23/07/2012

Ensemble 21 brengt twee werken van Arvo Pärt tijdens Midis-Minimes

Arvo Pärt Op welke manier actuele muziek beleven en doen leven? Vanuit de overtuiging dat muziek vooral een levende kunst moet blijven, dicht bij de mensen, proberen de leden van het Ensemble 21 elementen bij te dragen tot het beantwoorden van deze vragen. Vastberaden in de openheid en de gerichtheid naar de toekomst, zet het Ensemble 21 (in 1999 opgericht) zich ten volle in om nieuwe en voornamelijk Belgische composities bekend te maken, maar vertolkt daarnaast ook de klassieken van de 20ste eeuw. Voor Midis-Minimes brengt het ensemble twee werken van de Estse componist Arvo Pärt.

Sinds midden jaren tachtig kent de muziek van Arvo Pärt (1935 ) een ongekend succes. Werken als 'Passio', 'Fratres' en 'Tabula Rasa' behoren tot de best verkochte 'klassieke' muziek. Pärts klankwereld is die van het Gregoriaans, van de 'paralelle organa' van Leoninus en Perotinus uit de middeleeuwse muziek en van vroege renaissance componisten zoals Josquin Desprez. Een van de belangrijkste drijfveren in het werk van Pärt is de religieuze: de schuldbelijdenis en het lijden der mensheid. Met componisten als Kantsjeli en Gorecki, die een vergelijkbare eenvoudige structuur in hun muziek kennen, wordt hij daarom gerekend tot de voormannen van de zogenaamde nieuwe spirituele muziek.

Toch hanteerde Pärt in de eerste tien jaar van zijn componistenloopbaan ook elementen uit de toen heersende moderne compositietechnieken zoals het serialisme en de invloeden van John Cage. Na een jarenlange bezinning ("een zoektocht vol twijfel") schreef hij het korte repetitieve pianowerk 'Für Alina' in 1976 en veranderende zijn muziek daarmee fundamenteel. Hij begon de zogenaamde tintabulli (bel- of klok-)techniek toe te passen waarin variaties van drieklanken een hoofdrol spelen op een essentieel ander manier dan binnen de tonaliteit. In 1976 en 1977 volgden nog drie verrassende werken: 'Tabula rasa', 'Fratres' en 'Cantus in memory of Benjamin Britten'. Allemaal unieke voorbeelden van Pärts geladen minimalisme. 'Fratres' van een jaar later, is een al even somber werk, waarin een koraalachtige melodie wordt herhaald tegen een achtergrond van het gegons van een kwint. Een incidentele paukenslag ondersteept het proceskarakter van het werk en de titel suggereert iets van een kloostersfeer. Het werk was oorspronkelijk bedoeld voor het Estse ensemble voor oude muziek Hortus Musicus, maar Pärt maakte er later diverse arrangementen van.

Arvo Pärt kreeg zijn eerste muzieklessen toen hij zeven jaar oud was. Hij volgde een opleiding aan het conservatorium in Tallinn vanaf 1957, waar hij les kreeg in compositie van Heino Eller en waar hij in 1963 ook afstudeerde. Zijn eerste composities, waarin invloeden te horen zijn van Béla Bartók, Sergej Prokofjev en Dmitri Sjostakovitsj, dateren uit zijn studietijd. Voor zijn eerste orkestrale compositie, genaamd Necrolog, gebruikte hij de twaalftoontechniek van Arnold Schönberg, maar dit bezorgde hem veel kritiek van het conservatieve Sovjetregime. Na zijn studie kreeg hij een baan bij een radiostation in Estland. Daarnaast ging hij door met componeren. Pärt experimenteerde na zijn studie met diverse compositietechnieken en schreef aanvankelijk vooral seriële muziek.

Volgens zijn biograaf Paul Hillier raakte hij hierna in een spirituele en professionele crisis. Hij ging op zoek naar andere muziek en bestudeerde Gregoriaanse muziek, de opkomst van de polyfonie in de Renaissance. In die tijd trad hij toe tot de Russisch-orthodoxe Kerk. In 1968 componeerde hij het werk Credo, daarna trok hij zich een tijd terug en bestudeerde hij Middeleeuwse muziek, waaronder die van Franse en Vlaamse componisten als Josquin Des Prez, Guillaume de Machault, Jacob Obrecht en Johannes Ockeghem.

In 1971 maakte hij zijn rentree met Symfonie nr. 3, waarbij de polyfonische structuur kan worden herleid tot de Nederlandse componisten en die elementen van Middeleeuwse zowel als van Barokmuziek in zich draagt. Na deze periode sloeg Pärt een andere weg in. Hij begon muziek te maken die hij zelf tintinnabular noemt, ( uit het Latijn tintinabuli, kleine bellen) muziek die klinkt als het geluid van bellen of klokken. Deze muziek wordt gekenmerkt door simpele harmonieën, vaak ook door enkele noten of drieklanken die volgens de componist als bellen klinken. Het eerste stuk waarin hij van deze techniek gebruik maakt is Für Alina, een pianowerk uit 1976. Daarna volgden de drie werken die tot op heden toe het meest bekend zijn: Fratres, Cantus In Memory Of Benjamin Britten, en Tabula Rasa. Estland was vanaf 1944 tot en met 1991 bezet door Rusland. In 1980 verliet Pärt Estland en emigreerde hij naar Wenen. Eén jaar later verruilde hij de Oostenrijkse hoofdstad voor West-Berlijn, waar hij momenteel nog steeds woont. Sinds zijn vertrek uit de Sovjet-Unie schrijft Pärt veel religieuze werken, vaak in opdracht van koren en kathedralen. In 2003 ontving hij de Contemporary Music Award. In 2008 ontving hij de Deense Léonie Sonning-prijs.

Programma :

  • Arvo Pärt, Es sang vor langen jahren
  • Arvo Pärt, Stabat Mater (1985)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ensemble 21 : Arvo Pärt
Vrijdag 27 juli 2012 om 12. 15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be en www.ensemble21.be

Extra :
Arvo Pärt op www.musicolog.com en youtube
Arvo Pärt (1935 - ), Tintinambulist op www.musicalifeiten.nl

Elders op Oorgetuige :
Van de middeleeuwen tot de hedendaagse muziek : zomerse lunchconcerten in Brussel, Leuven en Waver, 28/06/2012
Stabat Mater : muziek als gebed, 31/07/2006

Beluister hier het eerste deel uit Arvo Pärts Stabat Mater

21:12 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

TAZ#2012 : smeltkroes van muziek en theater

TAZ#2012 Van 26 juli tot en met 4 augustus vindt in Oostende voor de 16de keer Theater Aan Zee plaats. Op verschillende plaatsen staan theater, performance, muziek en literatuur op het programma. In tegenstelling tot andere jaren is de curator deze keer geen bekende regisseur of acteur, maar het Leuvense muziektheatergezelschap Braakland/ZheBilding. Dit jaar wordt ook gestart met een driejarig project rond ontwikkelingssamenwerking: 'Bato Congo' zal Afrikaanse kunstenaars uitnodigen op het festival. Theater aan Zee brengt in totaal 365 voorstellingen op 22 locaties. Door werken aan het Stationsplein wordt het Leopoldpark vlakbij het Kursaal en de Grote Post dé centrale locatie van het theaterfestival.

Zoals het eigen werk is ook de programmatie van Braakland/ZheBilding voor TAZ een smeltkroes van muziek en theater. De twee genres vloeien in elkaar over en dat is ook in de programmatie te zien. 'Macbeth' van Theater Zuidpool wordt dan ook binnen muziek en niet binnen theater geprogrammeerd. Omgekeerd toont 'Lonesome No More' van Tip Toe Topic een stuk toneel volgens drie muzikanten.

Braakland brengt ook veel eigen producties, zoals 'Dwaallicht', 'Dansen Drinken Betalen', het recente 'Hebzucht' en een nieuwe creatie 'Naast/Hinterland'. Daarnaast nodigt Braakland ook enkele verwanten uit voor TAZ 2012. Onder andere 'Degrotemond' van Skagen en 'It's going to get worse and worse and worse, my friend' van Lisbeth Gruwez/Voetvolk krijgen krijgen er een plek. Beide stukken baseerden zich op speeches en de retoriek die erachter schuilt. Skagen brengt ze in woord. Lisbeth Gruwez vormt ze om tot dans. Een brandend actuele voorstelling zien we met 'No Time for Art'. Laila Soliman maakte de Arabische Lente van dichtbij mee in Caïro en brengt met deze voorstelling een verslag van haar ervaringen.

Op het muziekprogramma staan de theatrale klanken van Ephie Ciel met Dez Mona. Maar ook muziek van De Kift, een unieke fanfare-folk-punk formatie. Daarnaast nog veel ander moois van onder andere Thé Lau en de nieuwste nummers van Aroma di Amore.

Ynoji - zaterdag 28/07 om 11.30 u (Fort Napoleon) en om 15.00 u (Café Koer)
Ynoji
(uitgesproken als ea(t) no jea(ns)) is ongetwijfeld de moeilijkste groepsnaam van deze TAZ-editie. Het is het levensproject van Oostendenaar Lucian Ditulescu en medeoprichter Bruno Van Damme. Ynoji maakt muziek uit gesampelde dagdagelijkse geluiden. Elk bliebje, elk geluidje en elke beat is origineel en ambachtelijk vervaardigd. In januari brachten ze op een Belgisch én een Brits label NIÑA uit en dit lijkt de belofte in te houden van een lange reeks fascinerende releases... Ynoji is electronica in de filosofie en voetsporen van Braziliaans-Canadese geluidskunstenaar en electropionier Amon Tobin. Ynoji weet zich ook geïnspireerd door Moby, Eskmo en Sk'p, maar ook door de bedroom producers (onbekende 'huiskamer'talenten), straatartiesten en klassieke muziek.

Orestes in Oostende - zondag 29/07 om 11.30 u (Café Koer)
Twee jaar terug werden ze boven de doopvont gehouden, de Oostendse Bathroom Singers. Samen met Walter Hus brachten ze toen de Marollenopera (TAZ#2010). En nu liggen de schepen opnieuw vertrekkensklaar in de haven van Oostende ... Als Iphigeneia door haar vader Agamemnon wordt geofferd om een gunstige wind te verkrijgen, komt de Trojaanse oorlog pas goed op gang. Zal de bloedwraak zegevieren, of maken we de geboorte mee van de democratie? Orestes in Oostende is een gezongen, 'antieke' voorstelling, multimediaal, speels én actueel, met de oude tragiek uit Aischylos' Oresteia in een nieuw jasje, of is het omgekeerd?

Andrea Voets - vrijdag 3/08 om 11.30 u (Fort Napoleon) en om 15.00 u (Café Koer)
Deze bezige tweeëntwintigjarige Brugse harpiste studeert harp aan het conservatorium, filosofie aan de universiteit en Perzische talen als hobby, en dit allemaal in haar nieuwe thuisbasis Amsterdam. Met één doel: haar grote liefde voor de harp als solo-instrument op de muzikale kaart zetten. Speciaal voor TAZ brengt ze twee verschillende concerten: een klassiek recital met muziek uit de 20ste en 21ste eeuw en de eigen productie Latin Lovers. Latin Lovers is gebaseerd op het 2000 jaar oude liefdesboek Ars Amandi van Ovidius en The Crown of Ariadne, een werkstuk van de Canadese componist R. Murray Schafer.
De voorstelling is een unieke samenwerking met kalligraaf Yves Leterme, van wie het werk tijdens de voorstelling geprojecteerd wordt. Andrea en Yves vormen een wereldwijd uniek duo. Ooit student en docent, nu collega-kunstenaars die elk de grenzen van hun eigen vakgebied opzoeken en mekaar vonden op het snijvlak ervan. Latin Lovers is hun eerste volledige voorstelling. Met muziek van oa. M. Flothuis, C. Debussy en R. Murray-Schafer.
www.andreavoets.com

Berlijn, symfonie van een grote stad - zaterdag 4/08 om 11.30 u (Café Koer)
1927. Berlijn is een mondaine stad. Overal elektriciteit, krachtcentrales, automatisatie, dynamiek. Schilder/filmmaker en Duits filmpionier Walther Ruttmann capteerde dit in de film 'Berlin, die sinfonie der Grossstadt'. Hij was net als zijn tijdgenoten gefascineerd door de grootstad als levend organisme, de 'stadssymfonie' werd een nieuw genre bij filmmakers. Cameramannen schoten van 's ochtends tot 's avonds beelden van Berlijn.
Deze film vormt het ideale kader voor een livesoundtrack. De muziek van Geert Waegeman ademt een niet te dateren modernisme uit. Ze zou zowel retro als futuristisch kunnen zijn, het klankenpallet gaat zeer breed, van puur akoestisch tot elektronisch. Van intimistisch tot extravert. Van dramatisch tot grappige niemendalletjes. Een trein van een film, met muziek als treinbestuurder die af en toe op ontsporing aanstuurt, dat is Berlijn, Symfonie van een Grootstad.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tijd en plaats van het gebeuren :

TAZ#2012
Van donderdag 26 juli t.e.m. zaterdag 4 augustus 2012
Op verschillende locaties in Oostende


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.theateraanzee.be

10:53 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

22/07/2012

Er klinkt muziek tijdens TRACK, het artistieke zomerproject van het SMAK in Gent

Dirk Veulemans TRACK - het artistieke, stedelijke zomerproject van het SMAK - is een unieke kunstervaring in de stad Gent. 41 internationale kunstenaars werden uitgenodigd om nieuw werk te creëren in enkele stadswijken van Gent. SPECTRA realiseert tijdens TRACK zes evoluerende elektro-akoestische composities gelieerd aan de 6 clusters. Componisten Joris Blanckaert, Laura Maes en Dirk Veulemans (foto) vertrekken daarbij van geluid uit de stad.

De composities zijn hoorbaar via 2 hoornluidsprekers die geïnstalleerd zijn op de volgende locaties :

CITADEL : het dak van S.M.A.K.
BLANDIJN : de wijngaard van de Sint-Pietersabdij
CENTRUM : aan de Reep ter hoogte van de achterkant vroegere gebouw van de Nationale Bank
MACHARIUS : het dak van het fietspunt van Max Mobiel aan de Dampoort
TOLHUIS : het hoveniershuisje in de Tuin van Kina
TONDELIER : het meeting point van TRACK aan de vroegere boxclub The Golden Gloves.

Twee maand lang weerklinken deze composities fragmentarisch doorheen de stad. Een muzikaal fragment duurt hoog uit één minuut en evolueert in de loop van de tentoonstelling. Het eindresultaat, de volledige compositie, wordt live uitgevoerd in de "Refter van de Sint-Baafsabdij" op 15 september in de namiddag n.a.v. Odegand en het slotweekend van TRACK. De volledige track zou een 35-tal minuten duren.

www.track.be

23:35 Gepost in Concert, expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

17/07/2012

Dez Mona met Sága op de Gentse Feesten

Dez Mona Geen enkele andere band klinkt als Dez Mona omdat geen enkele andere band zich waagt aan de niet bepaald voor de hand liggende en net daarom intrigerende mix van jazz, gospel, barok en chanson. Dez Mona is zo uniek als Antony & The Johnsons uniek is. Hun nieuwste plaat, 'Saga', is zonder meer hedendaagse opera. Volstrekt eigenzinnig maar bijna onaards schoon. Voor wie oren heeft die willen luisteren, wordt Dez Mona dé ontdekking van deze Gentse Feesten.

Dez Mona creëert met het nieuwste album hun opera als weerspiegeling van onze tijd, een poëtische uiting van onze innerlijke en uiterlijke wereld. Intense ballades, barokinstrumenten, je mag je er allemaal aan verwachten. Sága verwijst naar de godin van de geschiedenis uit de Noordse mythologie die zingt over het heden, verleden en toekomst. Net zoals Sága vertelt Dez Mona over de wereld rondom ons en over de menselijke ziel en de schoonheid van haar gebreken. Is het een utopie gebleken dat de mens in staat is zichzelf te veranderen en naar een hoger niveau te tillen? Voor Sága wordt een nieuw repertoire geschreven van intense ballades en verhalen met een voor Dez Mona kenmerkende dramatiek en theatraliteit. Muzikaal slaat Dez Mona de handen in elkaar met de barokmusici Jutta Troch (barokharp) en Pieter Theuns (theorbe) van BOX. Barokharmonieën versmelten met de klankwereld van Dez Mona tot een feeërieke weerspiegeling van onze tijd.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Dez Mona : Sága
Zaterdag 21 juli 2012 om 23.00 u
Bij St - Jacobs - Groot podium
Gent


Meer info : www.trefpunt.be, www.gentsefeesten.be en www.dezmona.com

Elders op Oorgetuige :
Opera meets pop in Sága, 7/05/2012
Dez Mona creëert met Sága een opera als weerspiegeling van onze tijd, 4/09/2011

23:05 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Awakening Woods : Klankenbos Summer Expo met drie nieuwe aanwinsten voor de permanente Klankenboscollectie en twee tijdelijke media-installaties

Composed Nature Trillend water, bevende bomen en een vibrerende bank: drie nieuwe klankkunstwerken roeren zich in Klankenbos. De installaties van Tony di Napoli, Caroline Locke en Staalplaat & Lola landscape architects maken elk op een hoogst originele wijze trillingen hoorbaar, zichtbaar en voelbaar. Deze aanwinsten voor de permanente Klankenboscollectie worden tijdens de zomerexpo Awakening Woods gepresenteerd naast twee tijdelijke media-installaties van Rudi Knoops, Filip Daniels en Carolina Goradesky in het Dommelhof Theater.

Klankenbos is een collectie van klankkunstwerken in open lucht, uniek in Europa. In de context van Manifesta 9 - Parallel Events organiseert Musica een zomerexpo met drie nieuwe aanwinsten voor de permanente Klankenboscollectie en twee tijdelijke media-installaties.

De Britse kunstenares Caroline Locke creëert met Singing Pools een installatie die de dynamiek van geluid zichtbaar maakt in het water van een kleine rietvijver. Zoemende motoren brengen ondergedompelde vaten aan het trillen en tekenen bewegingspatronen op het wateroppervlak.

Trillende bomen staan centraal in de installatie Composed Nature van het Nederlandse Staalplaat Soundsystem en Lola landscape architects. Een interactieve installatie brengt het bladerdek van een reeks gemotoriseerde bomen aan het schudden waardoor kunstmatige ruisvelden ontstaan.

De Frans-Italiaanse kunstenaar Tony Di Napoli kiest harde materie als medium voor geluid. De Chaise Résonnante is een bank die gebouwd is bovenop een ondergrondse installatie van zes litofonen, stenen die met een bepaalde frequentie beginnen te oscilleren zodra de bezoeker op de bank plaatsneemt. De meeresonerende bank laat het geluid niet alleen horen, maar vooral lijfelijk voelen.

Naast de permanente collectie is er deze zomer ook de tijdelijke media-installatie MULTIPLE voice/vision van Rudi Knoops (B). Hier vormen composities van Johann Sebastian Bach en Joachim Brackx het uitgangspunt. Ingenieuze spiegelstructuren en klankprojecties creëren een spanning die de bezoeker aanzet tot ruimtelijke exploratie van de muziek.

Tot slot is er INNERGROUND, de presentatie van een onderzoeksproject van Filip Daniels en Carolina Goradesky. Via interviews met ex-mijnwerkers, geluidsreconcstructies en composities worden geluidsherinneringen aan het werken in de mijn van Winterslag weer tot leven gewekt.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Awakening Woods - Klankenbos Summer Expo
Van zaterdag 21 juli t.e.m. zondag 26 augustus 2012
Officiële opening: vrijdag 20 juli 2012 om 18.00 u - Dommelhof Theater

Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt
Toekomstlaan 5
3910 Neerpelt

Meer info : www.musica.be

Elders op Oorgetuige :
MULTIPLE voice/vision II : barokke en hedendaagse polyfonie in Amuz, 10/04/2012
Klankenbos gonst weer van geluiden, 4/04/2012

21:44 Gepost in expositie, Muziek | Permalink |  Facebook

16/07/2012

Jean-Philippe Collard-Neven brengt Amerikaanse minimalisten Glass, Reich en Adams in Brussel en Leuven

Jean-Philippe Collard-Neven Jean-Philippe Collard-Neven (foto), Belgisch pianist, componist en improvisator, is geboren in 1975. Zijn muzikale loopbaan is wel ongewoon te noemen en omvat klassieke en hedendaagse muziek, jazz, improvisatie, het Franse lied, electro, theater, dans, film en literatuur. Verre van een eclectisch allegaartje te zijn, is deze verscheidenheid bij hem de uitdrukking van eenzelfde passie, eenzelfde openheid van geest, die niet in hokjes denkt en die stijlen, genres en tijdperken verbindt. In het kader van Midis-Minimes / Zomer van Sint-Pieter brengt hij deze week in Bruseel en Leuven twee recitals met werk van de Amerikaanse minimalisten Philip Glass, Steve Reich en John Adams.

Steve Reich , New York Counterpoint
Een meester in het creëren van spannende, zich langzaam verschuivende lagen is de Amerikaanse minimal-componist Steve Reich (1936). Reich schreef 'New York Counterpoint' in 1985 voor klarinet en 10 opgenomen klarinetten. Het stuk bestaat uit drie delen (respectievelijk snel, traag en snel) die aan één stuk door gespeeld worden. Door de meerstemmigheid en de verschuivingen in tempo lopen de ritmische patronen door elkaar, waardoor de luisteraar zijn grip op de muziek en ook op de tijd verliest. Tijdens dit concert hoor je een versie voor piano en band van Jean-Philippe Collard-Neven zelf.

John Adams - China Gates, Phrygian Gates
John Coolidge Adams (1947) is een van de belangrijkste Amerikaanse componisten van vandaag. Adams componeert vooral grootschalige orkestmuziek, die uitblinkt in repetitieve klankvelden en weelderige orkestkleuren. Daarnaast schrijft hij ook opera's, met opvallend bijdetijdse onderwerpen zoals bijvoorbeeld Nixon in China (over president Richard Nixon) en The death of Klinghoffer (over de kaping van het cruiseschip Achille Lauro). Zijn composities oogsten over het algemeen veel waardering en zijn geregeld terug te vinden op concertprogramma's.

Net als veel van zijn collega's experimenteerde de Amerikaanse componist John Adams met seriële technieken, alvorens hij een eigen stijl ontwikkelde. Deze is sterk beïnvloed door zijn oudere landgenoten Steve Reich en Philip Glass, maar in de loop der jaren ging Adams zijn minimalistische klankweefsels kruiden met flinke scheppen Mahler en populaire muziek. Dat leidde tot onomstreden meesterwerken als de opera's Nixon in China en The Death of Klinghoffer. Zelf beschouwt Adams Phrygian Gates voor piano solo uit 1977 als zijn opus 1. In een half uur tijd doorloopt de pianist in steeds terugkerende thema's de hele kwintencirkel - een soort minimalistische tegenhanger van Bachs Wohltemperiertes Klavier. In het verwante China Gates pendelen lyrische arpeggio's tussen twee toonsoorten.

John Adams begon zijn carrière als klarinettist, in de harmonie en locale orkestjes. Op tienjarige leeftijd begon hij bovendien te componeren. Sinds hij in 1971 afstudeerde aan Harvard University ontving Adams vele onderscheidingen voor zijn werk. Zo werd hem in 1994 de Royal Philharmonic Society Award toegekend voor 'Chamber Symphony', en in 2003 won hij de befaamde Pulitzer Prize voor zijn compositie 'On the transmigration of souls' (over de aanslagen op de WTC-torens in 2001). In datzelfde jaar volgde Adams Pierre Boulez op als 'composer in residence' van Carnegie Hall. In deze hoedanigheid is hij actief als componist, concertprogrammeur en dirigent. Daarnaast is hij bezig met een boek over het muzikale leven in Amerika.
John Adams werd aanvankelijk erg beïnvloed door de minimal music, de met opzet extreem eenvoudige muziek van zijn collega's Philip Glass en Steve Reich, maar hij evolueerde al snel naar een rijkere maar uiterst toegankelijke muziektaal boordevol verrassingen. Zo staan bv China gates (1977) en het ruim 24 immer verrassende minuten durende Phrygian gates (1978) nog met anderhalf been in de repetitieve muziek, terwijl in Hallejujah Junction (1996) en vooral American beserk (2001) het palet enorm veel rijker is geworden.


Programma :

  • Philip Glass (1937), Etude nr.2 (1994)
  • Steve Reich (1936), New-York counterpoint (versie voor piano en band van Jean-Philippe Collard-Neven)
  • John Adams (1947), Phrygian gates

Tijd en plaats van het gebeuren :

Jean-Philippe Collard-Neven : Glass, Reich, Adams
Donderdag 19 juli 2012 om 12. 15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be
---------------------------------
Vrijdag 20 juli 2012 om 12. 15 u
30CC / Schouwburg - Leuven

Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Meer info : www.zomer-van-sint-pieter.be

Extra :
Jean-Philippe Collard-Neven : www.collardneven.com en youtube
Philipp Glass : www.philipglass.com, www.glasspages.org (fansite), en.wikipedia.org en youtube
Philip Glass, succesvolle minimalist op www.musicalifeiten.nl
Steve Reich op www.stevereich.com, en.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube
Steve Reich (1936 - ) : Groot minimalist op www.musicalifeiten.nl
John Adams op www.earbox.com, www.boosey.com, www.schirmer.com, en.wikipedia.org en youtube
John Adams : speelse minimalist, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

Elders op Oorgetuige :
Van de middeleeuwen tot de hedendaagse muziek : zomerse lunchconcerten in Brussel, Leuven en Waver, 28/06/2012
Ralph van Raat verrast met unieke combinatie in deSingel, 12/01/2011
Jean-Philippe Collard-Neven brengt eigen werk in wereldpremière in het Brusselse Conservatorium, 28/03/2011

13:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Herneming Maeterlinck-sessions tijdens de Gentse Feesten

Joachim Brackx Op woensdag 18 juli stelt Joachim Brackx (foto) /Nabla zijn muziektheatervoorstelling Maeterlinck Sessions voor in de cultuurkapel aan de St-Antoniuskaai in Gent. In het werk van Maurice Maeterlinck, de Gentse Nobelprijswinnaar voor Literatuur, bekruipt de lezer altijd een gevoel van bevreemding. Dat gevoel wordt niet zozeer opgewekt door wat de personages uiten, maar vooral door datgene wat ze niet uiten.

De Maeterlinck Sessions zijn ontstaan als voorbereidings- en ontwikkelingstraject voor de Nabla-productie Maeterlinck in coproductie met de Bijloke in mei 2012. In deze sessies werden een nieuwe vocale taal en uitvoeringspraktijk voorbereid door oefening, experiment en creatie. Nieuwe vocale composities werden gerepeteerd en bijgeschaafd, opgenomen en bewerkt. Dit traject mondde uit in een concert voor 2 zangers en electronica.

Op 27 mei 2011 vond in de bibliotheek van De Bijloke het eerste toonmoment van De Bijloke-Manufactuur plaats. Componist Joachim Brackx gaf er samen met sopraan Jolien De Gendt de aftrap van zijn nieuwe initiatief Nabla, 'een artistiek laboratorium en productiehuis voor muziektheater'. Tien dagen lang experimenteerde Brackx in De Bijloke met teksten van Maeterlinck, nieuwe media, stem… Dat componist en sopraan gedurende hun Manufactuur-periode intensief samengewerkt hadden, bleek vanaf de eerste glasheldere tonen waarmee Jolien De Gendt de ruimte vulde. Ze zong en herzong een trage dromerige melodie, onderbroken door nijpende muzikale stiltes. Na de beklijvende a capella-passage werd ze bijgestaan door vooraf opgenomen fragmenten van haar eigen stem. De componist zelf manipuleerde de knoppen. De synchronisatie tussen de live zang en de vooraf opgenomen passages was perfect. Alles versmolt tot één onwezenlijk geheel, een hedendaags polyfoon kluwen waar Brackx' liefde voor de oude muziek wellicht voor iets tussenzit. Ook enkele 'niet-muzikale' geluiden zoals het gekletter van regen en het gefluit van vogels weerklonken door de luidsprekers die opgesteld stonden rondom het publiek. Geen kitsch, maar wel nauwkeurig uitgekozen details die het concept voorzagen van de gepaste pasteltinten. Het geheel baadde in een feeërieke sfeer die de woorden van Maeterlinck op subtiele, wazige maar tegelijkertijd uiterst heldere wijze omsloot. De zangeres bewoog zich op spaarzame wijze doorheen de ruimte. Deze voorzichtige fysieke aftasting droeg wederom bij tot een bijtende, knagende sfeer van zoeken, maar niet (lees: nooit) vinden. Voor Brackx betekent 'muziektheater' duidelijk geen grootsprakerig vertoon, geen spektakel, maar wel een zoektocht naar essentie. In de beperking toont zich immers de meester. Smaakt naar meer. (Frederik Styns)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Nabla | Joachim Brackx : Maeterlinck Sessions
Woensdag 18 juli 2012 om 19.00 u en om 21.00 u
Cultuurkapel Sint-Vincentius - Gent

St-Antoniuskaai 10
9000 Gent

Meer info : nabla-muziektheater.be

Extra :
Joachim Brackx : www.brackx.info, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Poëtische zoektocht naar een muzikale vorm voor de symboliek van Maeterlinck, 1/05/2012

00:35 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

15/07/2012

M&M Namuda Black and White : meerdaagse interaktieve special in Logos

NaMuDa Naar jaarlijkse gewoonte pakt Stichting Logos tijdens de Gentse Feesten uit met een spektakulaire dans- en muziekteatervoorstelling. NaMuDa (Naked Music Dance) is een interaktieve zwart-witte dansvoorstelling met geavanceerde sensortechnologie en een imposant 50-koppig robotorkest. Laat je drie dagen lang (18 t.e.m. 20 juli) betoveren door een unieke samensmelting van menselijke expressie en mechanische precisie. Voorafgaand aan elke voorstelling (vanaf 19.00) kan je de sprookjeswereld betreden van geluidskunstenaars Laura Maes ('Oorwonde'), Moniek Darge ('Music Boxes') en Helen White ('Visual Poetry'). Het zijn interaktieve of geanimeerde installatieprojekten waarbij de kunstenaars zelf aanwezig zijn.

De drie voorstellingen van de nieuwste NAMUDA-produktie zijn het paradepaardje van de grensverleggende technologische en artistieke projekten van Stichting Logos. Daarbij wordt het volledige robotorkest, bestaande uit 50 geautomatiseerde akoestische instrumenten, volledig bestuurd vanuit de door Logos ontwikkelde technologie voor gesture recognition. De dansers worden uitvoerende musici terwijl anderzijds een nieuwe danstaal wordt ontwikkeld, waarin de vorm van het expressieve gebaar centraal komt te staan. De naaktheid vormt in deze voorstelling niet de focus noch het onderwerp, maar is een vereiste voor de werking van de gebruikte interaktieve technologie.

Dans: Emilie De Vlam, Dominica Eyckmans, Zam Martino Ebale, Ousmane Gansore & Hypolite Bohouo
Muziek: Kristof Lauwers, Sebastian Bradt & Godfried-Willem Raes
Produktie: Godfried-Willem Raes

Voorafgaand en na elk van de drie Namuda-voorstellingen kan je een bezoek te brengen aan de sprookjeswereld van drie geluidskunstenaars en hun projekten:

- Laura Maes: Oorwonde
Deze interaktieve audio art-installatie kadert in Maes' doktoraatsprojekt 'Sounding Sound Art', een onderzoek dat ze doet voor HoGent - School of Arts, omtrent nieuwe uitdrukkingsvormen binnen de geluidskunst. Oorwonde is gebaseerd op Bernhard Leitners filosofie die stelt dat 'Bij het luisteren zoveel mogelijk lichaamsdelen horen betrokken te worden om een complete luisterervaring te garanderen. Horen beperkt zich niet langer tot de oren zelf.'
Bij deze wordt de bezoeker een patiënt die zich vrijwillig laat ingespen op een uit inox opgetrokken 'operatietafel' met aan het hoofdeinde een lamp die een felle, heldere lichtbundel op hem/haar loslaat. De tafel is voorzien van luidsprekers, elektromagneten, vibrerende motortjes en piëzo-elektronische plaatjes die het menselijk lichaam beïnvloeden en zo een unieke instant compositie creëren. Omdat de uitgestuurde klankgolven bewust worden gebruikt om met het lichaam te worden waargenomen, is Oorwonde evenzeer een tast- als een hoor-ervaring waarbij de soundtrack van een fiktieve operatie gevoeld én gehoord wordt. De gewaarwording is vrij aangenaam en in tegenstelling tot een doorsnee chirurgische ingreep, is de patiënt in dit geval volkomen bij bewustzijn.

Aangezien het Oorwonde-projekt van Laura Maes slechts door 1 persoon tegelijkertijd kan ervaren worden, dien je wel vooraf een plaats te reserveren via info@logosfoundation.org.

- Moniek Darge: Muziekdozen
De zelfgebouwde muziekdozen van Moniek Darge zijn in feite echte geluidsdozen. Een oude lege doos die tot de verbeelding spreekt, wordt op zolder omgetoverd tot een visuele miniatuurwereld, die al gauw beroep doet op een geluid of muziekje. Dat kan het piepen zijn van een speelgoeddier of het krassen van een naald, maar evengoed een ouderwets muziekdoostrommeltje met een melodie vol heimwee naar lang vervlogen tijden.
Iedere doos krijgt een verhaal, dat tijdens de rondleiding uit de doeken wordt gedaan en waarbij vanzelfsprekend ook de geluiden een belangrijke rol spelen. Hier een vleugje kitch, daar een snuifje humor en je vertoeft zo meteen in een kleurrijke fantasiewereld, die je zelf naar hartewens mag bewonen...

- Helen White: Anchorite
Dit is dan weer een installatie die beeld en klank combineert met textiel en tekstfragmenten.

Tijd en plaats van het gebeuren :

M&M NaMuDa - Black & White
Woensdag 18 t.em. vrijdag 20 juli 2012, telkens om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

23:37 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Gentse crème de la crème op het Gentse Componistenfestival

Frank Nuyts Nog tijdens de Gentse Feesten curateert vzw HardScore drie concerten rond Gentse Componisten in 'Quatre mains', de pianowinkel van Chris Taerwe. Op dinsdag 17 juli brengen Gabi Sultana (piano) en Elisabeth De Merode (fluit) werken van Joris Blanckaert, Evert Bogaert (creatie), Arnaud De Rouck (creatie), Ward De Vleeschhouwer, Nikos Ioakeim, Daan Janssens, Hans Lamal en Wouter Vlaeminck

Woensdag 18 juli spelen Marc Masson en Tae Yoshioka (piano) werken van Ward De Vleeschhouwer, Sandra Lammens, Frank Nuyts, Lucien Posman en Wouter Vlaeminck.

Donderdag 19 juli is integraal gewijd aan werk Frank Nuyts (foto). Op het programma: Sonivers II (fluit solo), Aléjandome del Camino,  Tohuwabohu en Cocopolo, Scratch up en Leaving from Bekket (fluit en piano), Mock-up rock en Slow and Sure/Fast and Sure (piano solo).  Frederik Martens (piano) en Tille Van Gastel (fluit) gaan als uitvoerders de uitdaging aan.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Gents componistenfestival
Dinsdag 17, woensdag 18 en donderdag 19 juli 2012, telkens om 18.30 u
Quatre Mains - Gent

Sint Michielsstraat 17
9000 Gent

Meer info : www.quatremains-pianos.be

Tickets: € 10 reservatie via SMS op 0495/54 63 92 of via quatremains@skynet.be

21:46 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

Creatie nieuwe kameropera Frank Nuyts in Operastudio Vlaanderen

Di Va Pensiero In 'Tongval', een korte kameropera van Frank Nuyts, en in zes liederen, wordt op een artistiek pakkende manier bekeken of een glimlach en een traan samen in één voorstelling, de ontroering nóg zinvoller kunnen maken. Of hoe filosofie en plezier elkaar toch niet hoeven uit te sluiten. Als verrassing: 'We are headliner' een intermezzo van en door Jonathan Bonny, Mirek Coutigny en Koen Quintyn.

'zOOmer', het Gentse Feesten festival van vzw Hardscore, focust dit jaar op live muziek en theater. De wereldcreatie van 'Tongval', de kameropera waarvoor Frank Nuyts én de muziek én de tekst schreef, wordt voorafgegaan door '3 liederen uit Ga.n' en '3 Songs from Bekket'. Tussen de liederen en de kameropera worden jullie verrast door een andere wereldcreatie, namelijk 'we are headliner' een instrumentaal intermezzo van en door Jonathan Bonny, Mirek Coutigny en Koen Quintyn.

Vzw Hardscore wil de uitdaging aangaan om de attractie die een deel van het feestpubliek onderhuids voelt voor iets minder evidente voorstellingen te presenteren in de context van de Gentse Feesten. De voorstelling wil een moment van artistieke bezinning betekenen tijdens het feestgedruis. 'Tongval' is de nieuwe muziektheaterproductie van Frank Nuyts, na het succesvolle 'Middle East' geproduceerd door LOD. (Prijs van de Provincie Oost-Vlaanderen Nieuwe Muziek 2011) Deze productie, geregisseerd door Ronny Lauwers van de Operastudio, met een een stage design van Emilie Lauwers, en gezongen door twee zeer getalenteerde, maar reeds flink bevraagde, jonge zangeressen (Annelies Van Hijfte & Lieselot De Wilde), stelt ook een ensemble voor waarin eveneens jonge muzikanten en meer geroutineerde muzikanten het beste van zich zelf zullen geven. De drie benjamins van dit ensemble (Bonny, Coutigny & Quintyn), zullen ook voor een korte instrumentale interlude zorgen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Di Va Pensiero
Van maandag 16 tot en met zondag 22 juli, telkens om 20.00 u
Operastudio Vlaanderen - Gent

Bijlokekaai 6
9000 Gent

Meer info : www.hardscore.be en www.uitbureau.be

Wie de voorstelling nog eens wil bijwonen, kan dat (indien er nog plaatsen beschikbaar zijn) op vertoon van het reeds betaalde ticket en een extra betaling van €1. Laat je verleiden en kom de voorstelling meerdere keren bekijken en beluisteren.

Extra :
Frank Nuyts : www.franknuyts.com, www.hardscore.be, www.matrix-new-music.be en youtube

21:40 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook