21/05/2012

Dag in de Branding in het teken van percussie en Nederlandse muziek

Dag in de Branding Het Haagse eendaagse festival voor hedendaagse muziek Dag in de Branding staat deze keer in het teken van 'muziek van eigen bodem'. In Korzo en Theater aan het Spui presenteert het festival twee nieuwe muziektheatervoorstellingen van Nederlandse makers: 'Achterna gedragen' van Piet-Jan van Rossum en 'Vissen hoesten niet' van Jan van de Putte. Het Residentie Orkest sluit de dag af met werk van de Nederlandse componisten Tristan Keuris (Catena, 1988) en Diderik Wagenaar (Solenne, 1992).

Piet-Jan van Rossum - Achterna gedragen
Sinds zijn studietijd aan het Koninklijk Conservatorium legt componist Piet-Jan van Rossum zich vooral toe op elektronische muziek. Daarbij werkt hij veelvuldig met kunstenaars uit andere disciplines. Zo werkte hij jarenlang samen met beeldend kunstenaar en theatermaker Petra van der Schoot, met wie hij eerder de muziektheaterproducties 'Aantekeningen van een zoogdier' (2008) en 'Ain't no sunshine' (2011) maakte.
Hun jongste gezamenlijke project, 'Achterna gedragen: een valdemonstratie op weerberichten van Toon Tellegen', is op 26 mei te bewonderen in het Theater aan het Spui. Een symboolrijke voorstelling over het loslaten van het bekende, met elektronische soundscapes, surreële decors en hallucinante videobeelden.

Jan van de Putte - Vissen hoesten niet
Componist Jan van de Putte speelt graag met de verwachtingspatronen van zijn luisteraars. Daarbij tergt en treitert hij, verkent hij de grenzen tussen muziek en theater, en speelt hij dikwijls een vernuftig spel met timing. Zo ook in 'Vissen hoesten niet' (2012), een muziektheatrale voorstelling voor zes slagwerkers en een danser, waarvoor Van de Putte zich liet inspireren door het grootsteedse leven. In de moderne metropool voltrekt zich in abstracto een muzikaal proces: de enkeling verhoudt zich er middels sociale codes tot de massa, zoals de instrumentalist zich volgens muzikale regels tot een ensemble verhoudt. Vissen hoesten niet verklankt het ritme van het urbane leven. Daarbij verbinden dans en percussie zich onverwacht in dat wat er niet echt is maar toch lijkt te zijn: een ritmische schoonheid.

Nils Frahm
Tijdens deze 24 editie van Dag in de Branding is in het Paard van Troje wederom een recital te beluisteren in het kader van Daydreaming; een matineeserie met een avontuurlijke programmering, waarin de grenzen tussen pop, klassiek en improvisatie worden opgezocht. De Berlijnse muzikant Nils Frahm neemt het slotconcert van dit seizoen voor zijn rekening. Frahm speelde zich de afgelopen jaren in de kijker met de verstilde pianomuziek van albums als The Bells, Wintermusik en Felt.

Residentie Orkest
Ook bij het Residentie Orkest staat het slagwerk op de voorgrond. Op het programma staat de première van 'Percussion Concerto' (2007) van de Amerikaanse componiste Jennifer Higdon. Higdon schreef het werk op het lijf van het Schotse percussie-fenomeen Colin Currie, die dan ook de solo-partij zal komen vertolken. De marimba, favoriet instrument van Currie, krijgt een prominente plaats in het concert. Niet uitgesproken percussief, maar wel bijzonder ritmisch is Steve Reichs Variations for Vibes, Piano's & Strings. Het werk vormt een programmatische knipoog naar het middagconcert van gitarist Wiek Hijmans, die voor het Theater aan het Spui een uitvoering zal geven van Reichs Electric Counterpoint voor gitaar en tape.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Dag in de Branding 24
Zaterdag 26 mei 2012 vanaf 13.00 u
Op verschillende locaties in Den Haag


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.festivalindebranding.nl

12:46 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.