29/03/2012

Thanks to my Eyes : eerste opera van Oscar Bianchi in Théâtre National

Oscar Bianchi Thanks to my Eyes ontstond uit de samenwerking tussen de briljante Italiaans-Zwitserse componist Oscar Bianchi (foto) en de schrijver en regisseur Joël Pommerat. Deze creatie sluit naadloos aan bij het thema identiteit van dit Muntseizoen. Het verhaal speelt zich af in de bergen en beschrijft de getormenteerde relatie van een vader - de grootste komische acteur van zijn tijd - met zijn enige zoon Aymar, die niet in staat is in de voetsporen van zijn vader te treden om zo diens torenhoge verwachtingen in te lossen. De enige troost voor het verstikkende keurslijf van zijn vader vindt Aymar bij een verlegen, ietwat vreemde vrouw. Met haar beleeft hij gevaarlijke maar bevrijdende nachten, ver van het besloten familiale kader. Deze Belgische creatie laat ons het fascinerende poëtische universum van Joël Pommerat herontdekken, na de theaterproductie van Cendrillon eerder dit seizoen.

Met deze opera brent de Munt voor de eerste maal een werk van Oscar Bianchi, één van de meest veelbelovende componisten van zijn generatie. Thanks to my eyes is een 'kameropera' voor 12 muzikanten, een opdracht van T&M Paris en van het Festival van Aix-en-Provence, die gecreëerd werd in Aix in juli 2011. Het Engelse libretto komt uit een tekst van een toneelstuk van Joël Pommerat, Grâce à mes yeux, dat in première ging in 2003. Zowel de componist als de regisseur wagen zich hier voor de eerste keer aan opera. Joël Pommerat verzorgde zowel de realisatie van het libretto alsook de regie. Hij wordt bijgestaan door Eric Soyer voor de scenografie en het licht, en door Isabelle Deffin voor de kostuums. Joël Pommerat werkt momenteel aan een nieuwe opera samen met de Belgische componist Philippe Boesmans, een opdracht van de Munt voor 2014.

"Hoe mijn muziek gemaakt is? Ik zou zeggen van verschillende graden van intensiteit, bijvoorbeeld van extase tot vervoering. De basiselementen van mijn muziek zijn dezelfde als die van vele andere werken: gebaren, vormen en kleuren. Voor mij zijn gebaren intuïtief, zij vormen het belangrijkste idee; het zijn objecten die bestaan en die zich materialiseren door ze te projecteren op de essentie zelf van de klank. Het gebaar is de hoeksteen van het ritueel, van de beweging en van de dans. De vorm is voor mij de moeder van de tijd, zij wordt de spiegel van het bestaan, zij belichaamt de krachten en de wanorde van het alledaagse. Ik droom van een muziek die op een eigentijdse manier alle centra van het lichaam aanspreekt waardoor de mens zijn bestaan kan begrijpen."  Zo spreekt Oscar Bianchi over zijn muzikale taal. Zeker is dat de manier waarop hij muzikale texturen behandelt bijzonder origineel is, een absolute beheersing van het vak vereist en een doorgedreven gevoel voor het detail.

Deze Italiaans-Zwitserse componist volgde de cursussen compositie en koordirectie aan het conservatorium Giuseppe Verdi te Milaan, elektronische muziek te Milaan en Bologna en aan de academie te Modena. Hij vervolmaakte zijn opleiding aan het Ircam (2003-2004), tijdens talrijke masterclasses en residenties over heel de wereld zoals de Stockholm International Composition Course, de zomercursussen te Darmstadt, de Abdij van Royaumont, het Atlantic Center for the Arts in Florida. Zijn eerste werk Explosion, implosion, werd gecreëerd in 1999 in het Atlantic Center of the Arts in Florida. Onmiddellijk werd hij opgemerkt door de meest prestigieuze ensembles zoals het Klangforum Wien, l’Ensemble Modern, Ictus, Les Percussions de Strasbourg, het Nieuw Ensemble, de Neue Vocalsolisten Stuttgart, en L'Itineraire. In 2008 werkte hij mee aan het Internationale seminarie voor compositie van het Ensemble Modern en het jaar daarop met het Klangforum Wien aan de internationale academie 'Impuls' te Graz. Hetzelfde jaar wordt hij artiest in residentie bij de DAAD (Deutschen Akademischen Austauschdienst) te Berlijn en componist-onderzoeker bij het Ircam.

Tussen zijn recent werk vermelden we Vishudda Concerto gecreëerd door het Ensemble Modern in mei 2009, Nouvelle œuvre door David Grimal in 2010 en Ajna Concerto door l’Orchestre philharmonique de Radio France in september 2010. Naast zijn activiteit als componist is hij erg geïnteresseerd in hedendaagse kunst zoals de Biënnale voor Moderne en Hedendaagse kunst in het Italiaanse Porto Ercole, la Fondation Suisse-Pavillon Le Corbusier en ook in het onderwijs. Hij was professor en lid van de faculteit van de Universiteit te Columbia van 2005 tot 2009, waar hij momenteel aan een doctoraat in compositie werkt. Zijn werken worden uitgegeven bij les Editions Musicales Durand (Universal Music Publishing). Recente en toekomstige projecten van Oscar Bianchi zijn composities voor de New York Philharmonic, l'Orchestre Philharmonique de Radio France, de Neue Vocalsolisten Stuttgart en het Diotima string quartet.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Oscar Bianchi : Thanks to my eyes
Zondag 1 april 2012 om 15.00 u
(avant-première)
Dinsdag 3, donderdag 5, vrijdag 6, dinsdag 10 en woensdag 11 april 2012, telkens om 20.15 u
Théâtre National - Brussel

Emile Jacqueminlaan 111-115
1000 Brussel

Meer info : www.demunt.be en www.theatrenational.be

Oscar Bianchi : www.oscarbianchi.com, brahms.ircam.fr en youtube

15:30 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.