07/03/2013

Verjaardagsconcert Timur und seine Mannschaft in het Conservatorium Gent

Timur Sergeyenia Timur und seine Mannschaft, het ensemble van Timur Sergeyenia (foto) in residentie bij Trefpunt, wordt 5 jaar. Ter gelegenheid van die verjaardag brengt het ensemble werken van Vlaamse componisten in het Conservatorium van Gent. Op het programma : werk van Simon De Poorter, Raoul De Smet, Sebastian Bradt, Francois Glorieux en Lucien Posman.

Timur und Seine Mannschaft, strijkorkest rond de in Gent wonende Wit-Russische toppianist Timur Sergeyenia, bestaat uit een twintigtal jonge musici die allen Gent als thuisbasis hebben en die behoren tot de jonge garde aantredende internationale en nationale topviolisten. Hoofdkenmerk van het orkest: jong, verfijnd en extreem toegewijd. Hun naam ontlenen ze niet aan het Duitse nationale elftal, maar aan een beroemd Sovjet-jeugdboek waarin de dolle avonturen van Timur de jeugd alle mogelijke deugden tracht bij te brengen.

Simon De Poorter werd geboren op 20 mei 1980 te Gent en woont nog steeds in die stad. Hij studeerde in 2007 met onderscheiding af als 'Bachelor in de Compositie' aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. In 2009 studeert hij af als master in de compositie. (eindconcert met opnames en live-optredens/ scriptie over Darius Milhaud, met wie hij veel opvattingen over muziek en compositie deelt). Hij volgt als extra vakken harmonie en contrapunt (fuga) bij Mieke Vanhaute. Zijn docent compositie is Lucien Posman.
De stijl van Simon De Poorter kan overwegend 'post-romantisch' worden genoemd. Als uitgangspunten bij het componeren gebruikt hij voornamelijk zijn eigen interpretatie van de toonklok van Peter Schat, die hij combineert met de meest uiteenlopende invloeden uit de muziekgeschiedenis. Wilde, dissonante passages worden vaak afgewisseld met zachte dromerige lijnen. In zijn recentere werken hanteert hij een eenvoudigere, uitgepuurde stijl : schijnbaar eenvoudige melodieën worden gedragen door een aan de onderlaag erg complexe structuur.

Raoul De Smet (1936) valt zomaar niet direkt onder één noemer te vatten. Hij componeert werken die hun ontstaan danken aan allerlei impulsen of situaties in het dagelijks leven. Hij stelt voortdurend systemen in vraag en staat wantrouwig tegenover elke vorm van academisme. Dodecafonie, serialisme, aleatoriek, jazz, etnische muziek worden als een kluwen verweven in zijn composities. Een systeem staat voor hem los van een stijl. Belangrijk ook is De Smets vorming als romanist en hispanoloog, wat zijn stempel heeft gedrukt op zijn muziek die wel eens als 'expressief eclectisme' wordt omschreven.

Sebastian Bradt is een jonge Gentse componist die de stiel hoofdzakelijk aan het conservatorium van Gent leerde, in de klas van Godfried-Willem Raes van Logos. Nu is hij een steunpilaar voor professor Godfried-Willem Raes, en heeft reeds diverse werken geschreven, van uiteenlopend genre. Hij is iemand die het toegankelijke niet schuwt, maar tegelijk méér dan wie ook op de hoogte is van allerlei modernistische inbreng. Het werd een compositie van 10 minuten, krachtig, als apotheose-afsluiter van een groots concert.

Sebastian schrijft over 'Vonkhoofd' : "Veertig jaar geleden werd Bij Sint - Jacobs omgedoopt tot het kloppend hart van de Gentse Feesten, en Vzw Trefpunt werd er een begrip in de wereld van de festivalorganisatie. Om deze verjaardag anno 2009 te vieren, kwam zakelijk leider Guido De Leeuw op het idee om een feestelijk, ietwat potent stuk te bestellen bij een Gents componist. De keuze viel uiteindelijk op ondergetekende en die mocht zich voor de gelegenheid uitleven in een stuk dat zou gespeeld worden door een van zijn favoriete vertolkers, Timur Sergeyenia en diens trouwe strijkorkest, De Mannschaft. Het heeft een tijdje geduurd eer ik een geschikte titel had (ik vertikte allusies op de Stad Gent, muzikaal dan wel verbaal), maar op een dag was het zover: 'Vonkhoofd' zou mijn nieuwste eksploot heten. Hoewel de titel een allusie kan zijn op de maker zelve (die op een minder dagje ook wel eens aan een vonkhoofd lijdt en zijn primairste instincten volgt), is het stuk erg strak van vorm en met een enorme discipline uitgewerkt. Het is al bij al een vrij repetitief werk geworden dat teert op de lange, uitgesponnen spanningsbogen, grote klimaksen en de vaak verrassende klanken die ik uit alle hoeken van De Mannschaft tevoorschijn tover. Misschien dit nog: 'Vonkhoofd' is geen koncerto voor solist(en) en strijkorkest. Het is een demokratisch stuk waarin alle partijen gelijkwaardig zijn en iedereen naar de finale climax toe speelt."
'Vonkhoofd', mijn opdrachtsstuk voor 40 jaar Gentse Feesten bij Sint - Jacobs bestaat grofweg uit drie aaneengesloten secties (snel - traag - snel). Het begint met een repetitieve mars in c klein; die draait rond een progressie van vier akkoorden waarin de napolitaanse sixt een vrij grote rol speelt. Deze mars is behoorlijk modaal van karakter en refereert in grote lijnen naar een vroege Michael Nyman. Nadat deze sectie zich voldoende ontwikkeld heeft, mondt ze uit in het trage middendeel. Dit middendeel draait rond een Messiaen-achtige reeks in het orgelpedaal en laat voor het eerst de solisten onderling en met het strijkorkest dialogeren, waar voordien alles nogal homofoon was. Tijdens deze sectie wordt duidelijk dat e gypsy minor de beslissende toonaard wordt voor de lang uitgesponnen eindsectie. Die eindsectie begint op haar beurt met een tweetonig ostinato in de piano. Stilaan verweven orgel, pauken en de strijkers van De Mannschaft zich rond dit ostinato en stellen ze geleidelijk de slotmelodie (jawel, in e gypsy minor) samen. Die melodie wordt ettelijke keren en in steeds intensere en drammende orchestratie herhaald, tot Vonkhoofd met een algehele tutta forza -climax afbreekt."

Lucien Posman (1952) is een voorvechter van 'neonormaliteit' in de wereld van de moderne muziek. Zijn muziek kan tot het postmodernisme worden gerekend. In zijn latere werken hanteert hij de Toonklok-compositiemethode van Peter Schat.
"Ik heb lang getwijfeld of ik dit werk 'concerto' zou noemen omdat ik hiermee in een vreselijk turbulent strijdperk treed", aldus de componist toen hij nog bezig was met dez compositie ervan.. "Uiteindelijk werd de titel 'concerto voor piano en strijkers', omdat het een werk is dat uit de geijkte drie delen bestaat, omdat de piano een concerterende functie heeft en omdat het orkest bestaat uit strijkers. 'Concertino' zou de pianist onrecht aandoen in acht genomen de kilo's noten die hij te kraken heeft. Het eerste deel is voltooid en bestaat uit een herhaald lyrisch intiem terugkerend deel dat afwisselt met meer gestoffeerde passages. Het tweede deel nadert zijn voltooiing en is geschreven op het lijf van Timur; het is licht, beweeglijk en verfijnd van textuur maar doet ook beroep ook op zijn mannelijke martiale slagkracht. Over het derde deel wil ik nog niets kwijt; zo houden we er een beetje de spanning in."

Programma :

  • Simon De Poorter, 'Vlaamse Rapsodie' voor piano, pauken en strijkorkest (2011)
  • Raoul De Smet, 'Gentse Capriccio' voor piano, orgel, pauken en strijkorkest (2011)
  • Sebastian Bradt, 'Vonkhoofd' voor piano, orgel, pauken en strijkorkest (2009)
  • Francois Glorieux, Divertimento voor piano en strijkorkest (2002)
  • Lucien Posman, 'Lenteconcerto' voor piano en strijkorkest (2008)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Timur und Seine Mannschaft : Simon De Poorter, Raoul De Smet, Sebastian Bradt, Francois Glorieux, Lucien Posman
Zaterdag 9 maart 2013 om 20.00 u
Miryzaal - Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : www.trefpunt.be

Extra :
Timur Sergeyenia : www.sergeyenia.de
Simon De Poorter op www.muziekcentrum.be
Raoul De Smet op www.muziekcentrum.be, www.matrix-new-music.be en youtube
Sebastian Bradt op www.logosfoundation.org, www.muziekcentrum.be en www.youtube.com
Francois Glorieux : www.francoisglorieux.com, www.muziekcentrum.be en nl.wikipedia.org
Uitgebreid interview met François Glorieux op Focus WTV
Lucien Posman op www.matrix-new-music.be en www.muziekcentrum.be

Elders op Oorgetuige :
Internationaal Kamermuziekfestival met Timur und seine Mannschaft tijdens de Gentse Feesten, 15/07/2012
Huldeconcert en cd-voorstelling Lucien Posman in het Conservatorium Gent, 22/03/2012
Huldeconcert Franz Liszt met Timur und seine Mannschaft in het Conservatorium Gent, 19/10/2011
Subliem concert van Timur und seine Mannschaft in Parnassus Gent, 9/06/2010
Timur und seine mannschaft met orgel vanuit de Sint-Jacobskerk in Gent, 20/07/2009
Timur en zijn manschappen veroveren Gentse muziekscène, 20/02/2008

11:30 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.