19/09/2012

Novecento zet exploratie verder van de wonderbaarlijke muzikale 20ste eeuw

Novecento Novecento is een jaarlijks terugkerende cyclus van zeven concerten met uitsluitend muziek uit de voorbije eeuw. De keuze voor een geschakeerde mengeling van bekend met minder bekend repertoire uit de voorbije eeuw, was meteen een schot in de roos. Het Novecentorecept bestaat uit een bijzondere bezetting, 'nooit live gehoord', topmusici, hun bijzondere affiniteit met de muziek en last but not least: altijd steengoede muziek. Ook dit jaar presenteert Novecento een verrassende editie met enkele concerten waarin composities uit de 20ste eeuw zij aan zij staan met ouder werk. Dat belooft naast flinke afwisseling ook boeiende confrontaties.

Blikvanger dit jaar is 'Das Lied von der Erde' van Gustav Mahler met mezzo Christianne Stotijn in een glansrol. Bovendien staan ook de Amerikaanse tenor Donald Litaker - gepassioneerd Mahler liedvertolker - en het Belgische topensemble Oxalys op het podium. Op het openingsconcert zingt stersopraan Christiane Oelze fijnzinnige Franse chansons in interactie met het wereldwijd bewierookte Britse Nash Ensemble. Keller Quartet komt opnieuw naar Leuven en deze keer met de andere strijkkwartetten (1, 4 en 6) van Béla Bartók. Drie topsolisten: Isabelle Faust (viool), Alexander Melnikov (piano) en Teunis van der Zwart (hoorn), blazen verzamelen voor o.a. het Hoorntrio van György Ligeti. 'Huiscellist' Pieter Wispelwey kiest Alasdair Beatson (piano) en Dimitri Ashkenazy (klarinet) uit voor zijn eerste uitvoering van het massieve Lerchenmusik van Górecki. En de broers Benjamin en Thomas Dieltjens staan nog eens samen op het podium voor de crème van de piano- en klarinetliteratuur uit de 20ste eeuw. Op het slotconcert speelt meesterpianist Abdel Rahman El Bacha zijn lievelingscomponisten Prokofiev en Ravel.

Maandag 24 september - Nash Ensemble & Christiane Oelze : Fijnzinnige chansons en kamermuziek
Het openingsconcert zal vonken met het fameuze Nash Ensemble, de wereldberoemde Duitse sopraan Christiane Oelze én een zinderend programma. De exotische Chansons madécasses van Ravel creëren een sensuele Oosterse sfeer. Fauré klinkt nog expressiever met La bonne chanson (gedichten Paul Verlaine). Debussy zorgt met maar één dwarsfluit voor een portie dramatiek in Syrinx. En tot besluit hoort u een topper in kamermuziek: het Pianokwintet van Shostakovich.

Donderdag 27 september - Isabelle Faust, Alexander Melnikov & Teunis van der Zwart : Hongaarse trots
Drie uitzonderlijke musici: Isabelle Faust, Alexander Melnikov en Teunis van der Zwart komen met drie bijzondere 20ste-eeuwse meesterwerken naar Leuven. De magistrale Pianosonate van Béla Bartók die een verrassende barokke levendigheid met de ritmische tegendraadsheid van de Roemeense volksmuziek combineert. De Tweede Vioolsonate die het hoogtepunt van Bartók’s expressionistische periode vormt. Van landgenoot György Ligeti spelen ze het aangrijpend Hoorntrio waarin de traditionele stemming van piano en viool schuurt tegen de natuurlijke harmonieken van de hoorn op het ritme van Caraïbische muziek.

Woensdag 3 oktober - Oxalys, Christianne Stotijn & Donald Litaker : Das Lied von der Erde
Als een tijdloos monument staat Mahlers Das Lied von der Erde aan het begin van de 20ste eeuw. U hoort dit werk in de wondermooie versie voor ensemble van Schönberg. Mahler evoceert een wereld waarover het doek definitief gevallen is en overstelpt u met een onbeschrijflijk gevoel van weemoed en onmacht. Oxalys, topniveau uit eigen land, kijkt zelf uit naar de uitzonderlijke uitvoering met twee zangers van wereldformaat: mezzo Christianne Stotijn en tenor Donald Litaker. Als u één concert moet aanstippen in uw agenda dan is het dit Mahlerproject.

Donderdag 11 oktober - Benjamin Dieltjens &Thomas Dieltjens : De crème van de piano- en klarinetliteratuur
De muzikale broers Benjamin en Thomas Dieltjens brengen pareltjes voor klarinet en piano uit de 20ste eeuw. Alban Berg komt verrassend romantisch uit de hoek. Debussy klinkt fragiel en poëtisch in de Préludes. En Stravinsky troont u mee van Rusland over New York naar Parijs met zijn jazzy gedreven ritmiek. Lutoslawski bezingt zijn Poolse heimat in volkse melodieën terwijl landgenoot Penderecki kiest voor radicale avant-garde mét melodieuze kwinkslagen. De Dieltjens wisselen gezwind van solo naar duo op klarinet en piano in dit kleurrijke programma.

Maandag 15 oktober - Keller Quartet : Bartók expressief
Innovatieve verbeelding, bruisende vitaliteit, indrukwekkende muzikale expressiekracht… De strijkkwartetten van de Hongaarse trots Béla Bartók vormen een hoogtepunt van de 20ste-eeuwse kamermuziek. De drie strijkkwartetten in dit programma weerspiegelen de zoektocht naar een eigen individuele toonspraak. Bartók linkt er zijn roots aan de modernistische invloeden die destijds kwamen aangewaaid uit West-Europa. Keller Quartet bracht het festivalpubliek in 2009 al in vervoering met een adembenemende uitvoering van de strijkkwartetten 2, 3 en 5. Dit is uw kans om ook nog 1, 4 en 6 live te beleven of om aflevering twee zeker niet te missen.

Donderdag 18 oktober - Pieter Wispelwey, Alasdair Beatson & Dimitri Ashkenazy : Religieuze en mystieke sferen
De Nederlandse stercellist Pieter Wispelwey – vaste leverancier van topconcerten bij het festival in Leuven – laat zich deze keer naar hogere sferen voeren. Olivier Messiaen verkondigt met een uiterst langzaam ontwikkelend lijnenspel de eeuwigheid van het Rijk Gods in Louange à l’Eternité de Jésus. In composities als L’Abîme des Oiseaux tracht hij het hemels gezang van de vogels muzikaal te vatten. De in Polen geboren en getogen Mikael Górecki leunt eerder aan bij het transcendente. De ontroerende eenvoud en menselijkheid van Górecki’s grote klaagzang (Lerchenmusik) raakt tot in de ziel. 

Dinsdag 23 oktober - Abdel Rahman El Bacha : Pianistiek meesterschap
Je krijgt hier El Bacha in een programma dat hem op het lijf geschreven is, dat het een bijzonder en uniek slotconcert wordt is hiermee verzekerd. Prokofievs Visions fugitives is een indrukwekkende cyclus van twintig pianostukken ontstaan aan de vooravond van de Revolutie. Zijn Tweede Pianosonate is bekend voor het Andante dat diepe tragiek combineert met zachte eenvoud. Ravel componeerde zijn Valses nobles et sentimentales als een  knipoog naar het traditionele genre. Gaspard de la nuit bulkt daarentegen van onlogische wendingen en rusteloosheid.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant : Novecento
Van maandag 24 september t.e.m. dinsdag 23 oktober 2012
Op verschillende locaties in Leuven


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.festivalvlaamsbrabant.be

Extra :
Novecento 2012. Hét meest spraakmakende festival van 2012 ? , Hildegart Maertens op Kwadratuur.be, 10/09/2012

17:27 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.