16/03/2012

Gratis verjaardagsconcert Wim Henderickx 50 in deSingel in Antwerpen

Wim Henderickx De jaarlijkse Peter Benoitherdenking van het Conservatorium van Antwerpen staat dit jaar in het teken van de vijftigste verjaardag van componist Wim Henderickx (foto). Dit concert, dat als slotconcert van de open campusdag wordt geprogrammeerd en doorgaat op de dag van Henderickx' verjaardag, wordt dan ook aan hem opgedragen. Tijdens het eerste deel van het concert brengt koor Helicon o.l.v. Geert Hendrix werk van Vlaamse componisten. Het tweede deel bestaat uit een mix van vroege en recente werken van Henderickx. Voor de uitvoering staan onder meer het Spiegel String Quartet, zangeres Valerie Vervoort, violist Guido De Neve, fluitist Aldo Baerten en percussionist Koen Wilmaers garant alsook het ensemble XXI van het conservatorium.

De muziek van Wim Henderickx vindt haar inspiratie vooral in buiten-europese culturen. Vanuit zijn voorliefde voor het oosterse denken ontstond al gauw zijn enorme interesse voor de Indische muziek. Ook Afrikaanse muziek fascineert hem. Zijn werken vormen geen loutere imitatie van zulke muziek. Henderickx houdt immers niet van het woord 'multicultureel' en vindt bonte mengelingen van muziek uit verschillende culturen onder het mom van 'multiculturalisme' eerder ongepast. Hij geeft dan ook de voorkeur aan de term 'intercultureel': "iedere cultuur moet haar eigen identiteit kunnen bewaren, zodat we op een respectvolle manier van elkaar kunnen leren". Henderickx blijft dan ook een westerling die zich vaak bedient van niet-westerse inspiratie.

Henderickx is een virtuoos orkestrator met zin voor de meest subtiele timbrecombinaties. Als slagwerker maakt hij in zijn werken meestal gebruik van een uitgebreid percussie-arsenaal met vaak ongewone instrumenten. Denken we maar aan de diverse cymbalen, buisklokken, Japanse tempelklokken, Thai-gongs en roto-toms in Raga III, of de reusachtige slagwerk-sectie van Raga I, met de Japanse dobachi en hyoshigi, Indiase klokken, Pekinese gongs, vingercimbaaltjes en crotales, naast Afrikaanse trommen en Europese percussie. De vorm van zijn composities is meestal eenvoudig en duidelijk en vaak afgeleid uit een groeiprincipe. Vanaf 1989-90 treffen we steeds meer oosterse invloeden aan in het werk van Henderickx. Het klankbeeld blijft echter ondanks de oosterse sfeer door en door westers. In de werken van Henderickx valt immers de snelle muzikale evolutie op in combinatie met een sterke ritmische houvast; kenmerken van de westerse muziek.

Programma :

  • In deep silence III (voor strijkkwartet)
  • The four elements ('Earth' voor sopraan, viool en electronics)
  • African Suite (voor viool en percussie)
  • The four elements ('Air' voor sopraan, fluit en electronics)
  • Only Darkness and Shadows (voor sopraan en instrumentaal ensemble)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Huldeconcert Wim Henderickx 50
Zaterdag 17 maart 2012 om 17.30 u
deSingel - Blauwe zaal

Desguinlei 25
2018 Antwerpen
Gratis toegang

Meer info : www.artesis.be

Op vrijdag 16 maart, aan de vooravond van Wim Henderickx 50ste verjaardag, zendt Klara Late Night (22.00 u ) de integrale Raga-cyclus uit.

Extra :
Wim Henderickx : www.wimhenderickx.com, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Wereldcreatie eerste symfonie van Wim Henderickx in Bozar, 26/02/2012
Medea van Wim Henderickx en Peter Verhelst in Gent en Antwerpen, 10/02/2012
Belgische premières van Wim Henderickx en Klas Torstensson in deSingel, 12/03/2011
Wereldcreatie The Four Elements van Wim Henderickx in Wijnegem, 2/03/2011
Gloednieuw slagwerkconcerto van Wim Henderickx op openingsconcert Come on! Beat it!, 31/01/2011
Wim Henderickx dirigeert eigen werk in Kortrijk, 28/04/2010
Canvas klassiek: Wim Henderickx, een Oosterling verdwaald in het Westen, 20/11/2009

13:41 Gepost in Concert, Muziek, radio | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.