01/03/2012

Intelligente montagecinema met experimenteel geluid in het M HKA

EMO-Synth CHAMP/EXP is een onderzoeksveld binnen Champ d'Action, een plaats en context waar verschillende kunstenaars hun onderzoek kunnen uiteenzetten en uitwerken. Een dialoog over het aangaan, nadenken en (her)definiëren van (hedendaags) artistiek onderzoek staat hier centraal. Het doel is gericht op een zuiver artistiek proces en output. De verschillende stadia binnen het onderzoek worden getoond en getoetst door het geven van performances, lezingen, enz. gedurende de onderzoeksperiode. Op zondag 4 maart worden volgende onderzoeksprojecten in het M HKA voorgesteld :

Teun de Lange - According to Cage
Deze installatie verkent de mogelijkheden van interactieve muziek door geluiden (zang, fluiten, instrumentale interventies, noise...) automatisch te selecteren en al dan niet getransponeerd af te spelen.

Ann Eysermans - Phosphora (2012)
Eén tape (étude rond klank en contrapunt), één fosforescerend grafische partituur en één uitvoerder (contrabas) brengen de tot nog toe verworven resultaten binnen het intermediaal onderzoek van Ann Eysermans.
www.anneysermans.be

Valery Vermeulen - Emo-syntheziser
Door de interne programmatie van de EMO-Synth - een soft- en hardware systeem waarin de emotionele mens-machine interactie centraal staat - treedt de EMO-Synth bij elke performance in dialoog met een aantal live muzikanten door middel van virtueel gegeneerde partituren.

Multimediakunstenaar, muzikant en doctor in de wiskunde Valery Vermeulen is de drijvende kracht achter de EMO-Synth. Dit innovatief muziekinstrument is een ware bouwdoos voor het verbinden van emoties en geluid. Het balanceert op de fascinerende grens tussen wetenschap en kunst en kent intussen al een hele geschiedenis. De eerste versie van de EMO-Synth dateert namelijk uit 2004 en was onder de naam Prototype 01 een eenvoudige virtuele "synthesizer" met klankveranderingen op basis van emoties van de gebruiker. Het "instrument" onderging de voorbije jaren een hele rist verfijningen en uitbreidingen door bijdragen uit wetenschappelijke en artistieke disciplines zoals artificiële intelligentie, affective computing, psychofysiologie, biofeedback, automatische beeldgeneratie, geavanceerde wiskundige modelleringstechnieken en algoritmische muziekcompositie. Wat aanvankelijk begon als een eenmansproject groeide stilaan uit tot een groepsproject met de oprichting van het collectief Office Tamuraj in 2007. Met "Montage Cinema Revived by the EMO-Synth" is Prototype 5.2. van de EMO-Synth inmiddels een intelligent systeem dat deel uitmaakt van een totaalconcept waarin ook beeld een cruciale rol speelt.

Het lichaam informeert
Met de methode van biofeedback integreert de EMO-Synth emoties van de toeschouwer in het project. Hiervoor meten biosensoren allerlei lichaamssignalen op zoals spierspanning, huidgeleiding (GSR), hartslag (ECG) en lichaamstemperatuur. Op basis van deze informatie, zoekt de EMO-Synth telkens het meest passende geluid bij beelden die de toeschouwer ziet. Een ingenieus staaltje technologie verbindt biofeedbackdata op basis van leerprocessen met klank en beeld. Op die manier krijgt de toeschouwer een gepersonaliseerde soundtrack te horen bij automatisch gemonteerd beeldmateriaal. Omdat de ene persoon de andere niet is, zijn performances met de EMO-Synth daarom altijd uniek.

Meer dan emoties
"Montage Cinema Revived by the EMO-Synth" trakteert het publiek steevast op een "gesamtkunstwerk" dat zich afspeelt in de fascinerende wereld van kunst en technologie. Voor de performance tijdens M HKA output II met de onderzoekscel CHAMP/EXP van het productiehuis voor actuele muziek Champ d'Action, werken verschillende artiesten met uiteenlopende muzikale achtergronden mee. Ann Eysermans (contrabas), Katleen Gils (piano) en Tim Vets (gitaar) gaan live aan de slag met digitale partituren die de EMO-Synth automatisch voor hen maakt, terwijl filmbeelden van Remco Roes voor zowel nostalgische als bloedstollende momenten zorgen. Het tonen van de dialoog tussen onderzoek en realiteit staat hierbij centraal waardoor de verschillende stappen van een artistiek groeiproces duidelijk worden.

Wiskundige en kunstenaar
Valery Vermeulen is naast multimediakunstenaar eveneens muziekproducer, elektronisch muzikant en wiskundige (doctor in Zuivere Wiskunde, 2001). Samen met zijn fascinatie voor de relatie tussen computers en het menselijk brein maakten zijn diverse achtergronden de ontwikkeling van het EMO-Synth systeem mogelijk. Naast het EMO-Synth project situeert Vermeulens werk zich vooral in de cross-over zone tussen geluid, muziek, wiskunde, artificiële intelligentie en affectie computing. Door deze kruisbestuivingen kan de actuele kunst volgens hem nieuwe impulsen krijgen om zich verder te ontwikkelen en het publiek te boeien.
www.emo-synth.com

Tijd en plaats van het gebeuren :

CHAMP/EXP : MHKA Output II : Teun de Lange - Ann Eysermans - Valery Vermeulen
Zondag 4 maart 2012 om 15.00 u
Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen

Leuvenstraat 32
2000 Antwerpen

Meer info : www.muhka.be en www.champdaction.be

Bekijk alvast de trailer van de EMO-Synth tijdens M HKA OUTPUT II van CHAMP/EXP



en deze EMO-Synth performance door Valery Vermeulen

15:15 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.