12/04/2012

M&M NO/SI : politiek getinte performances en Noh-theater in een futuristische context

Noh-theater Dat ze bij Logos scherp afgelijnde opinies koesteren, zal niemand verbazen. Voor deze editie heeft de crew enkele politiek getinte performances in petto, alsook een zekere dosis positieve Verneinung en een update van The People United Will Never Be Defeated. Maar op deze special komen ook referenties naar NOH-theater (het klassieke Japanse muziekdrama dat dateert uit de 14de eeuw) aan bod. Kan het aktueler? Antwoord: NO.

NO/SI, Ja oder Nein, daar kunnen ze bij Logos weer heel wat kanten mee uit ... Kant 1 bijvoorbeeld: politiek. Als er een bezigheidsterapie is, waarin de tegenstelling welles/nietes gerust symptomatisch mag genoemd worden, is het wel de politiek. Tijd dus, om het spectrum van scherp afgelijnde opinies en benaderingswijzen - gemixt met een zekere dosis positieve Verneinung - open te trekken. Dat alles in enkele bijzondere politiek getinte performances van de Logos crew.

Kant 2: de NO van Noh-theater, de uiterst gestileerde, sobere en trage theatervorm uit Japan waarvan de wortels dateren uit de veertiende eeuw. Kenmerkend voor deze theatervorm zijn de dubbelslachtigheid van de hoofdrolspelers, het ontbreken van dramatische ontwikkelingen of effekten en een statische, uitgepuurde sfeerschepping. Voor deze editie gaan ze echter geen Japanse muziek nabootsen, NO, ze gaan voor dit luik in de programmatie de machines zélf laten spreken en iets genereren dat Noh-theater zou kùnnen zijn, maar dan in een 21ste-eeuwse, futuristische context. Muziek Ex Machina, dus. Oh YES.

Tot slot meldt Sebastian Bradt (hoewel zelf geen indignado dan wel een obsessivo) dat hij zich in een geëngageerde reflex apres la lettre zal werpen op een orkestratie van een veelvuldig gerecycleerd volkslied. El Pueblo Unido Jamás Será Vencido, voor sommigen beter bekend als The People United Will Never Be Defeated (waar bv Fredric Rzewski indertijd zijn illustere reeks variaties op maakte), maar nu dus in een versie voor 50 muziekrobots. Kan het aktueler in crisistijden? Antwoord: NO.

Dat Godfried-Willem Raes al jaren aan de slag is met Goethe's Faust, is al lang geen geheim meer. Voor deze gelegenheid sluit hij zich aan bij het adagium van de geniale Mefisto, 'Ich bin der Geist der stets verneint'. Een nieuwe Namuda-studie dus, nummer 24. Een voorstudie voor Technofaustus, voor een of twee dansers en groot robotorkest.

Tijd en plaats van het gebeuren :

M&M NO/SI
Donderdag 19 april 2012 om 20.00 u
Logos Tetraëder - Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

16:11 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.