21/05/2012

Operadagen Rotterdam tussen droom en daad

Operadagen Rotterdam Met als intrigerend thema 'Droom en Daad' presenteert Operadagen Rotterdam opnieuw een eigenzinnig programma waarin de reguliere operagrenzen vervagen. Theater- en concertzalen maar ook de Rotterdamse huiskamers, openluchtlocaties en bijzondere gebouwen vormen de podia voor wereldvermaarde solisten naast talent van eigen bodem. Een festival dat de stad en al zijn kleurrijke bewoners in de hoofdrol zet en tegelijkertijd een internationaal publiek aanspreekt. Internationale premières worden afgewisseld met eigen festivalproducties, opera op locatie, gratis brunch- en huisconcerten, community-projecten en kindervoorstellingen. De hal van de Rotterdamse Schouwburg is weer het kloppende hart van het festival, met late-night concerten, debatten en meetings. Dat alles valt te beleven tussen vrijdag 25 mei en zondag 3 juni in Rotterdam.

De zevende editie van de Operadagen Rotterdam heeft als thema 'Droom en Daad'. In een tijd waarin de speelruimte van de kunsten steeds kleiner lijkt te worden, is de behoefte om te dromen groot. Geen samenleving die zonder verbeeldingskracht, zonder visionaire toekomstbeelden kan voortbestaan. Dromen zetten aan tot daden, in de positieve betekenis van het woord inspireren zij mensen tot het veranderen en verbeteren van hun eigen leefwereld.

Droom
In Maurice Ravels muzikale sprookje L'Enfant et les Sortilèges, een van de hoogtepunten van deze editie van de Operadagen, maken we kennis met een ondeugend kind in een betoverde wereld vol levende meubelstukken en sprekende dieren. Deze betovering komt in vele producties terug. Logisch want alle kunst lijkt uit dromen, uit fantasie voort te komen. Dat dromen ook nachtmerries kunnen worden laat de acteursgroep Wunderbaum zien in een bijzondere locatievoorstelling op het Schouwburgplein, waar in een speciaal gebouwd spookhuis 'macabere' scènes tot leven komen. In deze speciaal voor de Operadagen gemaakte productie herbeleven we de nachtmerries die we de afgelopen tien jaar rondom ons in de wereld meemaakten. Door de hele programmering komt het speelse en het donkere van de dromen- wereld aan bod.

Daad
Voor het realiseren van dromen is daadkracht nodig. Die uit zich in het doorzettingsvermogen van de schrijvers, componisten en theatermakers om hun 'papieren dromen' te realiseren. Operadagen Rotterdam biedt, met zijn partners in de stad, een platform voor al die dromen en daden uit Rotterdam, Nederland en de rest van de wereld.

Net als in de vorige edities is er weer een keur aan opera's en muziek- theaterproducties, waarin avontuur en ontdekking centraal staan. Zoals ieder jaar is er volop ruimte voor opera in Rotterdam, met veel aandacht voor toegankelijke voorstellingen, concerten en installaties op de meest diverse plaatsen, maar ook veel meezing-activiteiten. En met een aantal kindervoorstellingen wordt ook de jeugd niet vergeten.

Festivalster en Festival highlight
Festivalgast is de wereldberoemde mezzosopraan Magdalena Kožená, die de hoofdrol zal zingen in Ravels sprookjesachtige L'Enfant et les sortilèges met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van chefdirigent Yannick Nézet-Séguin. Ook geeft ze een liedrecital met haar pianist Malcolm Martineau.s
In het rijtje Grote Stemmen vinden we verder de Franse alt Nathalie Stutzmann, de Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn en de Zweedse sopraan Miah Persson.

Acteurscollectief Wunderbaum presenteert in coproducie met Operadagen Rotterdam 'Het spookhuis der geschiedenis', een theateropera over de gruwelen van de moderne geschiedenis. Gerardjan Rijnders schrijft de tekst voor deze productie, geïnspireerd op 'De theatermaker' (Thomas Bernhard). Simon Lenski componeert en speelt de muziek. Het spookhuis zal op een centrale plek in de stad staan en is ook overdag geopend.

In coproductie met het Holland Festival presenteert Operadagen Rotterdam de avant-première van 'Lilith', over Adams eerste vrouw vóór Eva, naar een idee van sopraan Claron McFadden. Zij zingt en speelt de hoofdrol naast acteur Jeroen Willems in een compositie van Dimitar Bodurov en in regie van Frans Weisz.

Van de Amerikaanse componist Philip Glass is het zwarte sprookje 'Les enfants terribles', gebaseerd op een tekst van Jean Cocteau en te beleven in het Nieuwe Luxor Theater, een productie van Opéra National de Bordeaux.

De Britse componist Jonathan Harvey verdiepte zich in spiritualiteit en mystiek, en schreef het indrukwekkende 'The Summer Cloud's Awakening', dat uitgevoerd wordt in De Doelen door Asko | Schönberg en het wereldberoemde Lets Radio Koor.

Dat dromen soms aanzetten aan tot desastreuze daden bewees Richard Wagner in Das Rheingold. De zucht naar het goud in Das Rheingold wordt in 'Die Jaffa-Orangen des Richard W., ein israelisches Rheingold' van componist Georg Nussbaumer op een spannende manier in verband gebracht met het verlangen naar een een thuisland van de Israëlische natie. Die Jaffa-Orangen is een productie van Kaleidoskop Berlin en Operadagen Rotterdam.

De Amerikaan Michael Ellison, die jaren woonde en nog steeds doceert aan het conservatorium van Istanbul, schreef de opera 'Mevlana', waarin hij het levensverhaal van de van oorsprong Perzische dichter, denker en mysticus Jelaladin Rumi vertelt. Rumi is de grondlegger van het soefisme binnen de Islam en stichtte de dansende dervisj-orde. Een opera in het kader van Nederland-Turkije 400 jaar diplomatieke betrekkingen en gebracht door VocaalLAB.

Belgische producties op het festival
Een Don Giovanni om van te smullen! Dat is te verwachten in Opera Buffa, een culinaire muziektheatervoorstelling over subtiele verlangens, begeerte en overgave van Laika - Theater der Zinnen - en Muziektheater Transparant. Opera Buffa is een eigenzinnige bewerking van Mozarts Don Giovanni: een combinatie van muziek, zang, spel en... chocolade. Acteurs en zangers brengen het spel van verleiden en verleid worden voor en tussen het publiek. Verrassende gerechten uit Don Giovanni's keuken zorgen voor de prikkelende spanning tussen begeerte en overgave. Je geniet van verlokkelijke spijzen. Hartig, zinnelijk, zoet en zalig.

De experimentele popgroep Dez Mona, die jazz, gospel en spirituals combineert, gaat de confrontatie aan met barokensemble BOX in Sága, een eigentijdse opera over de zoektocht naar een thuis, en het gevoel van thuiskomen op een plaats waar je nog nooit bent geweest. In deze concertante opera brengt de Dez Mona verhalen van de Germaanse godin Sága naar vandaag. Onder het motto 'Home is where the heart is' gaat Dez Mona op zoek naar thuiskomen. Met een reeks intense ballades en verhalen als resultaat. Het grote stembereik van zanger Gregory Frateur en het spel van contrabassist Nicolas Rombouts bepalen de sound. Ze worden bijgestaan door het barokensemble BOX, lichtkunstenaar Jan Pauwels én kostuumontwerpster Veronique Branquinho.

Prinses Turandot is een operasprookje voor jong en oud over een sprookjesprinses van vlees en bloed. Het is een productie van Walpurgis en HetPaleis, met tekst en regie van Judith Vindevogel en nieuwe muziek & arrangementen van Rudi Genbrugge. In Prinses Turandot nemen een vertelster, twee operazangers en een muzikale duivel-doet-al de jonge toeschouwers mee op reis in de wereld van klassieke componisten als Lully, Mozart, Wagner, Bizet en Puccini en vertellen zij een sprookjesachtig maar ook grimmig oud Perzisch verhaal over de liefde. De kinderen zitten in een labyrint tussen de spelers, waardoor zij het spel van dichtbij mee beleven.

En tot slot is er de muziektheatervoorstelling 'De Blinden', waarin de jonge Brugse componist Daan Janssens samen met beeldend kunstenaar Patrick Corillon aan de slag gaat met Maeterlincks poëtische wereld. Uitgangspunt voor de scenografie is de magische lantaarn, een machine die door de zangers wordt gemanipuleerd, eenvoudig, haast kinderlijk knutselend. In 'De Blinden' zien we zes blinden (zangers) die in een donker herfstbos de terugkeer van een priester afwachten. De blinden spreken, om hun angst veroorzaakt door de dreigende omgevingsgeluiden te temperen. De natuur geeft hen signalen: een vlucht nachtvogels, de wind in de dode bladeren, het ruisen van de naburige zee. Ze interpreteren dit steeds nadrukkelijker als signalen van een naderende catastrofe, de dood. Het dramatische ritme wordt bepaald door een afwisseling van eb en vloed, van angst en hoop, die doorheen het stuk gestaag versnelt. Tot op het moment dat ze het dode lichaam van de priester ontdekken, de enige die hen de uitweg kon wijzen ...

Tijd en plaats van het gebeuren :

Operadagen Rotterdam
Van vrijdag 25 mei tot en met zondag 3 juni 2012
Op verschillende locaties in Rotterdam


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.operadagenrotterdam.nl

Elders op Oorgetuige :
Opera meets pop in Sága, 7/05/2012
De Blinden : muziektheater van Patrick Corillon & Daan Janssens op tekst van Maurice Maeterlinck, 20/03/2012
Opera Buffa : Laika en Transparant serveren culinaire verleiding, 16/02/2012
Dez Mona creëert met Sága een opera als weerspiegeling van onze tijd, 4/09/2011

13:31 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.