30/03/2013

Julie Rousse toont nieuwe geluidsinstallatie in Q-O2

Julie Rousse Julie Rousse is een klankkunstenaar, improvisator en electro-akoestisch componist. Tijdens haar residentie in Q-O2 werkte ze aan haar nieuwe geluidsinstallatie, 'The House of Dreams'. Het project is een verlengstuk van het langetermijnonderzoek dat ze de afgelopen jaren over dit onderwerp en onder deze titel voerde. In Freuds interpretatie van de dromen is het huis dat een mens zich onbewust kan voorstellen, niets minder dan de voorstelling van het eigen wezen. Het huis is een persoonlijke ruimte, die individuele ervaringen door de tijd heen bevat en de geheimen van het verleden als strata over elkaar legt. Maar het is ook de voorgevel van de geschiedenis en het dagelijkse leven.

Aan de hand van een compositie met meerdere kanalen en de scenografie van de gespatialiseerde audio-omgeving zal ze de complexe veelheid en de afwisselende verwarring van het verhaal of de geschiedenis, verteld door de muren van het huis, recreëren. Dit onderzoeksproject wordt aan het publiek getoond als een 'work-in-progress' op het einde van het creatieproces.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Performance Julie Rousse : The House of Dreams
Donderdag 4 april 2013 om 20.30 u
Q-O2 - Brussel

Koolmijnenkaai 30-34
1080 Brussel

Meer info : www.q-o2.be en julie.la.rousse.free.fr

23:52 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Debuutperformance Lehman Brothers in de Komkommertijd in Gent

Jasper & Jasper Oliver Ibsen, Jasper & Jasper (foto), Alexandra Filip en Frederik Croene groepeerden zich in Lehman Brothers, een collectief dat reflecteert over en experimenteert met interdisciplinariteit, digitalisering en collectiviteit. Dinsdagavond zullen zij op speelse wijze Komkommertijd als conceptuele ruimte invullen. Nieuwsgierigheid naar hoe performance/kunst er in de toekomst kan uitzien is de drijfveer en bepaalt in welke klank of beeld die avond zal resulteren.

Jasper & Jasper
(pianist Jasper Vanpaemel en gitarist Jasper Braet) is actief op het snijpunt tussen instrumentale en elektronische klank. Hun ervaring met traditionele instrumenten wenden ze aan om de lichamelijkheid en tastbaarheid van hun elektronisch instrumentarium te ontwikkelen.  Geluidssamples, realtime-processing en een hele resem van instrumenten en objecten, van de elektrische gitaar, fender rhodes, fluiten, snare-drum, cymbalen tot ventilatoren zijn de basisingrediënten voor hun performance. In de veelzijdigheid van deze set-up gaat hun interesse uit naar het detail, het specifieke en het unieke van een vooraf bepaalde configuratie. 

Frederik Croene (1973) bouwde in zijn nog jonge carrière naam op met zijn avontuurlijke pianoprogramma's. Op zijn repertoire prijken klassiekers van Mozart en Beethoven naast composities die pas gisteren werden voltooid. Naast zijn focus op het creëren van nieuwe pianostukken van (bevriende) jonge componisten, herdenkt Croene vanuit het concept van de gedeconstrueerde piano traditionele situaties waarin het instrument en zijn uitvoerder terechtkomen. Dat mondde uit in (piano)muziek voor dans, live-begeleidingen van stomme films, muziekinstallatiekunst en solo-performances met Le Piano Démécanisé in samenwerking met kunstenaars uit verschillende disciplines en tal van muzikanten uit alle mogelijke stijlrichtingen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Cinema of Attractions : Lehman Brothers
Dinsdag 2 april 2013 o 20.00 u
Komkommertijd - Gent

Reep 14
9000 Gent

Meer info : www.komkommertijd.be

Extra :
Oliver Ibsen : www.oliveribsen.com
Jasper & Jasper : jasperandjasper.be
Frederik Croene : www.frederikcroene.com

21:20 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

29/03/2013

Sonitum Horarium : zandloperinstallatie van Hans Beckers in het Muziekinstrumentenmuseum

Sonitum Horarium Sonitum Horarium is een geluidsinstallatie van Hans Beckers in samenwerking met Champ d'action. De installatie toont het fascinerende geluid van zand. Woestijnzand uit verschillende continenten stroomt door zandlopers die speciaal voor deze installatie zijn gecreëerd. De klank en toon wordt bepaald door de textuur van het zand en een kantelsysteem met een metalen schaal die het zand opvangt. Een mechanisch aangedreven kraantje maakt ritme en tempo mogelijk. Het geluid en het aanzicht van de installatie leggen de link met hoe wij omgaan met schaarste en overvloed.

Zand, dat is het vertrekpunt. Het staat symbool voor ons veranderende klimaat. Op de ene plek wordt het natter, op de andere droger tot er enkel zand overblijft. Seizoenen schuiven op, het ijs smelt, de zee wordt groter, de woestijnen strekken zich uit. In de handen van kunstenaar Hans Beckers is zand een muziekinstrument dat hem als een weergod laat spelen met ritme en klankkleur. Daarvoor bouwde hij een prachtige installatie. Door kranen en druppeltellers ontsnapt het zand. Het valt neer in potten en schalen. Vanaf daar doen de microfoons hun werk. Ze versterken het tikken en ruisen tot er muzikale werelden ontstaan die ons doen denken aan de aarde. De reeks zandlopermachines lijkt de tijd te meten en het druppelorgel regelt de klankstroom in een langzaam maar zeker veranderende wereld.

Als kompaan van onze 'weergod' komt trompettist Bart Maris de machines van antwoord dienen. Hij gaat met hen een muzikaal gesprek aan waarin het steeds warmer wordt en waarin de spanning wordt opgedreven. De weermachines van Hans Beckers tegen de klank van de mens en zijn instrument.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Hans Beckers : Sonitum Horarium (tentoonstelling)
Van donderdag 28 maart t.e.m. zondag 28 april 2013


Performance Hans Beckers & Bart Maris
Woensdag 3 april 2013 om 14.00 u
Muziekinstrumentenmuseum Brussel

Hofberg 2
1000 Brussel

Meer info : www.mim.be en www.champdaction.be

Bekijk alvast de trailer van Sonitum Horarium

19:07 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

Mijn hart is een pinguïn : een poëtische bezinning over liefde, vriendschap en verlangen

Mijn hart is een pinguïn Mijn hart is een pinguïn is gebaseerd op de kinderboeken van de Japanse ontwerpster Chiharu Sakazaki, de Nederlandse illustratrice Marit Törnqvist en striptekenaar Axel Jacobs. Deze drie bejubelde prentenboeken worden met veel respect voor de poëtische taal en op een heerlijk speelse manier door twee violen, een cello en heel veel water tot leven gewekt in een hedendaags klanklandschap van componist Filip Bral en een feeëriek decor van Willem De Coster.

Filip Bral (1966) is dirigent, componist en drijvende kracht achter het muziektheatergezelschap Pantalone. Pantalone verenigt kunstenaars uit verschillende disciplines in creaties die vele vormen kunnen aannemen, van een muzikaal prentenboek tot een multimediale kinderopera of een beeldend concert. Rode draad is de muziek van waaruit Pantalone een wereld vol poëzie, kleur, vorm, beweging en spel oproept, een wereld die zowel kinderen als volwassenen kan beroeren.

De composities van Filip Bral kaderen in een breder opzet, waarin hij beeld, woord en hedendaagse muziek met elkaar wil verweven in muziektheatervoorstellingen voor jong en oud. De muziek van Filip Bral is dus niet alleen een klankrijke schildering van lieftallige sprookjes, maar bevat eveneens een didactische intentie, met name een interessante initiatie aanbieden voor kinderen in de wondere wereld van de hedendaagse muziek. Deze intentie vertaalt zich stilistisch in een eerder klassiek aandoende muzikale taal die het spreekritme volgt en verfijnt en die beelden muzikaal verwoordt met spitsvondige muzikale effecten, die het experimentalisme van het hedendaagse klankidioom verraden.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Mijn hart is een pinguïn
Zaterdag 30 maart 2013 om 11.00 u en om 14.00 u
Vlaamse Opera Gent

Schouwburgstraat 3
9000 Gent

Meer info : vlaamseopera.be en www.pantalone.be
--------------------------------
Zondag 14 april 2013 om 14.00 u en om 16.00 u
Cultuurcentrum Berchem

Driekoningenstraat 126
2600 Berchem

Meer info : www.ccberchem.be en www.pantalone.be

Extra :
Filip Bral op www.muziekcentrum.be, www.matrix-new-music.be en ronnydeschepper.wordpress.com

17:21 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

27/03/2013

Niels Hap & Ivo Delaere tussen melancholie en vernieuwing

Ivo Delaere & Niels Hap De jonge klarinettist Niels Hap studeerde in Freiburg bij niemand minder dan Jörg Widmann, een van de belangrijkste klarinettisten én componisten van vandaag. Geen wonder dat Hap met vuur de muziek van onze tijd wil verdedigen in zijn recital met de al even beloftevolle pianist Ivo Delaere. Zij koppelen Widmanns Fünf Bruchstücke en gloednieuwe werken van Irena Galindo Quero en Frederik Neyrinck aan grote klassiekers uit het repertoire voor klarinet en piano: de ontroerende Drei Romanzen van Robert Schumann, de expressionistische Vier Stücke, opus 5 van Alban Berg en Brahms' grote Sonate in f. Ondanks de zoete melancholie die deze onaards mooie, allerlaatste kamermuziek van Brahms kenmerkt, wijst ze met haar gebalde, vaak doorwrochte muzikale taal ook vooruit naar de muziek van het vroeg-20ste-eeuwse Wenen.

Frederik Neyrinck nam het octet en enkele liederen van Schubert als uitgangspunt voor Der Wanderer. De twaalf korte deeltjes bestaan enerzijds uit solistische echo's en anderzijds uit ensemblefragmenten. Samen vormen ze één organisch geheel waarin de 19de-eeuwse Wanderer, als een ware Odysseus, een ontdekkingstocht maakt doorheen allerlei kleuren- en instrumentcombinaties. Schubert Echo VI is deel 11 uit Der Wanderer.

Frederik Neyrinck werd geboren in 1985 in Kortrijk. Na pianolessen aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Menen, schreef hij zich in aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daar volgde hij compositie bij Jan Van Landeghem en piano bij Piet Kuijken. Sinds oktober 2008 studeert Neyrinck aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart, waar hij een leerling is van Marco Stroppa. Daarnaast volgde hij reeds meerdere stages en masterclasses, onder meer bij Andras Schiff, André de Groote, Boyan Vodenitcharov, Peter Swinnen, en de leden van het Oxalys-ensemble alsook de leden van MP21. Neyrinck was laureaat van verschillende compositiewedstrijden, waaronder twee maal het KBC Aquariusproject, de compositiewedstrijd van de provincie West-Vlaanderen, de Emanon Compositiewedstrijd en de Prijs Agniez.

Jörg Widmann (1973) geniet internationale faam als soloklarinettist en componist, een combinatie uitvoerend en scheppend musicus waarvan men dacht dat ze volledig verdwenen was sinds de groten uit de negentiende eeuw -Chopin, Liszt en Brahms. De technische virtuositeit en betoverende klankrijkdom die Widmanns klarinetspel typeren, vinden we ook terug in zijn composities. Het spreekt voor zich dat er ook in zijn compositorische oeuvre een belangrijke rol is weggelegd voor de klarinet.

Zijn compositie 'Fünf Bruchstücke' dateert uit 1997 en behoort daarmee tot zijn vroegere werken voor klarinet Het gebruik van de klarinet is hier zeer rijk geschakeerd. Vooral de bijzondere eigenschap van het instrument om op zichzelf reeds grote contrasten te genereren binnen een miniem tijdsbestek wordt sterk benut. Bovendien vindt men in de 'Fünf Bruchstücke' quasi alle technische verworvenheden op het gebied van speeltechniek terug. De uiterste grenzen van de klarinet worden afgetast, echter zonder de lyriek, intensiteit en expressiviteit ervan uit het oog te verliezen. Een cd-recensie verschenen in de Nederlandse pers beweert dat "de klarinet zingt, jankt, krijst, kriebelt, fluistert, kleppert, ontroert, irriteert - en nog veel meer." En inderdaad, Widmann zoekt graag extremen op: van bijna geruisloze klanken die uit het niets ontstaan over subtiele kleurschakeringen tot virtuoze passages met slaande percussie-effecten. Deze contrasten vormen de basis van het gehel werk. De componist verzorgde samen met pianist Moritz Eggert op 10 april 1997 de première van deze 'Fünf Bruchstücke' tijdens de Münchener Biennale.

Programma :

  • Alban Berg (1885-1935), Vier Stücke, opus 5
  • Frederik Neyrinck (1985), 10 Klangstudien - creatie (in opdracht van Concertgebouw Brugge)
  • Frederik Neyrinck (1985), Schubert Echo VI
  • Robert Schumann (1810-1856), Fantasiestücke, opus 73
  • Jörg Widmann (1973), Fünf Bruchstücke
  • Irene Galindo Quero (1985), creatie (in opdracht van Concertgebouw Brugge) (2013)
  • Johannes Brahms (1833-1897), Sonate in f, opus 120 nr.1 (1894)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Niels Hap & Ivo Delaere : Berg, Galindo Quero, Schumann, Widmann, Neyrinck, Brahms
Donderdag 28 maart 2013 om 20.00 u
(Inleiding door Pauline Driesen om 19.15 u )
Concertgebouw Brugge
't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be, nielshap.be en www.ivodelaere.com
--------------------------------
Zaterdag 18 mei 2013 om 20.00 u
Concertzaal Piano's Maene - Ruiselede

Industriestraat 42
8755 Ruiselede

Meer info : www.maene.be, nielshap.be en www.ivodelaere.com

Extra :
Frederik Neyrinck : www.frederikneyrinck.be, www.muziekcentrum.be en www.goldenrivermusic.be
Jörg Widmann : www.joergwidmann.com, www.schott-music.com en youtube
Irene Galindo Quero op www.akademie-solitude.de en www.newtalents-cologne.de

16:57 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

26/03/2013

Het tijdelijk collectief brengt programma rond de integrale Madrigals van George Crumb

George Crumb Het 'temporary collective' / 'collectif temporaire' / 'tijdelijk collectief' bestaat uit 5 jonge muzikanten die elkaar in oktober 2012 leerden kennen als medestudenten van de 'manama' opleiding voor Hedendaagse muziek aan de School of Arts Gent, onder de vleugels van het Spectra en Ictus ensemble. Het collectief brengt een programma van vijf verschillende werken waarbij poëzie steeds aan de basis ligt van de muzikale compositie. Dit ofwel letterlijk als muzikale toonzetting van de tekst, ofwel abstracter, wanneer de componist zijn werk zelf bewust met het geschreven woord heeft geconfronteerd waardoor een puur instrumentaal muziekstuk een beschrijvende dimensie krijgt. Het programma is samengesteld rond de integrale Madrigals van George Crumb (foto).

George Crumb (1929) is een Amerikaans componist van avantgarde-muziek. Zijn werk wordt getypeerd door het gebruik van ongebruikelijke klankkleuren en speeltechnieken. Zijn befaamde cyclus Madrigals is een toonzetting van versregels van de Spaanse dichter Federico García Lorca (die hij ook citeerde in Ancient Voices of Children, liedcyclus uit 1970). De Madrigals vormen samen vier boeken van elk drie madrigalen die hij componeerde in opdracht van de Koussevitzky Foundation.

De partituur schrijft een sopraan, fluit, harp, contrabas en (miniaturistisch) slagwerk voor. Crumb maakt bijzonder selectief gebruik van de combinaties van die instrumenten en zorgt voor een unieke diversiteit in de manier waarop ze respectievelijk bespeeld worden. Zo is Book I (1965) geschreven voor sopraan, vibrafoon en contrabas, Book II (1965) voor sopraan, fluit/altfluit/piccolo en slagwerk, Book III (1969) voor sopraan, harp en slagwerk en Book IV (1969) voor sopraan, fluit/ altfluit/piccolo, harp, contrabas en slagwerk. Op het einde krijgen we pas de eerste echte tutti te horen.

Crumb hecht veel belang aan de poëzie van Garcia Lorca en vooral aan de uiting daarvan in de muziek. In elk boek staat de zangpartij dan ook centraal, zoals het eigenlijk hoort in madrigaalstijl. Soms gebruikt hij slechts één zin, soms meerdere verzen. Ook de stijl van elk madrigaal varieert; La noche canta desnuda sobre los puentes de marzo (Boek III) is erg ritmisch en contrapuntisch geschreven, daar waar Quiero dormir el sueño de las manzanas (eveneens Boek III) een zacht wiegelied is, een streepje solozang, onderbroken door zweverige noten van harp en vibrafoon.

Zoals gezegd zijn de Madrigals uitermate delicate stukken: zachte vocale effekten (gefluister, gemurmel), het gebruik van grote intervallen, polyritmiek, alternatieve speelwijzen, het creëren van de juiste sfeer: dat alles vraagt de ultieme beheersing van de uitvoerders. Speciale effecten gebruikt Crumb overigens puur expressief én op een logische manier, nooit louter als een opsomming van moderne technieken. Wie de partituur analyseert, merkt dat alles verbluffend logisch in elkaar steekt.

Programma :

  • Graham Flett, Cuando despertó el dinosauro todavía estaba allí (2010) voor sopraan, fluit, harp, contrabas en percussie (enkel in Logos)
  • Heinz Holliger, Unbelaubte Gedanken zu Hölderlins "Tinian" (2002) voor contrabas solo
  • Beat Furrer, Lotofagos (2006), voor sopraan en contrabas
  • Jacob Druckman, Reflections on the nature of water (1986) voor marimba solo
  • George Crumb, Madrigals, Books I, II, III, IV (1965, 1969) voor sopraan, fluit, harp, contrabas en percussie

Tijd en plaats van het gebeuren :

Het tijdelijk collectief : Heinz Holliger, Beat Furrer, Jacob Druckman, George Crumb
Woensdag 27 maart 2013 om 20.00 u
Kunstengalerie D'apostrof - Meigem

Pastoriestraat 59
9800 Meigem (Deinze)
Gratis toegang

Meer info : www.dapostrof.be
-----------------------------
Het tijdelijk collectief : Graham Flett, Heinz Holliger, Beat Furrer, Jacob Druckman, George Crumb
Maandag 29 april 2013 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

Extra :
Graham Flett : www.grahamflett.com, www.musiccentre.ca en youtube
Heinz Holliger op www.schott-music.com en youtube
Beat Furrer op en.wikipedia.org, www.universaledition.com, brahms.ircam.fr, www.baerenreiter.com en youtube
Jacob Druckman op en.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube
George Crumb: www.georgecrumb.net, www.essentialsofmusic.com, en.wikipedia.org en youtube
George Crumbs Madrigals op youtube

Beluister alvast George Crumbs Madrigals, Book I - III Los muertos llevan alas de musgo



en Jacob Druckmans Reflections on the nature of water

16:20 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

25/03/2013

Week van de Hedendaagse Muziek in het teken van vijftig jaar elektronische muziek en IPEM

Lucien Goethals aan de EMS Synthi 100 De Week van de Hedendaagse Muziek staat dit jaar volledig in het teken van vijftig jaar elektronische muziek en van het Gentse Instituut voor Psychoacoustica en Elektronische Muziek, verbonden aan de Universiteit Gent. Tijdens dit festival, dat georganiseerd wordt door de School of Arts van de HoGent, staan diverse uitingen van actuele muziek voorop. Er staat onder meer een concert met het SPECTRA ensemble op het programma, dat speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde werken uitvoert van Olmo Cornelis, Daan Janssens, Hans Roels en Laura Maes, componisten/onderzoekers die verbonden zijn aan het Gentse conservatorium. SPECTRA brengt ook een zeldzame uitvoering van het werk 'Gmebofonies' voor ensemble en tape van Lucien Goethals, die jarenlang de artistieke leiding van het IPEM op zich nam. Daarnaast zijn er nog diverse concerten door conservatoriumstudenten en -docenten, lezingen door sprekers uit binnen-en buitenland zoals Prof. Dr. M. Leman, Dr. Micheline Lesaffre en componist Alistar MacDonald.

Het IPEM bestaat in 2013 een halve eeuw en dat mag niet onopgemerkt voorbij gaan. Vanaf het begin was het IPEM een draaischijf voor de ideologie waarbij artistieke creatie en empirisch onderzoek hand in hand gaan. Dat het IPEM zich na vijftig jaar nog niet overbodig heeft gemaakt, is het gevolg van volharding om zich voortdurend aan te passen aan de eisen van de wetenschappelijke en technologische evolutie.

Het vijftigjarig bestaan van het IPEM wordt gevierd op 27 en 28 maart 2013 in de Aula Academia, het prestigieuze feestpaleis van de Gentse Universiteit in de Volderstraat. De twee themavelden wetenschap en muzikale expressie die aan het IPEM al vijftig jaar geëxploreerd worden komen uitgebreid aan bod. Er wordt een gevarieerd programma voorzien rond het thema 'Vijftig jaar elektronische muziek' met onder meer een workshop rond de begeerde EMS Synthi 100, een tentoonstelling met ongezien archiefmateriaal, een concert met elektronische muziek gerealiseerd aan het IPEM, retical-lezingen door onderzoekers van de Universiteit Gent en het Conservatorium, demonstraties van innoverend muziekonderzoek, de voorstelling van een nieuw boek over hedendaags muziekonderzoek, de voorstelling van een uniek verzamelobject met CDs met opnames van muziek gerealiseerd aan het IPEM en rijkelijk voorzien van beeldmateriaal en tekst.

Met de voorstelling van animatiefilms van Raoul Servais met elektronische muziek gerealiseerd in de studio van het IPEM, draagt ook de universitaire filmclub Film-Plateau bij tot de feestviering. Op het programma staan onder meer Sirene (1968), Pegasus (1973), Harpya (1979) en Atraksion (2001) met elektronische muziek van Lucien Goethals.

Maandag 25 maart 2013

Sensor Augmented Base Clarinet Research  (SABRe ) - 10.00 u-11.30 u - zaal Miry
Lecture-recital door Harry Sparnaay (NL), Matthias Müller (CH)

Middagconcert door studenten (bas)klarinet rond werk aan het IPEM en (live)electronics - 12.30 u - 13.30 u - zaal Miry            

Programma :
K. Goeyvaerts,  De Zang van Aquarius (8 basklarinetten), door studenten (bas)klarinet olv Eddy Vanoosthuyse
+ werk van Goeyvaerts, Lachenmann, Goethals, André laporte

Most of my Clients Come Back - 20.00 u - zaal Miry 
Concerten door studenten improvisatie en studenten master na master solist hedendaagse muziek

- Studenten improvisatie olv Bart Maris :
Lucien Goethals, Suma (1971)

- Studenten Master na Master Solist Hedendaagse Muziek :
De basis van het programma is een wereldcreatie van een werk voor trio & live-electronics van de jonge Amerikaanse componist Ethan Braun,  die ook voor deze gelegenheid zal afzakken naar Gent. Tom Pauwels zal hem tijdens het concert kort interviewen over zijn werk. Naast zijn werk worden nog 2 projecten gepresenteerd die inhoudelijk verwant zijn met het werk van Ethan Braun, nl Berio's Sequenza voor viool en een improvisatie project geleid door Hans Roels. Als intro brengen Tomonori Takeda en Nico Couck een solo werk van Stefan Beyer.

Programma :

  • Stefan Beyer, 'New Work' (2013) Wereldcreatie
  • Allain Gaussin, 'Jardin Zen' (1999)
  • Luciano Berio, 'Sequenza VIII' (1977) 
  • Improvisation for saxophone, double bass and live-electronics 
  • Ethan Braun, 'Quartet' for electric guitar, horn in F, 5-string violin and electronics (2013) Wereldcreatie

Dinsdag 26 maart 2013


Lezing Dr. Micheline Lesaffre (UGent) : 10.00 u-11.00 u - zaal Mengal
Het IPEM in historisch en internationaal perspectief - deel 1
Activiteiten in de periode 1963-1987

Middagconcert studenten Conservatorium - 12.30 u - 13.30 u - zaal Miry    
Programma :

  • Alexander Litvinovsky, Canzonetta voor cello & electronics
  • Kristof Lauwers, Glycyrrhizin voor klassieke gitaar en live electronics
  • Hugo Morales, Ror amplified triangle (2007) - For modified cajón and electronics (2008)
  • Patrick Housen, Tripped (Fluit en live electronics) - Hypervanillated (Bariton sax en live electronics)
  • Ruben De Gheselle, Woods voor altviool en elektronica
  • Koen Quintyn, werk voor piano & electronics

Avondconcert - 20.00 u - zaal Miry 

Programma :

  • Pierre Bartholomee, Passacailla marimba live electronic (2002)
  • Hugo Morales, Fields for for power supplies and 12 hands (2012)
  • Donnacha Dennehy, Composition for percussion, loops, blips and flesh (2002) live electronics and video
  • Karel Goeyvaerts, Pour que les fruits mûrissent cet été

Woensdag 27 maart 2013


Lezing Prof. Dr. Marc Leman - 10.00 u - 11.00 u - zaal Mengal
Het IPEM in historisch en internationaal perspectief - deel 2
Creativiteit en artistiek onderzoek aan het IPEM vanaf de jaren '90

Middagconcert : Stadscomponiste An Pierlé als muze - 12.30 u - 13.30 u - zaal Miry    
Studenten compositie o.l.v. docent Frank Nuyts schrijven composities met Gentse stadscomponiste An Pierlé als inspiratiebron.
Headliner (Jonathan Bonny, Mirek Coutigny, Koen Quintyn) & guests spelen :

  • Headliner, The House of Sleep
  • Henk Debruycker, Inanna
  • Jelle Proost, H.e.
  • Lucas Schreel, Meat Chops for Me (cold song)
  • Lucie De Ley,Pearls and Pins
  • Patrick Housen, Maze
  • Ruben De Gheselle, Road from nowhere to now and here
  • Valerie Van Roey, Your blood inside me

Org. IPEM - UGent : doorlopend Aula UGent tentoonstelling

Workshop EMS Synthi100 - 14.00 u-17.30 u - Aula UGent
Deze grote analoge synthesizer met een minicomputer met 4Kb RAM is het pronkstuk van de oude collectie instrumenten verworven tijdens de periode van samenwerking tussen de Gentse universiteit en de BRT. De EMS Synthi 100 werd in beperkte oplage geproduceerd (ca 29 gebouwd in de 70er en 80er jaren). Het IPEM beschikt over het enige exemplaar in België dat in 1979 werd aangekocht. Het indrukwekkende toestel was destijds fel begeerd omwille van zijn specifieke sonoriteit en de technische mogelijkheden die het te bieden had.

Toespraak door rector Van Cauwenberge en Prof. Dr. Marc Leman - 19.00 u - Aula UGent
Voorstelling van een collectors item in de vorm van een CD, LP en boek (Metaphon: Greg Jacobs)
Voorstelling van het boek "The Power of Music. Researching Musical Experiences, a Viewpoint from IPEM"” (ACCO)

Muzikaal programma deel 1 - 19.30 u
Elektroakoestisch concert met een selectie van werken representatief zijn voor een halve eeuw artistieke muziekproductie aan het IPEM (selectie uit CD Metaphon, ca 30 min)

Receptie in peristilium - 20.00 u

Muzikaal programma deel 2 - 20.30 u
Het tweede deel van het concert omvat een live performance van Lichtraum (2012), een project van multimedia artiesten Pieter Coussement en Peter De Koning. Lichtraum bestaat uit een atmosferisch geheel van live improvisaties in zowel geluid als beeld, gebaseerd op werk van Lucien Goethals.

Donderdag 28 maart 2013

Lezing/demo Nicolas Fells & Alistar MacDonald - 10.00 u - 11.00 u - zaal Mengal
lezing / demo door Nicolas Fells van University of Glasgow en Alistair MacDonald van Royal Conservatoire Scotland
Demo's en voorbeelden gebaseerd op het thema van 'esthetiek van culturele transformatie door technologie'. Focus op transformaties van traditionele Schotse en Japanse culturen door uitvoering met max.

Pianorecital Gabi Sultana - 12.30 u - 13.30 u - zaal Miry 
Gabi Sultana, oud-studente ManaMa Solist Hedendaagse Muziek (piano), speelt werk van Stockhausen, Goeyvaerts, Lachenmann en Quintyn.

Programma :

  • Karlheinz Stockhausen, Natürliche Dauern - (selection) (2005-2006)
  • Karel Goeyvaerts, Stuk voor Piano en Tape (1964)
  • Helmut Lachenmann, Guero (1970)
  • Koen Quintyn, Daisy 6.1 voor piano en tape

Lezingen-recital rond hedendaags experimenteel muziekonderzoek - 14.00 u - 17.00 u - Aula Academia
Het lezingen-recital plaatst de nauwe samenwerking tussen IPEM en het Conservatorium in de vorm van de Associatieonderzoeksgroep Muziek (AOG) in de spotlichten. Het lezingen-recital staat in het teken van het hedendaags experimenteel muziekonderzoek. Hieraan nemen doctoraatstudenten deel van het Conservatorium en van het IPEM. Het lezing-recital zal worden gevolgd door een discussie over de stand van zaken en mogelijke toekomstscenario's voor het fundamenteel, praktijk- georiënteerd en experimenteel muziekonderzoek. Wat betekent muziekonderzoek in de gedigitaliseerde samenleving van de toekomst waar kennisontwikkeling, informatieopslag, educatie, creativiteit en entertainment volledig geïntegreerd zullen zijn?

Programma :

  • Lukas Huisman, Muzikale complexiteit en menselijke grenzen. Verhouding partituur- uitvoerder in de muziek van Sorabji
  • Hans Roels, Creatieve processen en polyfonie
  • Daan Janssens, Face à moi III
  • Françoise Van Hecke, The use of extended techniques in vocal training
  • Giusy Caruso, Western Embodiment of Carnatic Music: the 8th Cycle from the 72 Etudes Karnatiques pour piano by Jacques Charpentier (1933)
  • Katty Kochman, Respiration as a Reflection of Embodied Music Cognition in Vocal Performance
  • Luc Nijs, De Music Paint Machine

Tentoonstelling: een blik in het IPEM-archief - 14.00 u - 17.30 u - Aula Academia

Slotconcert SPECTRA - 20.00 u - zaal Miry
Het SPECTRA Ensemble mag de feestweek afsluiten op donderdag 28 maart met op het programma werken van jonge componist-onderzoekers en het zelden uitgevoerde Gmebophonies voor ensemble en tape van Lucien Goethals

SPECTRA viert tijdens dit concert mee de gemeenschappelijke roots. Het I.P.E.M. ontstond in 1963 immers uit de Spectra-groep, in het leven geroepen door enkele gedreven componisten en musicologen ter verdediging en verspreiding van de hedendaagse muziek, met bijzondere aandacht voor wat in Vlaanderen leefde. Leden als Claude Coppens, Lucien Goethals, Karel Goeyvaerts en Herman Sabbe inspireerden enkele jonge muzikanten in 1993 ten slotte tot de oprichting van het SPECTRA Ensemble, dat dezelfde missie en visie voor ogen heeft.

SPECTRA voert speciaal voor deze gelegenheid premières uit van Olmo Cornelis en Hans Roels en compostities van Daan Janssens en Laura Maes, alle vier jonge componist-onderzoekers verbonden aan het Gentse Conservatorium. SPECTRA brengt ook een zeldzame uitvoering van het werk Gmebophonies voor ensemble en tape van Lucien Goethals, die jarenlang de artistieke leiding van het IPEM op zich nam. Daarin participeren enkele studenten uit de Master na Master Hedendaagse muziek, die SPECTRA samen met ICTUS ondersteunt binnen de School of Arts Gent.
www.spectraensemble.com

Programma :

  • Laura Maes, Tondelier en Tolhuis, 2012 (compositie gemaakt voor TRACK)
  • Hans Roels, Centra,creatie, 2013
  • Olmo Cornelis, In Cinder , voor ensemble en tape (creatie)2013
  • Daan Janssens, (...) 2009-2010
  • Lucien Goethals, Gmebophonies voor ensemble en tape 1979

Tijd en plaats van het gebeuren :

Week van de Hedendaagse Muziek
Van maandag 25 t.e.m. donderdag 28 maart 2013
Koninklijk Conservatorium Gent - Hoogpoort 64 - 9000 Gent
Aula Academia - Volderstraat 9 - 9000 Gent


Het volledige programma en alle verdere info vind je op whm.schoolofarts.be

19:41 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Quatuor Ébène brengt een mengeling van jazz en cross-over in het Conservatorium van Brussel

Quatuor Ébène Fiction is het fascinerende project van het jonge Franse Quatuor Ébène, met een mengeling van jazz en cross-overarrangementen. Het kwam pas na jaren van rijping tot stand en ging in première in de Parijse Folies Bergère; bij die gelegenheid kwam ook een liveopname op dvd uit (Virgin). Met Fiction laat het Quatuor Ébène zich van een andere, verborgen, enigszins riskante maar bovenal meeslepende kant zien. Met succes, zoals ook tijdens dit optreden zal blijken.

Zeg niet zomaar strijkkwartet tegen Quatuor Ébène. Niet alleen hebben de vier zich op korte tijd naar de wereldtop gekatapulteerd met klassiek repertoire, ondertussen blijkt er ook nog een grensverleggend jazzcombo in hen schuil te gaan. Het Franse Quatuor Ebène is dan ook ongelooflijk veelzijdig. Het beweegt zich soepel van klassieke muziek naar jazz en speelt met absolute controle van klank en vorm, zonder aan elegantie te verliezen. Het viertal is herhaaldelijk onderscheiden. Zo kreeg het prijzen tijdens het ARD Concours in München (2004) en was het onderdeel van het BBC New Generation Artists Scheme (2006). Recentelijk waren de musici Artists in Residence in Wigmore Hall. Gramophone riep hun cd met strijkkwartetten van Debussy, Ravel en Fauré uit tot 'Opname van het jaar'.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Quatuor Ébène & Richard Héry : Fiction
Maandag 25 maart 2013 om 20.00 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.quatuorebene.com

Elders op Oorgetuige :
De wonderlijke transformatie van het Quatuor Ébène, 1/06/2012

12:26 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

22/03/2013

Canvas brengt hommage aan Vic Nees

Vic Nees Op 14 maart overleed koordirigent en componist Vic Nees. Hij was jaren verbonden met de BRT/VRT. Als hommage aan Vic Nees zendt Canvas op zaterdag 23 maart om 14.52 u een portret uit, gemaakt in 1996. Vic Nees wordt begraven op zaterdag 23 maart.

Vic Nees en de muziek van het woord
TV-portret van Vic Nees, die op 14 maart op 77-jarige leeftijd overleed. Vic Nees was 26 jaar lang dirigent van het voormalig BRT-koor en genoot een grote internationale reputatie als componist van koormuziek. Hij was een belangrijke vernieuwer in de Vlaamse koorbeweging. Ook in de amateurkoorwereld is Vic Nees en belangrijk figuur. Veel van zijn koorwerken zijn in het Nederlands, met een grote aandacht voor de prosodie van de tekst. Dit TV-portret werd gemaakt in 1996 n.a.v. zijn zestigste verjaardag. M.m.v. Kamiel Cooremans en met fragmenten uit o.m. 'Liedjes der slapelozen', de 'Voetbalgavotte', 'Ons derde land' en het 'Magnificat'.

Vic Nees (1936 - 2013)
Vic Nees was zoon van de internationaal bekende beiaardier Staf Nees. Hij genoot in internationale muziekopleiding en specialiseerde zich als componist in koormuziek. Als musicus kapte hij met aloude Vlaamse romantisme, de erfenis van Peter Benoit. Hij zocht aansluiting bij wat er op dat ogenblik in de internationale muziekscene aan de orde was. Vooral de Duitse koorbeweging met de muziek van Hugo Distler maakte diepe indruk op hem. Ook de oude Vlaamse polyfonie met zijn lineair denken inspireerde hem. Hij kwam uit Mechelen, de plek waar deze muziek voor het eerst opnieuw onder de aandacht kwam.

Vic Nees was erg verbonden met het koorleven in Vlaanderen en schreef veel voor de amateurkoren. Hoofdzakelijk op Nederlandstalige teksten omdat de verstaanbaarheid voor hem zeer belangrijk was. Het verband tussen tekst en muziek is essentieel. Waarbij hij vooral lette op de relevantie van die teksten. Zijn teksten zijn dikwijls religieus geïnspireerd, met een zeer sterk sociaal engagement.  Het volkslied was ook een grote inspiratiebron.

In zijn muziek ontwijkt hij het experiment niet. Moderne zangtechnieken als clusters, glissandi, of zingen op medeklinkers drongen zijn partituren binnen. Aan seriële schrijfwijzen deed Nees niet mee. De wereld van Nees was hoofdzakelijk tonaal met enkele lichte afwijkingen.

Vic Nees was een man van koor. Hij leidde verschillende koren. Maar hij zal de geschiedenis ingaan als de man die het Radiokoor (nu VRK) tot hoog niveau wist te brengen. Van de jaren zestig tot aan zijn pensioen in 1996 stond hij aan het hoofd van dit ensemble, eerst als producer, later als dirigent. Hij dirigeerde er zowel eigen werk, het Vlaams repertoire als het internationale repertoire. Met uitstapjes naar soms het lichte genre, volksmuziek, operette als close harmony. Het koor was uitermate soepel. Het kon met respect voor de stijleigenheden de strenge polyfonie, het romantisch genre als de experimentele avant-garde aan.

Na zijn pensioen bleef hij een referentiepunt in de koorwereld. Vic Nees was een bijzonder vriendelijk en joviaal mens. Een plezier om hem te ontmoeten. Hij werd overladen met internationale prijzen.

Extra :
Vic Nees op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be en youtube

12:00 Gepost in Muziek, Televisie | Permalink |  Facebook

2140 : driedaags muziekfeest in De Roma met deFilharmonie

2140 2140. Dat is de postcode van het district dat binnen enkele jaren de achterbuur van deFilharmonie wordt. Het Antwerpse symfonieorkest neemt dan zijn intrek in de gerenoveerde Elisabethzaal en zal van daaruit geluiden doen schallen over de meest divers samengestelde buurt van Antwerpen. Omdat een goede buur beter is dan een verre vriend, drukt het orkest voor de tweede keer de handen van De Roma in Borgerhout. Samen presenteren ze een muziekfestival voor iedereen, over de grenzen van leeftijd, voorkeur en etnische afkomst heen.

deFilharmonie - Rituals Now! met Let's Go Urban & De Veerman - vrijdag 22 maart om 20.30 u
2x Le Sacre du printemps, 2x helemaal anders. Met Le sacre du printemps neemt de Antwerpse urban culture organisatie Let's Go Urban een heuse klassieker onder handen, en hoe! De jongeren halen alles uit de kast en mixen Stravinski's opzwepende ritmes met urban moves voor een hippe, eigentijdse versie. De Veerman coacht voor de gelegenheid een groep jongeren die ook met de Sacre aan de slag gaan. Hun aanpak? Een hedendaagse dansversie. Mét live muziek door deFilharmonie.

deFilharmonie - Raga Re-Mix : zaterdag 23 maart om 20.30 u
Tijdens 2140 ligt Bollywood in Borgerhout, en deFilharmonie zorgt voor de gepaste soundtrack. Eerst geniet je van de Indisch getinte Raga III van Wim Henderickx door deFilharmonie onder leiding van dirigent Martyn Brabbins. Daarna mogen de stoelen aan de kant voor een spetterende Re-Mix XXL. Re-Mix is een initiatief van deFilharmonie waarbij de deelnemers al improviserend kennismaken met orkestsamenspel. Samen met enkele muzikanten van het orkest en coach Paul Griffiths staat er tijdens '2140' een XXL-versie van deze Re-Mix op het podium. Een niet te missen Indisch spektakel door het Leonardo Lyceum (Campus Quellin), kansarmenorganisaties, inburgeringsstudenten, cursisten Nederlands tweede taal, koren, amateurverenigingen, muziekschoolstudenten en professionele muzikanten.

deFilharmonie met Bert Joris Quartet & Tutu Puoane : zondag 24 maart om 20.30 u
Muziekfeest '2140' sluit af met een vleugje jazz. Het orkest gaat daarvoor in zee met Bert Joris. In het verleden mixte Joris symfonisch klassiek en big band al tot wervelende muziek, en dat is dit keer niet anders. Opnieuw waagt hij zich aan een duizelende trip over alle genres heen. deFilharmonie staat in voor symfonische soundscapes, Bert Joris blaast zijn eigen compositie nieuw leven in en de aardewarme vocalen van Tutu Puoane maken het plaatje compleet.

Tijd en plaats van het gebeuren :

deFilharmonie : 2140
Vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 maart 2013, telkens om 20.30 u
De Roma - Borgerhout

Turnhoutsebaan 286
2140 Borgerhout

Meer info : www.deroma.be en www.defilharmonie-2140.be

Extra :
Wim Henderickx : www.wimhenderickx.com, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Gratis verjaardagsconcert Wim Henderickx 50 in deSingel in Antwerpen, 16/03/2012

11:47 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook