22/03/2013

What's Next op zoek naar de raakvlakken tussen muziek en andere kunstdisciplines

Johannes Westendorp, Inside Mount Lu Na een sabbatjaar in 2012 is het festival What's Next in 2013 terug voor een vierde editie, opnieuw met een programma vol hedendaagse muziek, op een nieuwe locatie en met een nieuwe partner. Nieuwe muziek gebracht door jonge professionele artiesten uit binnen -en buitenland : dat is waar What's Next voor staat. Het festival gooit dit jaar zijn anker uit tijdens Ars Musica en wel op de slotdag van dit gerenommeerde festival. What's Next gaat op zoek naar de raakvlakken tussen muziek en andere kunstdisciplines. Door die multidisciplinare aanpak bereikt het een gevarieerd publiek en creëert het een dynamische ontmoetingsplek in de Belgische kunstwereld.

What's Next is ontstaan uit de enthousiaste belangstelling van een groep jonge Belgische musici voor de muziek van vandaag. Vanuit de overtuiging dat de hedendaagse muziek meer dan ooit leeft bij het jonge publiek, creëren ze een podium en brengen zo een nieuwe dynamiek op gang in het Brusselse. What's Next biedt een podium aan jong en avontuurlijk talent, aan ensembles en componisten die op zoek zijn naar een eigen plek in het hedendaagse muzieklandschap. Vijf korte concerten van ongeveer 30 minuten en twee installaties staan op de affiche. Tussen de concerten in heeft het publiek voldoende tijd om de installaties te observeren, beluisteren en manipuleren, en ook om een verfrissing te halen aan de bar en een van de uitstekende hapjes te proeven die het huis aan democratische prijzen aanbiedt.

Het jaartje afwezigheid heeft de organisatoren er niet toe aangezet hun ambities naar beneden bij te stellen, wel integendeel. Meer dan de vorige edities kleurt de affiche What's Next in 2013 internationaal. Dit valt vooral op in de laatste optredens. Afsluiter is het Duitse ensemble Decoder dat met een programma komt waarin de grenzen tussen moderne concertmuziek en alternatieve rockcultuur vervagen. Vooral 'Your Fox's A Dirty Gold' van 33-jarige Alexander Schubert verlaat de bekende paden. Dit werk voor stem, door bewegingsensoren aangestuurde elektronische noise en elektrische gitaar heeft meer weg van een uitdrijvingsritueel van Diamanda Galas dan van een standaard muziekoptreden.

Verder op het programma van Decoder staan een creatie van 'Chamäleontheorie III' van de Duitser Gordon Kampe en 'Plundergraphic' van de Chicagoan Mark Appelbaum waarin het live spelende ensemble gecombineerd wordt met een achtsporentape waarop de groep in “gewone” en vervormde gedaante te horen is.

Nog internationaler is Soundinitiative, een groep met muzikanten uit Australië, China, Frankrijk, Italië, Polen, en België (Zwerm-gitarist Kobe Van Cauwenberghe) die met een min of meer Brits programma naar Brussel komen. Ook hier worden weer opvallende muzikale middelen aangesproken, zoals in 'Molly's Song 3 - Shades of Crimson' van Rebecca Saunders waarin altfluit, altviool en steelstring gitaar naar het einde toe het gezelschap krijgen van een muziekdoos en vier radio's.

Van Chris Swithinbank, gewezen student van Saunders en geboren in Nederland uit Britse ouders, is 'All That is Solid Melts Into Air' te horen, naast 'Artificial Environment #9a-d (From Fast to Slow)' van de in Brussel verblijvende Joanna Bailie, een werk dat kadert in een reeks stukken waarvoor de componiste gebruik maakt van stedelijke veldopnames.

De Belgische concertdelegatie bestaat dit jaar uit de Tiptoe Company en Elisa Medinilla, pianiste van het ensemble Nadar. Deze laatste zal op What's Next een solorecital spelen met enkele delen uit Peter Ablingers 'Voices and Piano' (waarin de pianopartij nauwgezet de bewegingen van een opgenomen spreekstem volgt), een creatie van haar Nadar-collega Daan Janssens en 'Making One Leaf Transparent and Then Another' van Newton Armstrong. Hierin probeert de Armstrong de luisteraar zover te krijgen dat die niet meer naar de door de piano gespeelde noten luistert, maar naar het geluid op zich. Hiervoor werkt hij met speakers die opgenomen geluiden projecteren op de zangbodem van de klankkast en met naklinkende en in dynamiek contrasterende tonen waardoor boventonen en harmonieën maximaal uitgebuit worden.

De Tiptoe Company bewandelt voor haar optreden net een heel ander pad, voornamelijk dan in ‘Faction' van de Franse componist Raphaël Cendo. De onstuimigheid en de impulsiviteit van het werk verraden duidelijk Cendo's hand, al schroeft hij hier de muzikale actie ook geregeld terug, waardoor het quasi brutale in your face geluid van andere van zijn stukken hier meer te horen is in een speelse en lichtere gedaante. Net als de andere ensembles speelt ook de Tiptoe Company een kort optreden van drie werken dat vervolledigd wordt door ‘Menus Morceaux par un Autre Moi Réuni' voor gitaar en elektronica (gerealiseerd in samenwerking met het IRCAM) van Patricia Alessandrini en Malin Bångs ‘Vita Dei Fiori' voor gitaar en contrabas.

Voor de optredens kan het publiek reeds terecht in de Raffinerie voor enkele installaties. In Sonitum Horarium van Hans Beckers (een productie van Champ d'Action) wordt het geluid gegenereerd door woestijnzand van diverse continenten en in Inside Mount Lu van Johannes Westendorp (medeoprichter van Zwerm) en Pieter Verhees worden de toeschouwers zelf aan het werk gezet. Door met speciaal ontworpen voertuigen rond te rijden worden door de aanwezige sensoren geluiden geproduceerd waarmee de deelnemers zich op het gehoor kunnen verplaatsen. Inside Mount Lu was reeds eerder te zien en te horen op November Music en ontstond in samenwerking met Muzieklab Brabant en Steim, de beroemde studio voor elektro-instrumentale muziek in Amsterdam.

Op de vorige editie van What's Next was het festival gastheer voor een optreden van de Nadar Summer Academy, een zomercursus waarin jongeren de kans krijgen onder leiding van professionele musici zelf aan de slag te gaan met hedendaagse composities. Voor dit jaar werkt het festival samen met het LAbO-project van Champ d'Action, waarin hogeschoolstudenten werken met moderne muziek, dans en beeld. Een van de realisaties zal om 17.00 u te zien zijn op het festival. De installaties zijn toegankelijk vanaf 16.00 u en om 23.00 u, na het optreden van Decoder, is er tevens een afterparty voorzien.

Tijd en plaats van het gebeuren :

What's Next Festival
Zondag 24 maart 2013 vanaf 16.00 u
La Raffinerie - Brussel

Manchesterstraat 21
1080 Sint-Jans-Molenbeek

Meer info : www.arsmusica.be en www.whats-next.be

Bron : Artikel grotendeels overgenomen van Kwadratuur.be

Extra :
What's Next 2013. Grassroots hedendaagse muziek, Koen Van Meel op Kwadratuur.be, 10/03/2013

Elders op Oorgetuige :
Play Time : Ars Musica en de speeltuin van de hedendaagse muziek, 4/03/2013

10:47 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.