16/07/2012

Herneming Maeterlinck-sessions tijdens de Gentse Feesten

Joachim Brackx Op woensdag 18 juli stelt Joachim Brackx (foto) /Nabla zijn muziektheatervoorstelling Maeterlinck Sessions voor in de cultuurkapel aan de St-Antoniuskaai in Gent. In het werk van Maurice Maeterlinck, de Gentse Nobelprijswinnaar voor Literatuur, bekruipt de lezer altijd een gevoel van bevreemding. Dat gevoel wordt niet zozeer opgewekt door wat de personages uiten, maar vooral door datgene wat ze niet uiten.

De Maeterlinck Sessions zijn ontstaan als voorbereidings- en ontwikkelingstraject voor de Nabla-productie Maeterlinck in coproductie met de Bijloke in mei 2012. In deze sessies werden een nieuwe vocale taal en uitvoeringspraktijk voorbereid door oefening, experiment en creatie. Nieuwe vocale composities werden gerepeteerd en bijgeschaafd, opgenomen en bewerkt. Dit traject mondde uit in een concert voor 2 zangers en electronica.

Op 27 mei 2011 vond in de bibliotheek van De Bijloke het eerste toonmoment van De Bijloke-Manufactuur plaats. Componist Joachim Brackx gaf er samen met sopraan Jolien De Gendt de aftrap van zijn nieuwe initiatief Nabla, 'een artistiek laboratorium en productiehuis voor muziektheater'. Tien dagen lang experimenteerde Brackx in De Bijloke met teksten van Maeterlinck, nieuwe media, stem… Dat componist en sopraan gedurende hun Manufactuur-periode intensief samengewerkt hadden, bleek vanaf de eerste glasheldere tonen waarmee Jolien De Gendt de ruimte vulde. Ze zong en herzong een trage dromerige melodie, onderbroken door nijpende muzikale stiltes. Na de beklijvende a capella-passage werd ze bijgestaan door vooraf opgenomen fragmenten van haar eigen stem. De componist zelf manipuleerde de knoppen. De synchronisatie tussen de live zang en de vooraf opgenomen passages was perfect. Alles versmolt tot één onwezenlijk geheel, een hedendaags polyfoon kluwen waar Brackx' liefde voor de oude muziek wellicht voor iets tussenzit. Ook enkele 'niet-muzikale' geluiden zoals het gekletter van regen en het gefluit van vogels weerklonken door de luidsprekers die opgesteld stonden rondom het publiek. Geen kitsch, maar wel nauwkeurig uitgekozen details die het concept voorzagen van de gepaste pasteltinten. Het geheel baadde in een feeërieke sfeer die de woorden van Maeterlinck op subtiele, wazige maar tegelijkertijd uiterst heldere wijze omsloot. De zangeres bewoog zich op spaarzame wijze doorheen de ruimte. Deze voorzichtige fysieke aftasting droeg wederom bij tot een bijtende, knagende sfeer van zoeken, maar niet (lees: nooit) vinden. Voor Brackx betekent 'muziektheater' duidelijk geen grootsprakerig vertoon, geen spektakel, maar wel een zoektocht naar essentie. In de beperking toont zich immers de meester. Smaakt naar meer. (Frederik Styns)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Nabla | Joachim Brackx : Maeterlinck Sessions
Woensdag 18 juli 2012 om 19.00 u en om 21.00 u
Cultuurkapel Sint-Vincentius - Gent

St-Antoniuskaai 10
9000 Gent

Meer info : nabla-muziektheater.be

Extra :
Joachim Brackx : www.brackx.info, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Poëtische zoektocht naar een muzikale vorm voor de symboliek van Maeterlinck, 1/05/2012

00:35 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.