27/02/2013

Duoconcert Goeyvaerts Strijktrio en Cappella Pratensis in Sint-Niklaas

Nikolaj Korndorf In dit duoconcert met het Goeyvaerts Strijktrio laat Cappella Pratensis Ockeghem de confrontatie aangaan met Nikolaj Korndorf (foto). Deze werken vragen het uiterste van uitvoerder én toehoorder. Door de afwisseling van de twee ensembles worden de oren gespitst: na de verfijning van Ockeghems Requiem wordt het polyfone weefsel van Korndorfs meesterwerk 'In Honour of Alfred Schnittke' doorzichtiger. Juist door de extreme concentratie van het hedendaagse werk wordt de toehoorder bewuster van Ockeghems rijke texturen. Daardoor worden twee manieren van dodenherdenking voorgesteld.

Een samenwerking tussen twee ensembles in een cross-over. De twee ensembles blijken meer gemeen te hebben dan de op het eerste zicht grote verschillen (vocaal-instrumentaal, oud-nieuw). Het Requiem van Johannes Ockeghem wordt gezongen door Cappella Pratensis, specialisten in het uitvoeren van 15de en 16de eeuwse muziek. Zij gaan in confrontatie met het Goevyaerts Trio, een strijktrio dat gespecialiseerd is in de muziek van vandaag. Hun antwoord: het strijktrio van Nikolaj Korndorf. Dit extreme werk dwingt de uitvoerders tot de grenzen van hun fysieke mogelijkheden. Een ervaring die je niet koud laat.

Van een hele generatie Russische componisten (Sofia Gubaidulina, Giya Kancheli, Arvo Pärt, Alfred Schnittke,…) heeft Nikolai Korndorf (1947-2001) nooit echt de weg naar onze Europese concertpodia gevonden. Aan zijn muziek ligt het alvast niet. Misschien ontbrak het hem aan zogenaamde 'ster'- uitvoerders type Gidon Kremer of Mstislav Rostropovich? Of was het zijn moeilijk karakter? We hebben er het raden naar. De leerlingen op het conservatorium van Moskou waar hij compositie doceerde, noemden hem 'onze Rimsky-Korsakov'. Hij was een geliefde leraar en een begaafd orkestrator.

Het strijktrio 'In Honour of Alfred Schnittke' (AGSCH) dateert uit 1986, één jaar na de eerste hartaanval (de vierde zou hem in 1998 fataal worden) van misschien wel de bekendste Russische componist uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Dit driedelige werk begeeft zich op de grens van het onmogelijke. Van live uitvoeringen is daarom nauwelijks sprake. Het is een fysieke krachttoer met drie uiterst virtuoze stemmen. Het verstemmen van de snaren bij altviool en cello(scordatura) bemoeilijkt verder het ontcijferen van de partituur.

Maar het is het waard, dit strijktrio is ongehoord. Een uiterst langzaam Choral wordt plots onderbroken door de altviool. De viool en cello sluiten in canon aan bij het Toccata gedeelte. Dit heftig en opzwepende deel mondt uit in Aria die met een sobere Bach-achtige melodie start, waarna de andere stemmen in een ingewikkelde contrapuntische constructie gaan die verglijdt naar hysterie en chaos. De rust keert terug in een coda waarbij de cello met pizzicato's het thema herneemt.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Cappella Pratensis & Goeyvaerts Strijktrio : Ockeghem, Korndorf
Zaterdag 2 maart 2013 om 20.00 u
Kapel O.L.V.-Presentatie - Sint-Niklaas

Plezantstraat 135
9100 Sint-Niklaas

Meer info : www.ccsint-niklaas.be, www.stringtrio.net en www.cappellapratensis.nl

Extra :
Nikolai Korndorf : www.korndorf.ca, en.wikipedia.org, www.musiccentre.ca en youtube

Elders op Oorgetuige :
Minimalistisch eerbetoon aan Schnittke in het Conservatorium Brussel, 29/03/2011

22:52 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.