dingen te horen …

De maandelijkse bijdrage van Sebastian Bradt heet ditmaal Ovoine. Het is een kernachtig studietje dat werd gecomponeerd in de nacht van 15 op 16 december 2001, maar zo vaak werd herwerkt dat het inmiddels een repertoire op zich is geworden. Sebastian Bradt: "Ovoine is voor mij wat de allereerste Notation voor Pierre Boulez is: een kernachtig geformuleerde gedachte waar je tal van muzikale associaties mee kan oproepen. De opdracht kwam van Godfried-Willem Raes die toen mijn mentor was aan het conservatorium. De studenten werd gevraagd om binnen de week een kort vokaal stukje te schrijven op een middelnederlandse tekst, getiteld Envooi.

Gij, Prins die over dood en leven waakt
Verdoem hun darmen vol vilein venijn
Zorg dat met gif ze worden afgemaakt
De kasteleins die knoeien met de wijn

We waren vrij in onze componeermetode, alleen mochten we ons niet beroepen op funktionele tonaliteit (zoals liedcomponisten al een slordige 400 jaar deden), noch op dodecafonie (dat andere ready-made-techniekje). Ook de toonzetting van slechts 4 regels heeft een syntaks nodig, dus ging ik op zoek naar aanknopingspunten in de tekst zelf. De notennamen die niet voorkwamen in de tekst, gebruikte ik als toonhoogtemateriaal. De lead zingt een chromatische lijn die telkens op een lunga eindigt en isoritmisch wordt begeleid door de piano, die net dié noten speelt, die niet in de lead klinken. De baslijn is een gespiegelde augmentatie van de lead, en is per oktaaf zo geschikt, dat er steeds een maximale intervalsspanning is tussen beide. Het ritme is 100 percent complementair met dit alles." Ovoine (natuurlijk had je al lang door dat de titel een anagram is van Envooi) is kort maar krachtig en zal geschreeuwd worden door enkele Logosmedewerkers.

En ook deze maand werden alle overige teamleden uitgenodigd om elk voor zich een creatief ei uit te broeden. Gingen op het voorstel in: Dominica Eyckmans, Emilie De Vlam, Moniek Darge & Kristof Lauwers. Artistieke leiding en robot design zijn in handen van Godfried-Willem Raes.

Tijd en plaats van het gebeuren :

M&M : Eggs and round shapes
Dinsdag 16 april 2013 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

15:51 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.