19/11/2012

Lukas Huisman geeft unieke concertlezing over Sorabji's Opus Clavicembalisticum in Logos

Kaikhosru Shapurji Sorabji 'Opus Clavicembalisticum' is een uniek werk voor piano solo dat Kaikhosru Shapurji Sorabji (foto) voltooide in 1930. De componist was hevig geïnspireerd door een live uitvoering van Ferrucio Busoni's Fantasia Contrappuntistica en wou er met Opus Clavicembalisticum een hommage in de overtreffende trap aan wijden. Het thema met 49 variaties is als een index van verschillende stijlen waarin Sorabji schrijft. Op dinsdag 27 november vertelt de jonge Gentse pianist Lukas Huisman je er heel wat meer over tijdens zijn concertlezing over dit beruchte werk.

Opus Clavicembalisticum is een uniek werk voor piano solo dat Kaikhosru Shapurji Sorabji (UK, 1892-1988) voltooide in 1930. De componist was hevig geïnspireerd door een live uitvoering van Ferrucio Busoni's Fantasia Contrappuntistica, en wou er met Opus Clavicembalisticum een hommage in de overtreffende trap aan wijden. Daarin slaagde hij met glans. Het stuk is berucht omwille van de ongebruikelijke totaalduur (4 uur, afhankelijk van het tempo van de uitvoerder) en zijn verregaande speeltechnische moeilijkheid. Het was, op het moment van uitgave, waarschijnlijk het langste en meest complexe pianowerk ooit. Het bestaat uit 12 delen van uiteenlopende lengte: een korte, 3 minuten durende Cadenza, een massieve Interlude, een Toccata, Adagio en zelfs een Passacaglia met 81 variaties. In de dedicatio schrijft Sorabji: "To the everlasting glory of those few men blessed and sanctified in the curses and execrations of those many whose praise is eternal damnation". Alstublieft.

Omwille van de overweldigende stortvloed aan noten, zijn er van Opus Clavicembalisticum dan ook maar een handvol uitvoeringen gegeven. De eerste werd door Sorabji zelf verzorgd op 1 december 1930 in Glasgow, onder de auspiciën van The Active Society for the Propagation of Contemporary Music. Toen pianist John Tobin zich in 1936 waagde aan een uitvoering van louter Pars Prima (en daar dubbel zoveel tijd voor nam als de partituur eigenlijk voorschrijft), leidde dat tot algehele verontwaardiging bij pers en publiek. Sorabji kreeg een openlijke blaam, alsook het verbod opgelegd om het werk nog langer op publieke plaatsen te spelen. Dat verbod bleef van toepassing tot in 1976.

In 1982 hernam de Australiër Geoffrey Douglas Madge een nieuwe poging om het werk integraal te brengen. Die uitvoering werd opgenomen en verdeeld over 4 elpees, die nu uit roulatie zijn gehaald. Madge's uitvoering stak echter vol slordigheden en vaak regelrechte fouten. Bovendien schrok hij er niet voor terug om maten om te wisselen of hele passages weg te laten. Nee, dan liever onze eigen Daan Vandewalle, die op zijn beurt het volledige Opus aan een verifieerbare drager toevertrouwde. Of Lukas Huisman, die je er meer over zal vertellen en u aansluitend met verstomming zal slaan, als je op dinsdag 27 november naar Logos komt.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Lecture Recital Lukas Huisman : Sorabji, Opus Clavicembalisticum
Dinsdag 27 november 2012 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.lukashuisman.be

Extra :
Kaikhosru Shapurji Sorabji : www.sorabji-archive.co.uk, en.wikipedia.org en youtube
Opus Clavicembalisticum op youtube

Elders op Oorgetuige :
Lukas Huisman presenteert project rond Sorabji in het Conservatorium Gent, 19/04/2011

18:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.