18/03/2013

Een week vol muziek en theater over vrouwenleed tijdens de lamentatieweek in De Bijloke

Medea Elk seizoen rond Pasen verdiept Muziekcentrum De Bijloke in Gent zich in artistieke projecten die verlies, dood en treurnis verwoorden. Dit jaar valt de focus op het leed dat vrouwen ten deel valt. Een week vol muziek en theater over vrouwenleed in met Muziektheater Transparant & Veenfabriek, Les Muffatti, Sweet Honey in the Rock, Nic Balthazar en de nieuwe voorstelling van Joris Blanckaert...

Muziekcentrum De Bijloke richt de blik op iconische, archetypische vrouwenfiguren als Medea, de Griekse koningsdochter die haar twee bloedeigen zoontjes doodde en Maria Magdalena, zondares par excellence, maar wellicht ook de geliefde van Jezus. 'Medea' inspireerde Peter Verhelst tot een fonkelnieuw verhaal en Wim Henderickx tot nieuwe muziek. Muziektheaterensemble de Veenfabriek en Muziektheater Transparant zorgen voor de theatrale toets. Het wedervaren van Maria Magdalena, wenend tussen andere vrouwen aan de voet van het kruis, krijgt gestalte in het ontiegelijk mooie, pakkende 18de-eeuwse oratorium 'Maddalena ai piedi di Christo' van Caldara. Een lang gekoesterde droom van De Bijloke wordt daarmee verwezenlijkt, dankzij Les Muffatti.

Vrouwenleed kan heel dicht op je huid komen te zitten en heel persoonlijk zijn. Iets wat je in de blues- en jazzwereld op een onnavolgbare manier hoort. Ze mogen dan wel luisteren naar de naam Sweet Honey in the Rock: de zes Afro-Amerikaanse dames met die naam laten ons afdalen tot in het diepste van de menselijke ellende.

Dames, even niet schrikken nu: 'vrouwenleed' mag ook wel een beetje vrolijk zijn, of moeten we kunnen relativeren. Vooral als je aan een man, eigenlijk nog een jonge snaak, als Joris Blanckaert de opdracht geeft: doe iets met die invalshoek en zorg ervoor dat we een fantastisch multimediaal project te zien en te horen krijgen. Iedereen benieuwd. Zou het een strip-opera kunnen worden?

Via Nic Balthazar, de polyvalente filmmaker en nog zoveel meer, duiken we onder in de ellende die de asielzoeker te beurt valt. 'Neeland' is geen fabeltje, wel eigentijds Gents en waarachtig. Een muzikale vertelling voor kinderen wordt het.

HERMESensemble & Transparant : Medea - woensdag 20 maart 2013 om 20.00 u
Gebaseerd op de Griekse tragedie brengen muziektheaterensemble de Veenfabriek en Muziektheater Transparant een eigentijdse bewerking. Peter Verhelst schreef er een fonkelnieuwe Medea voor. Hij creëert een nieuwe kijk op de oude mythe en vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een terugblikkende Kreon. De rechte lijn waarin Paul Koek het ensemble regisseert doet denken aan een Turks orkest. De acteurs spelen vanuit die concertante opstelling vier monologen. Tekstfragmenten worden in de nieuwe compositie van Wim Henderickx gevlochten, terwijl het lamento van de Turkse zangeres Selva Erdener tijdens de hele voorstelling klinkt.

Joris Blanckaert : The Wandering Womb - zaterdag 23 maart 2013 om 20.00 u
The Wandering Womb
is een voorstelling vanuit een mannelijk perspectief over vrouwenleed. De paradox lijkt schrijnend, maar is een adequate afspiegeling van de dynamiek tussen de lijdende vrouw en de kijkende man zoals die zich onveranderlijk tot en met de 19de eeuw voltrok. Tot op heden blijven de sporen ervan alomtegenwoordig, het emancipatorisch werk van de suffragettes en vroege feministen ten spijt.
The Wandering Womb onderzoekt de complexe wisselwerking en ambigue machtsrelaties tussen de lijdende vrouw als spektakel en de kijkende en representerende man. Het laat de stereotypes zingend aan het woord, en laat de onvermijdelijke ironie haar bevragend werk doen.

Joris Blanckaert (1976) studeerde toegepaste wetenschappen aan de Universiteit Gent, jazz accordeon aan het Gentse conservatorium bij Rony Verbiest, en compositie bij Frank Nuyts. Hij componeert en speelt bij o.a. bal des boiteux en de bOOmfanfare, componeert voor uiteenlopende bezettingen en producties, en is tevens componist en artistiek leider bij het muziektheater collectief Fosfor. Het oeuvre van Joris Blanckaert is in volle ontwikkeling. Waar in het begin voornamelijk een sterke invloed aanwezig is van wereldmuziek uit diverse culturen voor kleine ensembles, verschuift dit de laatste jaren meer in de richting van nieuwe muziek voor diverse bezettingen. Toch blijft hij volkse elementen omarmen, onder andere door het regelmatige gebruik van de accordeon en de sporadische inzet van schalmeien in zijn oeuvre. Deze instrumenten vormen een brug tussen de wieg van de Oosterse en van de Westerse cultuur. Zijn affiniteit met volkse culturen, en zijn kennis van Westerse harmonie, laten hem toe om een interpretatie te geven van het beeld dat de Oosterse muzikale wereld kan hebben (of gehad hebben) van de Westerse kunstmuziek.

Tijd en plaays van het gebeuren :

Lamentatieweek : vrouwenleed
Van woensdag 20 t.e.m. zondag 24 maart 2013
Muziekcentrum de Bijloke Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be

Extra :
Wim Henderickx : www.wimhenderickx.com, www.matrix-new-music.be en youtube
Joris Blanckaert : www.jorisblanckaert.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Medea van Wim Henderickx en Peter Verhelst in Gent en Antwerpen, 10/02/2012
Medea op tournee in voorjaar 2012 na triomf op Biënnale van Venetië, 8/11/2011
Een nieuwe kijk op een oude mythe : wereldcreatie Medea in deSingel, 16/05/2011

Bekijk alvast de trailer van Medea

11:41 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.