15/01/2013

deFilharmonie brengt werk van Sir Richard Rodney Bennett, Tsjajkovski en Sjostakovitsj in De Roma

Sir Richard Rodney Bennett Denk jij bij het horen van cello's ook steevast aan elegisch gefilosofeer en een quasi tastbare treurnis? De cellosolo van deFilharmonie laat horen dat zijn instrument meer kan dan snikken en peinzen. Tsjajkovski's sprankelende Rococovariaties verbinden een raadselachtig mooie orkestpartita met Sjostakovitsj' meest verknipte symfonie. Verder op het programma 'Partita' voor orkest van Richard Rodney Bennett (foto).: Dirigent Andrew Gourlay, de transculturele winnaar van het gerenommeerde Cadaquesconcours, laat zich niet intomen.

De Engelse componist Sir Richard Rodney Bennett (1936-2012) was een vooraanstaand musicus die niet alleen faam verwierf met de filmmuziek die hij schreef, maar ook met zijn jazzcreaties, zijn instrumentaal werk, opera's en koorwerken. Bennett werd geboren in 1936 in Broadstairs, een plaats in het graafschap Kent, gelegen in South East England. Hij studeerde aan de Royal Academy of Music, volgde de zomerklassen in het Duitse Darmstadt, waar hij zich verdiepte in het serialisme, en kreeg later in Parijs les van de beroemde Pierre Boulez. Hij werkte samen met Roger Quilter aan verschillende projecten, waaronder de lichte opera Julia, die in het Royal Opera House, Covent Garden in december 1936 in première ging.

Bennett gaf een tijd lang les aan de Royal Academy of Music, schreef een tweehonderdtal instrumentale werken, componeerde opera's (ondermeer The Mines of Sulphur uit 1965) en koorwerken (waaronder een prachtige Missa Brevis - 1990). Hij schreef ook jazzmuziek en trad geregeld op als pianist. Hij schreef ook veel muziek voor televisie en film, ondermeer voor Far from the Madding Crowd (1967), Nicholas and Alexandra (1971), Murder on the Orient Express (1974), Enchanted April (1992), Four Weddings and a Funeral (1994), and The Tale of Sweeney Todd (1998). De laatste jaren profileerde Bennett zich ook als collagekunstenaar en stelde hij meermaals tentoon.

Richard Rodney Bennett over Partita (1995) : " My 'Partita' for orchestra was commissioned by BT plc in co-operation with the Association of British Orchestras, to be performed by seventeen different orchestras between October 1995 and July 1996. I responded to this exciting but rather daunting commission by writing a lively and I hope very accessible piece, which, I decided before I started composing, should be full of tunes. I write it in memory of a dear friend of mine, Sheila MacCrindle, who died in 1993. Sheila was a distinguished figure in music publishing, with whom I worked for years, and who later was much involved with the music of Maxwell Davies and Lutoslawski. She was a hilariously funny and eccentric person: although this Partita is in her memory, it never occurred to me to make it gloomy or dirge-like; that is not how I remember her.

When I am writing programme notes for my concert music, I like to write briefly about the circumstances of the composition, but then to let the music speak for itself. All I need to say about the Partita is that it is basically in D major, it features the front desk players, is written for medium size orchestra with no heavy brass or percussion, apart from timpani, and lasts about 17 minutes. There are three movements: Intrada, Lullaby and Finale. "(*)

Programma :

  • Richard Rodney Bennett, Partita
  • Peter Iljitsj Tsjajkovski, Variaties op een rococothema, opus 33
  • Dimitri Sjostakovitsj, Symfonie nr. 6 in b, opus 54

Tijd en plaats van het gebeuren :

deFilharmonie & Raphael Bell : Richard Rodney Bennett, Tsjajkovski, Sjostakovitsj
Zaterdag 19 januari 2013 om 15.00 u
De Roma - Borgerhout

Turnhoutsebaan 286
2140 Borgerhout

Meer info : www.deroma.be en www.defilharmonie.be

Extra :
Richard Rodney Bennett op www.chesternovello.com (*), www.imdb.com en youtube

22:08 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.