15/03/2013

Ars Musica Laptop & Electro Night : een hele avond improvisaties, samplings en een dance floor met dj's

Electro Night Op vrijdag 15 maart organiseert Ars Musica met Gilles Doneux, Gilles Gobert, Claude Ledoux en in nauwe samenwerking met Loran Delforge een voor het festival volledig nieuw evenement: de Laptop & Electro Night. De hele avond lang krijg je improvisaties, samplings en een dance floor met verschillende dj’s!

Gilles Doneux over 'The Cathedral and the Bazaar' : " 'The Cathedral and the Bazaar' is een essay van Eric Raymond waarin hij uitlegt hoe opensourcesoftware evolueert. Dergelijke computerprogramma’s komen tot stand dankzij de samenwerking van een groot aantal ontwikkelaars. Zonder onderlinge hiërarchie draagt elkeen bij aan het project, in de mate en op de manier die hij zelf bepaalt. Eric Raymond vergelijkt een dergelijke evolutiewijze met een bazaar, in tegenstelling tot software die door hiërarchisch bepaalde bedrijven wordt ontwikkeld, die hij met een kathedraal vergelijkt.
In de compositie volgen verschillende secties elkaar op. Een aantal zijn helemaal uitgeschreven (kathedraal), terwijl andere de uitvoerders de vrijheid laten om, naar elkaar luisterend en op elkaar inspelend, samen de muziek te componeren."

Gilles Gobert over 'Pièce pour piano et électronique n°1' : " Hoewel deze compositie ‘elektrischer’ van sfeer is, gelijkt ze sterk op Pièce pour piano, percussions et électronique dat ik in 2009 schreef voor het Franse ensemble Syntax, evenals op mijn recente werken voor piano. De pianoschriftuur van deze compositie is gelijkaardig, ook al is ze ‘percussiever’ van karakter. Uit het elektroakoestische universum haalde ik technieken als filtering, uitzetting en compressie. Zoals in mijn Pièce pour piano, percussions et électronique worden elektronische sequensen op het podium in werking gesteld. Hier worden de sequensen echter grotendeels in real time bewerkt en gaan sommige gepaard met rechtstreekse bewerkingen op de piano."

Gilles Gobert over 'Pièce pour piano et électronique n°2' : "Dit tweede stuk voor piano en elektronica gaat voort op de schriftuur en de muzikale ideeën van het eerste stuk, terwijl de globale vorm eenvoudiger en minder lineair is. In dit tweede stuk volgen trage en snelle delen elkaar op, die door breuken van elkaar gescheiden zijn. Op relatief statische passages, gekenmerkt door veelvuldig herhaalde akkoorden, volgen snelle passages met voortdurend wisselende harmonische kleuren. Het geheel evolueert progressief naar een korrelige en bruïtistische klank. Zoals overal in mijn recent werk worden de elektronische klanken eerder in dialoogvorm uitgewerkt, zodat de elektronica een volwaardige kamermuziekpartner wordt. "

Claude Ledoux over 'Laps Init 1.0' : " Laps Init zou men een ‘work in progres’ kunnen noemen. Het formuleert een antwoord op een van mijn vroegere werken, Zap’s Init (2008), een hommage aan Frank Zappa in een soort ‘spectrale rockstijl’ voor elektrische gitaar. Terwijl Laps Init met de typische klank van de elektrische gitaar aanvangt, ontpopt de laptop zich steeds meer tot een klankscherm dat wordt opgehangen aan de draad die de populaire en de ernstige muziek van elkaar scheidt. Deze keer geen poging tot ‘progressieve rock’ maar wel een muzikaal discours dat de schriftuur van het beluisteren van het timbre (en dus niet de schriftuur van het timbre!) via sampling tracht te linken aan een aantal ritmische bekoringen uit de R&B, de triphop en de deathmetal. Hoe kon ik deze muziek schrijven zonder de ‘beat’ van die stijlen ruimte te bieden, al was het maar in een onderliggend discours? De tijdsdimensie wordt grotendeels ingevuld door de herhaling en de metamorfose van muzikale frases. Asymmetrische muzikale lussen zijn onderhevig aan een beginsel van permanente variatie. Het parcours van Laps Init loopt voornamelijk langs zijwegen; het ligt op de kruising tussen akoestiek en technologie, tussen het vocale en het instrumentale, tussen instrumentale fonemen en morfemen, tussen adem en witte ruis; en dat terwijl het geheel aan cross-synthesis wordt onderworpen. Historische zijwegen ook, waardoor de in de barok zo geliefde (en in mijn oeuvre vaak voorkomende) ‘lamentatie’ toenadering zoekt tot de specifieke idiomen van de instrumenten van het ensemble. Want tijdens de compositie van Laps Init had ik in de eerste plaats de muzikanten in gedachten. De compositie is een trilling, ontstaan uit het verlangen om individuele geesten en karaktertrekken dichter bij elkaar te brengen, en zo aan te tonen dat het geheel meer waard is dat de som van elk van de delen.
Laps Init 1.0 is opgedragen aan de muzikanten van het Laps Ensemble."

Loran Delforge is een Belgische componist, klankbeeldhouwer en performer. Hij wordt op 1 juni 1982 in Brussel geboren. Zijn studies hedendaagse muziek vangt hij aan in de klas van Annette Vandegorne in het Conservatoire royal de Bruxelles. In 2008 behaalt Loran Delforge het diploma compositie van elektroakoestische muziek. Zijn muziektaal sloopt de muren tussen zuivere klanksculptuur en akoesmatische muziek, begeeft zich op het terrein van frenetieke instrumentale improvisatie, voelt zich thuis in de hedendaagse muziek maar evengoed in wiegenliedjes waarin beatmuziek doorklinkt.
Delforges composities worden in vele landen uitgevoerd (Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Brazilië, Canada…). Hij componeert muziek voor dansproducties, tekenfilms, architecturale cartografie, films en circusvoorstellingen. Hij werkt samen met choreografen en theaterregisseurs als Roberto Olivan, Katja F.M. Wolf en Roberto Magro, en met motion designers en cineasten als Romain Tardy, The AntiVJ Collective en Els Opsomer. Als solist of onder zijn pseudoniem Squeaky Lobser geeft hij performances elektronische muziek voor festivals en in concertzalen in Europa en daarbuiten.
De muziek van Loran Delforge wordt uitgebracht door het platenlabel Vlek, evenals door andere platformen in het buitenland, en dit niet alleen voor compilaties maar ook voor exclusieve opnames. In 2006 ontvangt zijn compositie Palimpseste sur souvenir de eerste prijs op het compositiefestival TIME in Lissabon. In 2008 ontvangt hij de prijs voor de beste vertolking op de International Electronic Music Spatialisation Competition te Brussel.
Loran Delforge leidt in het Conservatoire royal de Mons een klas compositie van elektroakoestische muziek.

Programma :

  • Gilles Doneux, The Cathedral and the Bazaar (wereldcreatie)
  • Gilles Gobert, Pièce 1 & Pièce 2 (wereldcreatie)
  • Claude Ledoux, Laps Init 1.0 (wereldcreatie)
  • Gilles Gobert, Gilles Doneux, Duo
  • Loran Delforge, Improvisaties, sampling, electro

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ars Musica : Laptop & Electro Night
Vrijdag 15 maart 2013 om 21.00 u
Electro night "Backward Ritual" chapter 2
Vrijdag 15 maart 2013 om 23.00 u
La Raffinerie - Sint-Jans-Molenbeek

Manchesterstraat 21
1080 Sint-Jans-Molenbeek

Meer info : www.arsmusica.be

Elders op Oorgetuige :
Play Time : Ars Musica en de speeltuin van de hedendaagse muziek, 4/03/2013

13:49 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.