22/03/2012

Wereldpremière nieuwe opera Rumor, een unieke samenwerking tussen hedendaags componist Christian Jost en regisseur Guy Joosten

Christian Jost Roddels doen de ronde wanneer het lijk van een jonge vrouw wordt gevonden. Vermoedens, halve waarheden en gissingen bepalen de zoektocht naar de dader. De geruchtenstroom gaat van kwaad naar erger, tot de verhalen op angstaanjagende manier een eigen leven gaan leiden. Rumor is een nieuwe opera van de Duitse componist Christian Jost (foto). Het libretto is gebaseerd op het boek De zoete geur van de dood van niemand minder dan Guillermo Arriaga. Hij is de scenarioschrijver van bekende films zoals Babel, 21 Grams en Amores Perros. Met de plot zit het dus wel goed, maar ook de muziek is in goede handen bij de hedendaagse operacomponist Christian Jost.

De muzikale taal van componist Christian Jost is geraffineerd en complex. Met zijn muziek wil hij in onze ontsluierde wereld de deur opnieuw openstellen voor het mysterieuze. Zijn succesvolle opera Hamlet werd door het operatijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot 'creatie van het jaar 2009'. Voor de enscenering van Rumor neemt Guy Joosten de regie in handen, een ervaren regisseur die net als dirigent Martyn Brabbins helemaal thuis is in het moderne en hedendaagse repertoire. De cast bestaat uit zangers met een bijzonder sterke uitstraling op het toneel: Werner Van Mechelen, Gregg Baker, Ursula Hesse von der Steinen en Michael Krause.

In het werk van de Mexicaanse auteur en filmmaker Guillermo Arriaga worden nieuwe werelden gevormd uit het materiaal van de bestaande. In de beroemde films als Amores Perros, 21 gram, Babel, waarvoor hij het draaiboek schreef gebaseerd op 'The Burning Plain' en tevens de regie voerde, herschikt Arriaga het beschikbare materiaal op een ingenieuze manier, zodat de vertrouwde wereld vervreemdt en we de weg dreigen te verliezen. In plaats van zich op de feiten focussen, richt Arriaga zich op de wijze waarop de verhalen verteld worden en waarop de feiten gepresenteerd worden. Hij legt nieuwe verbanden, brengt nieuwe chronologieën aan, creëert onvermoede relaties en construeert met behulp van een vlechtwerk aan verhaallijnen en vertellingen een wereld waarin niemand nog precies weet wie het bij het rechte eind heeft. Iedereen vormt vanuit zijn eigen perspectief een eigen waarheid, of neemt gemakkelijkheidhalve met genoegen de waarheid over van een ander. Dé waarheid is verdwenen.

Dat is ook het geval in Rumor, een creatie van de Duitse componist Christian Jost gebaseerd op Arriaga's eerste roman 'De zoete geur van de dood'. Daarin is de moord op een jong meisje de aanleiding tot een stroom van geroddel. Haar lijk wordt ontdekt door een jonge man en meteen draait de geruchtenmolen op volle toeren. Alle leden van de gemeenschap wagen zich aan gissingen en zo ontstaat boven de feitelijke werkelijkheid een nieuwe wereld. Plots zijn het alleen nog de verhalen die bepalen wat echt is en hoe er gedacht en gehandeld moet worden. En de verhalen die ontstaan voeden zich aan vermoedens, halve waarnemingen, clichés en verwachtingen - maar niet aan de waarheid. Ook in de gevoelswereld van de personages verdwijnt de scherpe lijn tussen realiteit en fictie.

De zoektocht naar de dader wordt zo een zoektocht naar een bevestiging van wat men gelooft en waarnaar men verlangt. Uiteindelijk zal de gemeenschap zich in de eigen verhalen gaan richten tegen de enkeling die ze liever niet zien. Wie niet deelneemt aan de geruchten wordt verantwoordelijk voor het kwaad. Dan verliest het geconstrueerde verhaal zijn onschuld volledig en neemt het een beangstigende vorm aan.

De Duitse componist Christian Jost (1963) is één van de leidende Duitse componisten van onze tijd. Hij studeerde compositie en directie in onder meer Keulen en San Francisco. Momenteel woont en werkt hij als vrij scheppend componist in Berlijn. Het oeuvre van Jost in veelzijdig waarbij hij traditie en nieuwe wegen in telkens nieuwe concepten combineert. Daarbij gaat hij uit van een orkestraal georiënteerde atmosferische toondichtheid. In zijn eigen woorden: "Ik ben altijd op zoek naar het magische moment. Dat bereik ik alleen door een complexe gedifferentieerde verhouding tussen structuur, vorm en klank." Een streven dat zelfs aan de titels van zijn werken als TiefenRausch en Cosmodomion te herkennen is. Een belangrijk onderdeel in zijn werk is het solocconcert. Centraal hierin is zijn Requiem-Trilogie met Pietà voor trompet en orkest, DiesIrae voor trombone en orkest en LuxAeterna voor altsaxofoon en orkest. Ook componeert hij opera's, zijn opera Hamlet werd in 2009 door het vaktijdschrift Opernwelt tot de 'wereldpremière van het jaar' uitgeroepen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Christian Jost : Rumor
Vrijdag 23, dinsdag 27, donderdag 29 en zaterdag 31 maart 2012, telkens om 20.00 u
Zondag 25 maart om 15.00 u
Vlaamse Opera Antwerpen

Van Ertbornstraat 8
2018 Antwerpen
-------------------------
Donderdag 12, dinsdag 17 en vrijdag 20 april 2012, telkens om 20.00 u
Zondag 15 april om 15.00 u
Vlaamse Opera Gent

Schouwburgstraat 3
9000 Gent

Meer info : www.vlaamseopera.be

Extra :
Christian Jost : www.christianjost.de, www.schott-music.com en youtube

Bekijk alvast deze video over het het creatieproces van Rumor

20:17 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.