20/01/2013

Bach Academie Brugge kijkt met Kurtág en Stockhausen veel verder dan de barok

Pierre-Laurent Aimard Voor het derde jaar op rij neemt het Concertgebouw Brugge in het laatste weekend van januari een verfrissende duik in het universum van Johann Sebastian Bach, nu met een focus op het Thomascantoraat. Drie dagen lang is Brugge the place to be voor alles wat met de Leipziger meester te maken heeft, binnen én buiten de muren van het Concertgebouw. Vaste waarden Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent tekenen dit jaar voor niet minder dan drie concerten met wel zeer uiteenlopende programma's. Zo klinkt tijdens het openingsconcert Israelis Brünnlein van Johann Hermann Schein, een van Bachs vele voorgangers in het ambt van Thomascantor, misschien wel de belangrijkste muziekpost van het Duitstalige gebied. Op zaterdag soleren Christine Busch en Sophie Gent in Bachs vioolconcerti. En in het slotconcert komen we tussen vier prachtige Bachcantates een werk tegen van nóg een Thomascantor: Johann Schelle. Maar Bach Academie Brugge kijkt graag verder dan de barok: meesterpianist Pierre-Laurent Aimard combineert Bach met Kurtág, Stockhausens speelse Tierkreis maakt zijn opwachting, terwijl Ton Koopman en BL!NDMAN de parallellen met de muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck laten horen. Inleidingen, films, een tentoonstelling, beiaardconcerten en een lezing door Christoph Wolff maken het programma compleet.

Het avondconcert op zaterdag, de tweede festivaldag van de Bach Academie, is voor de eminente pianist Pierre-Laurent Aimard (foto). Hij kreeg carte blanche en koos uit Bachs oeuvre de hartverscheurende Capriccio 'op het vertrek van zijn allerliefste broertje' (of, meer waarschijnlijk, een goede vriend), een knap staaltje programmamuziek inclusief de klaroenstoot van de postkoets. Naast delen uit Bachs Musikalisches Opfer staat een selectie uit Kurtágs uitbundige verzameling Játékok op de lessenaar, inclusief de Hommage aan J.S.B. De Hongaarse titel kan dan als 'kinderspel' worden vertaald, de virtuoze partituur eist het uiterste van de speler.

Patrick Beuckels, fluitist van Collegium Vocale Gent, bundelt zondag zijn krachten met Maude en Claire Gratton en Stéphanie Paulet voor een ongewoon programma: Johann Sebastian Bachs Musikalisches Opfer naast Tierkreis van Karlheinz Stockhausen. Beide cycli omvatten miniatuurtjes: bij Bach zijn het studies in complexe meerstemmigheid, bij Stockhausen melodische formules, muzikale aforismen bijna, voor elk van de twaalf tekens van de Dierenriem. Hoewel Stockhausen zijn werkjes bedacht voor twaalf muziekdoosjes, hoor je ze veel vaker in bewerkingen voor ensemble. Tijdens dit concert hoor je een versie voor 'standaard'-barokensemble, niet toevallig ook een van de mogelijke bezettingen van Bachs enigszins mysterieuze Opfer. Het thema zou Bach zijn aangereikt door de Pruisische koning Frederik de Grote, maar de bezetting liet de componist voor de meeste stukken in het midden.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Pierre-Laurent Aimard : Bach, Kurtág
Zaterdag 26 januari 2013 om 20.00 u
(inleiding door Ignace Bossuyt om 19.15 u )

Patrick Beuckels, Hélène Paulet, Claire & Maude Gratton : Bach, Stockhausen
Zondag 27 januari 2013 om 17.00 u
Concertgebouw Brugge


Meer info : www.concertgebouw.be

Extra :
Bach Academie Brugge 2013. Diversiteit boven alles?, Hildegart Maertens op Kwadratuur.be, 20/01/2013
György Kurtág op www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000
Karlheinz Stockhausen : www.stockhausen.org en youtube
Karlheinz Stockhausen, een unicum als componist, Sebastian op duits.skynetblogs.be, 9/12/2007
Klankbeeldhouwer Karlheinz Stockhausen, Hellen Kooijman op www.computable.nl, 8/06/2001

Elders op Oorgetuige :
Pierre-Laurent Aimard brengt werk van Schumann, Kurtág, Debussy, Liszt en Stroppa in deSingel, 30/01/2012
Muzikale miniaturen van György Kurtág in Espace Senghor, 6/12/2010
In memoriam Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007), 10/12/2007

00:30 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.