17/02/2013

Tracking Sounds : multimediaal en zintuiglijk programma in OFFoff

Lieven Moana Art Cinema OFFoff gaat bijzonder kleurrijk het voorjaar in met 'Tracking Sounds', een programma rond audiovisuele creaties waarbij de muziek een sturend element is. Lieven Moana en Manuel Padding brengen elk een performance waarbij audio- en videotechniek de toeschouwer onderdompelen in een wereld waar geen boven of onder bestaat. Via het ritme van een videosynthesizer, pure kleuren uit de 16mm projector, een rookmachine en een opera voor videotape creëren ze live hun audiovisuele landschappen. De performances worden geflankeerd met videowerk van Steina en Woody Vasulka, Bill Brand en Robert Ashley. In de foyer draait dj Floris Vanhoof, tevens programmator van dit multimediale, zintuiglijke programma.

Lieven Moana en Manuel Padding, makers van muzikale landschappen, werkten via cassettelabels en gezeefdrukte concertposters altijd al multimediaal. Ze vertellen in een eigen audiovisuele taal met gelaagde overhead projecties en de esthetiek van het VHS signaal. Het ritme van een videosynthesizer, pure kleuren uit de 16mm projector, en een opera voor videotape communiceren deze avond hun wereld. 

De composities van Lieven Moana roepen beelden op. Als Dolphins Into The Future maakte hij audiovisuele verkenningen van de Baai van Kealakekua (voor de westkust van het Hawaïaanse eiland Big Island) en van de Azoren archipel. De kleurenpaletten, de sublieme schoonheid en de sfeer van deze plekken worden in een nieuwe compositie voor overhead projector, bandopnemer en midi in Offoff gepresenteerd.

Soundsize, een video van Steina en Woody Vasulka is simpel maar zeer doeltreffend: een patroon van punten verandert van grootte en vorm door klanken uit een synthesizer. Dit duo leverde bijzondere bijdragen tot de evolutie van het medium video. Sinds het begin van de jaren 1970 verkennen ze de technieken van de videosynthesizer en vinden ze een elektronische beeldtaal uit. De Vasulka's ontwikkelden zelf elektronische apparatuur voor analyse en deconstructie van video.

Centraal in hun vroege werk staan de maakbaarheid van het beeld, de manipulatie van het elektronische signaal, en de relatie tussen beeld en geluid.

Circles of Confusion is een ritmische film gemaakt met een projector en kleurenfilters. Rode, groene en blauwe cirkels flikkeren over het scherm. Bij overlappingen zien we secundaire kleuren. Wanneer een lichtpunt onscherp gefilmd wordt en als een cirkel in beeld verschijnt, spreekt men in de optica over een “circle of confusion”.

Hier verwijst de term echter naar Bill Brands eigen mentale en emotionele focus: hij filmde op verschillende dagen vanuit uiteenlopende emotionele toestanden. Tijdens de montage van dat materiaal werd Brand beheerst door irrationele gedachten. Dit leidde tot opperste verwarring, en uiteindelijk openbaring.

Robert Ashley is een vooraanstaande figuur in de Amerikaanse hedendaagse muziek. Hij bouwde een internationale reputatie op voor zijn pionierwerk in klanksynthese, nieuwe vormen van opera en multidisciplinaire projecten. Ashley zingt ons doorheen drie scènes van zijn multimedia opera Atalanta (Acts of God) waarin ruimtewezens vanuit hun vliegende schotel de vreemde gewoonten van de mens bespreken.

In Helbaard, de concertzaal en kunstenwerkplaats van Manuel Padding in Den Haag, passeerden tot enkele jaren geleden de meest vitale underground artiesten. Na het organiseren van honderd concerten, steeds aangekondigd met fantastische gezeefdrukte posters, focust Padding zich op zijn innerlijke muzikale reis. Met magneetbanden (audio en video), videoprojectoren en rookmachines dompelt hij in deze performance de toeschouwer onder in een wereld waar geen boven of onder bestaat.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tracking Sounds : Lieven Moana, Steina & Woody Vasulka, Bill Brand, Robert Ashley, Manuel Padding & Floris Vanhoof
Maandag 18 februari 2013 om 20.30 u
Art Cinema OffOff - Gent

Begijnhof Ter Hoye
Lange Violettestraat 237
9000 Gent

Meer info : www.offoff.be

23:12 Gepost in Concert, Film, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.