15/02/2012

An Englishman in Tokyo : Philippe Pierlot & HERMESensemble brengen werk van Hume, Corkine en Hosokawa in het Kasteel van 's-Gravenwezel

Toshio Hosokawa Op 21 februari brengt Philippe Pierlot werken voor solo viola da gamba van Captain Tobias Hume en William Corkine in confrontatie met kamermuziekwerken van Toshio Hosokawa, uitgevoerd door HERMESensemble.

HERMESensemble is een Antwerps collectief voor hedendaagse muziek en kunst. Het repertoire en de uitvoeringspraktijk van de klassieke avant-garde vormen het startpunt van de producties, maar het ensemble streeft er bewust naar artistieke grenzen te verleggen: enerzijds zoekt het confrontaties op met oude muziek, pop- en niet-westerse muziek, anderzijds onderzoekt het synergiën met andere disciplines zoals (muziek)theater, beeldende kunsten, video, film en multimedia. Vele van de concerten worden door een expliciet visueel karakter gekenmerkt, zoals de projecten met historische pellicules. Vaak vinden ze plaats op bijzondere, passende locaties, zoals in een industriële architectuur of in een tentoonstelling. HERMESensemble ontwikkelt een expertise in de hedendaagse muzikale expressie door onderzoek naar de uitvoeringspraxis van onder meer de Amerikaanse, Belgische, Duitse, Franse en Italiaanse avant-garde.Het presenteert en creëert eigentijds werk van diverse internationaal gereputeerde componisten en kunstenaars, meestal in nauwe persoonlijke samenwerking. Daarnaast is het promoten van jong talent van eigen bodem een prioriteit, en vormt het creëren van nieuw Vlaamse werk een constante in het activiteitenscala van het ensemble.

Philippe Pierlot is Luikenaar van geboorte. Na autodidactisch luit en gitaar te hebben gestudeerd, legde hij zich toe op het bespelen van de viola da gamba onder begeleiding van Wieland Kuijken. Zijn uitgebreide repertoire omvat ook eigentijdse werken, waarvan er verschillende aan hem werden opgedragen. Met HERMESensemble werkte hij eerder samen rond muziek van George Benjamin en Benoît Mernier, en in een project met Thomas Smetryns en Kaffe Matthews. Hij is één van de zeldzame gambisten die ook de baritongamba bespeelt, een slecht gekend instrument waarvoor Joseph Haydn verschillende werken schreef. Zijn recente projecten betreffen de cantates van Buxtehude, Bruhns en Bach, de motetten en mis van Dumont en Charpentier met Collegium Vocale Gent, en de muziek voor viola da gamba van C.P.E. Bach, Marais en Couperin. Zijn recentste opnames zijn gewijd aan de 'Fantazias' voor viola van Purcell, aan de kamermuziek van Hacquaert en William Lawes, en aan de cantates van J.S. Bach. Hij leidt het Ricercar Consort, waarmee hij in de eerste plaats de muziek van de zeventiende eeuw ontsluit. Hij is verder ook verantwoordelijk voor de adaptatie en restauratie van de opera’s 'Il Ritorno d’Ulisse in Patria' van Monteverdi (opgevoerd onder meer in de Brusselse Muntschouwburg, Lincoln Arts Center New York, Hebel Theater Berlijn, Melbourne Festival) en 'Semele' van Marin Marais, en ook de 'Marcuspassie' van J.S. Bach. Philippe Pierlot is professor aan de Hochschule für Musik van Trossingen.

Toshio Hosakawa werd in 1955 in Hiroshima geboren. Na compositiestudies bij Isang Yun in Berlijn wist Hosokawa zich al snel als de voortrekker van de jonge Japanse muziekgeneratie op te werpen. Zijn stijl is een synthese van de westerse hedendaagse muziek (en meer bepaald van Nono, Scelsi en Lachenmann, één voor één componisten die het begrip 'mooi timbre' met argwaan bekijken) en van de Japanse cultuur (het Nô-theater). In zijn muziek gebruikt hij extreem trage tempi en ontwikkelt hij lange, meditatieve, maar bijzonder krachtige klankblokken (zoals bij rituele muziek), doorspekt met levendige, dramatische impulsen en lawaaierige aanvallen. Hosokawa won de eerste prijs op het compositieconcours naar aanleiding van honderd jaar Philharmonie in Berlijn. Bovendien is hij artistiek directeur van het Festival van Akyioshidai. In 1989 richtte hij samen met enkele andere jonge componisten het jaarlijkse festival 'International Contemporary Music Seminar and Festival' op waarvan hij nu ook de artistieke leiding heeft. De grote Europese festivals (Darmstadt, Festival d 'Automne à Paris, Salzburg...) hebben belangrijke retrospectieves aan hem gewijd.

Hosokawa was oorspronkelijk een typisch voorbeeld van de oosterling die zich helemaal tot de westerse muziek wil bekeren en daarbij zijn eigen traditie wil opgeven. In Japan was zijn muziekopleiding uitsluitend op westerse leest geschoeid. In de huiskring had hij wel Japanse traditionele muziek gehoord - zijn moeder speelde koto - maar hij vond dat redelijk saai. Vreemd genoeg hoorde hij pas voor het eerst live gagakumuziek toen hij in Berlijn was. In Japan waren dat alleen opnamen op platen en cd's geweest, die tijdens huwelijksfeesten en andere ceremoniële gebeurtenissen gespeeld werden.

De confrontatie met de Koreaanse componist Isang Yun is dan ook een confrontatie geworden met zijn eigen wortels, een botsing van oost en west. Voor Hosokawa was het belangrijk hoe Yun zijn oosterse manier van denken en zijn oosterse substantie behield in zijn echt vernieuwende hedendaagse muziek, die dan ook het oosters karakter met een westerse ingesteldheid kon combineren. Hosokawa voelde zich echter bijna epigoon van de (zeer strenge) Yun worden en ging daarom weg uit zijn klas. Op zijn beurt was het zijn volgende compositieleraar, Klaus Huber, die hem in Freiburg aanzette om de Japanse traditionele muziek uitgebreid te bestuderen.

Hosokawa begon zich bijgevolg in het westen te interesseren voor de Japanse traditionele muziek. Met veel 'oppervlakkige' versmeltingen van oost en west was hij echter helemaal niet gelukkig. Hij heeft zijn eigen weg tussen zijn afkomst en het westen zelf moeten vinden: "Mijn hoofdbedoeling is de oosterse traditie met de westerse te verbinden." Terug in Japan in de jaren '90 heeft hij zich geopend voor de natuur van de oosterse muziek, als een verdrongen jeugdherinnering. Dat maakt dat zijn muziek van na 1990 veel persoonlijker en interessanter is dan wat hij daarvoor gecomponeerd heeft. Hosokawa is gaan beseffen dat hij zich cultureel als Aziaat bepaald voelde. Hij voelt zich daardoor niet in staat in westerse 'evoluties', ontwikkelingsplannen en logica in ontwikkelingen te denken. Hij moet de klank kunnen ervaren. Hij componeert spontaan en intuïtief.

Programma :

  • Toshio Hosokawa, Vertical Time Study I (1993)
  • Captain Tobias Hume (ca. 1569 - 1645), Hark, hark - Adue sweete love - Deth. Life - Loves Farewell
  • Toshio Hosokawa, Fragmente II (2003)
  • William Corkine (flor. 1610 - 1617), Pavin - The Punckes delight - Come with me and be my love
  • Toshio Hosokawa, A Song from Far Away (2001)
  • Captain Tobias Hume, I am Melancholy
  • Toshio Hosokawa, Three Love Songs, part II (2005)

Tijd en plaats van het gebeuren :

HERMESensemble en Philippe Pierlot : An Englishman in Tokyo
Dinsdag 21 februari 2012 om 20.00 u
Kasteel van 's-Gravenwezel

St-Jobsteenweg 64
's Gravenwezel
Tickets: 03/355 33 26

Meer info : www.hermesensemble.be en www.inspiratum.be

Bron : Tekst Yves Knockaert voor deSingel, april 2005

Extra :
Toshio Hosokawa op www.schott-music.com, www.karstenwitt.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Tussen droom en werkelijkheid : wereldcreatie Matsukaze in de Munt, 27/04/2011
Toshio Hosakawa's tweede opera Hanjo in de Munt, 3/04/2011

21:17 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.