10/12/2012

Wereldcreatie vioolconcerto Victor Kissine met NOB en Gidon Kremer in Bozar

Victor Kissine Volgens de beroemde Letse violist Gidon Kremer is het tonen van openheid naar alles wat nieuw is, een uitstekende gids doorheen het leven. Die gedachte bracht hem in contact met tal van vooraanstaande componisten als Schnittke, Pärt of Gubaidulina, en met de Belgisch-Russische Victor Kissine (foto). Met zijn persoonlijke hedendaagse muziektaal waarin expressie, maar ook mysterie en stilte niet geschuwd worden, trok deze laatste ook de aandacht van het NOB die hem vroeg een Vioolconcerto te componeren. Kissine aanvaardde de opdracht omdat hij het NOB en ook haar nieuwe muziekdirecteur Andrey Boreyko goed kende, en omdat hij het werk op het lijf van Gidon Kremer mocht schrijven. Naast dit nieuwe vioolconcerto van Victor Kissine zullen Andrey Boreyko en het NOB ook het Adagio voor strijkers van Guillaume Lekeu en Die Seejungfrau van Alexander von Zemlinsky uitvoeren.

"Het concerto start met een kort recitatief van de viool dat het embryo van het hele concerto is", aldus Victor Kissine. "Dit gegeven is gebaseerd op brieven van Gidon Kremer en op twee noten die verborgen zitten in mijn naam, tweemaal de si. Maar dat is eigenlijk niet belangrijk voor de luisteraar. Het eigenlijke verhaal achter de muziek zal Gidon Kremer wel vertellen. Hij kan muziek zo brengen dat je ze opneemt alsof je een roman leest. Dat wil niet zeggen dat alle luisteraars hetzelfde moeten horen. Zij mogen er gerust hun eigen verhaal van maken. Voor mij is het werk geslaagd als het publiek, wanneer de solist zijn laatste noot gespeeld heeft, even het noorden kwijt is."

Victor Kissine werd geboren in Sint Petersburg in 1953, enkele dagen na de dood van Stalin. Hij studeerde compositie en musicologie aan het conservatorium van Moskou, en had veel contact met Boris Tichtchenko en Galina Oestvolskaya. In de laatste jaren van de Sovjetperiode schreef hij heel wat (bekroonde) filmmuziek. Uit deze periode dateert ook de opera Marat-Sade. Deze opera werd opgevoerd aan de vooravond van de Perestroika in St.Petersburg en veroorzaakte natuurlijk een schandaal. Na zijn emigratie naar België in 1990 wijzigde Kissine zijn esthetische richting ten gronde, in de zin dat hij eerder voor kleinere ensembles begon te schrijven en zich meer zou toeleggen op klankonderzoek. De rode draad door zijn composities is een geraffineerde schriftuur, vaak op de rand van het tastbare, van de huivering, wat nochtans een innerlijke dramatische spanning creëert die soms doet denken aan Sjostakovitsj en Oestvolskaya.

Programma :

  • Guillaume Lekeu, Adagio voor strijkers, op. 3
  • Victor Kissine, Concerto voor viool en orkest (wereld première)
  • Alexander von Zemlinsky, Die Seejungfrau

Tijd en plaats van het gebeuren :

NOB & Gidon Kremer : Lekeu, Kissine, Von Zemlinsky
Vrijdag 14 december 2012 om 20.00 u
(inleiding door Elise Simoens om 19.30 u )
----------------------------
Zondag 16 december 2012 om 15.00 u (inleiding door Elise Simoens om 14.30 u )
Bozar - Henry Le Boeufzaal - Brussel
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.onb.be

Extra :
Victor Kissine op www.compositeurs.be, www.schott-music.com en www.renewmusic.org
Gidon Cremer in concert. Interview met Victor Kissine op www.onb.be

11:59 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.