06/09/2012

Primeur : Sound Factory Feest in het Concertgebouw Brugge, voor het eerst ook online live te volgen !

Letter Piece Company De jaarlijkse Opendeurdag van het Concertgebouw in Brugge krijgt extra glans op deze Open Monumentendag. De Sound Factory is één jaar en viert voor het eerst feest! Met gratis bezoeken onder begeleiding van docenten, met performances, een jongerenproject van het Concertgebouw en de presentatie van een nieuwe installatie staat interactieve geluidskunst opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. Het motto blijft ongewijzigd: iedereen kan muziek maken! Naar goede gewoonte magje je ook opnieuw verwachten aan architectuurrondleidingen en enkele concerten. Zo bouwt de Letter Piece Company klank- en bewegingscomposities op en laat zich daarbij inspireren door vampieren, cowboys en andere verrassende ingrediënten. En Muziektheater Transparant presenteert Lilith een CLUB-concert met Claron McFadden.

Op zondag 9 september kan je de Sound Factory gratis bezoeken onder begeleiding van docenten. Bovendien zet het Concertgebouw dit jaar een wel heel bijzonder project op: een live blog. Een aantal jonge enthousiastelingen serveert je de hele dag de laatste nieuwtjes uit het Concertgebouw met concertopnames, interviews, fotoreportages en nog veel meer. Je kan alles live volgen in het Concertgebouw en online op de blog op www.concertgebouw.be. Verder presenteert het Concertgebouw voor de gelegenheid vier extra tijdelijke klankinstallaties. Ook voor deze installaties laten de geluidskunstenaars zich van hun origineelste kant zien: er komen planten, muziekkastjes, slurven, en zelfs handgeschreven auditieve herinneringen bij kijken. Interactieve geluidskunst staat dus opnieuw in het middelpunt van de belangstelling.

Hans van Koolwijk (NL) - Slurven
Ze blazen onverwacht en met veel energie na stijgende druk. Uit het niets klinkt dan plotseling een verrassend, stevig, glijdend en toenemend geluid. Op dat moment vullen witte grote slurven zich met lucht die zich via ingebouwde toeters al klinkend in de ruimte verspreidt. Ze volgen spontaan de richting waar de druk hen brengt en zorgen telkens voor een ander visueel beeld. De klankinstallatie Slurven is als een automaat die geen enkele muzikant of performer kan vervangen: het werk ademt en zal dit altijd anders doen.

De Nederlands klankkunstenaar Hans van Koolwijk beschouwt klank als materie. Zijn vak is klankkunst en hij werkt met klank zoals beeldhouwers werken met steen of klei. Hierbij heeft hij altijd de behoefte gehad om speciale geluiden vorm te geven in een beeld of om klank te laten zien. Geluid buigt en verspreidt zich, het is een gegeven dat zich voortplant in ruimte en tijd. Het aftasten van de fascinerende omgeving tussen bron en luisteraar is voor hem daarom telkens een uitdaging. Hans van Koolwijk geeft sinds 1987 concerten in musea en exposities in concertzalen. Hij voelt zich zowel ontwerper-bouwer als componistperformer. Sommige van zijn creaties zijn site specific terwijl andere werken juist op allerlei locaties getoond kunnen worden. Op die manier heeft hij in de afgelopen 25 jaar een breed palet van simpele tot zeer complexe geluidsmachines gecreëerd.
Meer info op www.hansvankoolwijk.nl

Scenocosme (FR) - Phonofolium
Phonofolium is een interactieve installatie waarbij een plant die op het eerste zicht geen kunstwerk lijkt de hoofdrol speelt. Hij komt tot leven van zodra bezoekers de blaadjes en takken aanraken of aaien. Ons lichaam produceert namelijk permanent elektrostatische energie, iets wat we doorgaans niet zien of voelen. Dit 'aura' volgt ons de hele dag zoals een onzichtbare schaduw om zo in onze omgeving te infiltreren. Planten zijn natuurlijke sensoren die erg gevoelig zijn voor energiestromen. Phonofolium illustreert dit en laat het publiek ervaren dat zulke energie kan overgaan in geluid. Door letterlijk van zich te laten horen, drukt deze plant uit te bestaan. Met een mix van realiteit en verbeelding moedigt het werk aan om na te denken over onze relatie met andere levende elementen. Een verrassende en subtiele klankervaring voor jong en oud.

Het Franse duo Scenocosme bestaat uit Grégory Lasserre en Anaïs met den Ancxt. Ze leggen zich toe op de creatie van 'invisible design' waarin niet alleen klank, maar ook beeld een belangrijke rol speelt. De makers trachten met hun interactieve installaties die meestal een hoog knuffelgehalte hebben dingen hoorbaar en zichtbaar te maken die anders aan ons voorbij gaan. Hiervoor leggen ze de link tussen natuur en technologie, tussen alledaagse voorwerpen en geavanceerde datatransmissie, tussen design, digitale cultuur en nog zo veel meer. Sinds 2004 was Scenocosme te gast in onder meer ZKM Karlsruhe (DE), Nova Scotia (CA), Villa Romana Firenze (IT), Experimenta (AU), Lille 3000 (FR), NAMOC (CN), ...
Meer info op www.scenocosme.com

Thomas Rutgers & Jitske Blom (NL) - Openbaar Kabaal
Deze klankinstallatie functioneert als een artistieke interventie met een hoog verrassingseffect. Op diverse momenten treden de kastjes van Openbaar Kabaal in dialoog met verschillende plekken in en bij het Concertgebouw. Met de makers van het werk als performers, transformeren ze de materialen die sowieso in de architectuur en ruimtes verankerd zijn tot echte instrumenten: een raam, kapstok, verwarmingselement of balustrade laten merken dat ze kunnen klinken. Dit zet toehoorders aan om een omgeving anders waar te nemen. Openbaar Kabaal laat dingen in de ruimte immers klinken waardoor elementen die normaal alleen zichtbaar zijn hoorbaar worden. Dankzij ingenieuze programmering en een systeem van zender/ontvanger communiceren de kastjes onderling om tot complexe ritmes en patronen te komen. Besturing op afstand zorgt ervoor dat objecten als het ware omgetoverd worden tot uitvoerders van orkest van aanwezig dingen die u vervolgens op een uniek muziekstuk trakteren.

Nederlander Thomas Rutgers studeerde af als muziektechnoloog aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij vervolgde deze studie met een masteropleiding in toegepaste compositie. Momenteel is hij actief als componist, geluidskunstenaar en muziektechnoloog. Samen met ontwerpster Jitske Blom legt hij zich toe op ingrepen in de publieke ruimte. Door onderzoek en analyse van wat artistieke interventies in het dagelijks leven met mensen doen, transformeren hun concepten doodgewone locaties om zo een breed publiek te verrassen.
Meer info op www.openbaarkabaal.nl

Soundtracks
Stijn Demeulenaere : "Met de installatie Soundtracks wil ik de vraag onderzoeken hoe geluid ons bijblijft. Tegenwoordig loopt iedereen wel rond met een camera op zijn gsm. Voortdurend willen we dingen herinneren door er foto's van te nemen. Maar hoewel er wel telefoons zijn die je ook kunt gebruiken als opname apparaat, zijn er maar weinig mensen die deze functie gebruiken. Geluid is ook iets dat eindig is, het bestaat op één moment, het volgende moment is het voorbij. We kunnen meestal niet teruggaan om nog es te luisteren.  De enige manier waarop we geluid met ons meedragen is in onze herinnering.   Het is deze herinnering waar ik in geïnteresseerd ben. Soundtracks is een archief van herinneringen aan geluid, herinnerde geluiden. Een kamer staat vol met houten rekken. In die rekken staan bokalen met daarin briefjes. In het midden van de kamer staat een tafel met wat papier, enkele balpennen en een leeslampje. Achter de tafel staat een stapel lege bokalen. De bezoeker wordt uitgenodigd om zijn of haar geluidsherinnering op een briefje te schrijven en dat briefje in een lege bokaal te stoppen en die toe te voegen aan het archief. De bezoeker wordt ook uitgenodigd om te grasduinen door het archief. Om de bokalen vast te nemen, de briefjes er uit te nemen, en andere herinnering te lezen, en zich die in te beelden. Een geluid herinneren is moeilijk. Om het geluid opnieuw op te roepen in je hoofd, opnieuw te horen vanuit je herinnering is een zeer lastige opdracht. En toch blijven die herinneringen bij ons. Het gebeurt vaak dat een bepaald geluid ons terugbrengt naar een bepaald moment van vroeger. En dan herinneren we ons opnieuw hoe we ons voelden op dat bepaald moment, wat we dachten. Maar onze herinnering van geluid is niet absoluut. Als we die proberen te recreëren moeten we beroep doen op onze verbeelding, om de blinde vlekken in te vullen. Die verbeelding is heel persoonlijk en zo wordt Soundtracks ook een archief van persoonlijke geschiedenissen, omdat een herinnerd geluid altijd vasthangt aan wie we waren op dat moment. Wat we dachten en voelden, wat onze verlangens waren. Om het persoonlijke aspect ook te bewaren wordt gevraagd om de briefjes met de hand te schrijven. Op deze manier wil Soundtracks onderzoeken hoe we ons geluid herinneren. Welke geluiden we ons herinneren, en waarom. Ik wil onderzoeken hoe we onze verbeelding moeten gebruiken om een geluid te herinneren. Of het mogelijk is om een geluid echt te herinneren, of dat we ons misschien enkel de randen van het geluid herinneren, de omstandigheden van wie of wat we waren op dat moment."
Soundtracks werd al tentoongesteld in het Nederlands Instituut voor Mediakunst in Amsterdam (NL), het Muziekinsterumentenmuseum in Brussel (BE) en het Cultureel Centrum de Leest in Izegem. 
Meer info op www.stijndemeulenaere.be en www.versonatura.org

Tijd en plaats van het gebeuren :

Opendeurdag Concertgebouw Brugge : Sound Factory Feest
Zondag 9 september 2012 vanaf 10.30 u
Concertgebouw Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be

Elders op Oorgetuige :
Uitverkochte Belgische première van Lilith, 1/09/2012

18:59 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.