26/03/2012

In het aanschijn des doods : Brodsky Quartet brengt Puccini, Tanaka, Janacek en Schubert in de Bijloke

Karen Tanaka De dood heeft de strijkkwartetliteratuur een grote oogst meesterwerken opgeleverd. In 'La Oración del Torero' focust Joaquin Turina op de laatste momenten van de stier in de arena, een werk waarmee de componist wereldfaam verwierf. Puccini schreef in één nacht een elegie voor strijkkwartet dat doet denken aan begrafenisrituelen: 'Crisantemi' (chrysanten). Janacek: noch progressief, noch conservatief en toch een echte vernieuwer op expressief gebied, inspireert zich voor de 'Kreutzer Sonata' op Tolstoi's gelijknamige werk. En dan die allerbekende, maar zo indringende Schubert vol doodsangst en doodsverlangen. En als toemaatje Karen Tanaka's 'At the Grave of Beethoven'.

In 1999 heeft het Britse Brodsky Quartet een half dozijn componisten losgelaten op de zes strijkkwartetten opus 18 van Ludwig van Beethoven. Een zinnig plan, omdat Beethoven zelf immers voortbouwde op de strijkkwartetten van Haydn en Mozart. De driedubbel-cd waarop de werken om-en-om zijn vastgelegd (Brodsky Quartet: Beethoven: 6 strijkkwartetten op.18 en kwartetten van Alvarez, Beamish, Firsova, Jegede, Smirnov en Tanaka. Vanguard Classics 99212 , 2000) is tevens bedoeld als een artistiek credo: het ensemble wil laten zien dat het zowel op de bres staat voor oude waarden als voor vernieuwing. Het werk van één van de zes invité's van het Brodsky Quartet, de Japanse Karen Tanaka (foto), krijgen we tijdens dit concert te horen. We moeten er wel bij vermelden dat Tanaka zich dermate heeft laten overdonderen door opus 18 nr.3 dat ze haar eigen toontaal heeft verruild voor een Beethoveniaans idioom.

Karen Tanaka over At the Grave of Beethoven : "'At the grave of Beethoven' was commissioned by the Brodsky Quartet, on the occasion of the bicentenary anniversary of Beethoven's opus 18. The title suggests admiration and a tribute towards Beethoven, and this work is based on Beethoven's string quartet opus 18 no.3.

Opus 18 no.3 is probably the most gentle and lyrical work in the set. I feel the pure spirit and ardent hope of young Beethoven in it. The first movement of 'At the grave of Beethoven' was inspired by the first four bars of opus 18 no.3. These four bars were developed and interpreted in a contemporary manner, reflecting the tension and anxiety of our life today. The second movement is made by chains of modulations. When I was writing this movement in the spring of 1999, the news from Kosovo was reported on TV every day. I was shocked and horrified by this civil war, and it influenced my writing unconsciously. Along with each modulation, I had images that lotus flowers grow and bloom, in the hope of serenity and peace. " (*)

Karen Tanaka (1961) kreeg vanaf haar vierde pianolessen en vanaf haar tiende compositielessen. Daarna studeerde zij compositie bij Akira Miyoshi aan de Thoh Gakuen School of Music. Tijdens deze vier jaar won ze verschillende belangrijke prijzen in Japan en Europa. In 1986 verhuisde ze naar Parijs, waar ze haar studie compositie verder zette bij Tristan Murail in Parijs. In 1987 ontving ze de Gaudeamus Prijs tijdens de Internationale Muziek Week in Amsterdam voor haar piano concerto "Anamorphose".
Van 1990 tot 1991 studeerde ze bij Luciano Berio in Florence en schreef aan het eind van haar studie "Hommage en cristal" in opdracht van het Ultima Festival in Oslo voor het Norwegian Chamber Orchestra.
Er volgden een aantal belangrijke opdrachten vanuit Japan, waaronder Initium (1993) voor orkest, Wave Mechanics (1994) and Echo Canyon (1995). Met deze werken vestigde Karen zich als een van de vooraanstaande levende componisten van dat land. In diezelfde periode volgden er ook steeds meer optredens en uitzendingen in de VS, Frankrijk, Groot-Brittannië en Scandinavië.
Alhoewel Karen Tanaka in Parijs woont, bezoekt ze regelmatig Japan. Ze is dan ook co-artistiek direkteur van het Yatsugatake Kogen Music Festival, voorheen geleid door Toru Takemitsu. Momenteel is ze Visiting Associate Professor op de University of California, Santa Barbara.

Programma :

  • Joaquin Turina, La Oracíon del Torero
  • Giacomo Puccini, Crisantemi
  • Karen Tanaka, At the Grave of Beethoven (1999)
  • Leos Janacek, Strijkkwartet nr. 1, 'Kreutzer Sonata'
  • Franz Schubert, Strijkkwartet nr. 14 in d, D 819, 'Der Tod und das Mädchen'

Tijd en plaats van het gebeuren :

Brodsky Quartet : Puccini, Tanaka, Janacek, Schubert
Woensdag 28 maart 2012 om 20.00 u
Muziekcentrum de Bijloke Gent

Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be

Extra :
Karen Tanaka op www.chesternovello.com (*) en youtube

11:30 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.