19/06/2012

roboTango : de tango gezien door de bril van het futuristische automatenorkest van Logos

robotango cd Barrio de las ranas: de donkerste wijk van Buenos Aires, eind 19de eeuw. De bakermat van de tango. De meest gestileerde paringsdans, een amalgaam van passie, nostalgie, en jaloezie, gekoppeld aan vergetelheid, verleiding, onderwerping, dominantie en lust. Gent, tussen Sluizeken en Dampoort, begin 21e eeuw: de geboorte van de roboTango. De tango gezien door de bril van een futuristisch en tot in de kleinste details geprogrammeerd automatenorkest van Logos. De zeven tango concertprodukties die het robotorkest in de voorbije tien jaar bracht, leverden zo'n groot repertoire op dat het tijd werd daaruit een selectie te maken. Tangos in publiek domein, buiten het bereik van de platte commercie en meteen ook binnen het bindend thema van onze LPD (Logos Public Domain) CD-reeks.

De afgelopen zes maanden heeft Logos-medewerker Sebastian Bradt zich verschanst achter zijn computer in de tetraeder om een volwaardig avondvullend programma klaar te stomen, te producen en als CD uit te brengen. Het werd meteen de 20ste Logos Public Domain (LPD)-release en die heet - hoe kan het ook anders - 'roboTango'. 15 Orkestraties en composities staan erop, allemaal voor 100% Publiek Domein en vrijelijk af te spelen op radio, broadcasts, streamings en uiteraard tangosalons. De hele produktie geschiedde in samenwerking met Polariteit Vzw, hét centrum voor tango bij uitstek in Gent.

In de laatste decennia groeide er bij Logos een bijzondere affiniteit met tango, iets waaraan de samenwerking met de protagonisten van de Gentse tangoscene niet vreemd is. Dat het <M&M> robotorkest ook tango aankan, bewijzen ze al jaren met een thematische en gedanste produktie. Nu ook op CD, met puike orchestraties van Sebastian Bradt.

Enerzijds omvat dit album originele composities van Logos medewerkers, waarbij dus uitbundig gebruik kon worden gemaakt van alle door dit bijzondere orkest geboden mogelijkheden. Zo krijgen we algoritmische tango in Tango Tres en Tango Flamenco van Godfried-Willem Raes, metrische tango nuevo in Beatifika en Blaffer.Kop.Tango van Sebastian Bradt en een wat verstilde tango van Barbara Buchowiec waarin zij zelf de altvioolpartij voor haar rekening neemt.

Anderzijds zijn er stokoude tango's uit de eerste helft van vorige eeuw, die de klank van de oude aangezwengelde grammofoon oproepen: Derecho Viejo en Papas Calientes van Arolas, hitsige milonga's zoals de Oliveira's Vem Cá, Mulata of Valena's Margaríta, zwoele habanera's zoals Villoldo's El Choclo, kolkende tangowalsen zoals Alva's El Plebeyo of Gottschalk's Souvenirs d'Andalousie.

De Argentijnse volksheld Gardel kon natuurlijk niet ontbreken met zijn ogenschijnlijke meezinger Sus Ojos se Cerraron. Satie's Tango Perpetuel verleent de tango dan weer een meta-niveau door het ironische spel met tangofiguren terwijl de onvermijdelijke afsluiter, Rodríguez' La Cumparsita in een origineel orkestraal licht wordt geplaatst.

De cd rolde op 14 juni van de persen en is verkrijgbaar bij Stichting Logos voor de luttele prijs van 10 euro. Je kan hem ter plekke aankopen terwijl je een van de prachtige concerten meepikt of online of per e-mail bestellen. Een absolute aanrader die niet in je muziekcollectie mag ontbreken !

De cd wordt feestelijk voorgesteld op donderdag 21 juni om 20.00 u tijdens een concert met live dans!

Elders op Oorgetuige :
M&M roboTango : concert, live dans & feestelijke cd-voorstelling, 19/06/2012

19:36 Gepost in CD, Muziek, Reviews | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.