20/06/2012

4 aanstormende componisten uit de klas van Frank Nuyts geven het beste van zichzelf in het Conservatorium Gent

Susan Clynes Op zaterdag 23 juni verdedigen 4 aanstormende componisten uit de klas Frank Nuyts - Koen Quintyn, Hannah Van Den Borne, Ruben de Gheselle en Susan Clynes - hun graad. Dit concert organiseren zij als onderdeel van hun bachelor- of masterproef. Het is een gratis concert met een goeie 2 uur muziek en minstens 30 uitvoerders ... Het publiek kan een hele namiddag genieten van het beste dat deze jonge componisten te bieden hebben. Het feest begint om 16.00 u en gaat door tot ongeveer 20.00 u.

Hannah van den Borne - 16.00 u
De aftrap wordt gegeven door Hannah van den Borne (Ba3). Van haar staan volgende 3 werken op het programma :

  • "Hidden Agenda of Earthly Delights" voor 9 instrumenten
    Annelies Heyvaert, fluit - Silke Bijnens, klarinet - Erwin Muller, basklarinet - Jelle Proost, pauken - Mirek Coutigny, piano - Daniël ten Haaf, viool - Henk De Bruycker, altviool - Benedikt Schlegel, cello - Kristof Roseeuw, contrabas - o.l.v. dirigent Pieter Vandermeiren
  • "Personality Hopping" voor piano solo
    Marc Masson, piano
  • "Harp Trio"
    Inge Smedts, fluit/piccolo - Kaatje Strauven, altviool - Jutta Troch, harp

Hannah van den Borne
(1987) begon op 6-jarige leeftijd met vioollessen en startte een jaar later tevens met het volgen van pianolessen. In 1996 begon ze met harplessen bij Lieve Robbroeckx en van 1999 tot 2005 studeerde ze harp in de Jong Talentklas van het Conservatorium te Maastricht bij Masumi Nagasawa, bij wie ze in 2008 haar derde jaar Bachelor heeft afgerond. In 2010 behaalde ze haar masterdiploma aan het conservatorium te Gent bij Arielle Valibouse.
Hannah behaalde verschillende prijzen tijdens nationale en internationale concoursen, waaronder een 1stee prijs tijdens het nationaal concours SJMN te Rotterdam (2005) en een 1ste prijs op het 'Prinses Christina Concours' te Den Haag (2005). Dit laatste gaf haar de mogelijkheid om op te treden in Carnegie Hall, New York.
In 2004 werd ze laureaat van de '16th Nippon Harp Competition' te Soka City, Japan.
Als soliste was Hannah ondermeer te horen met het Limburgs Symfonieorkest en het symfonisch orkest van Ibiza. Hannah is gastharpiste bij het Hasselts Symfonieorkest. Ze is lerares harp aan het stedelijk conservatorium te Hasselt en de muziekacademie te Tongeren.

Koen Quintyn ( Ba3) - 17.00 u
Koen : "Een bachelordiploma moet je verdienen, in mijn geval door een concert te organiseren met muziek uitsluitend van mezelf. Bij een concert hoort uiteraard ook een publiek. Daarom is iedereen van harte uitgenodigd op mijn bachelorproef waar zowat alles wat ik de voorbije drie jaar opgebouwd heb, samenkomt in een halfuur durend concert."

Programma :

  • Elliot (6')
    Dit eerste stuk is een stuk voor Tape die enkel gebruik maakt van sinustonen. De extentialistische componist ervan, namelijk mijn heteroniem Elliot schreef het zonder veel allures. Elliot is naast een componist ook nog een dichter/schrijver en daarom het gedicht van hem op het programmablaadje. De focus zal hier voornamelijk liggen op 2 danseressen, die ook aanwezig zullen blijven gedurende de rest van het concert, alhoewel hun actuele 'aanwezigheid' naar het einde toe steeds minder wordt.
    (dans: Chloé Geers & Talitha De Decker)
    Dit stuk loopt over in:
  • Spontaniteiten (8')
    Dit stuk kan als het verlengde van het stuk 'Elliot' gezien worden, alleen wordt alles hier concreter gemaaktdoor het gebruik van de 2 instrumenten piano en cello.Naast het fatalistische 'Elliot' is dit misschien wel zijn naïevere tegenhanger.
    (piano: Tae Yoshioka, cello: Jolien Deley)
  • Wood Wins (8')
    Dit stuk voor kwartet draait vooral om de woordspeling (en alle bijhorende beelden die hiermee gepaard gaan) van de titel.Is het het 'hout', of de 'houtblazers' die moeten winnen? (en dus op het huldigingspodium moeten plaatsnemen?) Of draait het eerder om de fysische aspecten van de 'houtblazers'? Zijn piano's en marimba's ook geen 'houtblazers' dan aangezien ze beiden gebruik maken van lucht en hout of niet?
    (sopraansax: Pieter Corten, marimba: Jonathan Bonny, piano: Mirek Coutigny, set-up: Jelle Proost)
  • Three women and a half (8')
    Dit septet, het laatste stuk van het concert is geïnspireerd op de 'vrouw-afdrukken' van Yves Klein, de zeefdrukken van Andy Warhol, vrouwelijke vormen, ronde getallen, dub-step, 'ronde klanken', enzovoort. Het idee voor mijn 'sept-tet' lag dus in feite al in de naam besloten...
    (sopraansax: Pieter Corten, klarinet: Anthea Deblaere, marimba 1: Jonas D'haese, marimba 2: Jonathan Bonny, hi-hat: Lenny Vanhuffel, viool: Gwendolyn De Smet, cello: Vincent Werbrouck)

Ruben de Gheselle
( Ba3) - 18.00 u

Programma :

  • Pine Branch - voor harp solo
    Anne Zeuwts, harp
  • Colors - voor strijktrio
    Igor Pollet, viool - Ian Psegodschi - altviool, Sebastian De Meester, cello
  • Repeated - voor kwartet
    Jose Leandro Vindel Andino, vibrafoon - Hannelore De Vuyst, viool - Danila Mashkin, altviool - Vincent Werbrouck, cello
  • Comme le mauvais enfant - voor saxkwartet
    Christophe Deckers, sopraansax - Ben De Greef, altsax - Jelle Proost, marimba - Jose Leandro Vindel Andino, basdrum

Susan Clynes
(master) - 19.00 u
Singer-songwriter/componiste Susan Clynes (foto) tast in het project 'Graphic songs' de grenzen van het song-genre af en focust zich op 'sound'. Grafische notatie en grafisch denken moeten daarbij als hulpmiddel dienen voor het uitdrukken van innovatieve, ruwe ideeën omtrent geluid en muziek, en voor het communiceren van deze ideeën aan de muzikanten, het publiek en zelfs aan de componiste zelf. Hoewel de eindresultaten van het project allemaal traditioneel genoteerd werden, waren grafische notatie en grafisch denken essentiële elementen in verschillende fases van de creatie.
Op het programma staan een reis doorheen de belevingswereld van een groeiende foetus (uitgevoerd door een zwangere vrouw), een lied over vrouwen als katalysatoren van verandering in India, een quasi fantasia orkestwerk en meer ... Er zal live getekend worden in artistieke correlatie met de muziek. 
www.susanclynes.tk

Programma :

  • "Streams Can Become Rivers" voor saxquartet + zang + piano.
    Hierbij zingt de adembenemde Sarah Algoet, speelt de charismatische en ruwe diamant Antoine Guenet piano en blazen de leden van het Gentse Saxquartet de longen uit hun lijf. {Christophe Deckers, Ben De Greef, Nele Goossens, Sam Huysentruyt}
  • het akoestische "Lego" spel uitgevoerd door Tae Yoshioko (piano) & Iris Thissen (cello)
  • "De Bewoners van Pantasië" een fantasy-orkestlied gespeeld met vreudge en een accordeon (Bezetting klein orkest)
  • "Marine Blossoms"
    als afsluiter onderneem je met "Marine Blossoms" een akoestisch-emotionele reis als zygote, embryo & foetus. Je wordt je gewaar van de sonore wereld zoals het kind in de buik van de wonderschone en bedwelmende altvioliste Marijn Thissen aan wie dit stuk een ode is. (bezetting: 6 man)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Eindexamens Compositie Conservatorium Gent
Zaterdag 23 juni 2012 vanaf 16.00 u
Koninklijk Conservatorium - Miryzaal

Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Bronnen : de teksten werden bezorgd door de componisten

22:53 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

Commentaren

Ik sta te trappelen om het allemaal achter elkaar te horen... Dit kan niets anders dan een feest voor oren (en ogen) worden. Een frisse duik in de nieuwe golf componisten! Succes mannen en vrouwen!
frank nuyts

Gepost door: frank nuyts | 21/06/2012

De commentaren zijn gesloten.