01/06/2012

Holland Festival 2012 : een caleidoscopisch venster op de wereld

Holland Festival De 65ste editie van het Holland Festival gaat op vrijdag 1 juniç van start in Theater Carré in Amsterdam. Het vier weken durende festival trapt af met C(H)OEURS, een dansproductie van de Belgische choreograaf Alain Platel, les ballets C de la B en het operakoor en orkest van Teatro Real Madrid.

Het festival wil uitzonderlijke voorstellingen van internationaal niveau bieden. Artistiek directeur Pierre Audi belooft middels een 'caleidoscopisch venster op de wereld' kwaliteit te laten zien en horen die het publiek nergens anders kan beleven. Naast theater, muziektheater, dans, opera en muziek krijgen ook de beeldende kunsten, literatuur en architectuur ruim aandacht.

De kunstenaars, acteurs, dansers musici en figuranten tonen hun kunsten de komende maand op zeventien locaties, waaronder de Stadsschouwburg, Het Muziektheater, Frascati, het Muziekgebouw aan 't IJ en de Westergasfabriek. In de hal van station Amsterdam Centraal en bij de entree van de Centrale Bibliotheek Amsterdam is de installatie City of Abstracts van William Forsythe te aanschouwen.

Audi heeft ook op opera- en muziektheatergebied een en ander in petto. Met De Nederlandse Opera, die ook onder leiding staat van Audi, wordt de opera Parsifal van Richard Wagner op de planken gebracht in het Muziektheater. De nieuwe opera Waiting for Miss Monroe beleeft zijn wereldpremière in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg. Koningin Beatrix woont 22 juni de voorstelling The Life and Death of Marina Abramovic in Carré bij. Het festival wordt op 28 juni afgesloten met het Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, met dirigent Gustavo Dudamel.

Sinds 1947 staat de maand juni in het teken van het Holland Festival. Ook dit jaar is Amsterdam weer het centrum van veel internationale 'highbrow' theater-, dans-, opera-, film- en muziekproducties. Kunst met een hoofdletter K dus. De laatste jaren werkt het Holland Festival echter ook aan zijn street credibility en zijn er ook, al dan niet gratis, evenementen of voorstellingen in minder laagdrempelige gelegenheden. 

Het Holland Festival krijgt vaak unieke zaken voor elkaar. Zoals dit jaar een vertoning van de gerestaureerde Eisenstein-film, 'Pantserkruiser Potemkin' (1925) met livemuziek van Michael Nyman. Of Kubricks meesterwerk '2001: A Space Odyssey', dat vertoond zal worden in de Gashouder met een live-soundtrack gespeeld door het Radio Filharmonisch Orkest. Minstens zo uniek is het theaterspektakel van Robert Wilson over performancekunstenares Marina Abramovic, van wie gedurende de hele maand video's te zien zullen zijn in het Muziekgebouw aan 't IJ. Deze zijn gratis toegankelijk en dat geldt ook voor de (lunch)concerten van diverse HF-artiesten in het Doubletree Hotel. De Rietveld Academie doet dit jaar ook mee. Zij zullen diverse opvattingen over performancekunst ten tonele voeren.

Belgische producties op het Holland Festival
Na het succes van pitié! in 2009 trekt de Belgische choreograaf Alain Platel opnieuw naar Amsterdam, nu voor de opening van het festival. In Carré brengt hij met zijn les ballets C de la B en het koor en orkest van Teatro Real Madrid een nieuw werk genaamd C(H)OEURS. In deze tijden waarin het nationalisme weer de kop opsteekt in Europa, zet Platel een grootschalig project op de planken om de 'gevaarlijke schoonheid' van de massa te onderzoeken. Het 150-koppige koor en orkest van het Teatro Real uit Madrid brengen in een levend tableau de muziek van Verdi en Wagner ten gehore. Daartegenover staan tien dansers van les ballets C de la B, die de individualiteit vertegenwoordigen. Onder meer geïnspireerd door de bestseller 'De welwillenden' van Jonathan Littell vraagt de voorstelling naar de verantwoordelijkheid van het individu in de groep en hoe wij als 21ste-eeuwse toeschouwers omgaan met de onweerstaanbare emotionaliteit die blijft spreken uit de koren van Wagner en Verdi.

Onder het motto 'everything you always wanted to play but never dared to ask' slaat Popcorn (8/06) een brug tussen popmuziek en nieuwe muziek. Popcorn wordt gespeeld door het elektrische-gitaarkwartet Zwerm, het duo Mr. Probe (viool en elektrische gitaar), drummer Mattijs Vanderleen en zanger Gregory Frateur. Zij spelen zes nieuwe composities van hedendaagse Nederlandse en Vlaamse componisten, geïnspireerd door popsongs van The Cardiacs, Tom Waits, Björk, Daan, Jimi Hendrix, Nick Cave en Cindy Lauper. De composities worden vergezeld van zes nieuwe arrangementen van de originele songs, gemaakt door Peter Vermeersch. Het resultaat is een kruisbestuivend concert waarin de grenzen tussen hoge en lage cultuur verdwijnen en de muziek de grote winnaar is.

Tijdens Listen to the silence (10/06) nemen een pianist en een acteur je mee naar de fascinerende wereld van de Amerikaanse componist John Cage. Zijn open en avontuurlijke benadering van de muziek is het vertrekpunt van de voorstelling. Het ene moment luister je naar een concert, dan weer sta je in een muzikaal laboratorium waarin een antwoord gezocht wordt op vragen als: Wanneer worden geluiden muziek? Kan muziek ook toevallig ontstaan? En is stilte ook muziek? Listen to the silence is een interactief concert waarbij het publiek deelneemt aan een avontuurlijke muzikale verkenningstocht. Luisteren wordt afgewisseld met actief onderzoek en creatie. Een ode aan John Cage.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Holland Festival 2012
Van vrijdag 1 t.e.m. donderdag 28 juni 2012
Op verschillende locaties in Amsterdam


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.hollandfestival.nl

Elders op Oorgetuige :
Listen to the silence : avontuurlijke muzikale verkenningstocht voor kinderen, 18/11/2011

13:32 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.