30/01/2013

De 2de Adem brengt kruisbestuiving tussen talen op Gedichtendag in Aalst

Maarten Van Ingelgem Naar aanleiding van de Gedichtendag is er op donderdag 31 januari in Aalst een poëtische wandeling die begint in de Arty Party met een concert van De 2de Adem. Het programma 'Metamorfose' is een kruisbestuiving tussen talen met muziek van Vlaamse componisten op Japanse, Oostenrijkse of Nederlandse teksten, werk van een Nederlandse componist op een Franse tekst en koorwerk van Amerikaanse componisten op Mexicaanse, Canadese en Vlaams-Italiaanse gedichten.

Gedichten op muziek, het lijkt een voor de hand liggende band maar het spanningsveld tussen beide is veel groter dan we doorgaans denken. Neem nu het schoolvoorbeeld: de liederen van Schubert op gedichten van Goethe. Die laatste was helemaal niet opgezet met de gewoonte van Schubert om bv. woorden te herhalen. Muziek moest eenvoudig blijven en als een soort wagen fungeren waarop de tekst werd vervoerd.

Muziek voegt echter sowieso een extra lading toe aan de tekst en kan bepaalde emoties uitvergroten. Muziek vervult hier zijn rol van universele taal door de inhoud van teksten in een andere taal tastbaar te maken. Gedichten veranderen onder invloed van een muzikale zetting lichtjes van gedaante (wat per definitie met een tekstuele vertaling ook gebeurt).

In het programma Metamorfose brengt het kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem uit Gent onder leiding van Aalstenaar Maarten Van Ingelgem (foto) een kruisbestuiving tussen talen: Vlaamse componisten schrijven op Japanse, Oostenrijkse of Nederlandse tekst, een Nederlands componist op Franse tekst en Amerikaans componisten op Mexicaanse, Canadese en Vlaams-Italiaanse gedichten.

De 2de Adem werd in 1984 opgericht door Marc Michael De Smet. Van 1992 tot 2001 was Filip Rathé de dirigent. Sinds oktober 2001 zingt het onder de leiding van Maarten Van Ingelgem. De naam De 2de Adem wordt geciteerd in het libretto van de opera Aquarius van Karel Goeyvaerts (1923-1993), de meest invloedrijke componist van bij ons sinds de Vlaamse polyfonisten. Het zal je niet verwonderen dat het kamerkoor zich specialiseert in het hedendaagse koorrepertoire van na 1950. Het koor heeft, door een vaak gedurfde programmatie en door te kiezen voor creaties en improvisatiemomenten, een eigen plaats verworven in het Vlaamse koorleven.

Programma :

  • Daan Manneke (1939), Une matinée (uit Quatre Phrases) op tekst van Arthur Rimbaud (1854-1891)
  • Morten Lauridsen (1943), Quando son più lontan (uit Six Fire Songs) op tekst van Ivo De Vento (ca. 1543-1575)
  • Mathias Coppens (1988), Basho-Haiku's (3&4) op tekst van Matsuo Basho (1644-1694)
  • Maarten Van Ingelgem (1976), Metamorfose op tekst van Gerrit Komrij (1944-2012)
  • Timothy Brown (1965), Lettre à une mère op tekst van Martine Ardiles
  • Noor Sommereyns (1982), Shirayuri Otome (uit Drie Japanse Liederen) op tekst van Takashi Nagai (1908-1951)
  • Annelies Van Parys (1975), 2 Trakl Gedichte (Schweigen, Vor Sonnenaufgang) op tekst van Georg Trakl (1887-1914)
  • Philip Glass (1937), Pierre de soleil (nr. 3 uit Three Songs) op tekst van Octavio Paz (1914-1998)

Tijd en plaats van het gebeuren :

De 2de Adem : Metamorfose
Donderdag 31 januari 2013 om 19.30 u
Arty Party - Aalst

Molenstraat 64
9300 Aalst

Meer info : www.de2deadem.info

Extra :
Daan Manneke : www.daanmanneke.nl, nl.wikipedia.org en youtube
Morten Lauridsen : www.mortenlauridsen.com, en.wikipedia.org, www.myspace.com/mortenjohanneslauridsen en youtube
Mathias Coppens op www.muziekcentrum.be
Maarten Van Ingelgem op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be, nl.wikipedia.org en youtube
Timothy Brown : www.timothyjbrown.net
Noor Sommereyns op www.muziekcentrum.be en youtube
Annelies Van Parys : www.anneliesvanparys.be , anneliesvanparys.spaces.live.com, www.matrix-new-music.be en youtube
Philip Glass : www.philipglass.com, www.glasspages.org (fansite), www.chesternovello.com en en.wikipedia.org en youtube
Philip Glass, succesvolle minimalist op www.musicalifeiten.nl

14:41 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.