27/10/2012

In memoriam Hans Werner Henze (1/07/1926 - 27/10/2012)

Hans Werner Henze Op 27 oktober 2012 overleed de Duitse componist Hans Werner Henze. Hij was een van de grootste hedendaagse componisten. Henze schreef klassieke muziek, maar werkte ook voor theater en film. Hij is 86 jaar geworden.

Henze was naast componist ook een bekend muziekpedagoog. Hij woonde lange tijd in Italië. Hij schreef onder meer symfonieën, opera's en concerten voor orkest en solo-instrumenten. Volgens zijn uitgever hebben Henze's ervaringen als krijgsgevangene in het fascistische Duitsland hun stempel gedrukt op de componist en zijn muziek. Zijn werk Sinfonia N.9, dat gebaseerd was op een roman van Anna Seghers, was een gedenkteken om te protesteren tegen het fascisme en oorlog.

Hans Werner Henze, geboren op 01-07-1926 in Gütersloh, Westfalen (Duitsland) werd de afgelopen decennia in het academisch getinte Duitse muziekklimaat vaak gezien als een buitenstaander. De eerste 20 jaar van zijn leven bracht hij door in Duitsland, met toen nog een fascistisch dictatoriaal regime. Hij was in dienst bij het Duitse leger tijdens de jaren 1940 - 1945.

Na de oorlog nam hij zijn muziekstudie weer op. Hij werkte in Heidelberg en Darmstadt. Na zijn opleiding bij Wolfgang Forter en René Leibowitz werkte hij in 1948 en 1949 als muzikaal leider aan het het Duitse theater van Heinz Hilpert in Konstanz, en in Wiesbaden. Zijn eerste compositie, een kamerconcert kwam uit in 1946.

In de jaren vijftig nam hij afstand van het opkomende serialisme rond  'Darmstadt'. In 1953 vestigde Henze zich in Italië en bleef er 9 jaar, eerst op het eiland Ischia en daarna in Napels. Daar schreef hij zijn 2 opera`s 'König Hirsch' en 'Der Prinz von Homburg', plus het ballet 'Undine'.

In 1963 verhuisde hij naar Rome en Castel Gandolfo. Drie jaar later ging hij omdat hij tevens wijnboer was in Marino wonen, een stadje ten zuiden van Rome. Naast de bezigheden die hij daarmee had schreef hij 'Elegy for Young Lovers' en 'The Bassarids', beiden in samenwerking met W.H. Auden, en de komische opera 'Der Junge Lord' naar het libretto van Ingeborg Bachmann. 'We come to the River' en 'The English Cat' maaktte hij allebei met Edward Bond. Hij schreef 'Orpheus', een volledig ballet, en een vrije versie van Monteverdi's 'Ritorno d'Ulisse'.

Ten slotte maakte hij 'Das Verratene Meer' en 'Venus und Adonis' beiden naar librettos van Hans-Ulrich Treichel. Voor het Salzburg Festival van 2003 werkte Hans Werner Henze aan een opera, 'L'Upupa oder Der Triumph der Sohnesliebe' naar zijn zelf geschreven libretto. De 4 symfonieën, nr. 7-10, geschreven na 1993 vallen onder het genre van de traditionele Duitse symfonieën van de 19de en 20ste eeuw. Zij kregen internationale erkenning.

De 10de werd voor de eerste keer opgevoerd op het Lucern Festival door het Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle. Henze, beschikt inmiddels over een omvangrijk oeuvre, 10 symfonieën, een fors aantal orkestwerken met solist, een grote diversiteit aan kamermuziek en talrijke opera's. In het festival zijn composities uit alle fasen van zijn carrière te beluisteren, waarbij in het bijzonder de werken uit de laatste tien jaar een opmerkelijke schoonheid en vitaliteit laten horen.

Henze laat in zijn muziek duidelijk merken niet te willen vernieuwen om de vernieuwing. Hij bleef herkenbare menselijke gevoelens in zijn muziek centraal stellen, met een sterk maatschappelijke verbintenis. Dat hij niet heeft gekozen voor de intellectueel getinte vernieuwingsdrang heeft het succes van zijn werk nooit in de weg gestaan (veel hedendaagse componisten maakten die keuze wel). De neoromantische elementen van Henze's muziek en de grote lyrische kwaliteiten zijn geliefd bij de grote instituten in de muziekwereld. Symfonie orkesten, topdirigenten en operahuizen spelen graag zijn werk. Door de decennia heen werd zijn zinnelijke expressiviteit door het publiek steeds met enthousiasme ontvangen.

Hans Werner Henze op www.schott-musik.de, www.chesternovello.com, www.naxos.com en youtube

Extra :
"Die Musik selber muss sagen, wie es weitergeht" Ein Gespräch mit Hans Werner Henze über das Komponieren als lebensrettende Maßnahme, schöne Hemden und seine neue Oper "Gisela", Claus Spahn in Zeit, 24/09/2010
Hans Werner Henze interview, Ivan Hewett in The Telegraph, 7/01/2010
Hans Werner Henze: A matter of life and death, Tom Service in The Guardian, 14/12/2009

16:23 Gepost in Actualiteit, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.