02/12/2012

Klarinetkwintetten van Piet Swerts en Antonin Reicha tijdens Middag van het NOB in Bozar

Piet Swerts De Tsjechisch-Franse componist Antonin Reicha vestigde zijn faam vooral met kamermuziek voor blazers en ook zijn Klarinetkwintet is een pareltje. Piet Swerts (foto) componeerde in 2001 voor dezelfde bezetting een werk voor zijn bevriende en inspirerende musicus Roeland Hendrikx. Ritmische en lyrische passages wisselen elkaar af terwijl Swerts tussendoor knipoogt naar Bach en Sjostakovitsj. Beide werken worden door vijf musici van het NOB uitgevoerd tijdens de Middagen van het NOB in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

Het klarinetkwintet van Piet Swerts bouwt op een uiterst fraaie manier een brug tussen heden en traditie. Zijn warme, hartstochtelijke en zeer lyrische taal sleept iedereen mee in een intense beleving van alle menselijke gevoelens. Doorheen het werk van Piet Swerts (1960) zien we regelmatig dezelfde kenmerken terugkomen. Piet Swerts schrijft voor het overgrote deel in opdracht. Hij is een pragmatisch componist, die stilistisch alle middelen aanwendt om het vooropgestelde doel te bereiken. Hij slaagt er in verscheidene uiteenlopende stilistische kenmerken samen te brengen door zijn uitstekende 'métier', een soepele schrijfstijl die hij aanpast aan de te volbrengen opdracht. Piet Swerts hecht veel belang aan de vormconstructie. De vorm groeit met en vanuit de muziek en meestal zien we bij de werken dat de verschillende delen nauw bij elkaar aanleunen en vaak organisch in mekaar vloeien. In de verwerking van het materiaal zien we bij de componist een grote beheersing. De verwerkingswijzen zijn nooit gezocht complex. Hij integreert imitatie, polyfone verweving en schuivende panchromatische gehelen. Swerts gaat vaak erg ver in de motiefverwerking, met werken waarvan de muzikale kern van de volledige compositie kan worden herleid tot één kiemcel. Deze concentratie op de kleine cel leidt ofwel tot korte gebalde periodes, ofwel houdt hij deze concentratie langer vol. Er is ofwel een afwisseling tussen mooi opgebouwde climaxen ofwel een stilstand in de muzikale beweging.
Voor omvangrijke composities hanteert Swerts vaak het procédé van de 'finale-compositie', waarbij hij vertrekt van het einde van de compositie, wat in die gevallen het substantiële deel van de compositie is, om dan van achter naar voor de compositie af te werken. Deze werkwijze paste hij onder meer toe in het Tweede Strijkkwartet, in Magma en in het klarinetkwintet.(*)

Programma :

  • Piet Swerts, Kwintet voor klarinet en strijkers
  • Antonin Reicha, Kwintet voor klarinet en strijkers, op. 107

Tijd en plaats van het gebeuren :

Middag van het NOB : Piet Swerts, Antonin Reicha
Donderdag 6 december 2012 om 12.30 u
Bozar - Brussel

Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.onb.be

Extra :
Piet Swerts : www.pietswerts.be, www.cebedem.be, www.matrix-new-music.be (*) en youtube

Elders op Oorgetuige :
Huldeconcert Piet Swerts in Kasteel Cortewalle in Beveren, 11/11/2010

21:43 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.