25/10/2012

Transit Festival in het kader van de World Music Days

Transit Samen met de International Society of Contemporary Music / Flemisch Section (ISCM Vlaanderen) en zowat alle Belgische nieuwe muziek collega's organiseert TRANSIT dit jaar de World Music Days.

Deze 'wereldexpo' van de nieuwe muziek vindt elk jaar plaats in een ander land. Meer dan zestig landen uit alle continenten zijn vertegenwoordigd met minstens één compositie, goed voor een lijst met 500 partituren. TRANSIT selecteerde vijftien composities uit Denemarken, Roemenië, Estland, Japan, Duitsland, Oekraïne, Canada, Litouwen, Noorwegen, Israël, Italië, Finland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Rusland. Bovenop de avontuurlijkheid, tegendraadsheid en innovatie eigen aan TRANSIT, voegen deze vijftien ISCM-composities daar nog een schep verscheidenheid aan toe.

Verder staan er veertien extra composities op het programma: o.a. negen creaties waarvan zes van Vlaamse componisten. Matthew Shlomowitz en Shila Anaraki herwerken de succesvolle Letter Pieces tot een theatrale voorstelling. De klankinstallatie Honeymoon van Niels Roensholdt kan doorlopend bezocht worden maar slechts door één persoon tegelijkertijd. Spannend wordt het interactieve online concert waarop musici en publiek in Leuven en 's-Hertogenbosch in dialoog gaan. Deze wereld-expo van de nieuwe muziek schreeuwt om een uitzonderlijk slotconcert: het Ensemble Intercontemporain speelt in grote bezetting creaties van Enno Poppe en Luc Brewaeys. Alle concerten worden ingeleid door de componisten zelf, een half uur voor aanvang (concerten overdag) of drie kwartier voor aanvang (avondconcerten).

Prestigieuze avondconcerten

Openingsconcert ChampdAction - vrij 26/10 om 20.30 u
Het openingsconcert zet de toon voor de WMD-editie van TRANSIT met componisten die in gevarieerde componeerstijlen lands- en zelfs continentsgrenzen overstijgen. Mihaela Vosnagian (Roemenië) speelt 'het spel van de onschuldigen' in een werk dat de kracht en de poëzie van Luigi Nono uitstraalt. Tatjana Kozlova (Estland) geeft de begrippen melodie en polyfonie een nieuwe invulling. Hikari Kiyama (Japan) prestenteert een kletterend festivalstuk op de rand van de noise en punk. Te midden van dit internationale gezelschap positioneert Serge Verstockt (België) zich met nieuw werk voor zijn eigen ChampdAction.

Interactief online concert - za 27/10 om 20.30 u
De WMD 2012 (en TRANSIT) gaan meer dan ooit 'www' met het Interactief online concert. Peter Swinnen (België) laat musici over de grenzen heen met elkaar samenspelen. Max Savikangas (Finland) verruimt het palet van de altviool met elektronische middelen. Hui Ye (Oostenrijk) keert de sfeer met zachte poëzie maar kleurt de menselijke stem met elektronische sinusklanken. De blokfluit en het klavecimbel ontpoppen zich tot verrassend boeiende gesprekspartners van de elektronica in een klankenzee van Fred Momotenko (Rusland) en in Chordis Canam van Roderik de Man (Nederland). Bart Vanhecke valt hier op met een poëtisch duo voor mezzosopraan en altfluit.

De werken worden afwisselend uitgevoerd in Leuven en 's-Hertogenbosch en bijgewoond door publiek op beide locaties. Voor de creatie van Peter Swinnen spelen de musici op de twee podia (in Leuven en in 's-Hertogenbosch) samen! Technische leiding: Hans Timmermans. Presentatie: Fred Brouwers.

Slotconcert Ensemble intercontemporain - zo 28/10 om 20.30 u
Het Franse Ensemble intercontemporain (in sinfonietta bezetting!) sluit af in stijl, met drie kleppers van componisten. Unsuk Chin (Zuid-Korea) brengt een hartverscheurende ode aan de verloren volkstraditie van het straattheater in haar heimat, Seoul. Luc Brewaeys (België) ziet een droom in vervulling gaan: ooit een groot werk te schrijven voor EIC. Voor Enno Poppe (Duitsland) is het een blij weerzien: voor het eerst in België tijdens TRANSIT 2001 behoort hij intussen - net als Brewaeys - tot de meest baanbrekende componisten van het ogenblik.

Verrassende namiddagconcerten

Ian Pace : Nieuwe pianomuziek uit zes verschillende landen - za 27/10 om 14.00 u
Zes uiteenlopende werken voor piano uitgevoerd door één solist? Daar past maar één naam bij: Ian Pace. Harald Muenz (Duitsland) ondergraaft op ironische wijze de 'consonantie' met spannende stiltes en mechanische figuren. Maxym Kolomiiets (Oekraïne) bezorgt een hypercomplexe partituur waarin hij de beperkingen van de pianist afwijst. Herman Vogt (Noorwegen) stelt in zijn Etudes het schematische karakter van de pianostudie én van de compositietechniek in vraag. De speelse verkenning van het klavier door Heather Hindman (Canada) leidt al snel tot verwarring en de hemelse harp-arpeggio's en nijdige percussie van Santa Buss (Litouwen) evoceren een verrassende Oosterse klankwereld. André Laporte (België) - hij was jarenlang voorzitter van ISCM/ België - mag op deze World Music Days niet ontbreken.

Arne Deforce & Centre Henri Pousseur : Exploratie van de klank van de cello - za 27/10 om 17.30 u
Arne Deforce in combinatie met het Centre Henri Pousseur, topleverancier van electronics in nieuwe muziek, is de perfecte match voor een subliem celloconcert. Vladimir Scolnic (Israël) houdt het nog puur akoestisch. Daniele Venturi (Italië) en Raphael Cendo (Frankrijk) plaatsen luidsprekers rondom de concertzaal. Venturi: poëtisch en kleurrijk; Cendo: zoals altijd, overweldigend, intens en opzienbarend. Tim Vets (België), al jaar en dag gefascineerd door elektronische muziek en klankinstallaties, neemt op vraag van TRANSIT de uitdaging van de cello erbij. Het dubbeltalent Wieland Hoban (Engeland/Duitsland) legt een eigen poëtische tekst vast op tape die hij laat interageren met de cello.

Quatuor Danel & Centre Henri Pousseur : Het traditionele strijkkwartet in nieuwe muziek - zo 28/10 om 14.00 u
De rijkdom van de experimentele strijkersklanken wekt verbazing op in het poëtische strijkkwartet van Sergej Newski (Rusland). Richard Whalley's (Engeland) 'interlocking melodies' keren steeds weer terug in gevarieerde vorm. Voorts is het uitkijken hoe Maarten Buyl (België) - vertrouwd met laptopinstallaties en andere alternatieve muziekvormen - dit traditionele genre gaat invullen. Jean-Luc Fafchamps (België) ten slotte zet de strijkers en de elektronica in een interactief spel en dat zorgt voor een uitgekiend en subtiel muzikaal raffinement.

Micro-opera / Letterpiece Company / Educatie

Klejs&Roensholdt : Klankinstallatie / micro opera - doorlopend
De klankinstallatie/interactieve digitale micro opera Honeymoon neemt je mee op een bijzondere 'huwelijksreis'. Je fungeert zelf als deel van een koppel dat van een torenhoog gebouw springt en een quasi eindeloze reis beleeft langsheen de verschillende verdiep-ingen tot de onvermijdelijke crash. Het waarom blijft onbeantwoord. De val wordt zowel muzikaal als virtueel tot in het detail uitgewerkt en bezorgt je een unieke ervaring.

Letter Piece Company : A to Zzz - vrij 26/10 om 22.00 u - za 27/10 om 15.30 u
In van A to Zzz banen choreografe Shila Anaraki, componist Matthew Shlomowitz en drie musici zich een weg door het alfabet. Elke letter vertegenwoordigt een idee en kan naar een persoon (F = Freddy Mercury), een onderwerp (P = positions in space) of een concept (O = outwards) verwijzen. Of meer nog: het idee kan leiden tot een spel van beweging en muziek met handen, voeten, armen, monden, benen… altijd fris, origineel en humoristisch. Het spelplezier vliegt er dan ook af bij Letter Piece Company en dat is heerlijk om mee te maken.

(Elektrische) gitaristen (en andere tokkel-instrumenten) : Educatief concert - za 27/10 om 11.00 u
Guy De Bièvre gooit zich in een muzikaal avontuur met amateurmuzikanten van alle leeftijden. Het ensemble bestaat uit een heterogene groep van akoestische en elektrische gitaren. Elke muzikant bespeelt bovendien één bijkomende, zelfgekozen geluidsbron. Het belooft een mobiele, open partituur te worden, met ruimte voor improvisatie en creatieve beslissingen.

Debat : Muziekeducatie en nieuwe muziek - zo 28/10 om 16.00 u
Debat met: Richard McNicol, Christoph Riggert, Paul Craenen, Henk Heuvelmans. Moderator: Mark Delaere

Nadar Summer Academy Matrix : Educatief project - zo 28/10 om 17.30 u
In de laatste week van augustus organiseert MATRIX Centrum voor Nieuwe Muziek samen met Nadar ensemble een Summer Academy voor nieuwsgierige jongeren tussen 14 en 18 jaar. Zes dagen lang wordt de jonge bende ondergedompeld in nieuwe (kunst)muziek in zijn breedste betekenis, met de muzikanten van Nadar als gidsen. Tijdens individuele lessen en workshops kamermuziek, ensemblespel en improvisatie werken ze rond verschillende facetten van de muziek van de 20ste en 21ste eeuw. Je hoort het resultaat van een bruisende week in het ongetwijfeld verfrissend educatief concert.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Transit - Festival voor Nieuwe Muziek
Van vrijdag 26 t.e.m. zondag 28 oktober 2012
Kunstencentrum STUK

Naamsestraat 96
3000 Leuven

(behalve het slotconcert van Ensemble Intercontemporain : dat vindt plaats in de Schouwburg, Bondgenotenlaan 21, Leuven)

Het volledige programma en ale verdere info vind je op www.festivalvlaamsbrabant.be

Elders op Oorgetuige :
World Music Days : wereldexpo voor hedendaagse muziek en grootste nieuwe muziekfestival ter wereld, 24/10/1012

21:13 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.